Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Planul de conturi general 2025"
In cazul unei microintreprinderi, care are angajat un contabil cu studii superioare, este important de stabilit cine are dreptul legal de semnatura pentru declaratiile fiscale si bilantul contabil.
Dreptul de semnatura pentru declaratiile fiscale si bilant pentru o societate, indiferent de forma de organizare a acesteia:
Daca dreptul de semnatura electronica a fost solicitat si eliberat pe numele administratorului, atunci acesta are dreptul de semnatura electronica. Nu este nici legal si nici recomandabil ca adminstratorul sa predea stickul cu semnatura electronica contabilului pentru a aplica semnatura electronica a admistratorului pe declaratii si bilanturi. Conform Legii 455/2001 privind semnatura electronica, semnatura electronica este echivalenta semnaturii olografe din punct de vedere juridic si asigura identificarea unica a semnatarului.
Cu privire la baza legala, referiri la cine poate semna declaratiile fiscale si bilanturi le regasim in urmatoarele reglementari:
ORDIN nr. 107 din 20 ianuarie 2025 privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Anexa 1
1.8.(1) In baza art. 185 din legea societatilor, consiliul de administratie, respectiv directoratul, este obligat sa depuna la Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in format hartie si in format electronic sau numai in forma electronica pe portalul www.e-guvernare.ro, semnate cu certificat digital calificat, situatiile financiare anuale aprobate conform pct. 1.7., insotite de documentele prevazute de lege.
Tinand cont de baza legala mentionata, este legal ca bilantul societatii sa fie semnat electronic de director economic (contabil sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie) si olograf de catre administrator.
LEGE nr. 207 din 20 iulie 2015 privind Codul de procedura fiscala
Articolul 102Forma si continutul declaratiei fiscal
(3) Contribuabilul/Platitorul are obligatia de a completa declaratia fiscala inscriind corect, complet si cu buna-credinta informatiile prevazute de formular, corespunzatoare situatiei sale fiscale. Declaratia fiscala se semneaza de catre contribuabil/platitor sau, dupa caz, reprezentantul legal ori imputernicitul acestuia.(4) Obligatia de semnare a declaratiei fiscale se considera a fi indeplinita si in urmatoarele situatii:a) in cazul transmiterii declaratiei fiscale prin sistemul electronic de plati;b) in cazul transmiterii declaratiei fiscale prin sisteme electronice de transmitere la distanta in conditiile art. 103 alin. (1).
LEGE nr. 455 din 18 iulie 2001 (*republicata*)privind semnatura electronica
Articolul 1Prezenta lege stabileste regimul juridic al semnaturii electronice si al inscrisurilor in forma electronica, precum si conditiile furnizarii de servicii de certificare a semnaturilor electronice.
Articolul 5Inscrisul in forma electronica, caruia i s-a incorporat, atasat sau i s-a asociat logic o semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv si generata cu ajutorul unui dispozitiv securizat de creare a semnaturii electronice, este asimilat, in ceea ce priveste conditiile si efectele sale, cu inscrisul sub semnatura privata. 11. certificat reprezinta o colectie de date in forma electronica ce atesta legatura dintre datele de verificare a semnaturii electronice si o persoana, confirmand identitatea acelei persoane;
12. certificat calificat reprezinta un certificat care satisface conditiile prevazute la art. 18 si care este eliberat de un furnizor de servicii de certificare ce satisface conditiile prevazute la art. 20;
Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
LEGEA contabilitatii nr. 82 din 24 decembrie 1991
Articolul 10(1) Raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1)-(4) revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii respective. 2) Contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare. Prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef se intelege o persoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii (3) Contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania. 4) Raspunderea pentru aplicarea necorespunzatoare a reglementarilor contabile revine directorului economic, contabilului-sef sau altei persoane imputernicite sa indeplineasca aceasta functie, impreuna cu personalul din subordine. In cazul in care contabilitatea este condusa pe baza de contract de prestari de servicii, incheiat cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, raspunderea pentru conducerea contabilitatii revine acestora, potrivit legii si prevederilor contractuale.(4 1) In cazul persoanelor prevazute la art. 1 alin. (5), raspunderea pentru organizarea contabilitatii revine acestora. Conducerea contabilitatii se poate efectua de catre aceste persoane, situatie in care raspunderea pentru conducerea contabilitatii revine acestora. In cazul in care contabilitatea este condusa potrivit prevederilor art. 10 alin. (2) si (3) sau pe baza de contracte/conventii civile incheiate potrivit Codului civil cu persoane fizice care au studii economice superioare, raspunderea pentru conducerea contabilitatii revine acestor persoane, potrivit legii si prevederilor contractuale.
Articolul 28
(10) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre reprezentantul legal, precum si de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, angajata potrivit legii (11) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile pot fi intocmite si semnate de persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
(13) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii.
ORDIN nr. 1.802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate
Capitolul 9 Aprobarea, semnarea si publicarea situatiilor financiare anuale557. - (1) Situatiile financiare anuale se intocmesc si se publica, potrivit legii, in moneda nationala.(2) Situatiile financiare anuale sunt semnate de persoanele in drept, cuprinzand: numele si prenumele persoanei care le-a intocmit, inscrise in clar; calitatea acesteia (director economic, contabil-sef sau alta persoana desemnata prin decizie scrisa de administrator, persoana autorizata potrivit legii, membra a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania); numarul de inregistrare in organismul profesional, daca este cazul.
Raspuns oferit in luna august 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
NOU: Manualul Mijloacelor Fixe a€“ Actualizat complet!
Nu ratati: Legislatie explicata clar. Studii de caz utile.
Descoperiti cum:
* Rezolvati profesionist toate situatiile complexe din domeniul mijloacelor fixe
* Inregistrati corect fiecare operatiune fiscala si contabila
* Evitati greselile care atrag amenzi, penalizari si dobanzi usturatoare
Acum aveti sprijinul de care aveti nevoie! Manualul mijloacelor fixe este aici pentru dumneavoastra.
Articole similare
Cine are drept de semnatura pentru declaratiile fiscale si bilantBilantul semestrial trebuie depus si cu semnatura administratorului?Atentie! Situatiile financiare pot fi semnate de administrator cu SEMNATURA OLOGRAFA sau cu cea electronica extinsaCompensarea datoriilor intre doua persoane juridice: in ce conditii se poate realiza?Noul model al actului constitutiv si al cererii de inregistrare la ONRCUltimele articole
Legea privind Registrul Comertului: actul constitutiv se poate intocmi online, iar procedura de inregistrare va fi mai simplaUtilizarea semnaturii electronice in relatiile de munca. ITM vine cu clarificariLegea 208/2021 - modificari importante privind semnatura electronica in actele de muncaSemnatura electronica pentru actele de munca este in Monitor (OUG 36/2021)Ghid ANOFM: completarea si transmiterea documentelor pentru obtinerea banilor de la stat (telemunca)Articole similare
Cine are drept de semnatura pentru declaratiile fiscale si bilantRadiere PFI (Persoana Fizica Independenta): Care sunt demersurile la ANAFSemnare declaratii fiscale si situatii financiare anuale: Cine isi asuma responsabilitatea?Certificat calificat de SEMNATURA ELECTRONICA: Cum se inregistreaza achizitia in contabilitateCele 3 tipuri de semnaturi electronice: Cand le folosim si exemple practiceUltimele articole
Suspendarea activitatii unei societati: ce pasi sunt necesari?Vanzarea unei societati si obligatiile fostului contabil: Cum gestionati solicitarile ANAF?Demersuri la ONRC pentru radiere PFA: ce documente sunt necesareAtentie! Situatiile financiare pot fi semnate de administrator cu semnatura olografa sau cu cea electronica extinsae-Transport: Noua procedura propusa de ANAF privind monitorizarea transporturilor de bunuri