Raport GRATUIT pentru contabili

ChatGPT pentru Contabili TOP prompturi utile explicate clar
Solutia simpla pentru a profita de tehnologia AI!

Ca profesionist in domeniul contabilitatii, este esential sa cunoasteti drepturile contribuabililor si obligatiile organelor fiscale inainte de luarea oricarei decizii. Codul de procedura fiscala prevede ca ANAF nu poate stabili obligatii fiscale suplimentare, modifica codul de TVA, trece contribuabilul in categoria celor inactivi sau aplica alte masuri fiscale fara a acorda mai intai posibilitatea de a fi audiat.
Aceasta procedura de audiere nu este doar o formalitate: ea ofera contribuabilului sansa de a-si exprima punctul de vedere si de a furniza informatii relevante inainte ca deciziile fiscale sa devina obligatorii.
Organul fiscal nu are dreptul sa ia nicio decizie in legatura cu un contribuabil (ex: stabilirea unor obligatii fiscale suplimentare de plata, anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA, trecerea in categoria contribuabililor inactivi etc.), FARA sa consulte respectiva societate, adica fara sa ii dea posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere!
Important de retinut este si faptul ca audierea se considera indeplinita numai daca administratorul nu se prezinta DIN ORICE MOTIV, la doua termene consecutive stabilite de organul fiscal in vederea audierii (deci trebuie acordat si un al doilea termen in cazul in care nu se poate prezenta la primul termen stabilit).
De asemenea, trebuie sa cunoasteti faptul ca exista mentionate in Codul de procedura fiscala doar cateva situatii (lista este exhaustiva) in care organul fiscal nu trebuie sa acorde contribuabilului dreptul de a fi ascultat, cum ar fi cea in care trebuie sa se ia masuri de executare silita (poprire, sechestru etc.) sau situatia in care, intarzierea in luarea deciziei determina un pericol pentru constatarea situatiei fiscale reale.
ART. 9 Dreptul de a fi ascultat
(1) Inaintea luarii deciziei, organul fiscal este obligat sa asigure contribuabilului/platitorului posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere cu privire la faptele si imprejurarile relevante in luarea deciziei.
(2) Organul fiscal nu este obligat sa aplice prevederile alin. (1) cand:
a) intarzierea in luarea deciziei determina un pericol pentru constatarea situatiei fiscale reale privind executarea obligatiilor contribuabilului/platitorului sau pentru luarea altor masuri prevazute de lege;
b) cuantumul creantelor fiscale urmeaza sa se modifice cu mai putin de 10% din valoarea creantei fiscale stabilita anterior;
c) se accepta informatiile prezentate de contribuabil/platitor, pe care acesta le-a dat intr-o declaratie sau intr-o cerere;
d) urmeaza sa se ia masuri de executare silita;
e) urmeaza sa se emita deciziile referitoare la obligatiile fiscale accesorii.
(3) Audierea se considera indeplinita in urmatoarele situatii:
a) contribuabilul/platitorul refuza explicit sa se prezinte la termenul stabilit de organul fiscal in vederea audierii;
b) contribuabilul/platitorul nu se prezinta, din orice motiv, la doua termene consecutive stabilite de organul fiscal in vederea audierii.
(4) Exceptia lipsei audierii poate fi invocata de contribuabil/platitor odata cu formularea contestatiei depuse potrivit prezentului cod.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2026
Ghidul practic al contabilitatii in 2026 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
(5) La stabilirea termenelor prevazute la alin. (3) devin aplicabile prevederile art. 6 alin. (3).
Articolul a fost preluat din platforma digitala DomeniulContabil.ro, o adevarata enciclopedie contabila, dedicata profesionistilor care au nevoie de claritate, corectitudine si rapiditate in decizii. Gasesti aici atat informatii complete si permanent actualizate despre orice subiect fiscal-contabil, cat si servicii prompte de consultanta, care iti ofera posibilitatea de a discuta telefonic in detaliu spetele tale cu specialisti de top si de a primi pe loc raspunsurile optime, excelent argumentate cu temeiuri legale. Click aici >>
NOU: Probleme fiscal-contabile specifice unei agentii imobiliare
Articole similare
Trecerea de la metoda LIFO la FIFO incepand cu 1 ianuarie 2027: Ce se intampla cu stocul existent si implicatiile fiscaleExamen CECCAR, sesiunea 19-20 noiembrie 2026: Inscriere, taxe si structura probelorGhid complet pentru neplatitorii de TVA: Plafoane, declaratii si studii de caz explicate practicCum sa lucrezi mai eficient si mai organizat? Descopera oferta de toamna cu reduceri de pana la 70% pentru contabili!Achizitie de bunuri care nu au legatura cu activitatea economica: Cum se justifica si care sunt riscurile fiscaleUltimele articole
Lichidare societate care aplica sistemul TVA la incasare: Cum se scot din evidenta creantele neincasateSocietati mici: Ce praguri prevede OPANAF 828/2026 pentru dosarul preturilor de transfer?TVA la incasare: Cand se poate iesi din sistem si exemplu practic pentru contabiliActivul net al firmei este sub 50% din capitalul social? Ce masuri trebuie luate pentru a evita sanctiuni de pana la 300.000 de leiCapcanele ascunse din sistemul TollRo: Ce se schimba in contabilitatea firmelor cu flote de peste 3,5 tone
DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"ChatGPT pentru Contabili TOP prompturi utile"
Solutia simpla pentru a profita de tehnologia AI!