Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Planul de conturi general 2025"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Planul de conturi general 2025
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie contabila

Patronatul Antreprenorilor Contabili din Romania: 'ANAF cere informatii fara temei legal!'

Data aparitiei: 18 Iulie 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Patronatul Antreprenorilor Contabili din Romania: 'ANAF cere informatii fara temei legal!'

Potrivit unui comunicat de presa al Patronatului Antreprenorilor Contabili din Romania (PACR), mai multi contribuabili au primit recent solicitari de la ANAF, prin Spatiul Privat Virtual, pentru completarea unui document detaliat privind cheltuielile din perioada 2020–2024, fara ca cererea sa fie insotita de un act administrativ oficial – cum ar fi un aviz de inspectie fiscala, o notificare de control sau o decizie de initiere a unei proceduri legale. Specialistii in fiscalitate avertizeaza ca astfel de practici incalca prevederile Codului de procedura fiscala si pot fi considerate abuzuri administrative.

„Apreciem importanta cooperarii loiale cu autoritatile fiscale, insa aceasta colaborare trebuie sa se bazeze pe legalitate, transparenta si respect reciproc. Solicitarile fara baza juridica certa creeaza presiuni inutile, consum de resurse si afecteaza increderea contribuabilului in institutiile statului”, a declarat Valentina Saygo, presedinte PACR.
Desi la prima vedere solicitarea parea una administrativa de rutina, analiza facuta de profesionisti in domeniul fiscal evidentiaza incalcari clare ale legislatiei in vigoare.

Ce spune legea si ce nu s-a respectat

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Ce spune legea si ce nu s-a respectat

Solicitarea ANAF a fost justificata prin articolele 58 si 64 din Codul de procedura fiscala (Legea nr. 207/2015), insa specialistii semnaleaza trei nereguli majore:

1. Lipsa temeiului juridic clar
Conform art. 58 alin. (1), contribuabilii pot fi obligati sa furnizeze informatii doar in cadrul unor proceduri fiscale oficiale: inspectie fiscala, verificare documentara, control inopinat sau verificarea situatiei fiscale personale. In lipsa unui act administrativ, solicitarea nu are suport legal.
Conform art.58 alin.(2) aceste informatii pot fi solicitate doar atunci cand nu sunt detinute de organul fiscal, ori prin tot sistemul declarativ inclusiv prin Situatiile Financiare intocmite pentru fiecare an calendaristic, prin SAF-T si sistemul e-factura ANAF are acces la toate informatiile pe care le solicita de la contribuabili
 
2. Cererea de date care implica prelucrare

Art. 64 permite solicitarea de inscrisuri deja existente, nu si cererea de analize contabile, sinteze, tabele in format Excel sau alte forme de procesare suplimentara, care genereaza munca nejustificata pentru contribuabil.
 
3. Nerespectarea Ordinului ANAF nr. 3076/2017
Acest ordin reglementeaza formularele utilizate de ANAF pentru solicitari. Notificarile trebuie transmise exclusiv in cadrul unei proceduri legale – cerinta care nu a fost indeplinita in cazul analizat.

Posibile incalcari ale GDPR si ale confidentialitatii profesionale

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Posibile incalcari ale GDPR si ale confidentialitatii profesionale

Solicitarea transmisa in afara unei proceduri oficiale poate incalca Regulamentul (UE) 679/2016 privind protectia datelor cu caracter personal (GDPR) si obligatiile de confidentialitate profesionala ale contabililor, auditorilor si consultantilor fiscali. Furnizarea de date sensibile fara temei legal poate constitui o divulgare nejustificata, cu consecinte legale.

Pozitia contribuabilului: claritate, legalitate, respect

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Pozitia contribuabilului: claritate, legalitate, respect

In raspunsul transmis ANAF, contribuabilul a cerut:
 • Specificarea temeiului legal detaliat al cererii, inclusiv mentionarea procedurii in desfasurare;
 • Clarificarea scopului solicitarii;
 • Indicatii clare privind consecintele legale ale refuzului, in contextul in care Codul de procedura fiscala nu prevede sanctiuni pentru necompletarea unor formulare in afara unei proceduri oficiale.

Recomandari PACR pentru mediul de afaceri

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Recomandari PACR pentru mediul de afaceri

 • Analizati cu atentie orice solicitare primita prin SPV;
 • Verificati daca este emis un act administrativ justificator;
 • Daca acesta lipseste, solicitati clarificari scrise privind temeiul legal si procedura aplicabila;
 • Consultati un expert fiscal inainte de a furniza date sensibile sau prelucrari contabile.

Precizari ANAF in urma comunicatului PACR

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Precizari ANAF in urma comunicatului PACR

Fata de solicitarile transmise contribuabililor prin intermediul SPV, ANAF face urmatoarele precizari:

Informatiile disponibile la acest moment, in urma altor tipuri de raportari realizate de contribuabili la ANAF, sunt incomplete fata de obiectul prezentei analize - prima de acest tip realizata in Romania; de aceea, pentru un tratament fiscal transparent, corect si echitabil, este necesara consolidarea datelor transmise defalcat de catre contribuabili, in formatele de date solicitate;

Informatiile colectate vor fi utilizate exclusiv in scopuri analitice.
Procedura nu reprezinta un control fiscal si nu genereaza obligatii fiscale suplimentare pentru contribuabili. Acestora li se solicita, prin intermediul Spatiului Privat Virtual, completarea online a unor declaratii in format standardizat si urmareste validarea si alinierea informatiilor globale existente in bazele de
date ANAF (ex: bilanturi contabile, declaratii fiscale, fisiere SAF-T) cu structuri standardizate si analizabile automat.

Concret, contribuabililor li se solicita declararea cheltuielilor realizate in perioada 2020 – 2024 sub o forma defalcata, care nu rezulta din alte declaratii anterioare depuse la ANAF (ex: cheltuieli cu serviciile de marketing, cu serviciile de management, de vanzari, consultanta, know-how, etc.). ANAF mai precizeaza ca, in masura in care contractele intragrup nu includ detalii specifice cu privire la fiecare tip de serviciu prestat sau tipologia drepturilor de proprietate intelectuala pentru care se platesc redevente, contribuabilii au posibilitatea de a mentiona valoarea totala a cheltuielilor inregistrate in baza contractelor in cauza.

ANAF incurajeaza mediul de afaceri sa colaboreze in mod deschis cu institutia, in spiritul unei administrari fiscale moderne, eficiente si orientate catre preventie si echitate. Actiunile de acest tip vizeaza imbunatatirea dialogului intre institutie si mediul de afaceri si eficientizarea modului de colectare a datelor, pentru formularea actiunilor si politicilor fiscale viitoare. 






Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Planul de conturi general 2025"


X