Incepand cu data de 1 ianuarie 2018, au intrat in vigoare o serie de modificari fiscale care reprezinta o provocare si pentru administratorul de firma. Desi multe dintre acestea ii vizeaza in mod special pe angajati si pe angajatori, totusi Codul fiscal prevede ca suma primita de adminitratorii societatilor sa se supuna acelorasi principii ca veniturile salariale.
Dispozitiile Legii nr. 31/1990 stabilesc o serie de situatii legata de raspunderea administratorilor.
Acesta are mai multe obligatii, printre care cea de a prelua si pastra documentele privind constituirea societatii, obligatia de a administra societatea, adica de a face toate operatiile cerute pentru indeplinirea obiectului societatii, obligatia de a intocmi situatia financiara anuala, precum si de a asigura respectarea legii la repartizarea profitului si plata dividendelor, etc.
Avand in vedere ca administratoul de firma nu incheie un contract individual de munca, acesta nu are si calitatea de angajat al societatii. Se prevede expres ca pe durata indeplinirii mandatului, administratorii nu pot incheia cu societatea un contract de munca. Mai mult, daca administratorii au fost desemnati dintre salariatii societatii, contractul individual de munca este suspendat pe perioada mandatului, conform legii. Cu toate acestea, administratorul primeste o remuneratie pe toata durata mandatului, o suma care intra in categoria veniturilor asimilate salariilor pentru care se platesc contributiile sociale obligatorii si impozitul pe venit. Asadar, regimul fiscal al remuneratiei administratorilor de firma este acelasi ca pentru salariati.
Potrivit noului Cod fiscal, administratorii de firma trebuie sa plateasca in 2018 contributiile si impozitele enumerate mai jos:
• CAS: 25% din remuneratia bruta;
• CASS: 10% din remuneratia bruta;
• Impozit pe venit: 10% din venitul impozabil, respectiv din suma ramasa din renumeratia bruta, dupa plata CAS si CASS.
Cartea verde a contabilitatii
Examen Consultant Fiscal 2024
Manual de politici contabile - Stick USB
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
In ceea ce-l priveste pe administrator, s-a aratat in literatura de specialitate ca acesta este „organul operativ principal si permanent al societatii, elementul cel mai dinamic din structura functionala si deorganizare a societatii”. In orice caz, activitatea administratorului este esentiala pentru functionarea societatii. Dar, daca actele de gestiune ale administratorului pot aduce acesteia prosperitate, in aceeasi masura ele pot pagubi sau ruina, cu intentie, din neglijenta ori imprudenta, atat societatea, cat si pe asociati sau terti.
Mai multe informatii despre raspunderea administratorilor de firma gasiti si in lucrarea “Administrator vs. Contabil. Raspunderea materiala si penala in fata statului.” >>