UPDATE in 10 ianuarie 2019. Termenul pentru dotarea automatelor comerciale cu case de marcat a fost oficial prelungit pana la data de 31 decembrie 2020. Masura a fost inclusa in OUG nr. 1/2020 privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative, care a fost publicata in M.Of. nr. 11 din 9 ianuarie 2020.
Operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, in functie de caz, aveau obligatia de a dota automatele comerciale cu aparatele de marcat electronice fiscale pana la data de 31 decembrie 2019. Aceasta obligatie a aparut ca urmare a modificarilor introduse in luna iulie 2019 prin Legea nr. 136/2019 pentru abrogarea alin. (1), (2) si (4) ale art. 40 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
********
A fost luata aceasta decizie fiindca aparatele de marcat care urmeaza sa fie integrate in automatele comerciale nu exista la aceasta data pe piata, iar pentru realizarea si implementarea lor este necesara parcurgerea urmatoarelor etape obligatorii si consumatoare de timp:
- aprobarea prin hotarare de Guvern a specificatiilor tehnice si functionale ale acestor aparate de marcat,
- construirea prototipurilor de catre producatori,
- testarea prototipurilor la Institutul National de Cercetare Dezvoltare in Informatica,
- autorizarea de catre Ministerul Finantelor Publice a distribuitorilor acestor aparate de marcat,
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
- fabricarea aparatelor de marcat si instalarea lor in cca 90.000 de automate comerciale, pe intreg teritoriul tarii, de catre distribuitori si operatorii de service autorizati de Ministerul Finantelor Publice.
Procesul de elaborare a reglementarilor tehnice privind configuratia si caracteristicile tehnice si functionale ale acestui tip de aparat de marcat electronic fiscal, a necesitat un timp mai indelungat pentru fundamentarea deciziilor referitoare la modul in care acestea urmeaza a fi reglementate, intrucat a presupus consultari, atat cu specialistii din cadrul Ministerului Finantelor Publice, Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si Institutului National de Cercetare Dezvoltare in Informatica, pentru documentare si stabilirea directiilor de abordare, cat si cu patronatele din domeniu si specialistii acestora pentru intelegerea modelului de afacere si identificarea solutiilor tehnice de abordare, la aceasta data proiectul de hotarare a Guvernului pentru modificarea si completarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.28/1999, nefiind aprobat.
In acest context, se constata faptul ca operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz, vizati de obligatia de dotare cu aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic, sunt in imposibilitatea de a respecta termenul final de dotare stabilit pentru data de 31 decembrie 2019, riscand aplicarea de sanctiuni drastice, respectiv amenda de la 8.000 lei la 10.000 lei, precum si suspendarea activitatii la unitatea de vanzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor si confiscarea sumelor nejustificate, in conditiile in care nerespectarea obligatiei nu le este imputabila.
Schimbari preconizate:
Modificarea art III alin.(2) din Legea nr.136/2019 pentru abrogarea alin. (1), (2) si (4) ale art. 40 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, precum si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
Avand in vedere faptul ca,
• termenul foarte scurt (cca 5 luni) stabilit de legiuitor pentru dotarea efectiva cu aparate de marcat a automatelor comerciale, nu permite parcurgerea tuturor etapelor de implementare obligatorii si consumatoare de timp,
• experienta acumulata in cazul implementarii aparatelor de marcat cu jurnal electronic pentru comertul cu amanuntul si serviciile clasice ne-a demonstrat practic ca, intregul proces este dificil si complex, si implicit de durata. Astfel, este necesara parcurgerea mai multor etape, respectiv construirea prototipurilor si testarea acestora la Institutul National de Cercetare Dezvoltare in Informatica, autorizarea distribuitorilor la Ministerul Finantelor Publice si instalarea aparatelor de marcat in automate comerciale, in interdepedenta temporala una fata de cealalta. In cazul aparatelor de marcat cu jurnal electronic, toate aceste procese de implementare au fost incepute la 1 februarie 2018, fiind inca in derulare la aceasta data. In aceste conditii stabilirea unui termen de dotare mai scurt, de cca 4 luni, ar constitui o abordare nerealista si nefundamentata, se impune modificarea cu 12 luni, a termenului prevazut de lege pentru dotarea cu aparate de marcat a operatorilor economici care efectueaza livrari de bunuri sau prestari de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce functioneaza pe baza de plati cu cardul, precum si de acceptatoare de bancnote sau monede, dupa caz.