Redam mai jos principalele reglementari actuale referitoare la circuitul documentelor financiar-contabile.
Documentele financiar contabile se intocmesc si se utilizeaza in conformitate cu prevederile OMEF 3512/2008. In Anexa nr. 2 la acest ordin sunt redate Normele specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile. Circuitul si modalitatea de arhivare pentru fiecare formular din Nomenclatorul documentelor financiar-contabile sunt stabilite de aceste norme.
Spre exemplu, cu privire la Ordinul de deplasare (Delegatie - Cod 14-5-4) normele mentionate stabilesc ca, formularul circula:
- la persoana imputernicita sa dispuna deplasarea, pentru semnare;
- la persoana care efectueaza deplasarea;
- la persoanele autorizate ale unitatii la care s-a efectuat deplasarea, pentru confirmarea sosirii si plecarii persoanei delegate;
- la compartimentul financiar-contabil pentru verificarea decontului, pe baza actelor justificative anexate la acesta de catre titular, la intoarcerea din deplasare sau cu ocazia procurarii materialelor, stabilindu-se diferenta de primit sau de restituit, cu luarea in considerare a eventualelor penalizari si semnatura pentru verificare.
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
In cazul in care la decontarea avansului suma cheltuielilor efectuate este mai mare decat avansul primit, pentru diferenta de primit de catre titularul de avans se intocmeste Dispozitie de plata catre casierie.
In cazul in care, la decontare, sumele privind cheltuielile efective sunt mai mici decat avansul primit, diferenta de restituit de catre titularul de avans se depune la casierie pe baza de Dispozitie de incasare catre casierie;
- la persoana autorizata sa exercite controlul financiar preventiv, pentru viza;
- la conducatorul unitatii pentru aprobarea cheltuielilor efectuate.
Se arhiveaza la compartimentul financiar-contabil.
Astfel, circuitul documentelor financiar contabile in cadrul societatii se va stabili avandu-se in vedere specificul activitatii, organizarea acesteia s.a., pornind de la aceste norme de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile.