Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2017

Codul Economic a fost publicat! Include Codul fiscal si noul impozit pe gospodarie!

impozit pe gospodariecodul economicimpozit pe venitvenit anual global

Ministerul de Finante a publicat pe pagina proprie Codul Economic al Romaniei in care este inclus si Codul fiscal. Impozitul pe venit este un capitol distinct din Codul fiscal modificat, continand propuneri care stabilesc noi criterii de determinare a venitului net (inclusiv pentru activitatile independente), precum si noi modalitati de plata a impozitului pe venit care ar urma sa nu se mai retina la sursa incepand cu anul 2018.

In comunicatul oficial se precizeaza ca dupa finalizarea analizelor si a simularilor necesare, proiectul va fi supus dezbaterii publice si inaintat Parlamentului. Noul Cod Economic propune reforma mecanismului de impozitare a veniturilor realizate de persoanele fizice.

In prezent, se mentioneaza ca proiectul este analizat atat de specialisti ai MFP, cat si din partea Uniunii Nationale a Notarilor Publici, a Camerei Consultantilor Fiscali, a Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati si a Coalitiei pentru Dezvoltarea Romaniei.

"Interesul public pentru acest subiect este perfect justificat. Este vorba despre o ampla modificare propusa, pe care o vor resimti cei mai multi romani. Tocmai de aceea, ne dorim ca aceasta masura sa fie mai intai bine fundamentata, sa aiba in spate studii de impact si sa fie definitivata numai dupa consultarea specialistilor. In urma interesului public major, am decis sa facem publica o forma de lucru, care poate constitui o baza de plecare a discutiilor. Este un exercitiu de transparenta, care ne dorim sa continue si sa fie corect inteles. Grupul de lucru de la Ministerul Finantelor Publice va continua sa analizeze si sa aduca imbunatatiri proiectului, iar forma rezultata va fi supusa unei ample dezbateri publice, in urma careia va rezulta forma finala. Guvernul si-a propus ca aceste modificari sa fie mai intai temeinic explicate public si apoi aplicate", se mentioneaza in acelasi comunicat.

Regasiti mai jos noul impozit pe venit, asa cum este prezentat in proiectul publicat recent de Ministerul de Finante:


TITLUL IV
Impozitul pe venit

Art. 57^1

Semnificatia unor termeni si expresii

In sensul prezentului titlu, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
1. gospodarie - grup alcatuit din una sau mai multe persoane fizice inrudite sau neinrudite, care au un patrimoniu comun pe care il administreaza impreuna din punct de vedere economic si financiar si locuiesc/nu locuiesc efectiv la acelasi numar cadastral.


Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic

Vezi detalii

Operare SAGA. Exemple practice si recomandari
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari

Vezi detalii

Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manual de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG

Vezi detalii



2. patrimoniu - totalitatea drepturilor si a obligatiilor cu valoare economica, precum si a bunurilor mobile si imobile la care se refera aceste drepturi, care apartin uneia sau mai multor persoane fizice.

CAPITOLUL I
Dispozitii generale

Art. 57^2

Implementarea si administrarea gospodariei

(1) Gospodaria se constituie prin decizie emisa de organul fiscal competent in baza cererii depuse de catre membri sai. Decizia de aprobare/respingere privind implementarea gospodariei se emite in termen de 60 de zile de la data primirii cererii. Cererea va cuprinde cel putin numele si prenumele, CNP-ul fiecaruia dintre membri, semnatura acestora, precum si membrul desemnat ca reprezentant al gospodariei.

(2) Organul fiscal competent va fi notificat de catre reprezentantul gospodariei pentru orice modificare survenita in componenta gospodariei in termen de 30 de zile de la producerea acesteia. Organul fiscal competent va emite in termen de 60 de zile de la primirea notificarii decizia de modificare a componentei gospodariei.

(3) Evidenta gospodariilor implementate se organizeaza prin ordin al presedintelui A.N.A.F

ART. 58

Contribuabili

(1) Urmatoarele persoane datoreaza impozitul conform prezentului titlu si sunt numite in continuare contribuabili:

a) persoana fizica rezidenta, desemnata ca reprezentant al gospodariei;

b) persoanele fizice nerezidente care desfasoara o activitate independenta prin intermediul unui sediu permanent in Romania;

c) persoanele fizice nerezidente care desfasoara activitati dependente in Romania;

d) persoanele fizice nerezidente care obtin venituri prevazute la art. 129.

Art. 59

Sfera de cuprindere a impozitului

(1) Impozitul prevazut in prezentul titlu, denumit in continuare impozit pe venit, se aplica urmatoarelor venituri:

a) in cazul persoanelor fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania, desemnate reprezentanti ai gospodariilor, veniturilor obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei;

b) in cazul persoanelor fizice rezidente, altele decat cele prevazute la lit. a), veniturilor obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu data de la care acestea devin rezidenti in Romania;

c) in cazul persoanelor fizice nerezidente, care desfasoara activitate independenta prin intermediul unui sediu permanent in Romania, venitului net atribuibil sediului permanent;

d) in cazul persoanelor fizice nerezidente, care desfasoara activitate dependenta in Romania, venitului salarial net din aceasta activitate dependenta;

e) in cazul persoanelor fizice nerezidente, care obtin veniturile prevazute la art. 58 lit. d), venitului determinat conform regulilor prevazute in prezentul titlu, ce corespund categoriei respective de venit.

(2) Persoanele fizice nerezidente care indeplinesc conditiile de rezidenta prevazute la art. 7 pct. 28 lit. b) sau c) vor fi supuse impozitului pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, incepand cu data de la care acestea devin rezidente in Romania.

(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (2) persoanele fizice care dovedesc ca sunt rezidenti ai unor state cu care Romania are incheiate conventii de evitare a dublei impuneri, carora le sunt aplicabile prevederile conventiilor.

(4) Persoana fizica nerezidenta care a indeplinit pe perioada sederii in Romania conditiile de rezidenta potrivit art. 7 pct. 28 lit. b) sau c) va fi considerata rezidenta in Romania pana la data la care persoana fizica paraseste Romania. Aceasta persoana are obligatia completarii si depunerii la autoritatea competenta din Romania a formularului prevazut la art. 230 alin. (7), cu 30 de zile inaintea plecarii din Romania pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, si nu va mai face dovada schimbarii rezidentei fiscale intr-un alt stat.

(5) Persoana fizica rezidenta romana, cu domiciliul in Romania, care dovedeste schimbarea rezidentei intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, este obligata in continuare la plata impozitului pe veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, pana la data schimbarii rezidentei. Aceasta persoana are obligatia completarii si depunerii la autoritatea competenta din Romania a formularului prevazut la art. 230 alin. (7), cu 30 de zile inaintea plecarii din Romania pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, si va face dovada schimbarii rezidentei fiscale intr-un alt stat.

(6) Rezidentii statelor cu care Romania are incheiate conventii de evitare a dublei impuneri trebuie sa isi dovedeasca rezidenta fiscala printr-un certificat de rezidenta emis de catre autoritatea fiscala competenta din statul strain sau printr-un alt document eliberat de catre o alta autoritate decat cea fiscala, care are atributii in domeniul certificarii rezidentei conform legislatiei interne a acelui stat. Acest certificat/document este valabil pentru anul/anii pentru care este emis.

(7) Persoana fizica rezidenta romana, cu domiciliul in Romania, care dovedeste schimbarea rezidentei intr-un stat cu care Romania nu are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri este obligata in continuare la plata impozitului pe veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, pentru anul calendaristic in care are loc schimbarea rezidentei, precum si in urmatorii 3 ani calendaristici. Aceasta persoana are obligatia completarii si depunerii la autoritatea competenta din Romania a formularului prevazut la art. 230 alin. (7), cu 30 de zile inaintea plecarii din Romania pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive.

ART. 60
Scutiri

Sunt scutiti de la plata impozitului pe venit urmatorii contribuabili:

1. persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat, pentru veniturile realizate din:

a) activitati independente, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere;

b) salarii si asimilate salariilor, prevazute la art. 76 alin. (1) - (3);

c) pensii;

d) activitati agricole, silvicultura si piscicultura, altele decat cele prevazute la art. 105, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere fara personalitate juridica;

2. persoanele fizice, pentru veniturile realizate din venituri din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3), ca urmare a desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator. incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator se face prin ordin**) comun al ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice, al ministrului pentru societatea informationala, al ministrului educatiei si cercetarii stiintifice si al ministrului finantelor publice;

3. persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3), ca urmare a desfasurarii activitatii de cercetare-dezvoltare aplicativa si/sau de dezvoltare tehnologica, in conditiile stabilite prin ordin) comun al ministrului educatiei nationale si cercetarii stiintifice, al ministrului economiei, comertului si relatiilor cu mediul de afaceri, al ministrului finantelor publice, al ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice si al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale;

4. persoanele fizice, pentru veniturile realizate din exercitarea profesiei de medic, in conditiile in conditiile stabilite prin ordin comun al ministrului sanatatii si ministrului finatelor publice.

ART. 61
Categorii de venituri supuse impozitului pe venit

Categoriile de venituri supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor prezentului titlu, sunt urmatoarele:

a) venituri din activitati independente, definite conform art. 67;

b) venituri din salarii si asimilate salariilor, definite conform art. 76;

c) venituri din cedarea folosintei bunurilor, definite conform art. 83;

d) venituri din investitii, definite conform art. 91;

e) venituri din pensii, definite conform art. 99;

f) venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, definite conform art. 103;

g) venituri din premii si din jocuri de noroc, definite conform art. 108;

h) venituri din transferul proprietatilor imobiliare, definite conform art. 111;

i) venituri din alte surse, definite conform art. 114 si 117.

ART. 62
Venituri neimpozabile

In intelesul impozitului pe venit, urmatoarele venituri nu sunt impozabile:

a) veniturile realizate din valorificarea, prin centrele de colectare, a bunurilor mobile sub forma deseurilor care fac obiectul programelor nationale finantate din bugetul de stat sau din alte fonduri publice;

b) veniturile de orice fel, in bani sau in natura, primite la predarea deseurilor din patrimoniul personal;

c) sumele primite pentru cazurile de invaliditate sau deces, conform legii;

d) veniturile primite de membrii misiunilor diplomatice si ai posturilor consulare pentru activitatile desfasurate in Romania in calitatea lor oficiala, in conditii de reciprocitate, in virtutea regulilor generale ale dreptului international sau a prevederilor unor acorduri speciale la care Romania este parte;

e) sumele sau bunurile, inclusiv titluri de valoare si aur financiar, primite cu titlu de mostenire ori donatie; Pentru proprietatile imobiliare, in cazul mostenirilor si donatiilor se aplica reglementarile prevazute la art. 111;

f) veniturile nete in valuta primite de membrii misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si institutelor culturale ale Romaniei amplasate in strainatate, precum si veniturile in valuta primite de personalul incadrat in institutiile publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala, trimis in misiune permanenta in strainatate, in conformitate cu legislatia in vigoare;

g) veniturile primite de oficialii organismelor si organizatiilor internationale din activitatile desfasurate in Romania in calitatea lor oficiala, cu conditia ca pozitia acestora de oficial sa fie confirmata de Ministerul Afacerilor Externe;

h) veniturile primite de cetateni straini pentru activitatea de consultanta desfasurata in Romania, in conformitate cu acordurile de finantare nerambursabila incheiate de Romania cu alte state, cu organisme internationale sau organizatii neguvernamentale;

i) veniturile primite de cetateni straini pentru activitati desfasurate in Romania, in calitate de corespondenti de presa, cu conditia reciprocitatii acordate cetatenilor romani pentru venituri din astfel de activitati si cu conditia ca pozitia acestor persoane sa fie confirmata de Ministerul Afacerilor Externe;

j) materialele publicitare, pliantele, mostrele, punctele bonus acordate cu scopul stimularii vanzarilor, precum si cardurile de reduceri nenominale si transmisibile distribuite gratuit acordate in cadrul unor programe promotionale.

ART. 63
Reguli generale aplicabile veniturilor realizate din operatiunea de fiducie

(1) Transferul de la constituitor la fiduciar al masei patrimoniale fiduciare nu genereaza venituri impozabile, in intelesul prezentului titlu, la momentul transferului, pentru partile implicate, respectiv constituitor si fiduciar, in cazul in care partile respective sunt contribuabili potrivit prezentului titlu.

(2) Remuneratia fiduciarului contribuabil potrivit prezentului titlu, notar public sau avocat, primita pentru administrarea masei patrimoniale, constituie, in intelesul prezentului titlu, venit din activitatea adiacenta si se supune impunerii cumulat cu veniturile din activitatea desfasurata de notar sau avocat, potrivit prevederilor cap. II - Venituri din activitati independente.

(3) Tratamentul fiscal al veniturilor realizate din administrarea masei patrimoniale de catre fiduciar, altele decat remuneratia fiduciarului, se stabileste in functie de natura venitului respectiv si se supune impunerii potrivit regulilor proprii fiecarei categorii de venituri. La determinarea venitului impozabil nu se deduc pierderile fiscale ale constituitorului, acestea reprezentand pierderi definitive. in cazul in care constituitorul este contribuabil potrivit prezentului titlu, obligatiile fiscale ale acestuia in legatura cu masa patrimoniala administrata vor fi indeplinite de fiduciar.

(4) Venitul realizat in bani si in natura de beneficiarul persoana fizica la transferul masei patrimoniale de la fiduciar se supune impunerii potrivit prevederilor cap. X - Venituri din alte surse. Fac exceptie veniturile realizate de beneficiar din transferul masei patrimoniale, in situatia in care acesta este constituitorul, caz in care veniturile respective sunt neimpozabile. Obligatia evaluarii veniturilor realizate, la pretul stabilit prin expertiza tehnica, la locul si la data primirii acestora, revine fiduciarului. Pierderile fiscale inregistrate din administrarea masei patrimoniale de catre fiduciar reprezinta pierderi definitive si nu se deduc la determinarea venitului impozabil pentru beneficiar ulterior transferului masei patrimoniale de la fiduciar la beneficiarul persoana fizica.

Art. 64 - se abroga

ART. 65
Perioada impozabila

(1) Perioada impozabila este anul fiscal care corespunde anului calendaristic.

(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), perioada impozabila este inferioara anului calendaristic, in situatia in care in cursul anului intervin modificari in structura gospodariei ca urmare a decesului unuia sau a mai multor membri sau nasterii unuia sau a mai multor membri ai gospodariei.

Art. 66 - se abroga

CAPITOLUL II
Venituri din activitati independente

ART. 67
Definirea veniturilor din activitati independente

(1) Veniturile din activitati independente cuprind veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii, veniturile din profesii liberale si veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere, inclusiv din activitati adiacente.

(2) Constituie venituri din profesii liberale veniturile obtinute din prestarea de servicii cu caracter profesional, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective.

(3) Veniturile din valorificarea sub orice forma a drepturilor de proprietate intelectuala provin din drepturi de autor si drepturi conexe dreptului de autor, brevete de inventie, desene si modele, marci si indicatii geografice, topografii pentru produse semiconductoare si altele asemenea.

Art. 68
Stabilirea venitului net anual din activitati independente

(1) Venitul net anual din activitati independente se determina prin deducerea din venitul brut anual a cotei forfetare de cheltuieli de 40% aplicata asupra venitului brut si a valorii anuale a cheltuielilor de personal platite in anul fiscal respectiv.

(2) Venitul brut cuprinde:

a) sumele incasate si echivalentul in lei al veniturilor in natura din desfasurarea activitatii;

b) veniturile sub forma de dobanzi din creante comerciale sau din alte creante utilizate in legatura cu o activitate independenta;

c) castigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii, utilizate intr-o activitate independenta, exclusiv contravaloarea bunurilor ramase dupa incetarea definitiva a activitatii;

d) veniturile din angajamentul de a nu desfasura o activitate independenta sau de a nu concura cu o alta persoana;

e) veniturile din anularea sau scutirea unor datorii de plata aparute in legatura cu o activitate independenta;

f) veniturile inregistrate de casele de marcat cu memorie fiscala, instalate ca aparate de taxat pe autovehiculele de transport persoane sau bunuri in regim de taxi.

(3) Nu sunt considerate venituri brute:

a) aporturile in numerar sau echivalentul in lei al aporturilor in natura facute la inceperea unei activitati sau in cursul desfasurarii acesteia;

b) sumele primite sub forma de credite bancare sau de imprumuturi de la persoane fizice sau juridice;

c) sumele primite ca despagubiri;

d) sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizari si mecenat, conform legii, sau donatii.

(3) Contribuabilii care desfasoara activitati independente au obligatia sa completeze numai partea referitoare la venituri din Registrul de evidenta fiscala si nu au obligatii privind evidenta contabila.

Art. 69 - 74 - se abroga

ART. 75
Impozitarea venitului net anual din activitati independente

Venitul net anual din activitati independente se impoziteaza potrivit prevederilor cap. XI - Venitul net anual global impozabil.

CAPITOLUL III
Venituri din salarii si asimilate salariilor

ART. 76
Definirea veniturilor din salarii si asimilate salariilor

(1) Sunt considerate venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica rezidenta ori nerezidenta ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu, act de detasare sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care ele se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca acordate persoanelor care obtin venituri din salarii si asimilate salariilor.

(2) Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si urmatoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor:

a) indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii de demnitate publica, stabilite potrivit legii;

b) indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii alese in cadrul persoanelor juridice fara scop patrimonial;

c) solda lunara acordata potrivit legii;

d) sumele din profitul net cuvenite administratorilor societatilor, potrivit legii sau actului constitutiv, dupa caz, precum si participarea la profitul unitatii pentru managerii cu contract de management, potrivit legii;

e) sume reprezentand participarea salariatilor la profit, potrivit legii;

f) remuneratia obtinuta de directorii cu contract de mandat si de membrii directoratului de la societatile administrate in sistem dualist si ai consiliului de supraveghere, potrivit legii, precum si drepturile cuvenite managerilor, in baza contractului de management prevazut de lege;

g) remuneratia primita de presedintele asociatiei de proprietari sau de alte persoane, in baza contractului de mandat, potrivit Legii nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, cu modificarile si completarile ulterioare;

h) sumele primite de membrii fondatori ai societatilor constituite prin subscriptie publica;

i) sumele primite de membrii comisiei de cenzori sau comitetului de audit, dupa caz, precum si sumele primite pentru participarea in consilii, comisii, comitete si altele asemenea;

j) sumele primite de reprezentantii in organisme tripartite, potrivit legii;

k) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariati, potrivit legii, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului;

l) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de salariatii care au stabilite raporturi de munca cu angajatori nerezidenti, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in Romania, in interesul serviciului, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit la nivelul legal pentru diurna acordata personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, prin hotarare a Guvernului, corespunzator tarii de rezidenta a angajatorului nerezident de care ar beneficia personalul din institutiile publice din Romania daca s-ar deplasa in tara respectiva;

m) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare primite pe perioada deplasarii, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul desfasurarii activitatii, astfel cum este prevazut in raportul juridic, de catre administratorii stabiliti potrivit actului constitutiv, contractului de administrare/mandat, de catre directorii care isi desfasoara activitatea in baza contractului de mandat potrivit legii, de catre membrii directoratului de la societatile administrate in sistem dualist si ai consiliului de supraveghere, potrivit legii, precum si de catre manageri, in baza contractului de management prevazut de lege;

n) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite pe perioada deplasarii in Romania, in interesul desfasurarii activitatii, de catre administratori sau directori, care au raporturi juridice stabilite cu entitati nerezidente, astfel cum este prevazut in raporturile juridice respective, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit la nivelul legal pentru diurna acordata personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, prin hotarare a Guvernului, corespunzator tarii de rezidenta a entitatii nerezidente de care ar beneficia personalul din institutiile publice din Romania daca s-ar deplasa in tara respectiva;

o) remuneratia administratorilor societatilor, companiilor/societatilor nationale si regiilor autonome, desemnati/numiti in conditiile legii, precum si sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor si in consiliul de administratie;

p) sume reprezentand salarii/solde, diferente de salarii/solde, dobanzi acordate in legatura cu acestea, precum si actualizarea lor cu indicele de inflatie, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii;

q) indemnizatiile lunare platite conform legii de angajatori pe perioada de neconcurenta, stabilite conform contractului individual de munca;

r) remuneratia bruta primita pentru activitatea prestata de zilieri, potrivit legii;

r^1) veniturile obtinute de catre persoanele fizice care desfasoara activitati in cadrul misiunilor diplomatice, oficiilor consulare si institutelor culturale romanesti din strainatate, in conformitate cu prevederile pct. 5 alin. (1) din cap. IV lit. B al anexei nr. V la Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare;

s) orice alte sume sau avantaje in bani ori in natura acordate de angajator ca urmare a desfasurarii unei activitati in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu, act de detasare sau a unui statut special prevazut de lege .

(3) Avantajele, in bani sau in natura, cu exceptia celor prevazute la alin. (4), primite in legatura cu o activitate mentionata la alin. (1) si (2) sunt considerate venituri din salarii.

(4) Urmatoarele venituri nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit:

a) ajutoarele pentru dispozitive medicale acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca.

Nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile nici veniturile de natura celor prevazute mai sus, realizate de persoane fizice, daca aceste venituri sunt primite in baza unor legi speciale si finantate din buget;

b) drepturile de hrana acordate de angajatori angajatilor, in conformitate cu legislatia in vigoare;(discutii)

c) hrana acordata de angajatori angajatilor, in cazul in care potrivit legislatiei in materie este interzisa introducerea alimentelor in incinta unitatii;

d) cazarea si contravaloarea chiriei pentru locuintele puse la dispozitia persoanelor cu rol de reprezentare a intereselor publice, a angajatilor consulari si diplomatici care lucreaza in afara tarii, in conformitate cu legislatia in vigoare;

e) contravaloarea echipamentelor tehnice, a echipamentului individual de protectie si de lucru, a alimentatiei de protectie, a medicamentelor si materialelor igienico-sanitare, a altor drepturi privind sanatatea si securitatea in munca, precum si a uniformelor obligatorii si a drepturilor de echipament, ce se acorda potrivit legislatiei in vigoare;

f) sumele sau avantajele primite de persoane fizice din activitati dependente desfasurate intr-un stat strain, indiferent de tratamentul fiscal din statul respectiv, inclusiv din activitati dependente desfasurate la bordul navelor in apele internationale. Fac exceptie veniturile salariale platite de catre sau in numele unui angajator care este rezident in Romania ori are sediul permanent in Romania, care sunt impozabile in Romania numai in situatia in care Romania are drept de impunere;

g) costul telefoanelor, al abonamentelor telefonice si convorbirilor telefonice, inclusiv cartelele telefonice, efectuate in vederea indeplinirii sarcinilor de serviciu;

h) avantajele sub forma dreptului la stock options plan, la momentul acordarii si la momentul exercitarii acestora;

i) cheltuielile de transport si cazare primite de salariati pe perioada delegarii/detasarii in tara sau strainatate.

(5) Avantajele primite in bani si/sau in natura imputate salariatului in cauza nu se impoziteaza.

(6) Indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, impozabile, primite pe perioada delegarii in alta localitate, in Romania si in strainatate, se considera venituri aferente lunii in care se aproba decontul.

(7) Indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, impozabile, primite pe perioada detasarii/deplasarii, potrivit prevederilor alin. (2) lit. k) - n), se considera venituri aferente lunii in care sunt primite

Art. 77 - se abroga

ART. 78
Determinarea venitului net lunar din salarii si asimilate salariilor

(1) Platitorii de venituri din salarii si asimilate salariilor au obligatia de a determina lunar venitul net lunar pentru fiecare beneficiar de venit, prin deducerea din venitul brut a contributiilor sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii in Romania sau in conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorata potrivit legii;

(3) in cazul veniturilor din salarii si/sau al diferentelor de venituri din salarii stabilite pentru perioade anterioare, conform legii, venitul net se determina in conformitate cu reglementarile legale in vigoare la data efectuarii platii prin deducerea din venitul brut al contributiilor de asigurari sociale care erau in vigoare in acea perioada.

(4) in cazul veniturilor reprezentand salarii/solde, diferente de salarii/solde, dobanzi acordate in legatura cu acestea, precum si actualizarea lor cu indicele de inflatie, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii, venitul net se determina la data efectuarii platii, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare la data platii prin deducerea din venitul brut al contributiilor de asigurari sociale care erau in vigoare in acea perioada.

(5) Platitorul este obligat sa determine valoarea totala a venitului net anual din salarii si asimilate salariilor, pentru fiecare beneficiar de venit.

Art. 79 - 80 - se abroga

ART. 81
Obligatii declarative ale platitorilor de venituri din salarii -

(1) Platitorii de salarii si de venituri asimilate salariilor au obligatia sa completeze si sa depuna Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, si evidenta nominala a persoanelor asigurate pentru fiecare beneficiar de venit, potrivit Titlului V.

(2) Platitorul de venituri este obligat sa transmita/elibereze fiecarui beneficiar de venit un document care sa cuprinda cel putin informatii privind: datele de identificare ale contribuabilului, venitul net realizat in cursul anului, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul anterior.

ART. 82*)
Determinarea venitului net pentru anumite venituri salariale si asimilate salariilor

(1) Persoanele fizice care isi desfasoara activitatea in Romania si care obtin venituri sub forma de salarii si asimilate salariilor din strainatate, precum si persoanelor fizice romane care obtin venituri din salarii, ca urmare a activitatii desfasurate la misiunile diplomatice si posturile consulare acreditate in Romania, le sunt aplicabile prevederile prezentului articol.

(2) Orice persoana fizica prevazuta la alin. (1) are obligatia de a determina venitul net lunar/anual potrivit prevederilor art. 78.

(3) Orice persoana fizica prevazuta la alin. (1) care isi prelungeste perioada de sedere in Romania, peste perioada mentionata in conventia de evitare a dublei impuneri, este obligata sa determina venitul net lunar/anual pentru intreaga perioada de desfasurare a activitatii in Romania, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare implinirii termenului prevazut de respectiva conventie. (CEDI)

(4) Misiunile diplomatice si posturile consulare acreditate in Romania, precum si reprezentantele organismelor internationale ori reprezentantele societatilor si ale organizatiilor economice straine, autorizate potrivit legii sa isi desfasoare activitatea in Romania, pot opta ca, pentru angajatii acestora, care realizeaza venituri din salarii impozabile in Romania, sa indeplineasca obligatiile privind determinarea venitului net lunar/anual pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor. Prevederile alin. (2) nu se aplica contribuabililor, in cazul in care optiunea de mai sus este formulata si comunicata organului fiscal competent.

(5) Persoana fizica, juridica sau orice alta entitate la care beneficiarul de venit isi desfasoara activitatea, potrivit alin. (1), este obligata sa ofere informatii organului fiscal competent referitoare la data inceperii desfasurarii activitatii de catre contribuabil si, respectiv, a incetarii acesteia, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului, cu exceptia situatiei in care indeplineste obligatia privind determinarea venitului net lunar/anual , potrivit alin. (4).

(6) Prevederile prezentului articol sunt aplicabile si persoanelor fizice care isi desfasoara activitatea la un angajator din Romania si care obtin venituri in bani si/sau avantaje in natura de la terti, in baza unei relatii contractuale.

Art. 821.
Impozitarea venitului net anual din salarii si asimilate salariilor

Venitul net anual din activitati din salarii si asimilate salariilor se impoziteaza potrivit prevederilor cap. XI - Venitul net anual global impozabil.

CAPITOLUL IV

Venituri din cedarea folosintei bunurilor
ART. 83

Definirea veniturilor impozabile din cedarea folosintei bunurilor

(1) Veniturile din cedarea folosintei bunurilor sunt veniturile, in bani si/sau in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, altele decat veniturile din activitati independente.

(2) Sunt considerate venituri din cedarea folosintei bunurilor si veniturile obtinute de catre proprietar din inchirierea camerelor situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare in scop turistic cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv.

(3) in categoria venituri din cedarea folosintei bunurilor se cuprind si cele realizate de contribuabilii prevazuti la alin. (3) care, in cursul anului fiscal, obtin venituri din inchirierea in scop turistic a unui numar mai mare de 5 camere de inchiriat, situate in locuinte proprietate personala. De la data producerii evenimentului, respectiv de la data depasirii numarului de 5 camere de inchiriat, si pana la sfarsitul anului fiscal, determinarea venitului net se realizeaza, potrivit regulilor de stabilire prevazute in categoria venituri din activitati independente.

ART. 84
Stabilirea venitului net anual din cedarea folosintei bunurilor

(1) Venitul brut din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendarea bunurilor agricole, reprezinta totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura stabilite potrivit contractului incheiat intre parti, pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul incasarii acestora. Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform dispozitiilor legale, in sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui detinator legal, daca sunt efectuate de cealalta parte contractanta.

(2) in cazul veniturilor obtinute din inchirierea bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, venitul brut se stabileste pe baza chiriei prevazute in contractul incheiat intre parti pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul incasarii chiriei.

(3) Venitul net anual din cedarea folosintei bunurilor se stabileste prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut.

Determinarea venitului anual se efectueaza prin insumarea veniturilor pe baza cursului de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil pentru ultima zi a fiecarei luni, corespunzator lunilor insumate din perioada de derulare a contractului de inchiriere.

(4) in cazul veniturilor obtinute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal, venitul brut se stabileste pe baza raportului juridic/contractului incheiat intre parti si reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite.

(5) in cazul in care arenda se exprima in natura, evaluarea in lei se face pe baza preturilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotarari ale consiliilor judetene si, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, ca urmare a propunerilor directiilor teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, hotarari ce trebuie emise inainte de inceperea anului fiscal. Aceste hotarari se transmit, in cadrul aceluiasi termen, directiilor generale regionale ale finantelor publice, pentru a fi comunicate unitatilor fiscale din subordine.

(6) in cazul in care preturile medii ale produselor agricole, stabilite potrivit prevederilor alin. (5), au fost modificate in cursul anului fiscal de realizare a venitului, potrivit procedurii de la alin. (5) noile preturi pentru evaluarea in lei a veniturilor din arenda exprimate in natura, pentru determinarea venitului net se aplica incepand cu data de 1 a lunii urmatoare comunicarii acestora catre directiile generale regionale ale finantelor publice.

(7) Venitul net anual din arenda se stabileste prin deducerea din venitul brut a aplicarea cotei forfetare de 20% asupra venitului brut anual.

ART. 85
Reguli privind stabilirea venitului net anual determinat pe baza normei anuale de venit

(1) Persoanele fizice care realizeaza venituri din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv, datoreaza un impozit pe venitul stabilit ca norma anuala de venit.

(2) Norma anuala de venit corespunzatoare unei camere de inchiriat se determina de directiile generale regionale ale finantelor publice, pe baza criteriilor stabilite prin ordin comun al ministrului turismului si al ministrului finantelor publice si a propunerilor Ministerului Turismului privind nivelul normelor anuale de venit. Propunerile privind nivelul normelor anuale de venit se transmit anual de catre Ministerul Turismului in cursul trimestrului IV, dar nu mai tarziu de data de 30 noiembrie a anului anterior celui in care urmeaza a se aplica normele anuale de venit.

(3) Directiile generale regionale ale finantelor publice au obligatia publicarii anuale a normelor anuale de venit, in cursul trimestrului IV al anului anterior celui in care urmeaza a se aplica.

(4) Persoanele fizice prevazute la alin. (1) au obligatia sa depuna la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, pana la data de 31 ianuarie inclusiv, o declaratie informativa pentru anul in curs. in cazul in care persoanele fizice incep sa realizeze in cursul anului, dupa data de 31 ianuarie inclusiv, venituri definite potrivit art. 83 alin. (3), in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului acestia au obligatia completarii si depunerii declaratiei informative pentru anul fiscal in curs.

Art. 86 - se abroga

ART. 87*)
Reguli de stabilire a veniturilor realizate din inchirierea in scop turistic in cazul depasirii numarului de 5 camere in cursul anului fiscal

(1) in cazul in care, in cursul anului fiscal, contribuabilii prevazuti la art. 83 alin. (4) realizeaza venituri din inchirierea unui numar mai mare de 5 camere, acestia sunt obligati sa notifice evenimentul, respectiv depasirea numarului de 5 camere de inchiriat, organului fiscal competent, in termen de 30 de zile de la data producerii acestuia. Pentru perioada din anul fiscal in care venitul a fost determinat pe baza normei de venit, conform prevederilor art. 85, organul fiscal va recalcula norma de venit.

(2) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (1) se stabileste prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

(3) Pentru perioada ramasa din anul fiscal, venitul net se stabileste , potrivit prevederilor art. 68, contribuabilii avand obligatia de a completa Registrul de evidenta fiscala. Contribuabilii respectivi sunt obligati sa completeze si sa depuna declaratia informativa, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului, la organul fiscal competent.

Art. 87 - se abroga

ART. 89
Impozitarea venitului net anual din cedarea folosintei bunurilor

(1) Venitul net anual din cedarea folosintei bunurilor se impune potrivit prevederilor cap. XI - Venitul net anual global impozabil.

CAPITOLUL V
Venituri din investitii

ART. 91
Definirea veniturilor din investitii

Veniturile din investitii cuprind:

a) venituri din dividende;

b) venituri din dobanzi;

c) castiguri din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate;

d) castiguri din transferul aurului financiar, definit potrivit legii;

e) venituri din lichidarea unei persoane juridice.

CAPITOLUL VI

Venituri din pensii

ART. 99
Definirea veniturilor din pensii

Veniturile din pensii reprezinta sume primite ca pensii de la fondurile infiintate din contributiile sociale obligatorii facute catre un sistem de asigurari sociale, inclusiv cele din fonduri de pensii facultative si cele finantate de la bugetul de stat, diferente de venituri din pensii, precum si sume reprezentand actualizarea acestora cu indicele de inflatie.

ART. 101
Obligatiile platitorilor de venituri din pensii

(1) Orice platitor de venituri din pensii are urmatoarele obligatii:

a) transmiterea catre fiecare persoana fizica ce obtine venituri din pensii a informatiilor privind totalul veniturilor in forma scrisa, realizate in cursul anului fiscal, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru anul anterior;

b) sa depuna anual, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul anterior, la organul fiscal competent o declaratie informativa privind totalul veniturilor din pensii, pentru fiecare contribuabil.

(2) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (1) se stabileste prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

(5) in cazul unei pensii care nu este platita lunar, venitul din pensii se considera realizat la momentul incasarii.

(6) Drepturile de pensie restante se considera realizate la momentul incasarii.

(7) Veniturile din pensiile de urmas vor fi individualizate in functie de numarul acestora,.

(8) Veniturile din pensii si/sau diferentele de venituri din pensii stabilite pentru perioade anterioare, conform legii, se considera realizate la momentul incasarii si se supun reglementarilor legale in vigoare la data incasarii.

(9) Veniturile din pensii si/sau diferentele de venituri din pensii, sumele reprezentand actualizarea acestora cu indicele de inflatie, stabilite in baza hotararilor judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotararilor judecatoresti definitive si executorii, se considera realizate la momentul incasarii si se supun reglementarilor legale in vigoare la data incasarii.

CAPITOLUL XI

Venitul net anual global impozabil pe gospodarie

ART. 118
Stabilirea venitului net anual global impozabil pe gospodarie

(1) Venitul anual global (Vga) se determina la nivelul fiecarei gospodarii si reprezinta suma veniturilor/castigurilor nete/brute, dupa caz, obtinute de catre fiecare membru al gospodariei din Romania, cu exceptia veniturilor neimpozabile si a veniturile impozabile realizate de persoanele scutite prevazute la art. 60.

(2) La stabilirea venitului anual global impozabil pe gospodarie prevazut la alin. (1) nu se iau in calcul urmatoarele venituri:

a) veniturile realizate la prima tranzactionare a actiunilor emise de Fondul Proprietatea de catre persoanele fizice carora le-au fost emise aceste actiuni, in conditiile titlurilor I si VII din Legea nr. 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei, precum si unele masuri adiacente, cu modificarile si completarile ulterioare;

b) veniturile realizate la prima tranzactionare a actiunilor emise de Fondul Proprietatea, de catre mostenitorii titlurilor de conversie sau actiunilor dobandite inainte de prima tranzactionare;

c) veniturile aferente titlurilor de plata obtinute de persoanele indreptatite potrivit legii, titularii initiali aflati in evidenta Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor sau mostenitorii acestora;

d) acordarea si valorificarea prin orice modalitate a punctelor primite drept masuri compensatorii, de catre titularii drepturilor de proprietate, fosti proprietari sau mostenitorii acestora, in conformitate cu prevederile Legii nr. 165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare;

f) venituri din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal;

g) veniturilor a caror sursa nu a fost identificata.

(3) Determinarea plafonului neimpozabil aferent (Pn) gospodariei se efectueaza pe baza punctajului acordat in functie de numarul membrilor gospodariei. Numarul membrilor luat in calcul la stabilirea punctajului aferent gospodariei este numarul membrilor declarat la data implementarii gospodariei prevazuta la art. 57^2 alin. (1).

(4) Persoana fizica ce a locuit efectiv, in cursul anului, la mai multe numere cadastrale se declara ca membru intr-o singura gospodarie potrivit procedurii prevazute la art. 57^2 alin. (2).

(5) Punctajul (P) alocat gospodariei este egal cu numarul membrilor gospodariei plus un punct.

P = numar de puncte +1

(6) Stabilirea plafonului neimpozabil aferent gospodariei se calculeaza ca produs intre punctajul acordat gospodariei, 1.000 de lei si 12 luni.

Pn = P x 1.000 lei x 12 luni

(7) in cazul membrilor care au decedat sau care s-au nascut in cursul anului pentru care se depune declaratia, plafonul neimpozabil aferent gospodariei se stabileste pentru fiecare dintre acestia in parte, ca produs intre un punct, numarul lunilor in care persoana a facut parte din gospodarie, inclusiv luna in care a intervenit decesul sau nasterea, si valoarea de 1.000 lei.

(8) in situatia prevazuta la alin. (7) plafonul neimpozabil alocat gospodariei se stabileste ca suma intre plafonul neimpozabil calculat pentru membri care au facut parte din gospodarie timp de 12 luni si cel calculat pentru membri mentionati la alin. (7).

(9) in cazul membrilor gospodariei care au realizat venituri scutite din cele prevazute la art. 60, doar o fractiune/fractiuni din anul pentru care se depune declaratia, plafonul neimpozabil aferent gospodariei, numarul de luni luate in calcul la stabilirea plafonului neimpozabil se reduce corespunzator cu numarul lunilor in care au fost realizate aceste venituri. Plafonul neimpozabil se calculeaza ca produs intre numarul de luni si valoarea de 1.000 lei.

(10) Venitul global ajustat se stabileste ca diferenta intre venitul anual global si plafonul neimpozabil.

Vgaj = Vag - Pn

(11) in situatia in care venitul anual global ajustat este negativ (Vgaj<0) gospodariilor unde se afla copii minori, se acorda un srijin financiar in suma de 1600 lei/an pentru fiecare copil. Copii care urmeaza cursurile obligatorii ale invatamantului preuniversitar beneficiaza de aceasta suma doar cu conditia ca absentele nemotivate sa nu depaseasca 10% din totalul orelor de curs, in cazul in care urmeaza.

(12) Daca venitul anual global ajustat este pozitiv, venitul net anual global impozabil (Vnai) se determina prin acordarea din venitul anual global ajustat pe gospodarie a urmatoarelor deduceri:

a) contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate datorate si platite de catre persoanele fizice in baza art. 148 si 170 din Codul fiscal;

b) primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, definite conform Legii nr. 95/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca nivelul unui salariu minim pentru un muncitor necalificat pe gospodarie

c) fonduri de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare sau cele reprezentand contributii la scheme de pensii facultative, calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, administrate de catre entitati autorizate stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European;

d) prime de asigurare voluntara de sanatate conform Legii nr. 95/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament;

e) asigurarile obligatorii pentru casa si masina (RCA).

f) programe educationale si recreere pentru copiii aflati in intretinere: gradinite particulare, programe tip before/after school, taxe scolare, tabere sau excursii scolare, cursuri: limbi straine, arte, sport, cursuri de pregatire tip meditatii;

g) alimentarea contului pentru educatie permanenta, infiintat in baza Legea nr. 1/2011 Legea educatiei nationale;

h) activitati educationale pentru tineri/adulti (ex. taxe scolare, etc)

i) activitati sportive pentru adulti (ex. abonamente sala fitness, gimnastica, dans, alte activitati sportive);

j) achizitii de carti si produse de papetarie;

k) activitati culturale (ex: bilete/abonamente la teatru, cinema, spectacole);

l) servicii balneo-climaterice, fiziterapeutice, kinetoterapeutice;

m) medicamente pentru boli cronice si grave;

n) intretinere si reparatii gospodarie;

m) sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii, unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii.

(13) Deducerile (D) se acorda anual, in limita plafonului neimpozabil aferent unei luni determinat la alin. (5). In cazul in care plafonul neimpozabil lunar variaza, se alege plafonul neimpozabil lunar care are valoarea cea mai mare. Cheltuielile deductibile care se pot deduce, sunt cele efectuate de catre oricare dintre membrii gospodariei, pentru acestia sau pentru alti membrii ai gospodariei, justificate cu documente.

(14) Daca venitul net anual global impozabil este negativ, in conditiile prevazute la alin. (11) se aloca fiecarui copil din gospodarie suma de 1.200 lei/an.

(14) Impozitul pe venitul anual global (IVG) pe gospodarie se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual global impozabil (Vnai).

IVG = Vnai x 10%

(15) in situatia in care venitul net anual global are o valoare pozitiva, dar se afla sub valoarea plafonului neimpozabil, din impozitul pe venitul anual global se deduce suma de 1.200 lei reprezentand sprijinul financiar acordat pentru fiecare copil in conditiile prevazute la alin. (11).

(16) in cazul sumelor de primit sub forma sprijinului financiar acordat familiilor cu copii, se aplica prevederile Codului de procedura fiscala referitoare la compensarea cu sume datorate potrivit legii, bugetului de stat, bugetelor locale sau bugetelor de asigurari sociale, dupa caz, de catre membrii gospodariei.

(17) Impozitul pe venitul anual global de plata se achita in termen de 90 de zile de la data depunerii declaratiei de venit global.

Art.119
Cotele de impozitare

(1) Impozitul anual global datorat pe gospodarie se stabileste prin aplicarea urmatoarelor cote de impunere asupra venitului anual global ajustat pe gospodarie, respectiv asupra venitul net anual global impozabil:

a) 0% pentru un venit global ajustat negativ;

b) 10% pentru un venitul net anual global impozabil pozitiv.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 20 Aprilie 2017


Votati articolul "Codul Economic a fost publicat! Include Codul fiscal si noul impozit pe gospodarie!":
Rating:

Nota: 3.5 din 5 din 4 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Control incrucisat firma lichidata

Intrebare: Pe data de 27.03.2015 s-a dat sentinta de lichidare a societatii.Inainte de lichidare s-a facut control de fond de la ANAF.Pe 2.04.2015 m-a sunat un angajat ANAF si mi-a comunicat ca,trebuie sa faca un control incrucisat legat de o firma la care apare diferente pe 394,iar un altul de pe raza altui judet sa-i trimit copii dupa boderourile de achizitie pe ultimii patru ani legat de o persoana fizica.Mentionez ca,in urma lichidarii societatii s-a platit integral suma datorata ANAF si in urma controlului nu au fost trasate masuri de indeplinit.Ce trebuie sa fac?Se mai poate face control incrucisat?Mai pot sa trimit coppiile de pe borderourile solicitate?Odata cu inceperea lichidarii mi s-a ridicat dreptul de administrare.Mai am vreo obligatie fata de firma ,terti,anaf alte organe?

Raspuns: S-a inchis procedura de lichidare.... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 20 Aprilie 2017 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 2 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Mutarea contributiilor: cum trebuie sa procedeze patronii care vor sa majoreze salariul brut al angajatilor

    • Potrivit Ordonantei adoptate de Guvern, din 2018, contributiile angajatorului vor scadea la 2,25%, iar CAS platite de catre salariat vor urca la 35%, cu un impozit pe salariu de 10%. In prezent, din totalul salariului brut contributiile angajatorului reprezinta 22,75%, iar ale angajatului - 16,5%, cu un impozit pe salariu de 16%.   Mutarea contributiilor de la angajator la angajat a starnit multe discutii intense in ultima perioada, pentru ca niciuna dintre partile implicate nu...» citeste mai departe aici

  • Ce este autofactura si cand trebuie emisa. Analiza zilei

    • Autofactura este un document reglementat de Codul fiscal si normele metodologice de aplicare ce se utilizeaza doar in scopuri de TVA, ca document justificativ pentru taxa deductibila/colectata, dupa caz. O persoana impozabila din punct de vedere al TVA este obligata sa emita o autofactura in urmatoarele situatii: daca a depasit plafoanele pentru bunuri acordate in cadrul actiunilor de protocol, sponsorizare, de mecenat peste care a...» citeste mai departe aici

  • Grabiti-va sa prindeti reducerile de Black Friday la lucrari de contabilitate!

    • Reducerile de Black Friday au luat cu asalt toate produsele, inclusiv cele de contabilitate si fiscalitate. Daca pana acum ati avut indoieli, a venit momentul propice sa investiti in niste lucrari care sa va faca munca mai usoara. Investitie minima, efect maxim! Profitati de REDUCERILE DE PANA LA 85% la zeci de lucrari de contabilitate! ...» citeste mai departe aici

  • Achizitie intracomunitara fara dovada transportului. Ce documente sunt necesare?

    • In urmatoarea analiza, societatea A are in obiectul de activitate comertul auto si are trei angajati. Unul dintre acestia aduce din alt stat UE un autoturism achitat de firma A din cont. Acesta masina va face parte din stocul de marfa. La intoarcere aduce drept acte pentru contabilitate: factura auto, ordinul de deplasare si bonuri pentru benzina. Vom vedea in baza carui document se poate considera achizitie intracomunitara daca nu exista CMR, precum si ce acte sunt necesare pentru incadrarea...» citeste mai departe aici

  • Noi reguli la autorizarea/inregistrarea entitatilor care desfasoara activitati de schimb valutar

    • Prin OMFP 2780/2017 publicat in M.Of. 898 din 15.11.2017 au fost aduse modificari si completari ordinului 664/2012 privind autorizarea si/sau inregistrarea entitatilor care desfasoara activitati de schimb valutar pe teritoriul Romaniei, altele decat cele care fac obiectul supravegherii Bancii Nationale a Romaniei. Dintre modificarile/completarile aduse mentionam:  Au fost completate prevederile privind amplasarea punctelor de schimb valutar. Conform noilor reglementari, ...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

PLANUL DE CONTURI s-a modificat!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X