MFP a publicat in sectiunea "Transparenta Decizionala" un Proiect de OUG ce cuprinde procedura de implementare a decontului precompletat RO e-TVA si modul de guvernanta raportat la atributiile autoritatilor implicate in gestionarea acestuia. Decontul precompletat RO e-TVA contine date si informatii privind operatiunile economice declarate de catre persoanele impozabile si transmise in sistemele informatice ale Ministerului Finantelor si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Sistemul RO e-TVA va fi aplicat de la 1 august 2024
Decontul precompletat RO e-TVA se implementeaza cu data de 1 august 2024 pentru operatiunile efectuate incepand cu data de 1 iulie 2024 de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA.
Acesta se transmite, pentru fiecare perioada fiscala de raportare, persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA, prin intermediul Spatiului privat virtual, pana la data de 20 inclusiv a fiecarei luni urmatoare incheierii perioadei fiscale.
Dupa primirea decontului precompletat RO e-TVA, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA verifica datele si informatiile precompletate in concordanta cu operatiunile impozabile realizate si starea de fapt fiscala. Indiferent de primirea decontului precompletat RO e-TVA, persoana impozabila are obligatia de a transmite decontul de taxa pe valoarea adaugata pana la termenul prevazut de lege.
In situatia in care dupa depunerea decontului de taxa pe valoarea adaugata de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, se identifica diferente semnificative intre valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA si valorile completate de catre persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA prin decontul de taxa pe valoarea adaugata, Agentia Nationala de Administrare Fiscala notifica persoana impozabila prin intermediul Spatiului privatvirtual. Prin diferente semnificative se inteleg valorile care depasesc pragul de semnificatie ce indeplineste conditiile cumulative de minim 20% in cota procentuala si o valoare absoluta de minim 1.000 lei, rezultate din compararea valorilor inscrise in randurile din decontul de taxa pe valoarea adaugata depus de persoana impozabila, cu cele corespunzatoare randurilor din decontul precompletat RO e-TVA.
Identificarea diferentelor semnificative se realizeaza pe baza sumelor inscrise in coloana „TVA” din decontul de taxa pe valoarea adaugata depus de persoana impozabila si decontul precompletat. In situatia in care nu exista obligatia completarii taxei pe valoarea adaugata din decontul de taxa pe valoarea adaugata, verificarile se realizeaza prin compararea sumelor inscrise in coloana „Valoare”.
Dupa identificarea diferentelor semnificative, se transmite formularul electronic de notificare „Diferente operatiuni impozabile RO e-TVA” in Spatiul privat virtual, iar persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA are obligatia transmiterii formularului electronic denumit Nota justificativa privind diferente RO eTVA prin mijloacele electronice, ca rezultat al verificarilor realizate asupra diferentelor comunicate. Agentia Nationala de Administrare Fiscala analizeaza Nota justificativa privind diferente RO e-TVA si dispune masurile legale in conformitate cu competentele atribuite si obiectivele actului normativ propus.
Totodata actul normativ reglementeaza transmiterea, in baza analizei de risc efectuate de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, a formularului „Diferente operatiuni impozabile RO e-TVA” si in situatia in care diferentele identificate sunt sub pragul de semnificatie.
Termenul de transmitere a Notei justificative privind diferente RO e-TVA este de 10 zile de la data primirii notificarii Diferente operatiuni impozabile RO e-TVA.
e-TVA: Sanctiuni aplicabile
De asemenea, se stabilesc sanctiunile aplicabile in cazul netransmiterii Notei justificative privind diferente RO e-TVA sau a nerespectarii termenul legal de transmitere a acesteia. Suplimentar, actul normativ reglementeaza faptul ca nefurnizarea sau furnizarea partiala a informatiilor solicitate prin Nota justificativa privind diferente RO e-TVA, reprezinta indicator de risc fiscal privind nivelul de declarare al taxei pe valoare adaugata. In functie de nivelul riscului fiscal al persoanei impozabile, stabilit pe baza analizei de risc, aceasta poate face obiectul inspectiei fiscale sau controlului antifrauda. De asemenea, se stabilesc si alte situatii in care persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA prezinta risc de rambursare necuvenita a TVA, in plus fata de cele deja prevazute la art. 169 alin. (4) din Codul de procedura fiscala.
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
"Constituie contraventie si se pedepseste cu amenda intre 2.000 lei si 10.000 lei daca potrivit legii nu este savarsita in alte conditii incat sa constituie infractiune neindeplinirea obligatiilor persoanei impozabile, prevazute la art. 6 alin. (1) si alin. (5).
Nefurnizarea sau furnizarea partiala a informatiilor solicitate prin Nota justificativa privind diferente RO e-TVA pentru clarificarea diferentelor intre valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA si valorile completate de catre persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA prin decontul de taxa pe valoarea adaugata, reprezinta indicator de risc fiscal privind nivelul de declarare al taxei pe valoare adaugata.
Selectarea persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA ce urmeaza a fi supuse inspectiei fiscale sau controlului antifrauda se realizeaza in functie de nivelul riscului fiscal stabilit pe baza analizei de risc.", se arata in Proiectul MFP.
Decontul precompletat RO e-TVA nu constituie titlu de creanta in sensul Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare si nu genereaza obligatii fiscale in sarcina persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA.
In vederea stabilirii cadrului de guvernanta, actul normativ prevede institutiile responsabile pentru implementarea, dezvoltarea si gestionarea Sistemul informatic national RO e-TVA, precum si atributiile fiecareia.
De asemenea, se reglementeaza constituirea Comitetul National pentru Decontul precompletat RO e-TVA, precum si atributiile acestuia.
Se creeaza premisele simplificarii declaratiilor fiscale pe care persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA au obligatia sa le completeze si sa le transmita Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in situatia operationalizarii complete a facturarii electronice in Romania.
De asemenea, se are in vedere si modificarea Codul fiscal in vederea adoptarii masurilor necesare realizarii precompletarii decontului de TVA in termenul prevazut de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 116/2023 privind unele masuri pentru gestionarea si evidentierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare.
Proiectul de OUG privind procedura e-TVA poate fi consultat aici >>
Foto: pexels.com