Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz"
Sistemul de impozitare din Romania prevede doua modalitati de incadrare a activitatilor PFA-urilor, evident, cu modalitati de taxare diferite, si anume - sistemul real si norma de venit. Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit au obligatia sa completeze numai partea referitoare la venituri din Registrul de evidenta fiscala.
In principiu, pentru impunerea veniturilor pe baza de norme de venit, contribuabilul trebuie sa fie autorizat pentru desfasurarea activitatii respective ca Persoana fizica autorizata (PFA), Intreprindere individuala (II) sau Intreprindere familiala (IF).
Pentru anumite clase de activitati prevazute in Clasificarea Activitatilor din Economia Nationala (CAEN), titularul unei PFA poate opta pentru un sistem forfetar de impozitare, numit norma de venit. Norma de venit reprezinta practic limita stabilita anual de catre ANAF pentru diverse activitati independente, determinata atat dupa specificul activitatii, cat si dupa zona in care se desfasoara activitatea PFA.
Atentie la un avantaj! Contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit nu au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla pentru activitatea respectiva; ei au obligatia sa completeze numai partea din Registrul-jurnal de incasari si plati referitoare la incasari, potrivit reglementarilor contabile elaborate in acest scop.
Important! Contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 25.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real. Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea echivalentului in lei al sumei de 25.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Nationala a Romaniei, pentru anul de realizare a venitului.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Examen Consultant Fiscal 2025
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Daca vreti sa verificati in ce masura activitatea pe care o desfasurati se incadreaza la norma de venit stabilita de ANAF, puteti consulta Lista generala de activitati care pot fi impozitate cu norme anuale de venit >>
Lista cu norme de venit 2025 BUCURESTI >>
Lista cu norme de venit 2025 ILFOV >>
Lista cu norme de venit 2025 Alba >>
Lista cu norme de venit 2025 Arad >>
Lista cu norme de venit 2025 Arges >>
Lista cu norme de venit 2025 Bacau >>
Lista cu norme de venit 2025 Bihor >>
Lista cu norme de venit 2025 Bistrita-Nasaud >>
Lista cu norme de venit 2025 Botosani >>
Lista cu norme de venit 2025 Brasov>>
Lista cu norme de venit 2025 Braila >>
Lista cu norme de venit 2025 Buzau >>
Lista cu norme de venit 2025 Caras-Severin >>
Lista cu norme de venit 2025 Calarasi >>
Lista cu norme de venit 2025 Cluj >>
Lista cu norme de venit 2025 Constanta >>
Lista cu norme de venit 2025 Covasna >>
Lista cu norme de venit 2025 Dambovita >>
Lista cu norme de venit 2025 Dolj >>
Lista cu norme de venit 2025 Galati >>
Lista cu norme de venit 2025 Giurgiu >>
Lista cu norme de venit 2025 Gorj >>
Lista cu norme de venit 2025 Harghita >>
Lista cu norme de venit 2025 Hunedoara >>
Lista cu norme de venit 2025 Ialomita >>
Lista cu norme de venit 2025 Iasi >>
Lista cu norme de venit 2025 Maramures >>
Lista cu norme de venit 2025 Mehedinti >>
Lista cu norme de venit 2025 Mures >>
Lista cu norme de venit 2025 Neamt >>
Lista cu norme de venit 2025 Olt >>
Lista cu norme de venit 2025 Prahova >>
Lista cu norme de venit 2025 Satu-Mare >>
Lista cu norme de venit 2025 Salaj >>
Lista cu norme de venit 2025 Sibiu >>
Lista cu norme de venit 2025 Suceava >>
Lista cu norme de venit 2025 Teleorman >>
Lista cu norme de venit 2025 Timis >>
Lista cu norme de venit 2025 Tulcea >>
Lista cu norme de venit 2025 Vaslui >>
Lista cu norme de venit 2025 Valcea >>
Lista cu norme de venit 2025 Vrancea >>
Creat special pentru rezolvarea problemelor practice cu care se confrunta contribuabilul in teren, ghidul Cartea Verde a PFA. Contabilitatea si obligatiile fiscale descrie, pas cu pas, traseul actiunilor legale de parcurs:
- juridic: inregistrarea/modificarea/radierea juridica si/sau fiscala si explicarea termenilor utilizati
- contabil: conducerea contabilitatii – documente de intocmit, registre si studii de caz
- fiscal: calculul obligatiilor fiscale, declaratia unica anuala si alte declaratii.
Intrebare: "O PFA care a avut norma de venit in anul 2024 si a depasit plafonul de 25.000 euro in 2024, pana cand trebuie sa depuna declaratia unica ca trece la impozitare in sistem real?"
Raspuns: Conform prevederilor de la art. 69 alin. 9:
(9) Contribuabilii, pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 25.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real. Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea echivalentului in lei al sumei de 25.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Nationala a Romaniei, pentru anul de realizare a venitului. Aceasta categorie de contribuabili are obligatia sa completeze si sa depuna Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pana la termenul legal de depunere prevazut la art. 122 alin. (3).
Conform art. 122 alin. 3:
(3) Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice se completeaza si se depune la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor. Prevederea se aplica si in situatiile prevazute la alin. (2).
Incepand cu 01.01.2025 nu se va mai depune Declaratia unica estimativa (art. 120 Cod fiscal) - "Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate", prin modificarile aduse Codului Fiscal prin OUG nr. 128/2024.
Astfel se elimina obligatia de a depune in anul curent (2025) Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pentru declararea venitului estimat (Cap. II), a impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate, capitolul privind veniturile estimate, precum si pentru toate celelalte situatii in care intervin modificari/recalculari/rectificari ale acestora.
Ca urmare, in situatia in care treceti la impozitarea in sistem real in luna mai 2025 nu veti mai depune declaratia unica, aceasta urmand a fi depusa in anul 2026.
In sinteza:
Pentru un PFA care a fost impozitat pe baza de norma de venit in 2024 si a depasit plafonul echivalent in lei a 25.000 euro in 2024:
1. Trecerea la sistem real se face obligatoriu incepand cu anul fiscal 2025, conform art. 69 alin. 9 din Codul Fiscal.
2. Depunerea Declaratiei Unice:
Conform modificarilor aduse prin OUG nr. 128/2024, incepand cu 1 ianuarie 2025 nu mai exista obligatia depunerii Declaratiei Unice estimative pentru anul in curs.
Astfel, Declaratia Unica va fi depusa pana la data de 25 mai 2026 pentru venitul efectiv realizat in 2025.
3. Eliminarea introducerii capitolului estimativ in Declaratia Unica in 2025 inseamna ca obligatiile privind impozitul si contributiile sociale datorate pentru anul 2025 vor fi calculate si declarate integral in anul urmator, adica in 2026, fara a fi necesara depunerea unui formular intermediar pentru 2025, cu exceptia CASS, in anumite conditii, dar care nu se aplica dvs.
Raspuns oferit in luna ianuarie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com
Nu ratati: Cartea Verde a Contabilitatii - editia 2025
Cartea Verde a Contabilitatii 2025 va ofera explicatii si solutii pentru subiecte precum:
•Aplicarea sistemului e-Factura
•Sistemul RO e-Transport
•Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
•Raportarea SAF-T
•Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T etc.
Stocul la Cartea Verde a Contabilitatii 2025 se epuizeaza rapid!