Revenim cu o noua sinteza a unora dintre cele mai importante modificari din ultima perioada.Am inceput astfel saptamana cu un zoom contabil, discutand cu sprijinul consultantului fiscal Irina Dumitrescu despre registrul bunurilor de capital.
Persoanele impozabile din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata trebuie sa pastreze un registru al bunurilor de capital care fac obiectul ajustarii taxei deductibile, care sa permita controlul taxei deductibile si al ajustarilor efectuate.
In Registrul bunurilor de capital se vor evidentia, pentru fiecare bun de capital, urmatoarele informatii:
a) data achizitiei, fabricarii, finalizarii construirii sau transformarii/modernizarii;
b) valoarea (baza de impozitare) bunului de capital;
c) taxa deductibila aferenta bunului de capital;
d) taxa dedusa;
e) ajustarile efectuate.
Bunurile de capital reprezinta toate activele corporale fixe, definite la art. 125 indice 1 alin. (1) pct. 3 din Codul fiscal precum si operatiunile de constructie, transformare sau modernizare a bunurilor imobile, exclusiv reparatiile ori lucrarile de intretinere a acestor active, chiar in conditiile in care astfel de operatiuni sunt realizate de beneficiarul unui contract de inchiriere, leasing sau al oricarui alt contract prin care activele fixe corporale se pun la dispozitia unei alte persoane.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Cartea verde a contabilitatii
Am continuat cu un material privind anularea la cerere a CASS-ului, redand Procedura de anulare, la cererea persoanei fizice, a contributiei de asigurari sociale de sanatate, potrivit prevederilor Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice din 19.08.2015, in vigoare de la 21.08.2015.
Procedura e inclusa in Ordinul 2202/2015.
1. Prezenta procedura se aplica persoanelor fizice care se incadreaza in prevederile alin. (1) lit. a), b) si g) ale articolului unic din Legea nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice si nu au beneficiat de anularea, din oficiu, a contributiei de asigurari sociale de sanatate.
2. Persoana care se incadreaza in prevederile alin. (1) lit. a), b) si g) ale articolului unic din Legea nr. 225/2015 si nu a beneficiat de anularea, din oficiu, a contributiei de asigurari sociale de sanatate este persoana careia i-a fost comunicata de organul fiscal o decizie de impunere privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorata, insa nu i-a fost comunicata si o decizie de anulare a acestei contributii.
3. Procedura se aplica de compartimentul cu atributii de gestiune registru contribuabili si declaratii fiscale persoane fizice din cadrul organului fiscal competent, denumit in continuare compartiment de specialitate.
O alta analiza a consultantului fiscal a facut referire la noile prevederi privind regimul de declarare derogatoriu pentru persoanele in inactivitate temporara. Astfel, in caz de inactivitate temporara contribuabilii pot solicita organelor fiscale alte termene sau conditii de depunere a declaratiilor fiscale pentru impozitele, taxele si contributiile administrate de ANAF in conditiile reglementate de OANAF 1221/2009.
Sunt supuse regimului de declarare derogatoriu urmatoarele declaratii fiscale:
a) formularul 100 Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cod 14.13.01.99/bs;
b) formularul 101 Declaratie privind impozitul pe profit, cod 14.13.01.04;
c) formularul 112 Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, cod 14.13.01.01/d.u;
d) formularul 104 Declaratie privind distribuirea intre asociati a veniturilor si cheltuielilor, cod 14.13.01.01/dv;
e) formularul 120 Decont privind accizele, cod 14.13.01.03;
f) formularul 130 Decont privind impozitul la titeiul din productia interna, cod 14.13.01.05;
g) formularul 300 Decont de taxa pe valoarea adaugata, cod 14.13.01.02.
Regimul de declarare derogatoriu se solicita pentru toate aceste obligatii de declarare inscrise in vectorul fiscal al contribuabilului.
De asemenea, tot in cursul acestei saptamani am prezent un material intocmit de ANAF referitor la solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de marii contribuabili.
Am prezentat astfel solutionarea deconturilor cu sume negatve de TVA cu optiune de rambursare depuse de marii contribuabili, conform Ordinului Ministrului Finantelor Publice 263/2010.
Pentru Revista de Finante Publice si Contabilitate materialul a fost intocmit de catre Carmen HRABAC, consilier superior, Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
Administrarea fiscala a marilor contribuabili, inclusiv solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare se face de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, in calitate de organ fiscal competent.
Pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depuse de aceasta categorie de contribuabili, organul fiscal competent aplica dispozitiile Ordinului ministrului finantelor publice nr. 263/20101 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, modificate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.017/20112, precum si prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 491/20143.
Deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse de marii contribuabili se inregistreaza de catre compartimentul de analiza de risc intr-o evidenta speciala, care se conduce informatizat, si se supun procedurii de solutionare, in ordinea cronologica a inregistrarii lor la organul fiscal.