In contextul unor cresteri de preturi la produsele de baza de 30%, USR-ul sustine introducerea masurii "Zero taxe pe salariul minim". Prin care aplicarea acestei masuri, o persoana care este platita cu salariul minim ar primi 2.550 de lei, nu 1.524 de lei, sustin membrii partidului. Daca masura va trece de Senat si Camera Deputatilor si va fi publicata in Monitorul Oficial, ar putea intra in vigoare de la 1 ianuarie 2023.
Toti salariatii ar putea deduce din salariul brut cuantumul echivalent cu salariul minim, iar contributiile si impozitul pe venit s-ar aplica doar pe suma ramasa, dupa cum reiese din propunerea legislativa pentru reducerea poverii fiscale pe munca inregistrata in 15 septembrie la Senat.
Initiatorii propun extinderea deducerii personale pentru a include si contributiile preconizate obligatorii, dar si pentru a extinde cuantumul la echivalentul unui salariu minim pentru toata lumea.
In ceea ce priveste contributia de 3.75% pentru pilonul 2 de pensii, aceasta s-ar aplica in continuare la nivelul salariului brut al salariatului fara aplicarea deducerii personale. In mod exceptional, salariatul poate solicita aplicarea deducerii si in ceea ce priveste contributia la pilonul 2.
Implementarea deducerii s-ar face etapizat, dupa urmatorul calendar:
1) 25% din salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, in anul 2023;
b) 50% din salariului de bazaa minim brut pe tara garantat in plata, in anul 2024;
c) 75% din salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, in anul 2025;
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
SAF-T pentru Contribuabili Mici
d) 100% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, incepand cu anul 2026.
Pe model de tip Cobb-Douglas al cresterii economice, Zero taxe pe salariul minim creste PIB-ul potential al Romaniei deoarece creste factorul de munca din economie.
"Pe termen lung, Zero taxe pe salariul minim va duce la o economie mai puternica si mai productiva din care vor avea de castigat atat statul roman cat si bugetul de stat. Politicile care au fost implementate pana acum nu au beneficiat nici statului, nici economiei.
De fiecare data cand statul a avut nevoie de mai multi bani, a inventat o taxa noua sau a crescut una veche. Lucrul acesta i-a permis sa ia nu foarte multi bani in plus pe termen scurt, dar a subminat economia si a dus la sub-dezvoltare. Zero taxe pe salariul minim functioneaza exact invers. Lasand mai multi bani in economie, ajuta la dezvoltarea ei. Astfel, face economia mai productiva si permite statului sd aiba incasari mai mari, dar si o economie puternica pentru toti romanii.", subliniaza initiatorii in expunerea de motive.
Alt efect economic al Zero taxe pe salariul minim este eradicarea muncii la negru. Odata cu Zero taxe pe salariul minim, evaziunea devine nerentabila atat pentru angajat cat si pentru angajator. Astfel ca vom avea, in sfarsit, o mare parte din populatie care isi declara veniturile reale. De acolo, ei vor putea accesa servicii financiare si se vor integra in circuitul bancar.
Zero taxe pe salariul minim ar creste salariul net al fiecarui roman cu 1.000 de lei pe luna. Acest lucru se intampla ca un efect automat al reformei. Beneficiaza automat, fara cerere sau preselectie, toti cei care sunt salariati. Fara aplicatii birocratice, fara selectii politice, fara punctaje si alte asemenea. Totul se va intampla automat odata cu fiecare salariu primit.
Bugetul romanilor crescand, acestia isi vor putea permite mai multe bunuri si servicii si vor alege ca o parte din bani sa o consume, iar alta sa o economiseasca. Alocarea intre diferite nevoi de consum o vor face dupa preferintele lor.
Cum ar arata salariile romanilor cu aplicarea Zero taxe pe salariul minim?
Zero taxe pe salariul minim: extras din proiectul de lege
LEGE
pentru reducerea poverii fiscale pe munca
Art. 1. - Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din data de 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 77 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Persoanele fizice prevazute la art. 59 alin. (1) lit. a) si alin. (2) au dreptul la deducerea din venitul net lunar din salarii a unei sume sub forma de deducere personala, acordata pentru fiecare luna a perioadei impozabile numai pentru veniturile din salarii sau asimilate salariilor la locul unde se afla functia de baza.
(2) Deducerea personala este:
a) in valoare de 25% din salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, in anul 2023;
b) in valoare de 50% din salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, in anul 2024;
c) in valoare de 75% din salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, in anul 2025;
d) egala cu salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, incepand cu anul 2026.
(3) Deducerea personala determinata potrivit prezentului articol nu se acorda personalului trimis in misiune permanenta in strainatate, potrivit legii."
2. La articolul 139 se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
„(5) Persoanele fizice prevazute la alin. (1) au dreptul la deducerea din baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale a unei sunne sub forma de deducere personala in conditiile si cuantumul prevazut la art. 77."
3. La articolul 157 se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
„(4) Persoanele fizice prevazute la alin (1) au dreptul la deducerea din baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate a unei sume sub forma de deducere personala in conditiile si cuantumul prevazut la art. 77."
Art. II. - Legea 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 482 din data de 18 iunie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 43 alineat (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Baza de calcul, retinerea si termenele de plata a contributiei la fondul de pensii sunt aceleasi cu cele stabilite pentru contributia de asigurari sociale, fara aplicarea deducerii prevazute la art. 139 alin. (5)."
2. La articolul 43 dupa alineatul (1) se introduc dupa noi alineate, (1^1) si (1^2), cu urmatorul cuprins:
„(1) Prin exceptie de la alin. (1), participantii pot opta pentru aplicarea deducerii prevazute la art. 139 alin. (5)."
„(2) Optiunea se depune in scris, la angajator, in caz contrar, acesta retinand contributia aferenta potrivit prevederilor legale."
Art. III. - Prezenta lege Intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2023.