email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sediul social expirat. Ce obligatii are firma dupa radierea din Registrul Comertului?

sediul social expiratexpirare sediu socialsocietati inactiveradiere

Analiza urmatoare face referire la situatia in care o societate cu sediul expirat este declarata inactiva de finante. Nu face nimic pentru prelungire sediu social. Vom vedea la cat timp o radiaza Registrul Comertului, precum si ce trebuie sa faca firma in legatura cu administratia financiara dupa ce Registrul o radiaza.

In cazul in care sediul social al societatii a expirat, iar societatea nu intreprinde demersurile pentru prelungirea valabilitatii acestuia, atunci sunt aplicabile urmatioarele prevederi juridice de procedura, stipulate la art. 237 din legea nr. 31/1990 a societati lor - republicata - cu modificarile si completarile ulterioare: 

"Art. 237
(1) La cererea oricarei persoane interesate, precum si a Oficiului National al Registrului Comertului, tribunalul va putea pronunta dizolvarea societatii in cazurile in care:
c) nu mai sunt indeplinite conditiile referitoare la sediul social, inclusiv ca urmare a expirarii duratei actului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social ori transferului dreptului de folosinta sau proprietate asupra spatiului cu destinatie de sediu social;

(3)Hotararea tribunalului prin care s-a pronuntat dizolvarea se comunica societatii, oficiului registrului comertului pentru inregistrarea mentiunii de dizolvare in registrul comertului, Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala - administratia judeteana a finantelor publice/administratia finantelor publice a sectorului, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, pe pagina de internet a Oficiului National a Registrului Comertului sau pe portalul de servicii on-line al acestuia. in cazul mai multor hotarari judecatoresti de dizolvare, pentru situatiile prevazute la alin. (1), publicitatea se va putea efectua in forma unui tabel cuprinzand: numarul de ordine in registrul comertului, codul unic de inregistrare, denumirea, forma juridica si sediul societatii dizolvate, instanta care a dispus dizolvarea, numarul dosarului, numarul si data hotararii de dizolvare, caz in care tarifele de publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, se reduc cu 50%.

(4)Publicarea hotararii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, se face pe cheltuiala titularului cererii de dizolvare, care se poate indrepta impotriva societatii pentru recuperarea costurilor.

(5)Orice persoana interesata poate face numai apel impotriva hotararii de dizolvare, in termen de 30 de zile de la data publicarii hotararii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a. Apelantul va depune o copie a apelului la oficiul registrului comertului, pentru mentionare in registrul comertului.

(6)Dupa ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti de dizolvare, persoana juridica intra in lichidare, potrivit prevederilor prezentei legi. Oficiul National al Registrului Comertului, la cererea oricarei persoane interesate, inclusiv a Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala, procedeaza la numirea unui lichidator inscris in Tabloul Practicienilor in Insolventa. Remunerarea lichidatorului se face din averea societatii dizolvate sau, in lipsa, din fondul de lichidare, constituit potrivit legii. Remuneratia lichidatorului este in cuantum fix de 1.000 lei, decontul final al cheltuielilor efectuate de lichidator in legatura cu lichidarea societatii urmand a se face, pentru situatia in care nu exista bunuri in averea societatii dizolvate, de catre Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa din Romania, la solicitarea lichidatorului.

(7)Rezolutiile pronuntate in conditiile alin. (6) se comunica electronic lichidatorului numit, se publica pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului si pe portalul de servicii on-line al acestuia si se inregistreaza in registrul comertului. in exercitarea atributiilor sale de lichidare, atunci cand lichidatorul este numit de catre Oficiul National al Registrului Comertului, la cererea oricarei persoane interesate, acesta este scutit de orice taxa, tarif, comision, taxa judiciara de timbru si altele asemenea.

(8)Daca in termen de 3 luni de la data ramanerii definitiva a hotararii de dizolvare nu s-a formulat nicio cerere de numire a lichidatorului potrivit prevederilor alin. (6), Oficiul National al Registrului Comertului sau orice persoana interesata poate solicita tribunalului radierea societatii din registrul comertului.

(9)Lista societatilor pentru care Oficiul National al Registrului Comertului urmeaza sa formuleze actiuni de radiere, potrivit prevederilor alin.

(8), se afiseaza pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului sau pe portalul de servicii on-line al acestuia cu cel putin 15 zile calendaristice inainte si se transmite Ministerului Finantelor Publice-Agentia Nationala de Administrare Fiscala.

(10)Hotararea tribunalului prin care s-a pronuntat radierea se comunica societatii, oficiului registrului comertului pentru radierea societatii din registrul comertului, Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala - administratia judeteana a finantelor publice/administratia finantelor publice a sectorului si se publica, cu titlu gratuit, pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului sau pe portalul de servicii on-line al acestuia. in cazul mai multor hotarari judecatoresti de radiere, publicitatea se va putea efectua in forma unui tabel cuprinzand: numarul de ordine in registrul comertului, codul unic de inregistrare, denumirea, forma juridica si sediul societatii dizolvate, instanta care a dispus dizolvarea, numarul dosarului, numarul si data hotararii de dizolvare.

(11)Orice persoana interesata poate face numai apel impotriva hotararii de radiere, in termen de 30 de zile de la efectuarea publicitatii conform prevederilor alin. (9). Apelantul va depune o copie a apelului la oficiul registrului comertului, pentru mentionare in registrul comertului.
(12)Vizualizarea hotararilor de dizolvare si radiere si a rezolutiilor de numire a lichidatorului, publicate pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului sau pe portalul de servicii on-line al acestuia, se face cu titlu gratuit.

(13)Bunurile ramase din patrimoniul persoanei juridice radiate din registrul comertului, in conditiile alin. (8)-(10), le revin actionarilor/asociatilor.
 
Art. 2371
(2)Atunci cand, pe durata functionarii societatii, un asociat raspunde pentru obligatiile acesteia in limitele aportului la capitalul social, raspunderea sa va fi limitata la acest aport si in situatia dizolvarii si, daca este cazul, a lichidarii societatii.

(3)Asociatul care, in frauda creditorilor, abuzeaza de caracterul limitat al raspunderii sale si de personalitatea juridica distincta a societatii raspunde nelimitat pentru obligatiile neachitate ale societatii dizolvate, respectiv lichidate.

(4)Raspunderea asociatului devine nelimitata in conditiile alin. (3), in special atunci cand acesta dispune de bunurile societatii ca si cum ar fi bunurile sale proprii sau daca diminueaza activul societatii in beneficiul personal ori al unor terti, cunoscand sau trebuind sa cunoasca faptul ca in acest mod societatea nu va mai fi in masura sa isi execute obligatiile."
Acestor prevederi li se adauga cele referitoare la efectuarea efectiva a lichidarii societatii - dupa numirea lichidatorului - prevazute la art. 252 si urmatoarele din legea societatilor.
 
Din aceste texte legale, putem sintetiza urmatoarele aspecte de procedura juridica:
- dupa expirarea sediului social, ONRC  se sesizeaza din oficiu si trimite o cerere de dizolvare a societatii catre tribunal

- tribunalul emite hotararea de incepe a dizolvarii societatii, decizie care, in mod normal, trebuie remisa si societatii si publicata in Monitorul Oficial partea a IV-a, pentru a fi adusa la cunostinta tertilor (eventualilor creditori ai societatii)
- perioada de apel pentru depunerea opozitiei la dizolvare de catre eventualii creditori - intre care se poate numara si ANAF - este de 30 de zile calendaristice de la data publicarii hotararii tribunalului in MO


- dupa expirarea celor 30 de zile si in cazul in care nu s-a depus nici o opozitie, hotararea judecatoreasca de dizolvare ramane definitiva, iar societatea intra in perioada de lichidare, ocazie cu care se numeste, din oficiu, un lichidator

- in cadrul alineatelor (6) - (13) ale art. 237 nu apare nici un termen in care lichidatorul trebuie sa finalizeze operatiunea de lichidare a societatii si sa depuna cererea de radiere a ei din ONRC; exista o mentiune referitoare la termenul in care lichidatorul, odata numit la societate, trebuie sa finalizeze lichidarea (de un an de la data inregistrarii la ONRC a mentiunii de dizolvare), la art. 260 alin. (1) din LSC, articol care se refera, insa, la lichidarea voluntara si la lichidarea "ordonata" de catre ONRC, prevazuta la art. 237

- la art. 237 alin. (8) se face mentiunea unui termen de radiere a societatii din ONRC de 3 luni de la data ramanerii definitiva a hotararii de dizolvare, doar daca  nu s-a formulat nici o numire de lichidator in aceasta perioada.

Din aceste prevederi legale, am putea spune ca in termen de 3 luni de la data ramanerii definitive a hotararii de dizolvare societatea se radiaza de la ONRC, daca nu s-a numit lichidator. Dar din practica va spun ca nu se intampla acest lucru, societatea ramanand in procedura dizolvarii chiar si cativa ani pana la radierea de la registru.
 
Daca, totusi, aveti noroc ca ONRC sa radiere firma din oficiu, trebuie sa depuneti la ANAF declaratia de mentiuni 010, in care, la fnalul ei, se completeaza data radierii - desi ONRC transmite informatia electronic si catre ANAf. Odata cu depunerea declaratiei 010 privind radierea, trebuie sa depuneti in original si certificatul de inregistrare fiscala in scop de TVA.
Insa, trebuie sa retineti faptul ca pana la radierea din registru, societatea isi pastreaza personalitatea juridica, avand obligatii declarative si, eventual de plata, fata de ANAF: declaratii 100 pe zero, bilanturi la fiecare final de an, declaratia 311 si plata TVA, daca efectueaza livrari de bunuri / prestari de servicii (dar, probabil, nu este cazul).
 
De asemenea, in eventualitatea in care la data de 31 decembrie societatea se afla deja in procedura de dizolvare (care este urmata de lichidare) si are statut fiscal de microintreprindere (nefiind, asadar, radiata), pana la data de 15 ianuarie a anului urmator trebuie sa depuna la ANAF declaratia de mentiunin 010 pentru trecerea la sistemul de impunere cu impozit pe profit.

Acest fapt este mentionat la art. 47 lit. e) privind definitia unei microintreprinderi (la data de 31 decembrie nu se afla in dizolvare urmata de lichidare) si la art. 55 alin. (1) privind comunicarea catre organele fiscale a iesirii din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderii.
 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

CECCAR 2024 - Subiecte rezolvate pentru Accesul la Stagiu!


Cele 100 de teste-grila sunt exact 
in genul celor care se dau la examen!
 
Sunt teste foarte variate, in perfecta concordanta cu metodologia de examinare, insotite de temeiuri legale si explicatii profesioniste. Ele acopera toate domeniile din programa de examen:
  • contabilitate;
  • fiscalitate; 
  • drept; 
  • evaluarea economica si financiara a intreprinderilor; 
  • audit; 
  • expertiza contabila; 
  • doctrina; 
  • deontologia profesiei contabile.
...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
sediul social expiratexpirare sediu socialsocietati inactiveradiere


Data aparitiei: 11 Mai 2017
Ultima actualizare: 18 Mai 2017

Votati articolul "Sediul social expirat. Ce obligatii are firma dupa radierea din Registrul Comertului?":
Rating:

Nota: 3.91 din 5 din 11 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X