Firmele care vor plati angajatilor abonamente cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic in limita de 400 euro anual vor fi scutite de taxe (impozit pe venit, CAS, CASS si CAM), potrivit Legii 34/2023 care modifica Codul fiscal (M.O. nr. 36 din 12 ianuarie 2023).
Odinea includerii in plafonul lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat se stabileste de angajator, prevede actul normativ.
"Pana acum daca unui salariat ii era oferit un astfel de abonament ca beneficiu, trebuiau platite CAS, CASS si impozit pe venit pe langa valoarea abonamentului. Adica se duba costul abonamentului. Evident, ca nu era rentabil pentru marea majoritate a angajatilor.
De acum, daca un angajator va vrea sa ofere angajatilor sai abonamente la o sala de sport sau pentru fizioterapie, nu mai trebuie sa dea inca jumatate din pretul lor la stat. Va putea sa o faca fara taxe.
Exact cum se face acum cu contributia la Pilonul 3 de pensii sau abonamentul sau asigurarea privata de sanatate. De acum, se adauga si salile de sport si fizioterapia.
Salariatii romani vor avea beneficii non-salariale mai multe fara sa fie supusi la taxarea mare a muncii (42%). Si in acelasi timp se va incuraja un stil de viata mai sanatos", explica Claudiu Nasui, vicepresedinte USR, despre legea pe care a intitiat-o in primavara lui 2022.
Initiatorii au dorit astfel sa incurajeze un stil de viata activ si sanatos. In expunerea de motive a proiectului se mentioneaza ca statele membre OMS, organizatie la care a aderat si Romania, si-a propus ca pana in anul 2025 sa reduca cu 10% activitatea fizica insuficienta.
Pana acum, in Romania cheltuielile cu achizitionarea abonamentelor la sala de sport nu erau deductibile fiscal. Abonamentele de sport oferite ca beneficii in natura si incluse in pachete salariale salariale, acordate de catre angajatori, erau impozitate cu 2,25% la angajator si 41,5% la angajat. Nu existau tichete de sport/fimess/wellness care sa poata fi acordate de catre angajatori ca beneficii extra-bugetare neimpozile.
In acest context, masurile de prevenire a imbolnavirilor ce necesita spitalizare si de crestere a sperantei de viata a romanilor ce ar trebui luate de statul roman devin mai mult decat imperative. in conditiile in care practicarea sportului si a activitatilor fizice s-au dovedit stiintific a fi benefice starii de sanatate, luarea unor masuri directe sau indirecte, concrete, de incurajare a practicarii sportului, ar trebui sa devina un obiectiv strategic al Romaniei privind cresterea gradului de sanatate a populatiei. Industria sportiva din Romania ar putea deveni un puternic motor de crestere a starii de sanatate a romanilor si un generator de venituri suplimentare la P.I.B.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Toate acestea constituie premisele pentru analiza economica privind propunerea acordarii de facilitati fiscale pentru angajatorii din Romania privind deducerea cheltuielilor aferente abonamentelor la salile de fitness acordate propriilor angajati, in cuantum de maxim 400 Euro/an, la fel ca facilitatile acordate oferirii serviciilor medicale.
Din analiza efectuata rezulta urmatoarele beneficii financiare aduse la bugetul de stat:
- Cresterea numarului anual de abonati in medie cu 11% pe an, de la 950.000 abonati in anul 2022 la 2,411,498 abonati in anul 2031;
- Cresterea veniturilor generate de industria facilitatilor de sportsi sanatate inmedie cu 12% pe an, de la 245,632,000 euroin2022 la 681,931,323 euro in anul 2031;
- Cresterea veniturilor la bugetul de stat cu 58,415,262 euro pentm perioada 2022-2031, comparativ cu aceeasi perioada in scenariul actual fara aplicarea deducerilor fiscal, din care 11,202,251 euro colectare de TVA.
Acordarea acestei facilitati fiscale va determina si alte beneficii indirecte, cum ar fi:
- Imbunatatirea performantelor angajatilor la locul de munca;
- Cresterea economica a industriilor conexe industriei de facilitati sportive si de sanatate, implicit cresterea veniturilor la bugetul de stat provenind din impozitul pe profit;
- Creearea de noi locuri de munca in industriile conexe industriei de facilitati sportive si de sanatate, implicit cresterea veniturilor la bugetul de stat provenind din taxele si impozitele aferente salariilor si contributiilor sociale;
Imbunatatirea starii de sanatate a romanilor, cu implicatii pozitive asupra bugetului de sanatate publica al Romaniei;
- Imbunatatirea ratei de colectare a TVA-ului.
Legea 34/2023 - abonamente fitness fara taxe: textul actului normativ
Denumire completa: Legea 34/2023 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Articolul I
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 68 alineatul (5), dupa litera q) se introduce o noua litera, lit. r), cu urmatorul cuprins:
r) contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere, precum si contravaloarea abonamentelor, oferite de acelasi furnizor care actioneaza in nume propriu sau in calitate de intermediar, ce includ atat servicii medicale, cat si dreptul de a utiliza facilitatile sportive, in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana.
2. La articolul 76 alineatul (4^1), dupa litera g) se introduce o noua litera, lit. h), cu urmatorul cuprins:
h) contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, precum si contravaloarea abonamentelor, oferite de acelasi furnizor care actioneaza in nume propriu sau in calitate de intermediar, ce includ atat servicii medicale, cat si dreptul de a utiliza facilitatile sportive, in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic, suportate de angajator pentru angajatii proprii, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana.
3. La articolul 78 alineatul (2) litera a), dupa punctul (iv) se introduce un nou punct, pct. (v), cu urmatorul cuprins:
(v) contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, precum si contravaloarea abonamentelor, oferite de acelasi furnizor care actioneaza in nume propriu sau in calitate de intermediar, ce includ atat servicii medicale, cat si dreptul de a utiliza facilitatile sportive, in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic, suportate de angajati, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual. Abonamentul vizeaza servicii furnizate angajatului si/sau oricarei persoane aflate in intretinerea sa, asa cum este definita la art. 77 alin. (3), in limita aceluiasi plafon, indiferent de numarul de persoane.
4. La articolul 142 litera aa^1), dupa punctul 7 se introduce un nou punct, pct. 8, cu urmatorul cuprins:
8. contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, precum si contravaloarea abonamentelor, oferite de acelasi furnizor care actioneaza in nume propriu sau in calitate de intermediar, ce includ atat servicii medicale, cat si dreptul de a utiliza facilitatile sportive, in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic, suportate de angajator pentru angajatii proprii, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana.
5. La articolul 142, ultima teza a literei aa^1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Ordinea includerii veniturilor prevazute la pct. 1-8 in plafonul lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat se stabileste de angajator.
Articolul II
Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, prevederile prezentei legi intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si se aplica dupa cum urmeaza:
a) prevederile pct. 1 se aplica sumelor platite incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi;
b) prevederile pct. 2-5 se aplica incepand cu veniturile aferente lunii urmatoare publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
Foto: Pixabay.com