Mai jos redam Procedura de anulare, la cererea persoanei fizice, a contributiei de asigurari sociale de sanatate, potrivit prevederilor Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice din 19.08.2015, in vigoare de la 21.08.2015.
Procedura e inclusa in Ordinul 2202/2015.
1. Prezenta procedura se aplica persoanelor fizice care se incadreaza in prevederile alin. (1) lit. a), b) si g) ale articolului unic din Legea nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice si nu au beneficiat de anularea, din oficiu, a contributiei de asigurari sociale de sanatate.
2. Persoana care se incadreaza in prevederile alin. (1) lit. a), b) si g) ale articolului unic din Legea nr. 225/2015 si nu a beneficiat de anularea, din oficiu, a contributiei de asigurari sociale de sanatate este persoana careia i-a fost comunicata de organul fiscal o decizie de impunere privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorata, insa nu i-a fost comunicata si o decizie de anulare a acestei contributii.
3. Procedura se aplica de compartimentul cu atributii de gestiune registru contribuabili si declaratii fiscale persoane fizice din cadrul organului fiscal competent, denumit in continuare compartiment de specialitate.
4. in sensul prezentei proceduri, organul fiscal competent este:
a) organul fiscal in a carui raza teritoriala contribuabilul are adresa unde isi are domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuieste efectiv, in cazul in care aceasta este diferita de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal in Romania;
b) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla sursa de venit, pentru contribuabilii persoane fizice care nu au domiciliul fiscal in Romania.
5. Prin an fiscal de referinta se intelege anul fiscal pentru care se efectueaza stabilirea/regularizarea contributiei de asigurari sociale de sanatate.
6. Persoana fizica depune la organul fiscal competent cererea prevazuta in anexa nr. 4 la ordin, insotita de documentul justificativ care atesta calitatea de asigurat fara plata contributiei, eliberat de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate prin casele de asigurari de sanatate, potrivit prevederilor art. 213 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare.
7. Se depune cate o cerere pentru fiecare an fiscal de referinta, in care persoana fizica a avut calitatea de asigurat fara plata contributiei.
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
8. La primirea cererii organul fiscal competent verifica:
a) informatiile inscrise in cerere si in documentul justificativ;
b) daca pentru persoana care a depus cererea a fost emisa si comunicata o decizie de impunere anuala privind contributia de asigurari sociale de sanatate.
9. Organul fiscal respinge, motivat, cererea si comunica acest fapt contribuabilului, daca:
a) persoana nu a avut, potrivit datelor inscrise in documentul justificativ, calitatea de asigurat fara plata contributiei in anul fiscal de referinta pentru care solicita anularea contributiei;
b) daca, pentru persoana care a facut cererea, nu a fost emisa si comunicata o decizie de impunere anuala privind contributia de asigurari sociale de sanatate.
10. Cererile depuse se solutioneaza in termen de 45 de zile de la inregistrarea la organul fiscal competent, potrivit prevederilor art. 70 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
11.
(1) Organul fiscal competent verifica in evidentele fiscale daca persoana care se incadreaza in prevederile alin. (1) lit. a) sau b) ale articolului unic din Legea nr. 225/2015 a realizat, in anul fiscal de referinta, urmatoarele categorii de venituri pentru care, potrivit legii, se anuleaza contributia de asigurari sociale de sanatate:
a) cedarea folosintei bunurilor;
b) investitii;
c) premii si castiguri din jocuri de noroc;
d) operatiunea de fiducie, potrivit titlului III din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal;
e) alte surse, astfel cum sunt prevazute la art. 78 din Codul fiscal.
(2) Organul fiscal competent verifica in evidentele fiscale daca persoana care se incadreaza in prevederile alin. (1) lit. g) a articolului unic din Legea nr. 225/2015 nu a realizat venituri sau a realizat venituri sub salariul minim de baza brut pe economie, in anul fiscal de referinta.
12. Pentru solutionarea cererii, organul fiscal competent intocmeste un referat care contine, in mod obligatoriu:
a) datele de identificare a persoanei fizice: codul numeric personal, numele si prenumele;
b) numarul de luni din anul fiscal de referinta pentru care persoana beneficiaza de anularea prevazuta de lege;
c) numarul de luni din anul fiscal de referinta pentru care persoana nu beneficiaza de anularea prevazuta de lege;
d) baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita/regularizata pe baza informatiilor din declaratiile fiscale, pentru fiecare luna din anul fiscal de referinta, in care persoana nu beneficiaza de anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate;
e) numarul si data deciziei anuale de impunere prin care a fost stabilita contributia de asigurari sociale de sanatate datorata;
f) suma contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita prin decizia anuala de impunere;
g) suma contributiei de asigurari sociale de sanatate care se anuleaza potrivit Legii nr. 225/2015.
13. Referatul se verifica de conducatorul compartimentului de specialitate si se supune aprobarii conducatorului organului fiscal competent.
14.
(1) Dupa aprobarea referatului, dosarul solicitarii se transmite compartimentului cu atributii in domeniul evidentei pe platitori pentru a parcurge etapele procedurale privind anularea creantelor si scaderea debitelor din evidenta analitica pe platitori.
(2) Dosarul solicitarii cuprinde:
a) cererea persoanei fizice;
b) documentul justificativ care atesta calitatea de asigurat fara plata contributiei;
c) referatul aprobat de conducatorul unitatii fiscale.
15.
(1) Dupa parcurgerea etapelor procedurale privind anularea creantelor si scaderea debitelor din evidenta analitica pe platitori, compartimentul cu atributii de evidenta pe platitori restituie compartimentului de specialitate dosarul solicitarii, in vederea arhivarii la dosarul fiscal al contribuabilului.
(2) Dosarul solicitarii va cuprinde si toate documentele emise in vederea solutionarii cererii, intocmite de compartimentul cu atributii de evidenta pe platitori.