Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz"
In 2025, sistemul de garantie-returnare a ambalajelor (SGR) continua sa se dezvolte, aducand modificari menite sa imbunatateasca eficienta si transparenta procesului de colectare si reciclare a ambalajelor. In continuare, iata noutatile din 2025 si doua studii de caz care sa va ajute in activitatea zilnica.
Garantia aferenta produselor in ambalaje SGR perceputa de producatori, distribuitori si comercianti in cadrul sistemului SGR nu reprezinta contravaloarea unei livrari de bunuri/prestari de servicii in sfera TVA.
Ambalajele SGR nereturnate la finalul unui an calendaristic se considera livrare de bunuri efectuata de administratorul SGR. Faptul generator pentru livrarea de bunuri intervine in ultima zi a anului calendaristic. Baza de impozitare a livrarii de bunuri reprezinta diferenta intre valoarea garantiilor primite si valoarea garantiilor returnate de administratorul SGR intr-un an calendaristic, exclusiv TVA aferenta.
Daca baza de impozitare este negativa, respectiv valoarea garantiilor returnate este mai mare decat valoarea garantiilor primite intr-un an calendaristic de administratorul SGR, acesta isi va diminua suma taxei colectate cu valoarea TVA aferenta acestei diferente in decontul de taxa aferent ultimei perioade fiscale a anului respectiv.
TVA aferenta livrarii prevazute mai sus se stabileste la sfarsitul fiecarui an calendaristic, pe baza unui document centralizator care cuprinde minimum urmatoarele informatii:
a) un numar de ordine;
b) data la care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrarea de bunuri;
c) diferenta intre valoarea garantiilor primite si valoarea garantiilor returnate in anul calendaristic respectiv, exclusiv TVA aferenta;
d) indicarea cotei de taxa aplicate si a sumei taxei colectate, pozitive sau negative, dupa caz, exprimate in lei.
Lucrarea SGR. Sistemul Garantie-Returnare. Obligatii fiscal-contabile contine legislatia specifica, dar si o colectie de spete rezolvate, care trateaza situatii problematice privind tratamentul fiscal al garantiei pentru ambalajele de bauturi! Aflati cu ce situatii se confrunta contabilii odata cu intrarea in functiune a SGR si care sunt solutiile optime!
Intrebare: Societatea a achizitionat un automat de preluare a ambalajelor cu garantie - RVM.
1. Care este codul de clasificare ca mijloc fix?
2. Care este procedura/monografia contabila cu privire la ambalajele colectate zilnic prin acest automat si la marfurile vandute si achitate cu voucher emis de RVM?
Raspuns:
Societatea a achizitionat un automat de preluare a ambalajelor cu garantie-RVM .
1. Intrucat aceste echipamente nu sunt listate in mod distinct in catalogul mijloacelor fixe, le putem incadra in acele grupe in care sunt prezentate mijloace fixe pe care care le consideram asemanatoare cu echipamentul nostru, tinand cont de caracteristicile tehnice si de scopul economic al acestui mijloc fix.
In opinia mea, aceste echipamente pot fi incadrate fie la codul 2.1.23.6 "Alte masini, utilaje si instalatii neregasite in cadrul clasei 2.1.23", cu o durata normala de utilizare intre 5 si 9 ani, fie la clasa 2.1.28 "Alte echipamente tehnologice (masini, utilaje si instalatii de lucru) neregasite in cadrul subgrupei 2.1", cu o durata normala de utilizare intre 8 si 12 ani.
2. Inregistrarea contabila a garantiei pentru achizitia ambalajelor la primirea facturii de marfa de la furnizor:
461 = 401
Inchiderea de luna si de exercitiu financiar Reguli de baza si proceduri obligatorii
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Raspuns oferit in luna februarie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Intrebare: O societate comerciala neplatitoare de TVA are un aprozar unde vinde si sucuri naturale la sticla. Pe factura apare garantie SGR 0.50 bani fara TVA pentru fiecare sticla.
1. Cum inregistreaza aceasta garantie la cumparare si vanzare prin casa de marcat, se trece separat pe casa de marcat?
2. Pentru aceasta gestiune se tine evidenta global valorica, fara stoc. In cazul raportarii SAF-T ar fi o problema?
Raspuns: Conform Hotararii de Guvern nr. 1074/2021, comerciantii cu amanuntul care vand produse in ambalaje nereutilizabile sunt obligati sa se inregistreze in SGR.
Una din obligatiile comerciantului prevazute la art. 6 din HG 1074/2021 este:
(....)
m) sa tina evidenta numarului total al produselor in ambalaje SGR comercializate, defalcat pe produse, pentru fiecare structura de vanzare si/sau magazin online pe care le opereaza, evidenta numarului total al ambalajelor SGR care au fost returnate comerciantului de catre consumatori sau utilizatori finali, defalcat pe tip de material si volum, precum si evidenta garantiilor platite, incasate la vanzarea produselor si returnate catre consumatori la punctul de returnare, respectiv incasate de la administratorul SGR;
Evidenta contabila se poate tine pentru numarul total al produsele in ambalaje SGR comercializate, defalcate pe produse si nu a ambalajelor.
Evidenta garantiilor platite, incasate la vanzarea produselor si returnate la punctul de returnare, respectiv incasate de la administratorul SGR poate rezulta din evidenta analitica a garantiilor platite si incasate.
Evidenta numarului total al ambalajelor SGR care au fost returnate comerciantului de catre consumatori sau utilizatori finali, defalcat pe tip de material si volum se poate tine numai extracontabil, manual sau prin utilizarea unui soft informatic.
De asemenea, comerciantul are obligatia sa utilizeze pentru raportarea ambalajelor care fac obiectul SGR si a garantiilor aferente acestora, programul informatic pus la dispozitie online de catre administratorul SGR;
In concluzie:
1. Garantia de 0,5 ron pe documentele fiscale se va evidentia pe factura de achizitie marfa cat si pe bonul fiscal la vanzare.
2. Garantia nu va intra in costul marfii la achizitie si nici in cifra de afaceri la vanzare. Nu intra in baza de impozitare a TVA. deoarece acordarea de garantii nu intra in sfera de aplicare TVA conform art.268 din codul fiscal.
Raspuns oferit in luna ianuarie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Atentie, Declaratia 101 trebuie depusa pana pe 26 iunie!
NOU! S-au modificat regulile de completare a Declaratiei 101 privind impozitul pe profit!
Aflati ce erori trebuie sa evitati, parcurgand lucrarea
Declaratia 101. Capcanele anului 2025, autor Vera Constantin!
Nedepunerea la timp sau completarea incorecta
a D101 se sanctioneaza cu amenda de 5.000 de lei!