Update 22 august 2023: Ministerul Justitiei a pus in dezbatere publica un Proiect de Ordin pentru aprobarea formatului, elementelor de siguranta si structurii certificatului prealabil fuziunii transfrontaliere, ale certificatului prealabil transformarii transfrontaliere, respectiv ale certificatului prealabil divizarii transfrontaliere.
Asadar, proiectul prezinta cele trei tipuri de certificate prealabile ce vor fi emise de catre Registrul Comertului pentru aceste operatiuni. Modelele sunt prezentate mai jos.
Transformari, fuziuni si divizari transfrontaliere - ce se stabileste prin Proiectul de Ordin pus in dezbatere de Ministerul Justitiei
Art. 1. - Se aproba formatul, elementele de siguranta si structura certificatului prealabil fuziunii transfrontaliere, ale certificatului prealabil transformarii transfrontaliere, respectiv ale certificatului prealabil divizarii transfrontaliere, in forma letrica si electronica, prevazute in anexele nr. 1 - 3 ale prezentului ordin.
Art. 2. – Certificatele prealabile mentionate la art. 1 se pun la dispozitia autoritatilor competente pentru verificarea legalitatii procedurilor de derulare a operatiunilor din statele membre ale Uniunii Europene ale societatilor participante, in forma electronica, prin intermediul sistemului de interconectare a registrelor comertului.
Art. 3. – Certificatele prealabile mentionate la art. 1 se elibereaza societatii care a formulat cererea de emitere a certificatului prealabil, in forma letrica sau, dupa caz, in forma electronica, conform optiunii exprimate de aceasta in cerere.
Transformari, fuziuni si divizari transfrontaliere - cele 3 modele de certificate prealabile eliberate de la Registrul Comertului
Certificat prealabil fuziunii transfrontaliere >>
Certificat prealabil transformarii transfrontaliere >>
Certificat prealabil divizarii transfrontaliere >>
Atentie! Pentru a se aplica, Proiectul de Ordin trebuie publicat in Monitorul Oficial.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
***
Update 21 iulie 2023: In Monitorul Oficial nr. 667 din 20 iulie 2023 a fost publicata Legea 222 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 132/2022 privind modificarea si completarea unor acte normative care aduce o modificare OUG nr. 132 din 29 septembrie 2022 privind modificarea si completarea unor acte normative. Transpunand Directiva UE 2019/2021, numita si Directiva Mobilitate, se creeaza cadrul legal pentru operatiunile transfrontaliere de fuziune, divizare si transformare.
***
Update 29 iunie 2023: Camera Deputatilor a aprobat proiectul de lege care va asigura transpunerea Directivei Mobilitate. Astfel, se introduc 3 noi capitole: capitolul IV "Fuziunea transfrontaliera", Capitol V "Transformarea transfrontaliera"si Capitolul VI "Divizarea transfrontaliera".
Denumire completa: Lege pentru modificarea si completarea Legii societatilor nr. 31 /1990, precum si a Legii nr. 265/2022 privind registrul comertului si pentru modificarea si completarea altor acte normative cu incidenta asupra inregistrarii in registrul comertului.
In continuare vom afla ce inseamna fuziunea, transformarea si divizarea tranfrontaliera conform legii adoptate de deputati.
In sensul prezentei legi, fuziunea transfrontaliera este operatiunea prin care:
a) una sau mai multe societati, dintre cele enumerate in anexa II a Directivei UE 2017/1132, dintre care cel putin doua sunt guvernate de legislatia a doua state membre diferite, sunt dizolvate fara a intra in lichidare si transfera totalitatea activelor si pasivelor lor unei alte societati in schimbul repartizarii catre asociatii societatii sau societatilor absorbite de actiuni, parti sociale sau titluri de valoare reprezentand capitalul social la societatea absorbanta si, eventual, al unei plati in numerar de maximum 10% din valoarea nominala a actiunilor, partilor sociale sau altor titluri de valoare reprezentand capitalul social astfel repartizate; sau
b) mai multe societati, dintre cele enumerate in anexa II a Directivei UE 2017/1132 dintre care cel putin doua sunt guvernate de legislatia a doua state membre diferite, sunt dizolvate fara a intra in lichidare si transfera totalitatea activelor si pasivelor lor unei societati pe care o constituie, in schimbul repartizarii catre asociatii lor de actiuni, parti sociale sau titluri de valoare reprezentand capitalul social la societatea nou constituita si, eventual, al unei plati in numerar de maximum 10% din valoarea nominala a actiunilor, partilor sociale sau altor titluri de valoare reprezentand capitalul social astfel repartizate;
c) o societate, dintre cele enumerate in anexa II a Directivei UE 2017/1132, este dizolvata fara a intra in lichidare, si transfera totalitatea activelor si pasivelor sale unei alte societati guvernate de legislatia altui stat membru, care detine totalitatea actiunilor sale, partilor sale sociale sau a altor titluri de valoare reprezentand capitalul social;
d) una sau mai multe societati, dintre cele enumerate in anexa II a Directivei UE 2017/1132, isi transfera ca urmare a dizolvarii fara lichidare, toate activele si pasivele unei alte societati externe, societatea absorbanta, fara emiterea de noi actiuni, parti sociale sau alte titluri de valoare reprezentand capitalul social de catre societatea absorbanta, cu conditia ca o persoana sa detina direct sau indirect totalitatea actiunilor, partilor sociale sau altor titluri de valoare reprezentand capitalul social al societatilor care fuzioneaza sau cu conditia ca asociatii societatilor care fuzioneaza sa detina actiunile, aprtile sociale sau alte titluri de valoare reprezentand capitalul social in aceeasi proportie in toate societatile care fuzioneaza.
Transformarea transfrontaliera este operatiunea prin care o societate, fara a fi dizolvata sau in lichidare, isi transforma forma juridica sub care este inregistrata in registrul comertului dintr-un stat membru, numit statul de plecare, intr-o forma juridica de societate, dintre cele enumerate in anexa II a Directivei UE 2017/1132, reglementata de legislatia altui stat membru, numit statul de destinatie, si isi transfera cel putin sediul social in acest stat, pastrandu-si in acelasi timp personalitatea juridica.
Divizarea tranfrontaliera este operatiunea prin care:
a) o societate, dintre cele enumerate in anexa II a directivei UE 2017/1132, care este dizolvata fara a intra in lichidare, isi transfera totalitatea activelor si pasivelor catre doua sau mai multe societati beneficiare, nou constituite, dintre cele enumerate in anexa II a Directivei UE 2017/1132, in schimbul repartizarii, catre asociatii societatii care fac obiectul divizarii, de actiuni sau parti sociale ori alte titluri de valoare reprezentand capitalul social la societatile beneficiare si, dupa caz, in schimbul unei plati in numerar de maximum 10% din valoarea nominala sau, in absenta unei valori nominale, al unei plati in numerar de maximum 10% din valoarea contabila a respectivelor actiuni, parti sociale sau titluri de valoare reprezentand capitalul social (operatiune denumita in continuare divizare completa);
b) o societate, dintre cele enumerate in anexa II a directivei UE 2017/1132, isi transfera o parte din active si pasive catre una sau mai multe societati beneficiare nou constituite, dintre cele enumerate in anexa II a Directivei UE 2017/1132, in schimbul repartizarii, catre asociatii societatii care fac obiectul divizarii, de actiuni, parti sociale sau alte titluri de valoare reprezentand capitalul social la societatile beneficiare sau la societatea care face obiectul divizarii sau la ambele si, dupa caz, in schimbul unei plati in numerar de maximum 10% din valoarea nominala sau, in absenta, unei valori nominale, al unei plati in numerar de maximum 10% din valoarea contabila a respectivelor actiuni, parti sociale sau titluri de valoare reprezentand capitalul social (operatiune denumita in continuare divizare partiala sau despreindere in interesul asociatilor).
c) o societate, dintre cele enumerate in anexa II a directivei UE 2017/1132, isi transfera o parte din active si pasive catre una sau mai multe societati beneficiare nou constituite, dintre cele enumerate in anexa II a Directivei UE 2017/1132, in schimbul repartizarii, de actiuni, parti sociale sau alte titluri de valoare reprezentand capitalul social la societatile beneficiare sau la societatea care face obiectul divizarii (operatiune denumita in continuare divizare prin separare sau despreindere in interesul societatii).
Legea poate fi consultata aici >>
***
Guvernul a adoptat recent un proiect de lege care va asigura transpunerea Directivei UE 2019/2021, numita si Directiva Mobilitate, in ceea ce priveste transformarile, fuziunile si divizarile transfrontaliere. Proiectul de lege modifica Legea societatilor nr. 31 /1990 precum si Legea nr. 265/2022 privind Registrul Comertului. Acesta urmeaza sa ajunga in Parlament si apoi va fi publicat in Monitorul Oficial.
Vom afla in continuare ce vizeaza noul proiect de lege.
Transpunand Directiva Mobilitate, proiectul de lege creeaza cadrul legal pentru realizarea operatiunilor de transformare transfrontaliera (transfer de sediu social intr-un alt stat membru, fara lichidare si fara pierderea personalitatii juridice) si de divizare transfrontaliera prin constituirea de noi societati. Totodata, este consolidat cadrul legal aplicabil fuziunilor transfrontaliere.
Reglementarea propusa se aplica operatiunilor transfrontaliere de fuziune, divizare si transformare care se realizeaza in interiorul spatiului Uniunii Europene si al statelor participante la Asociatia Europeana a Liberului Schimb (AELS).
Proiectul de lege stabileste:
- etapele derularii acestor operatiuni: elaborarea proiectului operatiunii si a raportului administratorilor cu privire la efectele operatiunii si punerea lor la dispozitia asociatilor si angajatilor, cel putin in format electronic; supunerea proiectului operatiune, spre evaluare, unui expert independent; publicitatea proiectului; convocarea si intrunirea adunarii generale a asociatilor; controlul de legalitate al operatiunii in statul membru de plecare si in cel de destinatie;
- mecanismul de protectie a asociatilor: cerinte de vot ridicate, dreptul de retragere din societate, dreptul asociatului care se retrage de a obtine un pret adecvat pentru actiunile/partile sale sociale, dreptul la o rata de schimb adecvata a actiunilor/partilor sociale, pentru a caror respectare sunt prevazute inclusiv remedii judiciare);
- mecanismul de protectie a creditorilor: dreptul de a obtine garantii adecvate pentru recuperarea creantei, fie pe baza dialogului cu societatea debitoare, fie urmare hotararii judecatoresti);
- instrumente de protectie a angajatilor (informarea si consultarea angajatilor cu privire la operatiune; raport care sa explice efectele operatiunii transfrontaliere asupra raporturilor de munca si conditiilor de munca; posibilitatea angajatilor de a prezenta o opinie cu privire la raport, fata de care societatea trebuie sa formuleze raspuns)
- masuri de transparenta (publicitatea proiectului operatiunii transfrontaliere prin registrul comertului, comunicarea proiectului catre asociati si angajati, informarea si consultarea angajatilor, elaborarea unor rapoarte detaliate care sa sprijine asociatii si angajatii in exprimarea votului, respectiv a unei opinii cu privire la operatiune);
- digitalizarea operatiunii transfrontaliere (facilitarea consultarii online a proiectului de catre partile interesate; depunerea online a documentatiei privitoare la operatiune la registrul comertului; comunicarea prin sistemul de interconectare a registrelor comertului din statele membre ale Uniunii Europene).
Proiectul de lege transpune, de asemenea, unele prevederi din Directiva UE privind Digitalizarea care se refera la obligatia statelor membre de a institui norme privind interdictia de a exercita o functie de administrare sau de conducere a unei societati (cel putin pentru persoanele care au competenta de a angaja societatea fata de terti si de a o reprezenta in justitie) – ceea ce legea romana deja prevedea - si de a asigura comunicarea acestor informatii autoritatilor competente din alte state membre, la solicitarea acestora.
De asemenea, Directiva prevede obligatia de a operationaliza infrastructura care sa permita pastrarea documentatiei persoanelor fizice si juridice inregistrate in registrul comertului intr-un format care permite citirea si cautarea pe calculator sau sub forma de date structurate.
Proiectul de lege creeaza cadrul legal pentru a asigura cooperarea institutionala si pentru a operationaliza infrastructura necesara indeplinirii acestor obligatii stabilite de Directiva.
Foto: pixabay.com