Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"
Potrivit unui comunicat de presa al Patronatului Antreprenorilor Contabili din Romania (PACR), mai multi contribuabili au primit recent solicitari de la ANAF, prin Spatiul Privat Virtual, pentru completarea unui document detaliat privind cheltuielile din perioada 2020–2024, fara ca cererea sa fie insotita de un act administrativ oficial – cum ar fi un aviz de inspectie fiscala, o notificare de control sau o decizie de initiere a unei proceduri legale. Specialistii in fiscalitate avertizeaza ca astfel de practici incalca prevederile Codului de procedura fiscala si pot fi considerate abuzuri administrative.
„Apreciem importanta cooperarii loiale cu autoritatile fiscale, insa aceasta colaborare trebuie sa se bazeze pe legalitate, transparenta si respect reciproc. Solicitarile fara baza juridica certa creeaza presiuni inutile, consum de resurse si afecteaza increderea contribuabilului in institutiile statului”, a declarat Valentina Saygo, presedinte PACR.
Desi la prima vedere solicitarea parea una administrativa de rutina, analiza facuta de profesionisti in domeniul fiscal evidentiaza incalcari clare ale legislatiei in vigoare.
Solicitarea ANAF a fost justificata prin articolele 58 si 64 din Codul de procedura fiscala (Legea nr. 207/2015), insa specialistii semnaleaza trei nereguli majore:
1. Lipsa temeiului juridic clar
Conform art. 58 alin. (1), contribuabilii pot fi obligati sa furnizeze informatii doar in cadrul unor proceduri fiscale oficiale: inspectie fiscala, verificare documentara, control inopinat sau verificarea situatiei fiscale personale. In lipsa unui act administrativ, solicitarea nu are suport legal.
Conform art.58 alin.(2) aceste informatii pot fi solicitate doar atunci cand nu sunt detinute de organul fiscal, ori prin tot sistemul declarativ inclusiv prin Situatiile Financiare intocmite pentru fiecare an calendaristic, prin SAF-T si sistemul e-factura ANAF are acces la toate informatiile pe care le solicita de la contribuabili
2. Cererea de date care implica prelucrare
Art. 64 permite solicitarea de inscrisuri deja existente, nu si cererea de analize contabile, sinteze, tabele in format Excel sau alte forme de procesare suplimentara, care genereaza munca nejustificata pentru contribuabil.
3. Nerespectarea Ordinului ANAF nr. 3076/2017
Acest ordin reglementeaza formularele utilizate de ANAF pentru solicitari. Notificarile trebuie transmise exclusiv in cadrul unei proceduri legale – cerinta care nu a fost indeplinita in cazul analizat.
Solicitarea transmisa in afara unei proceduri oficiale poate incalca Regulamentul (UE) 679/2016 privind protectia datelor cu caracter personal (GDPR) si obligatiile de confidentialitate profesionala ale contabililor, auditorilor si consultantilor fiscali. Furnizarea de date sensibile fara temei legal poate constitui o divulgare nejustificata, cu consecinte legale.
In raspunsul transmis ANAF, contribuabilul a cerut:
• Specificarea temeiului legal detaliat al cererii, inclusiv mentionarea procedurii in desfasurare;
• Clarificarea scopului solicitarii;
• Indicatii clare privind consecintele legale ale refuzului, in contextul in care Codul de procedura fiscala nu prevede sanctiuni pentru necompletarea unor formulare in afara unei proceduri oficiale.
• Analizati cu atentie orice solicitare primita prin SPV;
• Verificati daca este emis un act administrativ justificator;
• Daca acesta lipseste, solicitati clarificari scrise privind temeiul legal si procedura aplicabila;
• Consultati un expert fiscal inainte de a furniza date sensibile sau prelucrari contabile.
Fata de solicitarile transmise contribuabililor prin intermediul SPV, ANAF face urmatoarele precizari:
Informatiile disponibile la acest moment, in urma altor tipuri de raportari realizate de contribuabili la ANAF, sunt incomplete fata de obiectul prezentei analize - prima de acest tip realizata in Romania; de aceea, pentru un tratament fiscal transparent, corect si echitabil, este necesara consolidarea datelor transmise defalcat de catre contribuabili, in formatele de date solicitate;
Informatiile colectate vor fi utilizate exclusiv in scopuri analitice.
Procedura nu reprezinta un control fiscal si nu genereaza obligatii fiscale suplimentare pentru contribuabili. Acestora li se solicita, prin intermediul Spatiului Privat Virtual, completarea online a unor declaratii in format standardizat si urmareste validarea si alinierea informatiilor globale existente in bazele de
date ANAF (ex: bilanturi contabile, declaratii fiscale, fisiere SAF-T) cu structuri standardizate si analizabile automat.
Concret, contribuabililor li se solicita declararea cheltuielilor realizate in perioada 2020 – 2024 sub o forma defalcata, care nu rezulta din alte declaratii anterioare depuse la ANAF (ex: cheltuieli cu serviciile de marketing, cu serviciile de management, de vanzari, consultanta, know-how, etc.). ANAF mai precizeaza ca, in masura in care contractele intragrup nu includ detalii specifice cu privire la fiecare tip de serviciu prestat sau tipologia drepturilor de proprietate intelectuala pentru care se platesc redevente, contribuabilii au posibilitatea de a mentiona valoarea totala a cheltuielilor inregistrate in baza contractelor in cauza.
ANAF incurajeaza mediul de afaceri sa colaboreze in mod deschis cu institutia, in spiritul unei administrari fiscale moderne, eficiente si orientate catre preventie si echitate. Actiunile de acest tip vizeaza imbunatatirea dialogului intre institutie si mediul de afaceri si eficientizarea modului de colectare a datelor, pentru formularea actiunilor si politicilor fiscale viitoare.
NOU: instructiuni complete, pas cu pas, privind utilizarea SAGA
Facilitati oferite de „Operare SAGA. Exemple practice si recomandari”:
= > generare si transmitere e-Facturi;
= > import e-Facturi emise;
= > import e-Facturi primite;
= > monitorizarea transporturilor rutiere internationale de bunuri pe teritoriul national (e-Transport);
= > transferul de informatii catre autoritatile fiscale (Declaratia 406, Raportarea SAF-T).
Articole similare
Ce beneficii extrasalariale puteti oferi angajatilor in 2025: Exemplu pentru salariatii din domeniul agricolNoua procedura de inspectie fiscala, incepand cu 2026: Criterii de risc fiscal [INFOGRAFIC]Primul an de activitate: Ghid de planificare fiscala si financiara pentru un SRL nou infiintatCum pot firmele din alte state UE sa beneficieze de scutirea de TVA in RomaniaTotul despre insolventa: Solutii fiscal-contabile pentru reorganizarea activitatiiUltimele articole
Bonuri fiscale fara cod QR: Legea prevede sanctiunea, dar infrastructura tehnica lipsesteImpozitul minim global: 10 aspecte cheie pe care trebuie sa le cunoastetiCe modificari fiscale mai aduce Pachetul II: Capital social minim la SRL, noi reguli pentru cesiunea partilor sociale si 'taxa pe afiliati'Deducere TVA in baza codului 751: Ce spune legislatia fiscalaVenituri din deseuri feroase si neferoase: Ce noutati a adus Legea nr. 141/2025 in domeniul impozitului pe venit