Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Declaratii si formulare

Declaratia 112, actualizata de ANAF: Ce modificari aduce OUG 156/2024?

Data aparitiei: 10 Februarie 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Declaratia 112, actualizata de ANAF: Ce modificari aduce OUG 156/2024?
D112formular 112OUG 156/2024model D112
Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a anuntat actualizarea formularului 112, "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate", pentru a reflecta modificarile introduse prin Ordonanta de Urgenta nr. 156/2024.
 
ANAF a anuntat recent modificari esentiale in structura si cerintele Declaratiei 112. Aceste schimbari vizeaza eliminarea facilitatilor fiscale pentru angajatii din sectoarele IT, constructii, agricultura si industria alimentara incepand cu 1 ianuarie 2025, precum si dispozitiile referitoare la suma netaxabila din salariul minim brut.

Totodata, avand in vedere prevederile Legii nr.270/2015 privind Statutul rezervistilor voluntari, cu modificarile ulterioare, au fost identificate doua categorii de rezervisti voluntari, care, cu toate ca au fost declarate in sistemul public de pensii pana in prezent ca si salariatii cu contract individual de munca, datorita statutului pe care il au si a prevederilor actului normativ, necesita o declarare distincta prin intermediul formularului 112 in vederea stabilirii corecte a stagiului de cotizare si, dupa caz, a perioadelor asimilate in sistemul public de pensii, potrivit propunerii reprezentantilor Casei Nationale de Pensii Publice.  

Modificari Declaratia 112

In acest context, a fost actualizat modelul si continutul formularului 112, care cuprinde urmatoarele modificari:

1. Actualizarea Anexei nr. 1.1 „Anexa angajator” din formular, prin eliminarea rubricilor/sectiunilor privind angajatorii care aplica prevederile art. 60 pct. 5 sau pct. 7 din Codul fiscal, de la  Sectiunea A „Alte date de identificare a platitorului”;

2. Modificarea Anexei nr. 1.2  „Anexa asigurat” din formular, prin:
- eliminarea casetei „Salariat care desfasoara activitati de creare de programe pentru calculator, sau in sectorul de constructii/agricol si in industria alimentara, dupa caz, care beneficiaza de facilitatile fiscale prevazute la art. 60 pct.2, pct. 5 sau pct. 7 din Codul fiscal care si-a exprimat optiunea pentru plata contributiei la fondul de pensii administrat privat;
- actualizarea trimiterilor care vizeaza masura „300 de lei din salariul minim, suma netaxabila”, de la Sectiunile A si B;
- eliminarea Sectiunii A1 „Facilitati fiscale acordate salariatilor pentru activitati de creare de programe pentru calculator, respectiv pentru activitati in sectorul constructii/agricol si in industria alimentara, conform art.60 pct.2, pct. 5 sau pct. 7 din Codul fiscal, dupa caz”;
- eliminarea Sectiunii B.4.1. „Facilitati fiscale acordate salariatilor pentru activitati de creare de programe pentru calculator, respectiv pentru activitati in sectorul constructii/agricol si in industria alimentara, conform art. 60 pct. 2, pct. 5 sau pct. 7 din Codul fiscal, dupa caz”;
- eliminarea din sectiunea E.3 „Date detaliate privind impozitul pe venit si unele contributii sociale obligatorii” a pozitiilor 13, 14, 17, 18, 19 si 20, care vizeaza facilitatile fiscale acordate persoanelor fizice care desfasoara activitati de creare de programe pentru calculator, sau in sectorul de constructii/agricol si in industria alimentara;

3. Actualizarea Nomenclatorului „Creante fiscale” din Anexa 2, prin eliminarea creantelor de la pozitiile 2.1, 2.2. si 2.3 care vizau contributia de asigurari sociale datorata de catre persoanele fizice care se incadrau in conditiile prevazute la art. 60 pct. 2, 5 si 7 din Codul fiscal, precum si actualizarea temeiului legal pentru creantele reprezentand contributia de asigurari sociale, respectiv contributia de asigurari sociale de sanatate retinuta la sursa de platitorii de venituri;

4. Actualizarea Nomenclatorului „Tip asigurat pentru alte entitati asimilate angajatorului” din anexa 3, prin:
- introducerea tipurilor de asigurati „Rezervisti voluntari disparuti, rapiti sau cazuti in captivitate pe timpul mobilizarii sau in cazul starii de razboi, precum si al executarii misiunilor” si „Rezervisti voluntari in perioada in care nu participa la instruire”, in conformitate cu prevederile Legii nr.270/2015 privind Statutul rezervistilor voluntari, cu modificarile ulterioare;

5. Actualizarea Nomenclatorului „Tip asigurat” din Anexa 4, prin:
- redenumirea tipului de asigurat de la val.1 „Salariat sau salariat care desfasoara  activitati de creare de programe pentru calculator, sau in sectorul de constructii/agricol si in industria alimentara  dupa caz, care nu se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct.2, pct. 5 sau pct. 7 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul fiscal)”, care devine „Salariat, cu exceptia salariatilor din domeniul constructii”;
- eliminarea tipurilor de asigurati  „1.1.Salariat care isi desfasoara activitatea in sectorul agricol si in industria alimentara, care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal” si „1.3.Salariat care desfasoara 
activitati de creare de programe pentru calculator care se incadreaza in conditiile prevazute la art.60 pct.2 din Codul fiscal”;
- redenumirea tipului de asigurat „1.2.Salariat care isi desfasoara activitatea in domeniul constructiilor care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal” care devine „1.1 Salariat care isi desfasoara activitatea in domeniul constructiilor”;
- actualizarea trimiterilor care vizeaza masura „300 de lei din salariul minim, suma netaxabila” de la tipurile de asigurati cu valorile 1.11.2 si 1.11.3;

Cine depune Formularul 112?

Declaratia se completeaza de catre persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul fiscal) la care isi desfasoara activitatea sau beneficiaza de concediul medical si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate persoanele prevazute la art. 136 lit. a) si b) si art. 153 alin. (1) lit. a)- d) din Codul fiscal, de catre entitatile prevazute la art. 147 alin. (1) si (1^1), precum si art.153 alin.(1) lit.f),f^1), f^4) si f^5) din aceeasi lege, precum si de catre orice platitor de venituri de natura salariala sau asimilate salariilor.

Declaratia se completeaza si de contribuabilii prevazuti la art. 147 alin. (12) si (13), art. 151 alin. (5) si (6), art. 168 alin. (2), art. 169 alin. (1) lit. b), art. 174 alin. (5) si art. 174^1 alin. (5) din Codul fiscal, care au obligatia sa depuna declaratia si sa achite contributiile sociale obligatorii, potrivit legii, precum si de platitorii de venit prevazuti la art. 68^1 alin. (2), art. 72 alin. (2), art. 84 alin. (8), art. 101 alin. (1), art. 125 alin. (8) si (9) din Codul fiscal.

Formularul se completeaza si de agentiile pentru ocuparea fortei de munca prevazute la art.9 din Legea nr.111/2022 privind reglementarea activitatii prestatorului casnic, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru veniturile realizate din desfasurarea activitatilor casnice incepand cu 1 ianuarie 2024.



Formularul se completeaza si de unitatile militare platitoare de venituri salariale din Ministerul Apararii Nationale, conform prevederilor Legii nr. 270/2015 privind Statutul rezervistilor voluntari, cu modificarile ulterioare.

D112 - Termen de depunere

Declaratia se depune:

- lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile, de persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, institutiile/entitatile prevazute la art. 101 alin. (1), art.136 lit. d) – f) si art. 153 alin. (1) lit. f), (f^1), (f^4) si (f^5) din Codul fiscal, precum si persoanele fizice care realizeaza in Romania venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intra sub incidenta legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte. 

- trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului, de platitorii de venituri din salarii si asimilate salariilor prevazuti la art. 80 alin. (2) din Codul fiscal, in calitate de angajatori sau de persoane asimilate angajatorului:
a) asociatii, fundatii sau alte entitati fara scop patrimonial, persoane juridice;
b) persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
c) persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care, in anul anterior, au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
d) persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale, precum si persoanele fizice care exercita profesii liberale si asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice, persoanele fizice care detin capacitatea de a incheia contracte individuale de munca in calitate de angajator, care au, potrivit legii, personal angajat pe baza de contract individual de munca.

- pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, venituri realizate in baza unor contracte de activitate sportiva, arenda, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit Titlurilor II si III din Codul fiscal, veniturile din pensii, pentru care impozitul se retine la sursa, de platitorii de venituri prevazuti la art. 68^1 alin.(2), art. 72 alin. (2), art. 84 alin. (8), art. 101 alin. (1) si art. 125 alin. (8) si (9) din Codul fiscal.
 
ATENTIE! Depunerea trimestriala a declaratiei consta in completarea si depunerea a cate unei declaratii pentru fiecare luna din trimestru, potrivit art. 147 alin. (5) din Codul fiscal.
Ori de cate ori in cursul trimestrului persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiaza de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate sau le inceteaza calitatea de asigurat, platitorii de venituri din salarii si asimilate salariilor prevazuti la art. 80 alin. (2) din Codul fiscal, in calitate de angajatori ori de persoane asimilate angajatorului, depun declaratia pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit concediul medical sau incetarea calitatii de asigurat. In acest caz, declaratia/declaratiile aferenta/aferente perioadei ramase din trimestru se depune/se depun pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului. In cazul in care incetarea calitatii de asigurat are loc in luna a doua a trimestrului, se vor depune atat declaratia pentru prima luna a trimestrului, cat si cea pentru luna a doua, urmand ca dupa incheierea trimestrului sa se depuna numai declaratia pentru luna a treia.
 
Creantele fiscale administrate de organul fiscal central pentru care, potrivit Codului fiscal sau altor legi care le reglementeaza, termenul de declarare se implineste la 25 decembrie, se declara pana la data de 21 decembrie. 
In situatia in care data de 21 decembrie, este zi nelucratoare, creantele fiscale se declara pana in ultima zi lucratoare anterioara datei de 21 decembrie.
Organul fiscal central competent este organul fiscal in a carui evidenta contribuabilul este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii, potrivit legii.

Formularul 112 - Mod de depunere

1. Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate se completeaza cu ajutorul programului de asistenta.

2. Declaratia se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta, conform legii.
Pentru depunerea declaratiei, platitorul/imputernicitul trebuie sa detina un certificat calificat, eliberat in conditiile Legii nr.214/2024 privind utilizarea semnaturii electronice, a marcii temporale si prestarea serviciilor de incredere bazate pe acestea.
Programul de asistenta este pus la dispozitia contribuabililor gratuit de unitatile fiscale subordonate sau poate fi descarcat de pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, la adresa www.anaf.ro.

Click aici pentru noul model de formular 112 si instructiunile de completare >>






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz"


X