In activitatea zilnica pot aparea situatii in care un bon fiscal este emis eronat, fie din cauza unei greseli umane, fie a unei defectiuni tehnice a casei de marcat. In astfel de cazuri, este esential ca procedurile de corectare sa fie respectate cu strictete, pentru a evita problemele ulterioare in contabilitate sau in relatia cu autoritatile fiscale.
Ce spune legislatia despre bonurile fiscale emise gresit
Potrivit prevederilor de la lit c) punct B de la art. 33 din HG 479/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, bonurile fiscale se pot corecta doar inainte de emiterea acestora:
- Oct 2239 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, editia 47
2024, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Oct 2299 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Salarizare si Contributii
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Articolul 33
"Aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa asigure, prin comenzi de la tastatura, realizarea in mod cumulativ a minimum urmatoarelor functii: B. in regim de inregistrare: c) posibilitatea de corectie a erorilor numai inainte de emiterea bonului fiscal.Corectarea unei erori sau anularea unei vanzari se evidentiaza pe bonul fiscal si se poate efectua numai cu conditia ca valoarea totala a acestuia sa nu devina negativa. Daca aparatul permite reduceri/majorari de sume, acestea sunt explicitate in bonul fiscal. La aparatele de marcat electronice fiscale destinate activitatii de taximetrie nu sunt permise reduceri/majorari de sume;"
Totodata, prin functiile stabilite aparatelor de marcat electronice fiscale acestea nu pot emite bonuri cu totaluri negative asa cum se regaseste reglementat la lit c) a art 34 din HG 479/2003:
Sectiunea a 3-a Functii interzise aparatelor de marcat electronice fiscale
Articolul 34
"Functiile interzise aparatelor de marcat electronice fiscale, cu exceptia celor destinate activitatilor de taximetrie, sunt urmatoarele: c) emiterea de bonuri cu valori totale negative;"
Bon fiscal batut eronat pe casa de marcat - studiu de caz
Intrebare: "La casa de marcat a fost inregistrata eronat suma de 5000 lei in loc de 50 lei. Care este solutia pentru a inregistra suma corecta de 50 lei in contabilitate? Cei de la service-ul de case de marcat au spus sa facem un zip cu bonul fiscal eronat si cu un proces-verbal si sa le punem pe formularul de contact - asistenta tehnica - aparate electronice de marcat fiscale si vom primi raspuns in 30 de zile."
Raspuns: Legat de speta dvs., in care bonul fiscal a fost deja emis cu o suma mai mare decat cea incasata avem drept cadru legislativ privind corectarea unei sume batute eronat in casa de marcat art. 36 din HG 479/2003 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale:
Articolul 36 Pentru corectarea sau anularea inregistrarii unei operatiuni dupa emiterea bonului fiscal utilizatorul intocmeste un dosar care va cuprinde:
Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
Contabilitatea organizatiilor non-profit abonament 12 luni 3 luni GRATUITE
Contractul de mandat Optimizare fiscala Avantaje si dezavantaje
a) sesizarea scrisa a persoanei care a efectuat gresit operatiunea, cu precizarea motivatiei de corectare sau de anulare a acesteia, precum si a numarului de ordine al bonului fiscal de corectat, a orei si minutului emiterii acestuia;
b) decizia scrisa de aprobare a corectarii operatiunii gresit efectuate, emisa de directorul financiar-contabil, contabilul-sef sau de alta persoana care raspunde de gestionarea patrimoniului unitatii;
c) copie de pe nota sau notele de receptie si constatare de diferente, intocmite de la ultima inventariere pana la zi, prin care a fost stabilit pretul cu amanuntul al produsului sau produselor inregistrate gresit in aparatul de marcat electronic fiscal;
d) nota de contabilitate care reflecta operatiunea efectuata.
La acest articol gasiti toate detaliile legale necesare corectarii sumei batute eronat in casa de marcat.
Astfel, operatorul casei de marcat intocmeste o sesizare in care explica ce s-a intamplat prin emiterea unui bon cu valoare eronata si precizeaza care este valoarea corecta, precum si diferenta rezultata. Sesizarea trebuie solutionata de administratorul societatii prin emiterea unei decizii de corectie. In baza acestor documente, care devin documente justificative dpvd fiscal, departamentul contabilitate emite si inregistreaza o nota contabila de stornare a diferentei batuTe eronat.
In concluzie, nu trebuie sa evidentiati aceasta operatiune in A4200 deoarece corectia nu se poate realiza prin emiterea unui alt bon fiscal.
Raspuns oferit in luna septembrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com