email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studii de caz: Ordinul nr. 1752 din 2005 si inregistrarea veniturilor si cheltuielilor

codul fiscal

Intrebare:

Societatea are un proiect in care va presta servicii de decontaminare teren, terenul fiind in proprietatea clientului.

 

Pentru prestarea acestor servicii

-Faza 1: se proiecteaza un flux tehnologic de catre un terţ (vom avea costuri de proiectare a amenajarilor);

-Faza 2: se amenajeaza terenul in vederea instalarii de echipamente (se fac drumuri de acces, se amenajeaza o platforma betonata şi o hala) deci vom avea costuri cu execuţia efectiva a amenajarilor de teren;

- Faza 3: se monteaza echipamentele ÅŸi incepe operarea lor.

Activitatea va dura in jur de 2 ani, dupa care se vor demonta echipamentele instalate ÅŸi se elibereaza terenul clientului.

 

Va rugam a ne spune daca in opinia dumneavoastra ambele variante de mai jos privind inregistrarea veniturilor şi cheltuielilor respecta Ordinul nr. 1752/2005 şi daca e corect raţionamentul contabil/fiscal privind amortizarea.

In condiţiile in care societatea are ca obiect de activitate unic prestarea de aceste servicii, iar aceste echipamente se folosesc in mod regulat in sensul ca se monteaza şi apoi demonteaza pentru fiecare proiect, consideram ca varianta 1 reflecta mai bine realitatea economica.

 

Tratament contabil / fiscal conform Ordin nr. 1752/2005 din 17/11/2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile.

 

Varianta 1

 

Se inregistreaza de catre compania noastra in calitate de beneficiar, cheltuielile cu serviciile consumate pe masura ce acestea sunt prestate de catre furnizori iar prestarea serviciului este finalizata.

In acest sens vor fi inregistrate pe cheltuieli din clasa 6: cheltuieli de proiectare şi de execuţie amenajari teren şi execuţie hala.

Veniturile din prestari de servicii se inregistreaza in contabilitate pe masura efectuarii acestora.

Prestarile nefacturate pana la sfarÅŸitul perioadei se evidenÅ£iaza in contul 332 „Lucrari ÅŸi servicii in curs de execuÅ£ie”, pe seama veniturilor din producÅ£ia stocata, cont 711 „VariaÅ£ia stocurilor”. Astfel, lunar se va inregistra 332 = 711 cu aceeaÅŸi suma inregistrata pe cheltuieli in luna respectiva.

 

La sfarşitul proiectului, cand se constata ca beneficiarul a semnat fara observaţii procesul verbal de recepţie a lucrarii de decontaminare, se factureaza lucrarea 411 = 704 şi se descarca Lucrarile in curs de execuţie 711 = 332.

 

Varianta 2

 

Intrucat cheltuielile de proiectare ÅŸi de execuÅ£ie amenajari teren inclusiv hala au ca finalitate elemente ce pot fi recunoscute ca imobilizari corporale, aceste cheltuieli nu se recunosc in conturile din clasa 6 ci in 231 „InvestiÅ£ii in curs” iar pe masura ce se finalizeaza ÅŸi se recepÅ£ioneaza imobilizarile corporale, se vor transfera catre conturile de imobilizari corporale:

231 Investiţii in curs = 2112 Amenajari de terenuri cu valoare amenajari efectuate (drumuri de acces)

231 Investiţii in curs = 212 Construcţii cu valoare hala

231 Investiţii in curs = 2131 Echipamente tehnologice (maşini, utilaje şi instalaţii de lucru)

Amenajarile de terenuri şi construcţiile facute pe terenul clientului in scopul proiectului se amortizeaza contabil pe durata de 2 ani (cat dureaza proiectul) dar fiscal pe perioada de 10 ani pentru amenajari de teren şi 16-24 ani pentru hala, respectiv 8-12 ani pentru şopron.

 

In acest caz se inregistreaza fiscal valoarea cladirilor (hala, ÅŸopron) la Primarie ÅŸi se plateÅŸte impozit cladire.

 

Ordin nr. 1752/2005 din 17/11/2005

87. - Imobilizarile corporale reprezinta active care:

a) sunt deţinute de o entitate pentru a fi utilizate in producţia de bunuri sau prestarea de servicii, pentru a fi inchiriate terţilor sau pentru a fi folosite in scopuri administrative; şi

b) sunt utilizate pe parcursul unei perioade mai mari de un an.

99. .

(3) Terenurile nu se amortizeaza.

Investiţiile efectuate pentru amenajarea lacurilor, balţilor, iazurilor, terenurilor şi pentru alte lucrari similare se recupereaza pe calea amortizarii, prin includerea in cheltuielile de exploatare intr-o perioada hotarata de consiliul de administraţie sau responsabilul cu gestiunea patrimoniului.

 

CODUL FISCAL

(11) Amortizarea fiscala se calculeaza dupa cum urmeaza:

d) pentru cheltuielile cu investiţiile efectuate pentru amenajarea terenurilor, liniar, pe o perioada de 10 ani;

 

CATALOGUL PRIVIND CLASIFICAREA ÅžI DURATELE NORMALE DE FUNCÅ¢IONARE A MIJLOACELOR FIXE

Grupa 1. CONSTRUCÅ¢II

 

1.1.2. Construcţii uşoare cu structuri metalice (hale de producţie, hale 16-24

de montaj, etc.) in afara de:

1.1.2.1. - baraci, ÅŸoproane, etc. 8-12

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Raspuns:

 

Pentru a stabili varianta corecta din cele doua prezentate mai sus va trebui sa analizam argumentele pro ÅŸi contra fiecareia dintre ele.

 

Vom incepe cu varianta 2 in care se propune recunoaşterea de catre firma dvs., ca imobilizari corporale, a amenajarilor de teren, a construcţiilor (hala, şopron, etc.).

 

Amenajarile de teren pot fi recunoscute in contabilitate de catre proprietarul terenului, care este clientul (conform detaliilor prezentate de dvs.). Aceste amenajari ar putea fi recunoscute de o terţa parte doar in baza unor prevederi speciale ale anumitor tipuri de contracte cum ar fi cele de inchiriere, de concesiune sau similare.

 

In acest sens, pot fi interpretate ca argumente doua articole din ordinul 1752/2005:

„7.2.3. Imobilizari corporale

RecunoaÅŸterea imobilizarilor corporale

87. - Imobilizarile corporale reprezinta active care:

a) sunt deţinute de o entitate pentru a fi utilizate in producţia de bunuri sau prestarea de servicii, pentru a fi inchiriate terţilor sau pentru a fi folosite in scopuri administrative; şi

b) sunt utilizate pe parcursul unei perioade mai mari de un an.

88. - Imobilizarile corporale cuprind: terenuri şi construcţii; instalaţii tehnice şi maşini; alte instalaţii, utilaje şi mobilier; avansuri şi imobilizari corporale in curs de execuţie.

89. - 1) C ontabilitatea terenurilor se ţine pe doua categorii: terenuri şi amenajari de terenuri.

(2) In contabilitatea analitica, terenurile pot fi evidenÅ£iate pe urmatoarele grupe: terenuri agricole, terenuri silvice, terenuri fara construcÅ£ii, terenuri cu zacaminte, terenuri cu construcÅ£ii ÅŸi altele.”

93. - 1) C heltuielile ulterioare aferente unei imobilizari corporale trebuie recunoscute, de regula, drept cheltuieli in perioada in care au fost efectuate.

(2) Cheltuielile efectuate in legatura cu imobilizarile corporale utilizate in baza unui contract de inchiriere, locaţie de gestiune sau alte contracte similare se evidenţiaza in contabilitatea entitaţii care le-a efectuat, la imobilizari corporale sau drept cheltuieli in perioada in care au fost efectuate, in funcţie de beneficiile economice aferente, similar cheltuielilor efectuate in legatura cu imobilizarile corporale proprii.

Pentru a evalua posibilitatea de recunoaÅŸtere a construcÅ£iilor, trebuie avut in vedere cine este titularul autorizaÅ£iei de construcÅ£ie (sau alt tip de autorizaÅ£ie – document de funcÅ£ionare). Deoarece proprietarul terenului este clientul, este foarte probabil ca in lipsa unei menÅ£iuni speciale, pe autorizaÅ£ia de construcÅ£ie (alt document similar) sa fie trecut tot proprietarul terenului ÅŸi atunci acesta din urma va trebui sa inregistreze (atat la Primarie cat ÅŸi in contabilitate) construcÅ£ia ÅŸi sa achite impozitele locale aferente. Aceasta situaÅ£ie poate fi diferita daca se stabileÅŸte o alta inÅ£elegere in contractul dintre parÅ£i privind prestarea serviciilor de decontaminare.

Din enunţul dvs. reiese ca echipamentele instalate se demonteaza dupa finalizarea prestarii serviciilor. Nu se menţioneaza ce se intampla cu platforma betonata, hala şi şopronul. Daca acestea raman pe terenul clientului dupa expirarea celor 2 ani atunci cu atat mai mult acestea ar trebui sa fie recunoscute in contabilitatea sa (a clientului). Daca acestea (hala, şopronul, etc.) fac parte de fapt din echipamentele cu care lucreaza firma dvs., atunci ar trebui reflectate ca atare.

Daca aceasta hala este demontabila ÅŸi folosita ulterior pentru realizarea altui proiect similar, atunci aceasta va fi considerata un echipament. O cladire poate fi recunoscuta doar in momentul in care este legata de sol.

 

Recunoaşterea elementelor de imobilizari trebuie vazuta şi din perspectiva beneficiarului serviciilor de decontaminare. Este posibil ca acesta sa fi capitalizat deja, la nivel estimativ, costurile cu decontaminarea, daca se inscrie in cazurile prezentate la articolul 92 (3). Mai mult chiar, pana la un anumit punct, modul de contabilizare (ca imobilizari sau costuri) trebuie sa ţina seama şi de elementele recunoscute in contabilitatea clientului.

91. - In cadrul imobilizarilor corporale sunt evidenţiate in mod distinct imobilizarile corporale in curs de execuţie.

Evaluarea iniţiala a imobilizarilor corporale

92. - 1) O imobilizare corporala recunoscuta ca activ trebuie evaluata iniţial la costul sau determinat potrivit regulilor de evaluare din prezentele reglementari, in funcţie de modalitatea de intrare in entitate.

(2) Exemple de costuri care se efectueaza in legatura cu construcţia unei imobilizari corporale, direct atribuibile acesteia, sunt:

a) costurile reprezentand salariile angajaţilor, contribuţiile legale şi alte cheltuieli legate de acestea;

b) cheltuieli materiale;

c) costurile de amenajare a amplasamentului;

d) costurile iniţiale de livrare şi manipulare;

e) costurile de instalare ÅŸi asamblare;

f) cheltuieli de proiectare şi pentru obţinerea autorizaţiilor;

g) onorariile profesionale platite avocaţilor şi experţilor etc.

(3) In costul unei imobilizari corporale pot fi incluse şi costurile estimate iniţial cu demontarea şi mutarea acesteia la scoaterea din evidenţa, precum şi cu restaurarea amplasamentului pe care este poziţionata imobilizarea, atunci cand aceste sume pot fi estimate credibil şi entitatea are o obligaţie legata de demontare, mutare a imobilizarii corporale şi de refacere a amplasamentului.

(4) Costurile estimate cu demontarea ÅŸi mutarea imobilizarii corporale, precum ÅŸi cele cu restaurarea amplasamentului se recunosc in valoarea acesteia, in corespondenÅ£a cu un cont de provizioane (contul 1513 «Provizioane pentru dezafectare imobilizari corporale ÅŸi alte acÅ£iuni similare legate de acestea») .

De exemplu, in cazul unei fabrici cu un anumit grad de poluare, aceste servicii de decontaminare ulterioara, ar fi putut fi incluse in costul de construcţie iniţiala a fabricii.

In baza datelor prezentate de dvs. şi a prevederilor legale menţionate mai sus, reiese ca varianta 1 este cea indicata, cu excepţia cazului cand exista prevederi contractuale intre cele doua parţi, care ar putea influenţa criteriile de recunoaştere a costurilor, respectiv a imobilizarilor.

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
codul fiscal


Data aparitiei: 20 Octombrie 2009

Votati articolul "Studii de caz: Ordinul nr. 1752 din 2005 si inregistrarea veniturilor si cheltuielilor":
Rating:

Nota: 3.75 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X