Problema contabila: Ambalajele care circula in sistemul restituirii directe ocazioneaza efectuarea si inregistrarea urmatoarelor operatii:
a) impreuna cu marfurile achizitionate se primesc de la furnizori ambalaje in valoare de 2.000 lei, din care se restituie 80%;
b) 15% din totalul ambalajelor se retin de catre client, iar 5% sunt deteriorate din vina clientului, fapt pentru care se primeste factura furnizorului.
Cum se inregistreaza in contabilitate aceste operatii?
Va invitam sa urmariti filmarea pentru solutia oferita de specialistii http://www.portalmonografiicontabile.ro

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Solutie contabila: In opinia noastra, prin faptul ca ambalajele sunt facturate si nu mai au regimul de circulatie prin schimb, se realizeaza o activitate economica in sfera TVA, iar exigibilitatea TVA intervine la data la care au fost facturate ambalajele.
In acest sens, persoanele ce au primit ambalajele de la furnizorii ambalajului, au obligatia sa anunte furnizorul pentru scoaterea din circulatie a diverselor ambalaje. In termen de 5 zile lucratoare de la data comunicarii, furnizorii vor factura aceste ambalaje, conform norme metodologice pentru art. 137 alin. (3) lit. d) din Codul fiscal , regasite la pct. 19 alin. (7) – (8) din HG 44/2004.
In ce priveste un raspuns punctual pentru situatia din intrebare, consideram ca activitatile acestea trebuie contabilizate in functie de natura lor sau de cheltuiala efectiva pe care o constata.
Astfel:
a) 5% din aceste ambalaje, sunt deja degradate, distruse, iar furnizorul va factureaza contravaloarea acestora. Noi consideram ca in acest caz, inregistram o cheltuiala cu aceste ambalaje, dupa cum urmeaza:
608 „Cheltuieli privind ambalajele” = 401 „Furnizori”
4426 „TVA deductibila” = 401 „Furnizori”.
Deoarece aceste ambalaje au fost utilizate pentru revanzarea unor marfuri, consideram ca atat cheltuiala cat si TVA sunt deductibile, conform art. 21 alin. (1) din Codul fiscal , coroborat cu art. 145 din Codul fiscal .
b) pentru diferenta de 15%, intelegem ca societatea dvs le pastreaza, iar ulterior le utilizeaza tot sub forma de ambalaj, astfel noi consideram ca tratamentul corect este urmatorul:
Se achizitioneaza un stoc de ambalaje, la data facturii, cu inregistrarea in evidenta prin articolul contabil:
381 „Ambalaje” = 401 „Furnizori”
4426 „TVA deductibila” = 401 „Furnizori”
La data utilizarii acestor ambalaje, se efectueaza consumul acestora si se inregistreaza in evidenta contabila o cheltuiala cu stocul de ambalaje. Inregistrare contabila:
608 „Cheltuieli privind ambalajele” = 381 „Ambalaje”.