email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studii de caz: cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit

studii de caz

Intrebare:

Daca cheltuielile ocazionate de actionarea in judecata a unui client al bancii, in scopul recuperarii imprumutului acordat, sunt cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit. Ne referim la cheltuieli de timbru, cheltuieli cu onorariile avocatilor si expertilor etc.

Raspuns:

In conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, Titlul II, art. 19, profitul impozabil este definit ca fiind diferenta dintre veniturile realizate din orice sursa si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, dintr-un an fiscal. La suma obtinuta se adauga cheltuielile nedeductibile si se scad veniturile neimpozabile.

Din formula de calcul a profitului impozabil rezulta ca baza impozabila a impozitului pe profit se determina pornind de la veniturile si cheltuielile inregistrate de persoana juridica in contabilitate potrivit reglementarilor contabile date in baza Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, potrivit reglementarilor contabile veniturile sunt sumele sau valorile incasate sau de incasat in nume propriu din activitatea curenta, cat si castigurile din orice alte surse. Veniturile sunt din exploatare, financiare si extraordinare, in functie de activitatea desfasurata de societate.

Contabilitate cheltuielilor se tine pe feluri de cheltuieli, dupa natura lor, in cheltuieli din exploatare, financiare si extraordinare.

In vederea stabilirii bazei impozabile, potrivit reglementarilor Titlului II din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cheltuielile se impart in trei grupe:

- deductibile

- cu deductibilitate limitata

- nedeductibile

Potrivit dispozitiilor art. 21, cheltuieli deductibile sunt acele cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare. Cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile sunt cheltuielile inregistrate cu realizarea si comercializarea bunurilor, prestarea serviciilor sau executarea lucrarilor.

In ceea ce priveste deductibilitatea cheltuielilor ocazionate de actionarea in judecata a unui client al unei banci se pun doua probleme:

- cheltuielile sunt efectuate de banca,

- cheltuielile sunt efectuate de o societate care are in obiectul de activitate recuperarea sumelor pentru banca respectiva.

Dupa cum se stie peste 95% din creantele vandute de banci sunt credite de nevoi personale, pentru ca asupra lor banca nu are nici o garantie, asa cum este in cazul celor ipotecare. Companiile de colectare a creantelor achizitioneaza creditele neperformante pentru realizarea unui profit, iar bancile isi “curata” in felul acesta bilantul contabil.

In continuare, cel care nu a platit este tinut de obligatia sa de catre firma care i-a cumparat datoria.

Cumpararea creantelor este in mod legal o parte a activitatii unui Cabinet de Avocatura.

In cele mai multe cazuri, societatile comerciale care nu au legatura cu profesia de avocat si care se intituleaza ca fiind recuperatori de creante se bazeaza pe existenta in Codul CAEN a unor activitati comerciale care se identifica cu acest obiect de activitate.

In general, in activitatea de colectare de creante exista trei moduri de a actiona:

- colectarea pe cale amiabila, care presupune contactarea debitorului prin telefon, fax, e-mail;

- colectarea pe teren, care presupune deplasarea la domiciliul debitorului;

- colectarea pe cale juridica, care presupune adresarea prin intermediul instantelor judecatoresti, a executorilor si avocatilor.

Solutionarea prin actiune in justitie se face pe baza reglementarilor Ordonantei Guvernului nr. 5/2001 privind procedura de urgenta pentru somatia de plata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Procedura somatiei de plata se desfasoara, la cererea creditorului, in scopul realizarii de bunavoie sau prin executare silita a creantelor certe, lichide si exigibile ce reprezinta obligatii de plata a unor sume de bani, asumate prin contract constatat printr-un inscris ori determinate potrivit unui statut, regulament sau altui inscris, insusit de parti prin semnatura ori in alt mod admis de lege si care atesta drepturi si obligatii privind executarea anumitor servicii, lucrari sau orice alte prestatii.

Suma ce reprezinta obligatia mai sus prevazuta, precum si dobanzile, majorarile sau penalitatile datorate potrivit legii se actualizeaza in raport cu rata inflatiei aplicabila la data platii efective.

Acest act normativ deroga de la dreptul comun in ceea ce priveste litigiile comerciale ce au la baza neachitarea obligatiilor asumate prin contract sau comenzi, si are termene mai scurte decat procedura obisnuita. Aceasta solutie se impune in cazul in care nu se reuseste recuperarea pe cale amiabila a debitelor.

In cazul acesta trebuie achitate taxe de timbru si timbru judiciar, onorariul si/sau taxele percepute de executorul judecatoresc, taxele postale si orice alte taxe ce sunt necesare recuperarii debitului.

Aceste taxe sunt suportate de firma care a actionat in judecata debitorul.

In cazul solutionarii prin justitie, de catre societatea bancara, toate taxele aferente recuperarii debitelor sunt recunoscute la calculul profitului impozabil daca exista documente din care sa rezulte sumele achitate.

In situatia in care se apeleaza la firme specializate in acest domeniu, se incheie un contract care prevede si comisionul perceput pentru sumele recuperate.

Si in acest caz sumele reprezentand comisionul sunt cheltuieli deductibile pentru banca si venituri impozabile pentru societatea recuperatoare.

La nivelul societatii specializate, cheltuielile efectuate cu recuperarea creantelor, conform contractului incheiat cu banca creditoare, sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, respectiv a veniturilor din comision.

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
studii de caz


Data aparitiei: 02 Noiembrie 2009

Votati articolul "Studii de caz: cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X