Informam toti contabilii ca, prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 37/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 285/22.04.2011, au fost aduse modificari si completari Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, pe care le prezentam sintetic in articolul de mai jos.
I. Organizarea si conducerea contabilitatii
Potrivit noilor prevederi, urmatoarele categorii de contribuabili au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea financiara in partida dubla si sa intocmeasca situatii financiare anuale:
- societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice;
- institutiile publice, asociatiile si celelalte persoane juridice cu si fara scop patrimonial;
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
- organismele de plasament colectiv care nu sunt constituite prin act constitutiv, fondurile de pensii facultative, fondurile de pensii administrate privat si alte entitati organizate pe baza Codului Civil;
Subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, care apartin persoanelor juridice cu sediul sau domiciliul in Romania, precum si subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul in strainatate au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie.
Subunitatile deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European nu au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale pentru propria activitate.
Statutul persoanelor fizice
Persoanele fizice care desfasoara activitati producatoare de venituri au obligatia sa conduca contabilitate simplificata, bazata pe regulile contabilitatii in partida simpla. Aceste persoane intocmesc Registrul-jurnal de incasari si plati si Registrul inventar.
In cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati producatoare de venituri raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii revine acestora. In situatia in care contabilitatea este condusa in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie cu studii economice superioare, pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR) sau pe baza de contracte/conventii civile incheiate potrivit Codului Civil cu persoane fizice care au studii economice superioare, raspunderea pentru conducerea contabilitatii revine acestor persoane, potrivit legii si prevederilor contractuale.
Sistemul simplificat de contabilitate
Entitatile care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri neta sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro si totalul activelor sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro pot opta pentru un sistem simplificat de contabilitate. Incadrarea entitatilor in aceasta categorie se efectueaza pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare anuale, respectiv a balantei de verificare, incheiate la finele exercitiului financiar precedent, utilizandu-se cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei (BNR), valabil la data incheierii aceluiasi exercitiu financiar.
Prin sistem simplificat de contabilitate se intelege un set de reguli privind evaluarea, inregistrarea elementelor patrimoniale utilizand un plan de conturi simplificat si prezentarea acestora in situatiile financiare anuale ce cuprind bilant si cont de profit si pierdere simplificate.
Entitatile din aceasta categorie pot organiza si conduce contabilitatea proprie fie in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie cu studii economice superioare, pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale CECCAR, fie pe baza de contracte/conventii civile incheiate potrivit Codului Civil cu persoane fizice care au studii economice superioare, raspunderea pentru conducerea acesteia revenind acestor persoane fizice.
Alte precizari
Entitatile care conduc contabilitatea in partida dubla au obligatia sa intocmeasca balanta de verificare, cel putin la incheierea exercitiului financiar, la termenele de intocmire a situatiilor financiare, a raportarilor contabile, precum si la finele perioadei pentru care entitatea trebuie sa intocmeasca declaratia privind impozitul pe profit/venit.
Entitatile care utilizeaza sisteme informatice de prelucrare automata a datelor au obligatia sa asigure prelucrarea datelor inregistrate in contabilitate, controlul si pastrarea acestora pe suporturi tehnice timp de 10 ani. De asemenea, au obligatia sa asigure accesul autoritatilor fiscale la datele pastrate pe suporturi tehnice.
In caz de pierdere, sustragere sau distrugere a documentelor financiar-contabile se vor lua masuri de reconstituire a acestora in termen de maximum 30 de zile de la constatare, iar in caz de forta majora, in termen de 90 de zile de la constatarea incetarii acesteia.
II. Situatiile financiare anuale
Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie sau de catre persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale CECCAR, precum si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii.
In cazul persoanelor care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri neta sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro si totalul activelor sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro si opteaza pentru sistemul simplificat de contabilitate, situatiile financiare anuale si raportarile contabile se intocmesc si se semneaza de catre persoanele care organizeaza si conduc contabilitatea acestora si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii.
Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale in conformitate cu normele emise de Ministerul Finantelor Publice (MFP). Acestea se semneaza de ordonatorul de credite si de conducatorul compartimentului financiar-contabil sau de alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. In situatia in care institutiile publice nu au persoane incadrate cu contract individual de munca sau numite intr-o functie publica, situatiile financiare trimestriale si anuale se semneaza de ordonatorul de credite si de persoanele fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale CECCAR.
Situatiile financiare anuale, raportarile contabile si situatiile financiare anuale consolidate se depun la unitatile teritoriale ale MFP.
Persoanele juridice care de la constituire nu au desfasurat activitate, precum si subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, care de la constituire nu au desfasurat activitate, depun o declaratie pe propria raspundere in acest sens, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar.
Persoanele juridice aflate in lichidare, potrivit legii, depun, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic , la unitatile teritoriale ale MFP o raportare contabila anuala.
Atentie! MFP poate solicita entitatilor sa depuna, in termen de 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar, respectiv a anului calendaristic, la unitatile teritoriale ale MFP o raportare contabila anuala, al carei continut se stabileste prin ordin al ministrului Finantelor Publice.
III. Contraventii si sanctiuni
Constituie contraventii urmatoarele fapte:
1. Detinerea, cu orice titlu, de elemente de natura activelor si datoriilor, precum si efectuarea de operatiuni economico-financiare, fara sa fie inregistrate in contabilitate si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 la 10.000 lei.
2. Nerespectarea reglementarilor emise de MFP, respectiv institutiile cu atributii de reglementare in domeniul contabilitatii (Banca Nationala a Romaniei, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare) cu privire la:
- aprobarea politicilor si procedurilor contabile prevazute de legislatie si se sanctioneaza cu amenda de la 300 la 4.000 lei;
- utilizarea si tinerea registrelor de contabilitate si se sanctioneaza cu amenda de la 300 la 4.000 lei;
- intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse si se sanctioneaza cu amenda de la 300 la 4.000 lei;
- efectuarea inventarierii si se sanctioneaza cu amenda de la 400 la 5.000 lei;
- intocmirea si semnarea situatiilor financiare anuale si, dupa caz a situatiilor financiare anuale consolidate, precum si a raportarilor contabile si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 la 3.000 lei;
- depunerea in termenul legal la unitatile teritoriale ale MFP a situatiilor financiare anuale si, dupa caz, a situatiilor financiare anuale consolidate, precum si a raportarilor contabile si se sanctioneaza cu amenda de la 300 la 1.000 lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 1 si 15 zile lucratoare, cu amenda de la 1.000 la 3.000 lei, daca perioada de intarziere este cuprinsa intre 16 si 30 de zile lucratoare si cu amenda de la 1.500 la 4.500 lei, daca perioada de intarziere depaseste 30 de zile lucratoare;
- intocmirea, semnarea si depunerea la MFP si la unitatile teritoriale ale acestuia, precum si la institutiile publice ierarhic superioare a situatiilor financiare trimestriale si anuale ale institutiilor publice, potrivit legii si, dupa caz a situatiilor financiare anuale consolidate, precum si a raportarilor contabile si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 la 3.000 lei;
- depunerea declaratiei din care sa rezulte ca persoanele respective nu au desfasurat activitate, respectiv a instiintarii prin care persoanele juridice care opteaza pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic si se sanctioneaza cu amenda de la 100 la 200 lei.
3. Prezentarea de situatii financiare care contin date eronate sau necorelate, inclusiv cu privire la identificarea persoanei raportoare si se sanctioneaza cu amenda de la 200 la 1.000 lei.
4. Nerespectarea prevederilor referitoare la intocmirea declaratiei scrise a administratorului sau ordonatorului de credite prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare anuale si se sanctioneaza cu amenda de la 400 la 5.000 lei.
5. Nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia membrilor organelor de administratie, conducere si supraveghere de a intocmi si de a publica situatiile financiare anuale si se sanctioneaza cu amenda de la 400 la 5.000 lei.
6. Nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia membrilor organelor de administratie, conducere si supraveghere ale societatii-mama de a intocmi si de a publica situatiile financiare anuale consolidate si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 la 30.000 lei.
7. Nerespectarea obligatiei privind auditarea, conform legii, a situatiilor financiare anuale si a situatiilor financiare anuale consolidate si se sanctioneaza cu amenda de la 30.000 la 40.000 lei.
8. Nedepunerea, potrivit legi, a situatiilor financiare anuale, a situatiilor financiare anuale consolidate, precum si a raportarilor contabile si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 la 5.000 lei.
9. Nerespectarea prevederilor cu privire la organizarea si conducerea contabilitatii si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 la 10.000 lei.
In situatia in care institutiile publice nu depun situatiile financiare in termen de 3 zile lucratoare de la aplicarea amenzii, MFP va bloca:
- deschiderile de credite bugetare pentru ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului asigurarilor pentru somaj, bugetului Fondului unic de asigurari de sanatate si ai bugetelor locale;
- conturile de disponibilitati deschise la unitatile Trezoreriei Statului pe numele autoritatilor si institutiilor publice finantate integral sau partial din venituri proprii.
Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de persoanele cu atributii de inspectie fiscala si control financiar, precum si de catre personalul altor directii din cadrul MFP.