email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inventar intermitent. Ce tratament contabil se aplica pentru activitate restaurant?

inventar intermitentmetoda inventaruluivanzaripolitici contabilestocuriinregistrari contabile

In cazul urmator, o societate care desfasoara activitati din domeniul restaurante cod CAEN 5610, pentru aceasta activitate poate folosi metoda inventarului intermitent? Care sunt tratamentele contabile pentru acest mod (monografie contabila), avand in vedere ca in activitatea de restaurant exista si activitate de productie si activitate de vanzari de marfuri?

Potrivit Reglementarilor contabile din 29 decembrie 2014 privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul nr. 1802/2014 contabilitatea stocurilor  se tine cantitativ si valoric sau numai valoric prin folosirea inventarului permanent sau a inventarului intermitent conform politicilor contabile ale unitatii (pct. 60, alin. 2 din Ordinul 1802).
Metoda aleasa trebuie aplicata cu consecventa pentru elemente similare de natura stocurilor si a activelor fungibile de la un exercitiu financiar la altul.

Daca, in situatii exceptionale, administratorii decid sa modifice metoda pentru un anumit element de stocuri sau alte active fungibile, in notele explicative trebuie sa se prezinte urmatoarele informatii:
- motivul modificarii metodei, si
- efectele sale asupra rezultatului.

O entitate trebuie sa utilizeze aceleasi metode de determinare a costului pentru toate stocurile care au natura si utilizare similare. Notiunea de "utilizare similara" este proprie fiecarei entitati.

Inventarul intermitent consta in stabilirea iesirilor si inregistrarea lor in contabilitate pe baza inventarierii stocurilor la sfarsitul perioadei. Entitatile care utilizeaza metoda inventarului intermitent efectueaza inventarierea faptica a stocurilor conform politicilor contabile, dar nu mai tarziu de finele perioadei de raportare pentru care au de determinat obligatii fiscale. Aplicarea metodei inventarului intermitent presupune respectarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii (Ordinul nr. 2861/2009).

Metoda inventarului intermitent consta in faptul ca intrarile de stocuri nu se inregistreaza prin conturile de stocuri, ci prin conturile de cheltuieli.

Stabilirea iesirilor de stocuri in cursul perioadei are la baza inventarierea faptica a stocurilor la sfarsitul perioadei. Iesirile de stocuri se determina ca diferenta intre valoarea stocurilor initiale, la care se adauga valoarea intrarilor, si valoarea stocurilor la sfarsitul perioadei stabilite pe baza inventarului.

Inventarul intermitent nu se utilizeaza in comertul cu amanuntul in situatia in care se aplica metoda global-valorica.

Explicatii mai detaliate privind metoda inventarului permanent se regasesc la pct. D.40 din din Normele metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin OMEF 3512/2008 privind documentele financiar-contabil.

Metoda inventarului intermitent consta in faptul ca intrarile de stocuri nu se inregistreaza prin conturile de stocuri, respectiv conturile din clasa 3, ci prin conturile de cheltuieli, respectiv conturile din clasa 6.

Iesirile de stocuri se determina respectandu-se relatia:

 E = Si + I – Sf,
unde:   E – iesiri;I – intrari; Si – stoc initial;   Sf – stoc final.

La inceputul exercitiului, respectiv al perioadei, dupa caz, se anuleaza stocul existent ca o iesire de stoc prin inregistrarea acestuia in clase de cheltuieli privind materiile prime, materialele etc.
articol contabil:  6xx = 3xx.

La sfarsitul perioadei stocurile determinate in baza inventarierii efectuate, respectiv cele care nu au fost consumate in procesul de productie sau vandute, dupa caz, se inregistreaza ca o intrare de stoc
articol contabil : 3xx = 6xx.
 
Un aspect important precizat de Ordinul nr. 3512/2008
se refera la faptul ca, la locul de depozitare a stocurilor se tine o evidenta tehnica operativa a stocurilor pe baza de fisa de magazie sau alte documente stabilite de unitate, in conformitate cu procedurile proprii elaborate de conducerea acesteia.

Iesirile de stocuri aferente unei perioade, inregistrate in contabilitatea financiara, vor fi corelate cu evidentele din contabilitatea de gestiune, pe comenzi, produse etc., dupa caz.

Punctele 30-38 din Normele metodologice de utilizare a documentelor financiar – contabile precizeaza si detaliaza metodele de conducere a contabilitatii analitice a stocurilor, respectiv metoda operativ-contabila, metoda cantitativ-valorica si metoda global-valorica.

Inventarul intermitent nu se utilizeaza in comertul cu amanuntul in situatia in care se aplica metoda global-valorica.

Consideram ca activitatea dvs. este o activitate in sfera comertului cu amanuntul, caz in care nu puteti utiliza metoda global – valorica de evidenta analitica a stocurilor in cazul folosirii metodei inventarului intermitent.

In consecinta, ar trebui sa utilizati metoda operativ – contabila. Astfel, metoda operativ-contabila consta in tinerea, in cadrul fiecarei gestiuni, a evidentei cantitative a bunurilor, pe feluri, cu ajutorul fiselor de magazie.

Controlul exactitatii inregistrarilor din evidenta gestiunilor si din contabilitate se asigura prin evaluarea stocurilor cantitative, transcrise din fisele de magazie in Registrul stocurilor.

In fisele de magazie cantitatile se inregistreaza zilnic de gestionar sau persoana desemnata, pe baza documentelor de intrare (factura, aviz de insotire a marfii, nota de receptie si constatare de diferente etc.) si a documentelor de iesire (bon de consum, fisa limita de consum, aviz de insotire a marfii, factura, bon de transfer etc.), pozitie cu pozitie. In contabilitatea sintetica si analitica intrarile sau iesirile de bunuri de natura stocurilor se inregistreaza fie direct pe baza acestor documente, fie cu ajutorul unor situatii intocmite la diverse intervale de timp prin centralizarea datelor din documentele privind miscarea stocurilor.
 
In ceea ce priveste inventarierea stocurilor de marfuri, aceasta se face potivit Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin OMFP 2861/2009 , cu respectarea etapelor specifice unui proces de inventariere, incepand cu Decizia scrisa a administratorului privind numirea comisiei de inventariere si pana la aprobarea procesului-verbal de inventariere de catre administrator, inclusiv declaratia gestionarului . De mentionat ca in decizia scrisa de numire se mentioneaza in mod obligatoriu, pe langa componenta nominala a comisiei si a gestiunii supusa inventarierii, si modul de efectuare a inventarierii si metodele utilizate (constatare faptica prin numarare, de exemplu, etc.).

In conditiile in care comisiile de inventariere nu constata existenta de stocuri faptice, vor mentiona acest fapt in procesul-verbal al comisiei de inventariere.
 
Consideram ca metoda inventarului intermitent nu se poate utiliza in cazul stocurilor rerezentand productia obtinuta (produse finite, productie in curs de executie, etc). Argumentam aceasta opinie avand in vedere si functiunea conturilor ( de produse si venituri aferente costurilor stocurilor de produse) prevazute in capitolul 16 din O. 1802/2014.
 
O minografie contabila ar putea fi (am eliminat TVA, pentru usurinta prezentarii) :

    Aprovizionare materii prime si materiale (inventar intermitent)

60X Conturi de cheltuieli(dupa natura lor)     = 401 Furnizori

    Inregistrarea , la sfarsitul perioadei (lunar, trimestrial) a stocului faptic conform inventarului:

30X Stocuri (dupa natura lor)             = 60X Conturi de cheltuieli(dupa natura lor)

    Inregistrarea productiei (conform Raport de productie, Nota de predare, etc)

345 Produse finite       =          711 Venituri aferente costurilor stocurilor de produse

    Descarcarea produselor finite iesite din gestiune

711 Venituri aferente costurilor stocurilor de produse           =          345 Produse finite

    La inceputul perioadei urmatoare (data de 1 a lunii/trimstrului) anularea stocului stabilit prin inventariere

60X Conturi de cheltuieli(dupa natura lor)     = 30X Stocuri (dupa natura lor)

Se reia circuitul inregistrarilor contabile incepand cu punctul 1.

 Schimbarea metodei este recomandat a se efectua la inceputul exercitiului financiar. La schimbarea metodei se va efectua un inventar faptic al stocurilor pentru inregistrarea de la punctul 6.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de S.M. Armaselu, expert contabil

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

IMPORTANT: E-Factura in 50 de intrebari si raspunsuri!


1. Ce inseamna exact tranzactii B2G?

2. Tranzactiile cu societati la care statul este actionar majoritar sunt tranzactii B2G?

3. Odata inregistrati in registrul RO e-Factura, avem obligatia ca toate facturile emise de noi sa fie electronice sau doar cele in relatia B2G?

4. Facturile catre institutii publice, dar care nu implica produse cu risc fiscal, trebuie emise electronic?

5. Parohiile sunt considerate autoritati contractante? Exista pentru ele obligativitatea trimiterii facturilor electronice?

Raspunsurile sunt disponibile in lucrarea E-Factura in 50 de intrebari si raspunsuri!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
inventar intermitentmetoda inventaruluivanzaripolitici contabilestocuriinregistrari contabile

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 22 Iulie 2015


Votati articolul "Inventar intermitent. Ce tratament contabil se aplica pentru activitate restaurant?":
Rating:

Nota: 4.13 din 5 din 12 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 22 Iulie 2015 ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Sistemele e-Factura si e-Transport vin cu noi OBLIGATII fiscale!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X