Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Planul de conturi general 2025"
Inca de la sfarsitul anului 2023 a fost implementat sistemul de garantie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile. Obligatiile producatorilor si ale comerciantilor, precum si modul de functionare al acestui sistem sunt reglementate prin H.G. nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garantie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Potrivit acestor prevederi, comerciantii cu amanuntul de produse ambalate in ambalaje nereutilizabile au, in principal, urmatoarele obligatii:
- sa indice valoarea garantiei distinct de pretul produsului, atat la raft, cat si in documentele fiscale aferente produsului in ambalaj SGR;
- sa plateasca valoarea garantiei operatorilor economici de la care achizitioneaza produse ambalate in ambalaje SGR, cu exceptia cazului in care producatorul a decis sa suporte plata garantiei in mod direct;
- sa incaseze de la clientii lor garantia aferenta produselor in ambalaje SGR, cu exceptia cazului in care comerciantul decide sa suporte costul garantiei in cazul oferirii produselor ambalate in ambalaje SGR, cu titlu gratuit, catre
consumator si/sau utilizatorul final, spre exemplu ca premii sau mostre gratuite, caz in care garantia va fi suportata in mod direct de catre producator, daca oferirea gratuita se face la instructiunea acestuia, sau de catre comerciant daca oferirea gratuita se face de catre comerciant si nu va fi perceputa de la consumator si/sau utilizatorul final;
- sa organizeze puncte de returnare;
- sa preia in cadrul punctelor de returnare toate ambalajele SGR returnate de consumatori sau utilizatori finali si sa restituie acestora valoarea garantiei la momentul returnarii ambalajelor SGR;
- sa tina evidenta numarului total al produselor in ambalaje SGR comercializate, defalcat pe produse, pentru fiecare structura de vanzare si/sau magazin online pe care le opereaza, evidenta numarului total al ambalajelor SGR care au fost returnate comerciantului de catre consumatori sau utilizatori finali, defalcat pe tip de material si volum, precum si evidenta garantiilor platite, incasate la vanzarea produselor si returnate catre consumatori la punctul de returnare, respectiv incasate de la administratorul SGR.
Consumatorii sau utilizatorii finali pot restitui ambalajul SGR in cadrul oricarui punct de returnare organizat de catre comercianti pe teritoriul Romaniei, indiferent de locul din care a fost achizitionat produsul ambalat si fara a putea fi conditionati de prezentarea bonului fiscal in vederea recuperarii garantiei.
In cazul in care la punctul de returnare:
a) ambalajele SGR sunt preluate manual, valoarea garantiei este returnata consumatorilor sau utilizatorilor finali, in numerar, prin voucher sau prin transfer bancar;
b) ambalajele SGR sunt preluate prin echipament automat de preluare, valoarea garantiei este returnata consumatorilor sau utilizatorilor finali fie prin voucher pe care acestia, in cadrul aceluiasi comerciant care opereaza echipamentul automat de preluare, il pot preschimba in numerar sau il pot utiliza la efectuarea cumparaturilor, in termen de maximum 12 luni de la eliberarea voucherului, fie prin transfer bancar.
Te confrunti cu neclaritati fiscal-contabile? Cei mai buni specialisti sunt acum la dispozitia ta, pregatiti sa iti raspunda la intrebari! Descopera serviciile de consultanta super-profesioniste pe care ti le ofera platforma DomeniulContabil.ro! Iti garantam ca de acum inainte vei uita de amenzile ANAF! Click aici >>
Fluxul operatiilor este:
- La achizitia produselor, comerciantii vor achizitiona marfurile in ambalaje returnabile si vor achita furnizorului garantia aferenta ambalajelor.
- Garantia nu este supusa TVA si se va evidentia distinct in factura de achizitie si in contabilitate.
- Garantia nu intra in costul marfurilor.
- La vanzarea marfurilor vor retine o garantie de 0,5 lei pentru fiecare ambalaj.
- Garantia nu se reflecta in cifra de afaceri la vanzare.
- Pentru vanzarile efectuate prin unitati care au obligatia utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale, suma garantiei banesti incasate pentru ambalaje se evidentiaza distinct pe bonurile fiscale, fara taxa.
Examen Consultant Fiscal 2025
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
O societate desfasoara activitate de comert cu amanuntul. In cursul lunii martie, aceasta se aprovizioneaza cu marfa in valoare de 1.000 lei, TVA 190 lei.
Pe factura de achizitie este inscrisa distinct valoarea garantiilor aferente ambalajelor: 300 ambalaje x 0,5 lei/ambalaj = 150 lei. Se practica un adaos comercial de 40%.
Se vand produse din stocul existent si din cel aprovizionat in valoare de 1.200 lei, pret de vanzare cu TVA, si se incaseaza garantii in suma de 100 lei aferente ambalajelor.
Societatea detine un echipament automat de preluare a ambalajelor, care elibereaza vouchere cu valoarea ambalajelor acceptate.
In cursul lunii se colecteaza de catre aparat 400 de ambalaje (se primesc ambalaje indiferent de locul de achizitie a acestora).
Se elibereaza vouchere in valoare de 400 x 0,5 lei = 200 lei.
Se utilizeaza de catre clienti vouchere in suma de 150 lei pentru plata cumparaturilor.
Se primesc solicitari pentru preschimbarea in numerar a unor vouchere in suma de 30 lei.
1. Inregistrarea facturii de achizitie a marfurilor:
% 401 „Furnizori” 1.340 lei
371 „Marfuri” 1.000 lei
4426 „TVA deductibila” 190 lei
2678 „Alte creante imobilizate” 150 lei
--> Plata facturii:
401 = 5121 1.340 lei
„Furnizori” „Conturi la banci in lei”
2. Inregistrarea adaosului comercial:
Adaos comercial: 1.000 lei x 40% = 400 lei
TVA aferenta: 1.400 lei x 19% = 266 lei
371 „Marfuri” = % 666 lei
378 400 lei
„Diferente de pret la marfuri”
4428 266 lei
„TVA neexigibila”
3. Inregistrarea vanzarii marfurilor (pe baza de bon fiscal):
5311 = % 1.200 lei
„Casa in lei” 707 1.008 lei
„Venituri din vanzarea marfurilor”
4427 192 lei
„TVA colectata”
167 100 lei
„Alte imprumuturi si datorii asimilate”
4. Utilizarea voucherelor:
167 = % 150 lei
„Alte imprumuturi 707 126 lei
si datorii asimilate” „ Venituri din vanzarea marfurilor”
4427 24 lei
„TVA colectata”
Si restituirea sub forma de numerar:
167 = 5311 30 lei
„Alte imprumuturi si „Casa in lei”
datorii asimilate”
Garantiile restituite se recupereaza de la administratorul SGR:
5121 = 2678 200 lei
„Conturi la banci in lei” „Alte creante imobiliz
Manualul de Politici Contabile a fost actualizat!
Manual de Politici Contabile va ofera acum urmatoarele avantaje:
• 42 de modele de politici contabile
- 100% editabile, usor de personalizat si printat rapid
- respecta fidel cerintele legislative
- elimina riscul erorilor si al omisiunilor in inregistrarile dvs. fiscal-contabile
• accesul imediat cu doar 1 simplu click, oricand si de oriunde
Articole similare
Restituirea contravalorii ambalajelor in sistemul RetuRO: Obligatii, fluxul operatiilor si exemplu practicSistemul de garantie-returnare a ambalajelor (SGR): Ce se schimba in 2025?Retrospectiva anului 2024 in materie de TVAe-Factura: Cum se folosesc codurile de TVA [Ghid ANAF]TOP 12 noutati legislative de care trebuie sa tineti cont in 2025!Ultimele articole
E-decont, amnistie fiscala si alte noutati: Aflati tot ce va intereseaza in doar 4 ore de la consultanti fiscali de top!VIDEO Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 14 octombrie: Explicatii si raspunsuri profesioniste despre noutati fiscale 2024VIDEO Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate, 12 septembrie 2024: totul despre e-TVA, e-Factura, e-Transport si alte modificari legislativeVIDEO Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate, 6 august 2024: Noutati legislative privind e-Factura, e-Transport si e-TVAVIDEO Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate, 2 iulie 2024: totul despre e-Factura, e-Transport, impozit micro si alte noutati fiscale