Analizam cazul unei societati care vinde un apartament (activ imobilizat) achizitionat in anul 2019 (taxare inversa) de la dezvoltator si un garaj achizitionat in anul 2022 (taxare inversa) catre o persoana fizica afiliata care are dreptul de cumparare a unei locuinte sociale cu 5% TVA.
Care este cota de TVA la vanzare ?Trebuie ajustata valoarea de TVA de la achizitie? Este obligatorie depunerea dosarului preturilor de transfer la ANAF?
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2099 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Vanzare apartament cu cota redusa de TVA: raspunsul specialistului
Daca sunt indeplinite conditiile pentru aplicarea cotei reduse de TVA de % prevazuta la art. 291 alin. 3 lit. c pct. 3 sau pct. 5 din Codul fiscal, atunci cota de TVA aplicata vanzarii apartamentului plus garajul aferent este de 5%.
Conditiile se refera la suprafata utila de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodaresti, posibilitatea ca locuintele sa fie locuibile ca atare la momentul vanzarii si la valoarea livrarii fara TVA, care nu poate depasi 450.000 lei, respectiv poate depasi aceasta suma, dar nu poate depasi suma de 700.000 lei (pe baza consultarii Registrului achizitiilor de locuinte cu cota redusa de TVA de 5% - art. 291 alin. 3 1 din Codul fiscal si OPANAF 98/2022).
Valoarea TVA dedusa la momentul achizitiei pe baza de taxare inversa nu se ajusteaza deoarece vanzarea locuintei cu cota redusa de TVA este tot o operatiune taxabila, pentru care se poate exercita sau pastra dreptul de deducere a TVA aferenta achizitiilor conform art. 297 alin. 4 lit. a din Codul fiscal.
In privinta dosarului preturilor de transfer, fiind vorba de o tranzactie incheiata cu o persoana fizica afiliata, trebuie sa se aiba in vedere prevederile art. 11 alin. 4 din Codul fiscal potrivit carora acestea se realizeaza conform principiului valorii de piata. In caz contrar organele fiscale au dreptul de a ajusta, in cazul in care principiul valorii de piata nu este respectat, sau de a estima, in cazul in care contribuabilul nu pune la dispozitia organului fiscal competent datele necesare pentru a stabili daca preturile de transfer practicate in situatia analizata respecta principiul valorii de piata, suma venitului sau a cheltuielii aferente rezultatului fiscal oricareia dintre partile afiliate pe baza nivelului tendintei centrale a pietei.
In practica, aceasta implica intocmirea dosarului preturilor de transfer de catre societatea vanzatoare in conformitate cu prevederile art. 108 alin. 2 din Codul de procedura fiscala si OPANAF 442/2016 privind cuantumul tranzactiilor, termenele pentru intocmire, continutul si conditiile de solicitare a dosarului preturilor de transfer si procedura de ajustare/estimare a preturilor de transfer.
Ca regula generala, obligatia intocmirii din oficiu a dosarului preturilor de transfer intervine doar in situatia contribuabililor care se incadreaza in categoria marilor contribuabili si ale caror tranzactii cu persoane afiliate depasesc pragurile valorice la art. 2 alin. 1 din OPANAF 442/2016 (350.000 euro/an fiscal pentru tranzactiile cu bunuri).
Pentru ceilalti contribuabili (contribuabilii mari care au tranzactii sub pragurile valorice de la art. 2 alin. 1, precum si contribuabilii mici si mijlocii) intocmirea dosarului preturilor de transfer se face numai la solicitarea expresa a organelor fiscale cu prilejul inspectiilor fiscale derulate si numai daca se depaseste pragul de semnificatie specificat la art. 2 alin. 4 din OPANAF 442/2016 (100.000 euro/an fiscal pentru tranzactiile cu bunuri).
Daca volumul tranzactiilor cu persoanele afiliate este sub aceste praguri, respectarea principiului valorii de piata va fi documentata in cadrul unei inspectii fiscale pe baza regulilor generale prevazute de reglementarile financiar-contabile si fiscale in vigoare, dupa cum se arata la art. 2 alin. 5 din OPANAF 442/2016.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Manual de politici contabile - Stick USB
Reiese ca intocmirea dosarului preturilor de transfer nu este neaparat obligatorie conform celor precizate si in niciun caz acest dosar nu se depune la ANAF, ci se intocmeste pentru a putea fi prezentat cu prilejul inspectiilor fiscale la societatea afiliata vanzatoare.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist.