Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Planul de conturi general"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Planul de conturi general
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Studii de caz

Fuziune prin absorbtie: Cum se deruleaza procesul pas cu pas, conform Legii nr. 31/1990 si OMFP 897/2015

Data aparitiei: 22 Octombrie 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Fuziune prin absorbtie: Cum se deruleaza procesul pas cu pas, conform Legii nr. 31/1990 si OMFP 897/2015
fuziune prin absorbtiemonografie fuziunefuziune societati

Doua societati au inceput, pe baza situatiilor financiare intocmite la data de 30.06.2024, procesul de fuziune prin absorbtia societatii B de catre societatea A. Dupa parcurgerea etapelor de la ONRC, incepand cu luna septembrie 2025 se poate finaliza procesul de fuziune prin absorbtie. In aceasta perioada, ambele societati au functionat. Pornind de la acest context, se ridica intrebarea practica esentiala: La ce data se inregistreaza in contabilitate fuziunea propriu-zisa si care sunt pasii contabili si juridici ce trebuie urmati pentru reflectarea corecta a acestei operatiuni?

Pasul 1: Aprobarea fuziunii

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Pasul 1: Aprobarea fuziunii

- 30.06.2025: Aprobarea fuziunii de catre Adunarile Generale ale Actionarilor (AGA) ale ambelor societati, cu data de referinta 30.06.2025.

Baza legala: Art. 241 din Legea societatilor nr. 31/1990:
Art. 241
(1) Administratorii societatilor care urmeaza a participa la fuziune sau la divizare vor intocmi un proiect de fuziune sau de divizare, care va cuprinde:
a) forma, denumirea si sediul social ale tuturor societatilor implicate in fuziune sau divizare;
b) fundamentarea si conditiile fuziunii sau ale divizarii;
c) conditiile alocarii de actiuni la societatea absorbanta sau la societatile beneficiare;
d) data de la care actiunile sau partile sociale prevazute la lit. c) dau detinatorilor dreptul de a participa la beneficii si orice conditii speciale care afecteaza acest drept;
e) rata de schimb a actiunilor sau partilor sociale si cuantumul eventualelor plati in numerar;
f) cuantumul primei de fuziune sau de divizare;
g) drepturile conferite de catre societatea absorbanta sau beneficiara detinatorilor de actiuni care confera drepturi speciale si celor care detin alte valori mobiliare in afara de actiuni sau masurile propuse in privinta acestora;
h) orice avantaj special acordat expertilor si membrilor organelor administrative sau de control ale societatilor implicate in fuziune sau in divizare;
i) data situatiilor financiare ale societatilor participante, care au fost folosite pentru a se stabili conditiile fuziunii sau ale divizarii.

Totul despre fuziunea societatilor: Parcurgeti acest ghid practic si eliminati erorile contabile costisitoare ce pot aparea la gestionarea unei fuziuni!

Pasul 2: Depunerea formularului S1039

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Pasul 2: Depunerea formularului S1039

- Termen: Formularul S1039 trebuie depus in termen de 30 de zile de la data aprobarii fuziunii.

Baza legala: Art. 28 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991:
(1) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul fuziunii, divizarii si transformarii, precum si in situatia lichidarii, in conditiile legii, caz in care situatiile financiare au aceleasi componente cu situatiile financiare anuale.
si pct. 5 din Normele metodologice OMFP 897/2015:
5. In conformitate cu prevederile art. 28 alin. (1) din legea contabilitatii, fiecare societate are obligatia sa intocmeasca situatii financiare cu ocazia fuziunii, divizarii sau lichidarii acestora, in conditiile acestei legi, precum si in conformitate cu prevederile legii societatilor. Aceste situatii financiare se intocmesc pentru data stabilita potrivit legii societatilor, cu respectarea reglementarilor contabile aplicabile, si se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 30 de zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor.

Documente atasate formularului S1039
- Formularul S1005 intocmit la 30.06.2025.
- Hotararile AGA care aproba fuziunea.
- Raportul administratorilor.


- Declaratia scrisa pentru asumarea raspunderii intocmirii situatiilor financiare.
- Raportul cenzorilor sau auditorilor daca este cazul.

Pasul 3: Proceduri juridice la ONRC

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Pasul 3: Proceduri juridice la ONRC

Etapa I:

- Depunerea proiectului de fuziune la ORC.
- Publicarea proiectului de fuziune in Monitorul Oficial.

- Baza legala: Art. 241 si Art. 242 din Legea societatilor nr. 31/1990:
Art. 241
(1) Administratorii societatilor care urmeaza a participa la fuziune sau la divizare vor intocmi un proiect de fuziune sau de divizare, care va cuprinde...
Art. 242
(1) Proiectul de fuziune sau de divizare aprobat de adunarea generala a actionarilor sau asociatilor fiecarei societati participante va fi depus la oficiul registrului comertului unde este inmatriculata fiecare societate.

Etapa a II-a:

- Depunerea cererii de inregistrare a fuziunii.
- Hotararile AGA care aproba fuziunea.
- Actul constitutiv actualizat al societatii absorbante.
- Extrasul din Monitorul Oficial cu publicarea proiectului de fuziune.
- Situatiile financiare de fuziune.
- Declaratiile privind stingerea pasivului.
- Imputernicire si dovezile privind plata taxelor legale.

- Baza legala: Art. 241 si Art. 242 din Legea societatilor nr. 31/1990 si OMFP 897/2015:

Pasul 4: Radierea societatii absorbite

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Pasul 4: Radierea societatii absorbite

- Dupa inregistrarea fuziunii , societatea absorbanta va prelua toate drepturile si obligatiile societatii absorbite.
- Intocmirea bilantului de radiere si depunerea la ANAF . Dupa obtinerea balantei cu solduri zero, se procedeaza la intocmirea unui set de situatii financiare (de radiere), care se depune la ANAF. Bilantul intocmit in vederea radierii se intocmeste procedand identic ca la intocmirea bilantului de fuziune.

Pasul 5: Declaratia de radiere (D700)

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Pasul 5: Declaratia de radiere (D700)

- Depunerea declaratiei D700 pentru radierea fiscala a societatii absorbite.

- Baza legala: Art. 90 din Codul de procedura fiscala:
(1) Radierea inregistrarii fiscale reprezinta activitatea de retragere a codului de identificare fiscala si a certificatului de inregistrare fiscala.
(2) La incetarea calitatii de subiect de drept fiscal, persoanele sau entitatile inregistrate fiscal prin declaratie de inregistrare fiscala potrivit art. 81 si 82 trebuie sa solicite radierea inregistrarii fiscale, prin depunerea unei declaratii de radiere. Declaratia se depune in termen de 30 de zile de la incetarea calitatii de subiect de drept fiscal si trebuie insotita de certificatul de inregistrare fiscala in vederea anularii acestuia.

Desi data de referinta (30.06.2025) este utilizata pentru evaluarea si documentarea patrimoniului, inregistrarile contabile reale si finale au loc la data efectiva a fuziunii, cand fuziunea devine oficiala din punct de vedere juridic si contabil. Aceasta asigura ca toate transferurile sunt reflectate corect in contabilitate si ca patrimoniul societatii absorbite este complet integrat in societatea absorbant.

In ceea ce priveste protocolul de predare-primire si inregistrarile contabile, desi data de referinta pentru intocmirea situatiilor financiare este 30.06.2025,data efectiva a fuziunii este considerata a fi data inregistrarii fuziunii la Registrul Comertului. In aceasta zi, societatea absorbanta va prelua oficial toate drepturile si obligatiile societatii absorbite.

Protocolul de predare-primire: Protocolul va fi intocmit pe baza balantei contabile de la 31.10.2025, de ex., si trebuie sa includa:

  • Lista detaliata a activelor si pasivelor preluate, Protocolul va include un inventar complet al activelor (ex. terenuri, cladiri, echipamente) si pasivelor (ex. datorii catre furnizori, imprumuturi) preluate de Societatea A de la Societatea B. Acestea trebuie enumerate cu valorile lor contabile la data de referinta si ajustarile corespunzatoare pana la data efectiva.
     
  • Detalii despre angajamentele contractuale transferate si starea acestora. Toate contractele in derulare (ex. contracte de inchiriere, de furnizare) si alte obligatii vor fi transferate catre Societatea A. Protocolul va specifica starea fiecarui contract si obligatiile aferente
     
  • Rezultatul brut si net inregistrat de societatea absorbanta in perioada dintre 30.06.2025 si 31.10.2025, de ex.. In perioada 01.07.2025 – 31.10.2025, Societatea B ar fi continuat sa genereze venituri si cheltuieli. Protocolul va reflecta rezultatul brut/net inregistrat in aceasta perioada, care va fi inclus in contabilitatea Societatii A.
     
  • Documente justificative pentru drepturile de proprietate asupra bunurilor transferate si alte documente relevante (de exemplu, inventare, contracte). : Protocolul va fi insotit de documente care atesta drepturile de proprietate asupra bunurilor transferate, cum ar fi titlurile de proprietate, contractele de leasing, etc. De asemenea, inventarele detaliate si alte documente relevante vor fi anexate pentru a asigura o predare completa si transparenta

In ceea ce priveste inregistrarea in contabilitate:

  • Nu se fac inregistrari contabile in Societatea A la 30.06.2025 pentru preluarea activelor si pasivelor Societatii B. Aceasta este doar data la care se intocmeste bilantul pentru evaluarea patrimoniului Societatii B, si pe baza caruia se planifica fuziunea. Inregistrarile contabile in Societatea A se vor face doar la data efectiva a fuziunii.
     
  • La 31.10.2025, dupa ce fuziunea este inregistrata oficial la Registrul Comertului, Societatea A va inregistra in contabilitate toate activele si pasivele preluate de la Societatea B, utilizand valorile din bilantul intocmit la data de referinta (30.06.2025).
     
  • Ajustarile necesare pentru a reflecta toate tranzactiile si modificarile survenite intre 01.07.2025 si 31.10.2025 vor fi facute la aceasta data. Aceste ajustari includ orice activitati sau modificari ale valorii activelor/pasivelor, schimbari in stocuri, creante, si alte elemente contabile care au avut loc in aceasta perioada.
     
  • Inchiderea conturilor Societatii B: Dupa aceste inregistrari si ajustari, conturile Societatii B vor fi inchise, iar aceasta va fi radiata oficial.


Dupa data prevazuta in proiectul de fuziune ca data la care fuziunea prin absorbtie isi produce efectele, societatea absorbita inceteaza sa existe conform art. 249 lit. b) coroborat cu art. 250 alin. 1 lit. c )din Legea 31/1990 si, implicit, nu mai are calitatea de persoana impozabila distincta conform art. 16 alin. 4 lit. a) pct. 2 si art. 316 alin. 20 din Codul fiscal.

Fuziunea este o operatiune foarte complexa, care depinde de numarul societatilor care fuzioneaza, de componenta patrimoniului fiecareia sau de numarul de asociati, dar si de opozitia creditorilor. In functie de aceste elemente, procedura de fuziune poate dura de la 5 luni pana la 1 an! Ghidul pe care vi-l oferim va arata cum sa gestionati corect aceasta operatiune, fara erori, cu profesionalism si eficienta maxima! Comandati-l chiar acum!

Monografie contabila

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Monografie contabila

Fuziunea societatilor se efectueaza potrivit prevederilor Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si OMFP 897/2015.

La societatea absorbita se inregistreaza:

Scoaterea din evidenta a elementelor de natura capitalurilor proprii transferate:
% 1012,105,1061,1068,117,121 = 456

In cazul in care soldurile conturilor 121 si 117 sunt debitoare (pierdere) se inregistreaza:
456 = 117

Si:
456 = 121

Scoaterea din evidenta a elementelor de natura activelor transferate:
2812/2813/2814 = 212/213/214
892 = % 109, 212/213/214, 301/302/303/371/345, 411 /461, 5121/5311

Scoaterea din evidenta a elementelor de natura datoriilor si ajustarilor pentru deprecierea creantelor, transferate:
%419/401/404, 456, 491 = 892

La societatea absorbanta se inregistreaza:

Inregistrarea majorarii capitalului social si a primei de fuziune conform datelor din proiectul de fuziune si a raportului de schimb determinat:
456 = % 1012,1042

Se preiau rezervele din reevaluare aferente activelor preluate:
456 = 105

Se preiau rezervele care se pastreaza dupa absorbtie (rezerva legala de exemplu):
456 = 106

Daca de la absorbita se preia pierdere curenta si reportata se inregistreaza:
121 = 456

Si:
117 = 456

Preluarea elementelor de natura activelor:
212/213/214, 301/302/303/371/345, 411/461, 5121/5311 = 891

Anularea actiunilor proprii rascumparate:
% 1012,1495 = 109

Acoperirea pierderii pe seama primei de fuziune sau a rezervelor:
1042/ 1068 = 1495

preluarea elementelor de natura datoriilor si a ajustarilor pentru deprecierea creantelor:
891 = % 419/401/404, 456, 491

In urma inregistrarii transferului patrimonial, balanta de verificare a societatii absorbite, care se dizolva fara lichidare, va avea toate soldurile zero.

Dupa obtinerea balantei cu solduri zero, se procedeaza la intocmirea unui set de situatii financiare (de radiere), care se depune la ANAF.

Bilantul intocmit in vederea radierii se intocmeste procedand identic ca la intocmirea bilantului de fuziune.

Se descarca formularul S1039, se completeaza cu toate informatiile si i se anexeaza arhiva zip care contine toate elementele constitutive ale bilantului pe zero, hotararea AGA de aprobare a radierii si a situatiilor financiare de radiere, raportul administratorului intocmit in vederea radierii, note explicative de radiere.

Acest bilant pentru radiere se depune online la ANAF si, apoi, la ONRC, in termen de 15 zile de la data AGA de aprobare a radierii si a situatiilor financiare de radiere (inclusa in zip).

Declaratia de radiere a inregistrarii fiscale (D700)

Dupa intocmirea si depunerea tuturor declaratiilor fiscale si a situatiilor financiare de radiere, societatea absorbita poate solicita radierea inregistrarii fiscale prin depunerea unei declaratii de radiere.

Raspuns oferit in luna octombrie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
 

Informatii de top de la expertii PortalContabilitate.ro

- cel mai cunoscut site de consultanta fiscal-contabila din Romania -

Vrei sa vezi si tu TOATE Explicatiile, Intrebarile si Raspunsurile + Noutatile din lege?

Este foarte simplu! TESTEAZA GRATUIT - Completeaza formularul de mai jos:

- Vei gasi Legislatie la zi + Consultanta detaliata de la experti

Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.





Articole Similare





Atentie, Contabili!

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Planul de conturi general"


X