Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, reprezinta cadrul general de intocmire si depunere a raportarilor financiar-contabile cu scop general. Printr-un proiect OUG pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri, MF propune urmatoarele:
Balanta de verificare
Conform prevederilor in vigoare, aceasta se intocmeste cel putin la incheierea exercitiului financiar, la termenele de intocmire a situatiilor financiare, a raportarilor contabile, precum si la finele perioadei pentru care entitatea trebuie sa intocmeasca declaratia privind impozitul pe profit/venit, potrivit legii.
Se propune ca aceasta sa se intocmeasca lunar avand in vedere necesitatea asigurarii in timp real a unor informatii centralizatoare. Intrucat contabilitatea trebuie sa asigure inregistrarea cronologica si sistematica a tuturor operatiunilor intocmirea balantei lunare pe baza informatiilor deja existente in contabilitate reprezinta un instrument util atat la nivel intern managerial al entitatii cat si eventualelor organe de control.
Termenele prevazute de legea contabilitatii: atentie la exemple!
Legea contabilitatii prevede termene (de 150 zile, respectiv 120 de zile) pentru intocmirea situatiilor financiare anuale, stabilite prin raportare la data incheierii exercitiului financiar de raportare. In cazul raportarilor contabile anuale, termenul prevazut de lege (de 150 de zile) se stabileste prin raportare la incheierea anului calendaristic.
In ceea ce priveste entitatile care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, termenele (de 150 zile, respectiv 120 de zile) prevazute de lege se stabilesc prin raportare la data aleasa pentru intocmirea situatiilor financiare anuale.
Avand in vedere ca depasirea termenului de depunere are diverse implicatii (inclusiv fiscale) si cum in practica au fost situatii in care intelegerea modalitatii de calculare a termenului a fost diferita, prin prezentul proiect se propune stabilirea unui termen unitar pana la care entitatile pot depune situatiile financiare anuale, respectiv raportarile contabile anuale.
De asemenea, se propune cuprinderea si a unor prevederi referitoare la situatia in care termenele prevazute de lege se pot implini intr-o zi nelucratoare.
a.1. referitor la termenul de depunere a situatiilor financiare anuale – se propune ca acesta sa fie data de 31 mai, respectiv 30 aprilie, in functie de categoria entitatii raportoare, a exercitiului financiar urmator celui de raportare, astfel:
- exemplul 1 – entitatea este o societate care are un exercitiu financiar care coincide cu anul calendaristic, respectiv 1 ianuarie N – 31 decembrie N. Data de 31 mai N+1 este zi nelucratoare, prima zi lucratoare fiind data de 2 iunie N+1.
Ca urmare, entitatea raportoare poate depune situatiile financiare anuale pana la 2 iunie N+1.
- exemplul 2 – entitatea este o societate care a optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, si anume 01 februarie N – 31 ianuarie N+1.
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Luna februarie a exercitiului financiar N+1 are 28 de zile calendaristice, astfel ca termenul de 150 de zile prevazut de proiectul de act normativ corespunde datei de 30 iunie N+1, care este zi lucratoare.
Ca urmare, entitatea raportoare poate depune situatiile financiare anuale pana la 30 iunie N+1.
a.2. referitor la termenul de depunere a raportarilor contabile anuale - se propune ca acesta sa fie data de 31 mai a exercitiului financiar urmator celui de raportare, termen aplicabil inclusiv in cazul entitatilor care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic
Semnarea situatiile financiare anuale si raportarile contabile
Legea contabilitatii cuprinde prevederi distincte referitoare la organizarea si conducerea contabilitatii, respectiv la semnarea situatiilor financiare.
Pentru corelare cu prevederile art. 10 alin. (2) din legea contabilitatii, se propune completarea prevederilor art. 28 alin. (10), sub aspectul precizarii calitatii de angajat a persoanei imputernicite sa semneze situatiile financiare anuale si raportarile contabile.
Desi din prevederile legale in vigoare, respectiv art. 28 alin. (13) din legea contabilitatii, rezulta cu claritate faptul ca administratorul raspunde pentru organizarea si conducerea contabilitatii, in timp ce directorul economic raspunde pentru aplicarea necorespunzatoare a reglementarilor contabile, numerosi operatori economici au solicitat clarificari legate de atributiile administratorului, respectiv ale directorului economic.
Pentru identificarea modalitatii de exercitare a responsabilitatii aferente acestora, s-a constatat ca, pe baza informatiilor aferente raportarilor depuse de operatorii economici pentru data de 31 decembrie 2023, din totalul de 902.845 cat reprezinta numarul celor care au depus situatii financiare anuale/raportari contabile
anuale, pentru un numar de 108.447 entitati o aceeasi persoana semnatara apare in dubla calitate: administrator si persoana care a intocmit situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale.
Totodata, fara a fi fost prezentate cazuri concrete, aspectele legate de tinerea contabilitatii in alte conditii decat cele prevazute de lege au fost semnalate atat in spatiul public, dar si aduse direct la cunostinta
Ministerului Finantelor, prin intermediul reprezentantilor CECCAR. In ceea ce priveste depunerea situatiilor financiare anuale, avand in vedere ca 98% din operatorii economici care sunt in aria de reglementare a Ministerului Finantelor au depus online situatii financiare anuale/raportari contabile anuale pentru exercitiul financiar al anului 2023 si tinand cont de faptul ca declaratiile fiscale se depun numai online, se propune depunerea exclusiv online a situatiilor financiare anuale incepand exercitiul financiar al anului 2025.
Cum se va modifica Legea contabilitatii nr. 82/1991
Art. X – Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 454 din 18 iunie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 22 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 22. - Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, lunar se intocmeste balanta de verificare.”
2. La articolul 28, alineatele (9) si (10) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
”(9) Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor si se pastreaza timp de 10 ani.
(10) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre directorul economic,
contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, angajata potrivit legii.”
3. La articolul 36, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) - (3) depun un exemplar al situatiilor financiare anuale la organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, dupa cum urmeaza:
a) societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, cu exceptia subunitatilor deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European, pana la data de 31 mai a exercitiului financiar urmator celui de raportare;
b) celelalte persoane juridice, pana la data de 30 aprilie a exercitiului financiar urmator celui de raportare.”
4. La articolul 36, dupa alineatul (1) se introduc patru noi alineate, alin. (1^1) - (1^4), cu urmatorul cuprins:
„(1^1) In cazul in care datele prevazute la alin. (1) sunt zile nelucratoare, ultima zi de raportare este prima zi lucratoare urmatoare acestora.
(1^2) Entitatile care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic depun situatiile financiare anuale in termen de 150 de zile calendaristice de la incheierea exercitiului financiar astfel ales, calculate incepand cu data ulterioara celei la care se refera respectivele situatii financiare anuale.
(1^3) Fac exceptie de la prevederile alin. (1^2) entitatile prevazute la art. 36 alin. (1) lit. b), care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic. Acestea depun situatiile financiare anuale in termen de 120 de zile calendaristice de la incheierea exercitiului financiar astfel ales, calculate incepand cu data ulterioara celei la care se refera respectivele situatii financiare anuale.
(1^4) In cazul in care termenele prevazute la alin. (1^2) si (1^3) corespund unor zile nelucratoare, ultima zi de raportare este prima zi lucratoare urmatoare acestora.”
5. La articolul 36, dupa alineatul (10) se introduce un nou alineat, alin. (11), cu urmatorul cuprins:
”(11) Incepand cu 1 ianuarie 2026, formularele din sfera raportarii situatiilor financiare, rapoartele de situatii financiare, notele precum si alte documente care insotesc situatiile financiare la institutiile publice se transmit exclusiv in format electronic”.
6. Articolul 37 se modifica si avea urmatorul cuprins:
„Art. 37. – (1) Pentru asigurarea informatiilor destinate sistemului institutional al statului, Ministerul Finantelor poate solicita persoanelor prevazute la art. 1 alin. (1) - (4) sa depuna, pana la data de 31 mai a exercitiului financiar urmator celui de raportare, o raportare contabila anuala, al carei continut se stabileste prin ordin al ministrului finantelor. In cazul in care data de 31 mai este nelucratoare, ultima zi de raportare este prima zi lucratoare urmatoare acesteia.
(2) Termenul de la alin. (1) se aplica si in cazul raportarilor contabile anuale depuse de entitatile care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic.”
Documentul poate fi consultat integral AICI >>
Foto: pexels.com