email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Bunuri degradate calitativ

O societate de productie are materii prime expirate (materiale de finisaj) pe care nu mai poate sa le utilizeze in procesul de productie. Pentru aceste materii prime a fost facut provizion nedeductibil la sfarsitul anului 2005. Daca in cursul anului 2006 distrug aceste materii prime si reiau provizionul aferent trebuie sa recalculez T.V.A. colectata pentru valoarea distrusa? Daca reusesc sa vand la un pret inferior pretului de cumparare deoarece nu le mai pot folosi la randamentul maxim?

Prin Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, republicata, se face mentiunea ca valoarea bunurilor de natura stocurilor degradate calitativ nu reprezinta baza de impozitare a T.V.A. (art. 128 alin. (8) lit b)), numai daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele trei conditii precizate la pct. 6, alin. (9) din normele de aplicare aprobate prin H.G. nr. 44/2004, republicata:

  • bunurile nu sunt imputabile;
  • degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente;
  • se face dovada ca s-au distrus bunurile si nu mai intra in circuitul economic.

Pentru a lichida stocurile de materiale degradate calitativ aveti trei posibilitati:

  1. sa le vindeti unor beneficiari chiar daca veti practica un pret mai mic decat cel de achizitie. Pentru vinzarea sub pret nu se mai colecteaza T.V.A., ultima reglementare in acest sens fiind abrogata in prezent (H.G. nr. 401/2000 de aplicare a O.U.G. nr. 17/2000). Singurul act normativ care interzice vanzarea sub costul de achizitie este O.G. nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, dar consideram ca acest act normativ nu este aplicabil firmei dvs. care are ca obiect de activitate productia, nu comercializarea, de marfuri. Pentru firma dvs., aceste bunuri reprezinta materii prime si materiale, nu marfuri.;
  2. daca totusi mai pot fi folosite, aveti posibilitatea sa le oferiti sub forma de sponsorizare unor camine de batrani, copii, spitale, primarii etc., caz in care nu trebuie sa colectati T.V.A. daca va incadrati in limitele deductibilitatii legale a cheltuielilor privind sponsorizare. Daca nu va incadrati in limitele legale, se colecteaza T.V.A. doar pentru depasire, iar suma T.V.A. se inregistreaza in Jurnalul pentru vanzari reglementat prin O.M.F.P. nr. 2.217/2006 fara emiterea facturii fiscale. Livrarea bunurilor livrate drept sponsorizare se realizeaza doar pe baza avizului de insotire a marfurilor pe care se face mentiunea nu se factureaza bunuri oferite drept sponsorizare;
  3. sa le distrugeti, fie prin eforturi proprii, fie apelind la firme specializate de incinerare, declasare, groapa de gunoi etc., care vor emite factura fiscala ca document justificativ de prestare a serviciului. In situatia in care distrugerea materialelor se face de catre firma dvs., trebuie sa dovediti ca distrugerea a avut loc in fapt, prin emiterea urmatoarelor documente pe care vi le propunem sa le intocmiti si sa le inaintati pentru semnare persoanelor care au calitatea de reprezentanti legali ai firmei:
  • un referat intocmit de gestionarul materialelor prin care se aduce la cunostinta degradarea calitativa a materialelor si a cauzelor care au contribuit la acest fenomen;
  • decizie de numire a unei comisii care va proceda la distrugerea materialelor inventariate ca fiind depreciate calitativ;
  • un proces-verbal de distrugere care sa fie semnat de toti membrii comisiei si avizat de organul de conducere prin care se precizeaza daca s-au recuperat sau nu diverse alte materiale;
  • intocmirea unei evidente tehnico-operative din care sa rezulte scoaterea din gestiune a materialelor in cauza.

In concluzie, nu se colecteaza T.V.A. pentru niciuna din cele trei operatii mentionate: sponsorizare in limite legale, distrugere sau diferenta negativa de valoare pentru vanzarea de stoc sub costul de achizitie.

Din punctul de vedere al impozitului pe profit, provizionul constituit anul trecut poate fi reluat la venituri neimpozabile dupa scoaterea din gestiune a materialelor degradate.

Din punctul de vedere contabil, formula de inregistrare propusa este, dupa caz, urmatoarea:

  • pentru materiale distruse:

658                                     =  301

Alte cheltuieli de exploatare Materii prime

sau

658                                      = 3021

Alte cheltuieli de exploatare Materii auxiliare

In acest caz, contul 658 reprezinta o cheltuiala nedeductibila din punct de vedere fiscal deoarece nu este aferenta unui venit.

  • pentru materiale oferite ca sponsorizare este:

658                                      = 301

Alte cheltuieli de exploatare Materii prime

sau

658                                       = 3021

Alte cheltuieli de exploatare  Materii auxiliare

  • pentru materialele vindute:

-transferul din gestiunea de materiale in gestiunea de marfuri:

371                                    = 301

Materii prime                    Marfuri

sau

371                                     = 3021

Marfuri                              Materii auxiliare

-emiterea facturii fiscale catre client:

411                                   =     %
Clienti                                  707 Venituri din vanzarea marfurilor

                                             4427 T.V.A. colectata

  • inregistrarea costului marfurilor vandute:

607                                      = 371

 Cheltuieli privind marfurile    Marfuri

(cheltuiala este integral deductibila la determinarea profitului impozabil, chiar daca vanzarea se face sub costul de achizitie deoarece este o cheltuiala aferenta venitului inregistrat in contul 707)

NOUTATI din Legislatia Contabila

Gestionati CORECT procesul de radiere al unui SRL/PFA?


Ce aveti de facut, din punct de vedere contabil,
atunci cand va confruntati cu un caz de radiere?

 
Atentie, procedura in sine este una complexa, sunt multe aspecte de gestionat (legate de stingerea datoriilor fiscale, lichidarea activelor si a stocurilor de marfa, plata impozitelor si contributiilor care rezulta din aceste operatiuni etc.) si, desigur, sunt multe documente de intocmit.
 
Si tocmai pentru ca procedura este una complexa, va oferim un ajutor solid prin intermediul unei lucrari de ultima ora, marca Rentrop & Straton: Radiere SRL. PFA. II. IF!

...Vezi AICI detalii complete <<


Data aparitiei: 16 Februarie 2007

Votati articolul "Bunuri degradate calitativ":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X