In Monitorul Oficial nr. 910 din 09/12/2015 a fost publicat OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, ordin ce va intra in vigoare de la 1 ianuarie 2016.
Incepand cu 1 ianuarie 2016 se vor abroga reglementarile actuale, respectiv OMEF 3512/2008 privind documentele financiar-contabile si OMFP 2226/2006 privind utilizarea unor formulare financiar-contabile de catre persoanele prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991.
Noile reglementari adapteaza normele privind documentele financiar-contabile cu schimbarile legislative din ultimii ani:
- sunt adaptate prevederile privind achizitiile de la persoane fizice pe baza de carnet de comercializare. Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile din anexa nr. 1 la ordin prevad ca, documentele justificative provenite din tranzactii/operatiuni de cumparare a unor bunuri de la persoane fizice, pe baza de borderou de achizitie/carnet de comercializare, pot fi inregistrate in contabilitate numai in cazul in care se face dovada intrarii in gestiune a bunurilor respective. Carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol este reglementat de Legea nr. 145/2014 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricol. In cazul in care documentele se refera la cheltuieli pentru prestari de servicii efectuate de persoane fizice impuse pe baza de norme de venit, pentru a fi inregistrate in contabilitate, acestea trebuie sa aiba la baza contracte sau conventii civile, incheiate in acest scop, precum si documentul prin care se face dovada platii (dispozitie de plata/incasare, chitanta, ordin de plata, dupa caz).
- in cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati producatoare de venit, definite de Codul fiscal, ale caror venituri sunt determinate in sistem real si care conduc evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla ordinul prevede ca acestea intocmesc Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) si Registrul-inventar (cod 14-1-2/b), reglementate prin OMFP 170/2015. Persoanele care opteaza pentru tinerea evidentei contabile pe baza regulilor contabilitatii in partida dubla intocmesc Registrul-jurnal (cod 14-1-1) si Registrul-inventar (cod 14-1-2). Intocmirea, editarea si pastrarea registrelor contabile si a celorlalte documente financiar-contabile se efectueaza conform normelor prevazute de OMFP 2634/2015.
- s-au eliminat prevederile care fac referire la acte normative care nu mai sunt in vigoare (exemplu – Legea 260/2007 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electronice).
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
- eliminarea prevederilor privind obligatia de a aplica stampila pe documentele financiar-contabile, ca urmare a eliminarii obligatiei de a aplica stampila pe declaratii, cereri sau orice alte documente depuse la institutiile sau autoritatile publice pentru persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat, precum si entitatile fara personalitate juridica precum si pe documente sau orice alte inscrisuri emise in relatia dintre acestea - prin OG 17/2015 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si modificarea si completarea unor acte normative;
Alte modificari aduse de OMFP 2634/2015:
- eliminarea continutului minimal obligatoriu din cadrul normelor specifice de utilizare a documentelor financiar-contabile si a celor referitoare la circuitul si locul de arhivare ale fiecarui document;
- eliminarea prevederilor privind inregistrarea operatiunilor in contabilitate la alte perioade decat lunar in cazul entitatilor care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro.
- in cazul in care prelucrarea documentelor justificative se face de catre un tert (persoana fizica sau juridica), daca prestatorul de servicii de prelucrare a documentelor nu este persoana fizica sau juridica autorizata potrivit Ordonantei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, republicata, ordinul prevede ca unitatile beneficiare trebuie sa efectueze verificarea documentelor contabile obtinute de la terti, in sensul cuprinderii tuturor documentelor justificative predate pentru prelucrare, al respectarii corespondentei conturilor si exactitatii sumelor inregistrate.
- procedura de reconstituire in cazul pierderii, sustragerii sau distrugerii documentelor financiar-contabile se va finaliza in termen de maximum 30 de zile de la constatare, iar, in caz de forta majora, in termen de 90 de zile de la constatarea incetarii acesteia.
- completarea Anexei nr. 4 - DOCUMENTELE FINANCIAR-CONTABILE care se pastreaza timp de 5 ani, cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite, in arhiva persoanelor prevazute la art. 1 alin. (1)-(4) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata cu modificarile si completarile ulterioare.
Un top 10 modificari contabile aduse de OMFP 2634/2015 poate fi citit aici.
Autor: Irina Dumitrescu
Economist
Experienta:
- 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale
Expert contabil, CECCAR BUCURESTI