Contabilizarea contractelor privind sponsorizarile-caz practic
Sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare, de catre o persoana fizica sau juridica numita sponsor, pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurata de cealalta parte, denumita beneficiarul sponsorizarii.
Sponsorizarea se realizeaza in baza unui contract din care sa rezulte partile (sponsorul si beneficiarul), obiectul (sustinerea unei activitati a beneficiarului), obligatiile partilor, durata contractului, valoarea contractului, termenele de plata sau de livrare, clauze privind incetarea contractului, forta majora, litigii si dispozitii finale.
Exemplu :
Clubul Sportiv de Tenis (Top As) organizeaza in anul 2007 Campionatul National de Tenis. Acest club este o organizatie non-profit a carei contabilitate este organizata potrivit Reglementarilor contabile pentru persoane juridice fara scop patrimonial aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.829/2003 (publicat in M.O. nr. 66/27 ian. 2004).
Pentru organizarea, desfasurarea competitiei, precum si pentru premierea sportivilor, Top As dispune de fonduri proprii din cotizatiile membrilor, dar si de fonduri si bunuri primite de la sponsori, dupa cum urmeaza:
5.000 lei de la S.C. Mara S.A. ;
100 carti Micul Tenisman a 10 lei/buc. de la Editura SPORT;
30 de seturi de mingii de la magazinul Sportex.
In contabilitatea celor patru participanti la eveniment, inregistrarea operatiunilor privind primirea/acordarea de numerar si bunuri cu titlul de sponsorizare se prezinta astfel :
1. Clubul sportiv de Tenis organizatie non-profit
a)Inregistrarea sumei de 5.000 lei, primita de la S.C. Mara S.A., in baza contractului de sponsorizare incheiat intre parti:
![Cheltuieli deductibile si nedeductibile](https://www.rs.ro/dbimg/product/1929-cheltuieli-dedu.png)
Cheltuieli deductibile si nedeductibile
![Dosarul Permanent al Clientului Model Editabil si Recomandari](https://www.rs.ro/dbimg/product/3210-dosarul-permane.jpg)
Dosarul Permanent al Clientului Model Editabil si Recomandari
![Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari](https://www.rs.ro/dbimg/product/173-consilier-taxe-.jpg)
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
In contul curent:
Conturi la banci in lei Venituri din sumele
sau
Casa in lei Venituri din sumele
*) 7332 Venituri din sumele sau bunurile primite din sponsorizare cont din Planul de conturi aplicabil persoanelor juridice fara scop patrimonial (Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.829/2003)
b) Inregistrarea celor 100 de carti de la Editura Sport, primite in baza Contractului de Sponsorizare si a avizului de expeditie:
3028 = 7332 1.000
Alte materiale consumabile Venituri din sumele sau
bunurile primite din sponsorizare
Premierea participantilor (descarcarea din gestiune a cartilor acordate sub forma de premiu pe baza bonului de consum):
6028 = 3028 1.000
Cheltuieli privind materialele Alte materiale
cosumabile consumabile
c)Sponsorizarea primita de la magazinul Sportex, constand in cele 30 de mingii se inregistreaza in mod similar celei de la punctul b).
2. S.C. Mara S.A. agent economic
Inregistrarea platii de 5.000 lei in baza contractului de sponsorizare:
din contul curent:
6582 = 5121 5000
Donatii si Conturi la banci in lei
subventii acordate
din casa:
6582 = 5311 5000
Donatii si Casa in lei
subventii acordate
Tratamentul fiscal
Cheltuielile cu sponsorizarea efectuate in baza legii 32/1994 sunt nedeductibile la calculul impozitului pe profit, conform art. 21 alin. (4) lit. p din Codul fiscal, insa se scad din impozitul pe profit datorat, daca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii :
sunt in limita a 30% din cifra de afaceri
nu reprezinta mai mult de 20% din impozitul pe profit datorat.
Sa presupunem ca daca, in cazul S.C. Mara S.A., cifra de afaceri este de cel putin 1.666.667 lei, iar impozitul pe profit calculat inaintea scaderii cheltuielilor reprezentand sponsorizarea este de cel putin 25.000 lei, intreaga suma de 5.000 lei se va scadea din impozitul pe profit datorat. Astfel, se va inregistra si se va plati la bugetul statului numai suma de 20.000 lei ca si impozit pe profit.
3. Editura Sport agent economic
In baza contractului de sponsorizare si al avizului de expeditie se fac urmatoarele inregistrari:
Acordarea celor 100 de carti sub forma de sponsorizare:
6582 = 345 1000
Donatii si Produse finite
subventii acordate
Tratamentul fiscal referitor la TVA
In ceea ce priveste colectarea T.V.A. pentru bunurile care fac obiectul sponsorizarii se aplica prevederile pct. 7 din Normele metodologice de aplicare ale art. 128 alin. (9) din Codul fiscal, conform caruia : Bunurile acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare si mecenat nu sunt considerate livrari de bunuri in limita a 30/00 din cifra de afaceri, determinata potrivit art. 152 alin. (6) din Codul fiscal, si nu se intocmeste factura fiscala pentru acordarea acestor bunuri.
Astfel la sfarsitul anului se verifica incadrarea sponsorizarilor in produse (fara a lua in considerare sumele de bani) in limita a 30/00 din CA urmand ca pentru ceea ce depaseste acest plafon sa se colecteze T.V.A. (635=4427).
Tratamentul fiscal referitor la impozitul pe profit
Tratamentul fiscal al cheltuielilor cu sponsorizarea in cazul produselor finite este acelasi ca si in cazul sponsorizarii in bani descris mai sus la pct. 2.
4. Magazinul Sportex agent economic
In baza contractului de sponsorizare si al avizului de expeditie se fac urmatoarele inregistrari:
Acordarea celor 30 de seturi sub forma de sponsorizare:
6582 = 371 4.500
Donatii si Marfuri
subventii acordate
Tratamentul fiscal este similar cu cel descris la sponsorizarea acordata cu produse finite de catre Editura Sport.