Raport GRATUIT pentru contabili

ChatGPT pentru Contabili TOP prompturi utile explicate clar
Solutia simpla pentru a profita de tehnologia AI!

Pentru o societate, faptul ca un bun este achizitionat pe firma si facturat pe numele acesteia nu inseamna automat ca respectiva cheltuiala are legatura cu activitatea economica. Administratorul si contabilul trebuie sa poata explica, prin documente si prin modul efectiv de utilizare a bunului, de ce societatea avea nevoie de acea achizitie si in ce fel aceasta serveste activitatii desfasurate.
Problema devine mai vizibila in cazul bunurilor care, prin natura lor, pot fi folosite cu usurinta in scop personal. Un ATV, un autoturism, anumite echipamente sau bunuri de valoare pot fi achizitionate de societate, insa simpla inregistrare a facturii in contabilitate nu este suficienta pentru a demonstra destinatia economica. In functie de situatie, pot fi analizate atat tratamentul cheltuielii, cat si dreptul de deducere a TVA si eventualele consecinte ale utilizarii bunului in interes personal.
Spre exemplu, o microintreprindere platitoare de TVA are ca obiect de activitate prestarea de servicii de contabilitate. Administratorul doreste sa achizitioneze un ATV pe societate si intreaba daca acest lucru este posibil in conditiile in care TVA aferenta achizitiei este tratata ca integral nedeductibila.
In acelasi timp, apare o a doua intrebare: este necesar ca societatea sa obtina venituri din inchirierea ATV-ului pentru a justifica achizitia? Si, daca bunul este vandut ulterior, trebuie colectata TVA, chiar daca la cumparare TVA nu a fost dedusa?
Potrivit prevederilor de la art. 297 alin. 4 din Codul fiscal, orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
a) operatiuni taxabile
b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania
c) operatiuni scutite de taxa, conform art. 2921, 294, 295 si 296
d) operatiuni scutite de taxa, conform art. 292 alin. (2) lit. a) pct. 1-5 si lit. b), in cazul in care cumparatorul ori clientul este stabilit in afara Uniunii Europene sau in cazul in care aceste operatiuni sunt in legatura directa cu bunuri care vor fi exportate intr-un stat din afara Uniunii Europene, precum si in cazul operatiunilor efectuate de intermediari care actioneaza in numele si in contul altei persoane, atunci cand acestia intervin in derularea unor astfel de operatiuni
Este importanta documentarea scopului economic al investitiilor realizate de o companie. Achizitionarea unui ATV poate fi justificabila din punct de vedere fiscal doar daca:
Examen Consultant Fiscal 2026
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Cartea verde a Contabilitatii 2026
In lipsa unei astfel de justificari, riscurile fiscale pot fi semnificative, atat din perspectiva deductibilitatii cheltuielilor, cat si din cea a ajustarilor de TVA.
In prezent, organele fiscale acorda o atentie sporita achizitiilor efectuate de societati de la anumiti furnizori care, prin natura lor, pot ridica suspiciuni privind utilizarea in scop personal si nu in legatura cu activitatea economica. In lipsa justificarii legaturii cu activitatea economica, ANAF poate recalifica aceste achizitii drept utilizare personala, anuland dreptul de deducere a TVA si impunand colectarea TVA suplimentara conform art. 270 alin. (4) Cod fiscal, precum si reincadrarea sumelor ca avantaje salariale sau venituri din alte surse, dupa caz. Societatile trebuie sa documenteze corespunzator necesitatea acestor achizitii pentru a evita consecinte fiscale semnificative.
Cheltuieli personale pe firma? Aflati exact ce poate fi justificat si ce va poate costa! Descoperiti Ghidul practic cu exemple despre tratamentul fiscal al achizitiilor facute in interesul administratorilor, asociatilor si salariatilor >>
In aceasta etapa a digitalizarii este esential ca antreprenorii sa acordate atentie achizitiilor efectuate pe firma, intrucat aceste informatii sunt puse la dispozitia ANAF prin intermediul sistemului national RO e-Factura/SAF-T. Organelor de control le este astfel foarte usor sa constate achizitia unor bunuri care nu sunt legate de activitatea contribuabililor.
1. Verificati daca achizitiile si investitiile pot fi justificate prin activitatea societatii
Inaintea unui control fiscal, societatile ar trebui sa verifice daca bunurile si investitiile achizitionate sunt sustinute de o necesitate economica reala si daca exista documente care sa demonstreze legatura acestora cu activitatea desfasurata. O atentie suplimentara este necesara in cazul bunurilor care, prin natura lor, pot fi utilizate atat in interesul firmei, cat si in interes personal.
Analiza nu ar trebui sa se limiteze la existenta facturii. Este important sa poata fi explicat scopul achizitiei, modul in care bunul este utilizat, persoanele care beneficiaza de acesta si legatura dintre utilizarea sa si activitatea economica a societatii. Contractele, documentele privind prestarea serviciilor sau inchirierea bunurilor, evidentele de utilizare si alte documente justificative trebuie sa fie disponibile si sa reflecte situatia reala.
O verificare interna facuta inaintea unui control poate identifica din timp achizitiile pentru care justificarea economica este insuficienta si permite societatii sa clarifice documentele sau tratamentul fiscal aplicat.
2. Verificati daca tratamentul fiscal aplicat achizitiilor este sustinut de documentele societatii
Odata verificata destinatia bunurilor, trebuie analizat si modul in care acestea au fost tratate din punct de vedere fiscal. Societatile ar trebui sa urmareasca daca deducerile de TVA si cheltuielile inregistrate sunt justificate de natura operatiunilor si de utilizarea efectiva a bunurilor.
Este important sa existe o concordanta intre ceea ce rezulta din documentele contabile si situatia de fapt. Daca un bun este declarat ca fiind destinat activitatii economice, documentele si evidentele societatii trebuie sa poata sustine aceasta destinatie. In aceeasi masura, trebuie verificat daca eventualele utilizari personale au fost analizate si tratate fiscal in mod corespunzator.
O revizuire interna a acestor aspecte poate preveni situatiile in care, in urma unui control, societatea trebuie sa justifice deduceri sau cheltuieli pentru care nu mai poate prezenta suficiente documente ori explicatii.
3. Identificati si corectati din timp eventualele erori fiscale
In cadrul unei verificari interne, societatile ar trebui sa urmareasca nu doar documentele existente, ci si eventualele tratamente fiscale aplicate necorespunzator. Daca sunt identificate cheltuieli sau deduceri care nu sunt suficient justificate, este important ca situatia sa fie analizata inainte de inceperea unui control fiscal.
Corectarea unei situatii fiscale trebuie facuta in functie de natura obligatiei fiscale si de perioada la care aceasta se refera. In acest proces, societatea trebuie sa stabileasca exact ce operatiune a fost efectuata, ce tratament fiscal i-a fost aplicat si ce documente pot sustine inregistrarile existente.
Conformarea voluntara porneste, astfel, de la o verificare documentata a operatiunilor. Scopul este ca evidentele contabile si fiscale ale societatii sa reflecte situatia reala, atat in ceea ce priveste provenienta veniturilor si incasarilor, cat si destinatia si utilizarea cheltuielilor si bunurilor achizitionate.
Ati inregistrat pe firma cheltuieli care au fost facute in interes personal? Nu lasati problema sa ajunga la ANAF! Aflati cum se trateaza fiscal aceste achizitii si ce solutii exista pentru cele mai frecvente situatii. Click aici >>
NOU: Probleme fiscal-contabile specifice unei agentii imobiliare
Articole similare
Cum sa lucrezi mai eficient si mai organizat? Descopera oferta de toamna cu reduceri de pana la 70% pentru contabili!Achizitie de bunuri care nu au legatura cu activitatea economica: Cum se justifica si care sunt riscurile fiscaleLichidare societate care aplica sistemul TVA la incasare: Cum se scot din evidenta creantele neincasateSocietati mici: Ce praguri prevede OPANAF 828/2026 pentru dosarul preturilor de transfer?TVA la incasare: Cand se poate iesi din sistem si exemplu practic pentru contabiliUltimele articole
Activul net al firmei este sub 50% din capitalul social? Ce masuri trebuie luate pentru a evita sanctiuni de pana la 300.000 de leiCapcanele ascunse din sistemul TollRo: Ce se schimba in contabilitatea firmelor cu flote de peste 3,5 toneBunurile de lux si amenajarile de agrement, in vizorul ANAF: ce verifica inspectorii fiscaliGuvernul a prelungit termenul pentru trecerea la CAEN Rev. 3 pana la 25 martie 2027Curs valutar eronat in programul de contabilitate: Care sunt inregistrarile de corectie?
DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"ChatGPT pentru Contabili TOP prompturi utile"
Solutia simpla pentru a profita de tehnologia AI!