email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

4. Inceperea aplicarii Standardelor Internationale de Contabilitate

Cuvinte cheie:

  • aplicarea IAS din 2000
  • aplicarea IAS din 2001
  • aplicarea IAS din 2002
  • aplicarea IAS din 2003
  • aplicarea IAS din 2004
  • aplicarea IAS din 2005
  • instruirea colectivului responsabil
  • colaborarea cu un consultant extern

Potrivit Ordinului nr. 94/2001 al ministrului finantelor publice, implementarea Reglementarilor Contabile armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele Internationale de Contabilitate se va face treptat, in functie de dimensiunea intreprinderilor, astfel:

Incepand cu situatiile financiare ale anului 2000, au aplicat standardele societatile comerciale cotate la Bursa de Valori din Bucuresti, unele regii autonome, companii si societati nationale, precum si un anumit numar de mari companii.

Incepand cu situatiile financiare ale anului 2001, aplica Standardele Internationale de Contabilitate societatile comerciale care indeplinesc cumulativ doua dintre urmatoarele conditii:

  • aplicarea IAS din 2000
  • aplicarea IAS din 2001

Standarde internationale de contabilitate Cifra de afaceri Total active Numar mediu de salariati in 2000 la 31.12.2000 in 2000 Peste 9.000.000 euro Peste 4.500.000 euro Peste 250 .

  • Incepand cu situatiile financiare ale anului 2002, aplica Standardele Internationale de Contabilitate societatile comerciale care indeplinesc cumulativ doua dintre urmatoarele conditii: Cifra de afaceri Total active Numar mediu de salariati in 2001 la 31.12.2001 in 2001 Peste 8.000.000 euro Peste 4.000.000 euro Peste 200
  • Incepand cu situatiile financiare ale anului 2003, aplica Standardele Internationale de Contabilitate societatile comerciale care indeplinesc cumulativ doua dintre urmatoarele conditii: Cifra de afaceri Total active Numar mediu de salariati in 2002 la 31.12.2002 in 2002 Peste 7.000.000 euro Peste 3.500.000 euro Peste 150
  • Incepand cu situatiile financiare ale anului 2004, aplica Standardele Internationale de Contabilitate societatile comerciale care indeplinesc cumulativ doua dintre urmatoarele conditii: Cifra de afaceri Total active Numar mediu de salariati in 2003 la 31.12.2003 in 2003 Peste 6.000.000 euro Peste 3.000.000 euro Peste 100
  • Incepand cu situatiile financiare ale anului 2005, aplica Standardele Internationale de Contabilitate societatile comerciale care indeplinesc cumulativ doua dintre urmatoarele conditii: Cifra de afaceri Total active Numar mediu de salariati in 2004 la 31.12.2004 in 2004 Peste 5.000.000 euro Peste 2.500.000 euro Peste 50

Dupa anul 2005 se prevede ca Standardele Internationale de Contabilitate sa fie utilizate generalizat in intreaga economie, chiar daca pentru microintreprinderi cerintele informationale in situatiile financiare anuale vor fi mai restranse.

Cum sa puneti in aplicare Standardele Internationale de Raportare Financiara in intreprinderea dvs.

Administratorul intreprinderii sau Consiliul de Administratie trebuie sa desemneze un colectiv responsabil cu implementarea standardelor.

Luati masuri pentru ca membrii colectivului responsabil sa aiba sau sa-si insuseasca in timp util cunostintele profesionale necesare. Ganditi-va daca acestia au nevoie de: instruire, abonamente la publicatii, acces direct la lucrari de specialitate. Obtineti acordul Consiliului de Administratie pentru efectuarea cheltuielilor necesare in acest scop.

  • Cooptati un consultant din cadrul unei firme specializate in servicii de contabilitate si audit, poate chiar din firma care auditeaza situatiile financiare ale intreprinderii dvs.

Va sugeram acest lucru pentru ca, prin specificul activitatii lor, acesti profesionisti cunosc mai bine problemele trecerii la implementarea IAS. (Din acest punct de vedere, personalul care lucreaza intr-o singura intreprindere, chiar foarte bine pregatit, nu poate avea aceeasi experienta.)

  • Colectivul desemnat trebuie sa identifice si sa analizeze politicile contabile aplicate in intreprindere, precum si solutiile (inregistrarile contabile) care decurg din acestea. Scopul analizei este de a se determina in ce masura raspund ele cerintelor Standardelor Internationale de Contabilitate.

Politicile contabile neconforme cu cerintele standardelor vor fi inlocuite cu altele adecvate. Daca aceste politici sunt totusi justificate printr-o mai buna satisfacere a scopului redarii unei imagini fidele a patrimoniului si activitatii intreprinderii, atunci ele pot capata statut de tratamente alternative permise. In aceste cazuri, colectivul responsabil va analiza si va consemna justificarea utilizarii tratamentelor alternative in fiecare situatie specifica in parte.

  • Elaborati (in urma analizei anterioare) o „carte alba“ a politicilor contabile ale intreprinderii dvs. Acest document este foarte important si are urmatoarele functii:

Consemneaza politicile contabile alese, precum si justificarea alegerii lor in functie de obiectivul imaginii fidele.

Ofera posibilitatea auditarii acestor politici.

Urmeaza sa fie utilizat ca material de referinta in activitatea viitoare. Aplicarea politicilor contabile stabilite devine astfel independenta de prezenta in activitate a persoanelor care le-au consemnat. Orice nou lucrator in intreprinderea dvs. va aplica in mod consecvent aceleasi solutii, asigurandu-se astfel permanenta metodelor.

Constituie baza a revizuirii periodice, necesara pentru adaptarea intreprinderii la noile dezvoltari ale activitatii proprii ori la noi standarde sau interpretari ce urmeaza sa apara in viitor.

IMPORTANT:

Va recomandam sa contractati un audit al “cartii albe” a politicilor contabile ale intreprinderii dvs., chiar daca acest lucru reprezinta o cheltuiala in plus.

Auditul urmeaza sa confirme concordanta politicilor respective cu cerintele Standardelor Internationale de Contabilitate. Veti inlatura astfel eventualele dubii ale utilizatorilor situatiilor financiare anuale referitoare la modul in care s-a efectuat trecerea la utilizarea IAS (a fost efectuata aceasta trecere corespunzator sau nu?).

Este vorba aici de un facor psihologic de neincredere care apare la orice utilizator al situatiilor financiare odata cu schimbarea metodelor de intocmire a acestora, cu atat maimult in cazul unei schimbari majore de natura implementarii unui nou cadru de reglementare.

Comunicati politicile contabile ale intreprinderii dvs. tuturor celor a caror sarcina este sa le puna in aplicare. Contabilii trebuie sa demonstreze o buna cunoastere a lor. Verificati permanent daca politicile contabile sunt aplicate consecvent.

Discutati, in cadrul colectivului de implementare a standardelor, operatiunile nou aparute, solutiile contabile cele mai apropiate atat de cerintele standardelor, cat si de obiectivul prezentarii imaginii fidele si actualizati „cartea alba“ ori de cate ori este necesar.

Nu ezitati sa va adresati, pentru lamuriri si sprijin, Directiei de Reglementare Contabila din Ministerul Finantelor Publice. (Ministerul si-a declarat repetat disponibilitatea de a sprijini pe cat posibil intreprinderile care trec la aplicarea Standardelor Internationale de Contabilitate.)

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 01 Martie 2006

Votati articolul "4. Inceperea aplicarii Standardelor Internationale de Contabilitate":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X