email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce restrictii exista la platile prin transfer bancar ale avansurilor de trezorerie?

platile prin transferavansuriplafonplataavanssumetrezorerie

In randurile de mai jos, se va stabili daca exista vreun plafon pentru avansul spre decontare acordat unui salariat prin ordin de plata bancar (din contul bancar al firmei in contul personal al salariatului).

Ca regula generala, OG 15/1996 privind disciplina financiara limiteaza sumele platite ca avans de trezorerie catre persoane fizice numai daca platile sunt efectuate cu numerar.

Platile de avansuri de trezorerie cu decontare bancara nu sunt limitate.

Desigur, sumele trebuie sa reflecte in mod real tranzactiile economice ale societatii si nu trebuie sa disimuleze tranzactii neconforme cu realitatea.

Ulterior, persoana fizica trebuie sa respecte plafonul platilor cu numerar, cand efectueaza achizitii de la furnizori de bunuri si servicii, platite cu numerar, catre acestia.


ORDONANTA   Nr. 15 din 23 ianuarie 1996
privind intarirea disciplinei financiar-valutare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 24 din 31 ianuarie 1996



    In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutie, precum si ale art. 1 lit. b) din Legea nr. 130/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

    Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:

    Art. 1
    Agentii economici care detin valuta in cont si au datorii la intern neachitate de peste 60 de zile sunt obligati ca intr-un termen de 5 zile lucratoare sa o schimbe in lei pentru achitarea datoriilor respective, cu exceptia cazurilor in care exista obligatii de plata la extern cu scadenta de pana la 30 de zile, pentru importuri de productie si investitii, precum si pentru achitarea ratelor de credit si a dobanzilor aferente imprumuturilor externe angajate.
    Disponibilitatile in lei obtinute ca urmare a aplicarii prevederilor alin. 1 se vor utiliza pentru achitarea datoriilor restante, in urmatoarea ordine:
    a) plata energiei electrice, termice si a gazelor naturale;
    b) celelalte datorii, potrivit prevederilor Legii nr. 76/1992, republicata.
    Art. 2
    Agentii economici au obligatia de a prezenta societatilor bancare cu capital de stat si privat de la care solicita ridicarea drepturilor salariale, cu 3 zile lucratoare inainte de plata chenzinei a doua, o declaratie privind: situatia disponibilitatilor in lei si in valuta existente in toate conturile bancare proprii, a datoriilor mai vechi de 60 de zile catre furnizorii de energie electrica, termica si gaze naturale, precum si modul de utilizare a disponibilitatilor care exced necesarului de lichiditati pentru plata salariilor, in scopul achitarii obligatiilor de plata mai vechi de 60 de zile catre furnizorii de energie electrica, termica si gaze naturale.
    Declaratia se va prezenta sub semnatura persoanelor imputernicite sa angajeze agentul economic respectiv, care raspund de realitatea datelor prezentate.
    La solicitarea eliberarii efective a drepturilor salariale, agentii economici vor prezenta dovada efectuarii platilor catre furnizorii de energie electrica, termica si gaze naturale, in conditiile prevazute la alin. 1.
    Nerespectarea prevederilor art. 1 si ale art. 2 alin. 1 si 3 constituie contraventii si atrage dupa sine sanctionarea managerului sau a presedintelui consiliului de administratie, dupa caz, al agentului economic respectiv, cu amenzi cuprinse intre 5.000.000 lei si 10.000.000 lei.
    Nerespectarea prevederilor art. 2 alin. 3 atrage dupa sine sanctionarea directorului unitatii societatii bancare respective, cu amenzi de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.
    Inscrierea de catre agentul economic de date nereale in declaratia prevazuta la art. 2 alin. 2 constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de 10.000.000 lei, daca nu constituie infractiune, potrivit legii.
    Art. 3
    Societatile bancare autorizate sa functioneze in Romania au obligatia de a se incadra zilnic in nivelul pozitiei valutare stabilite de Banca Nationala a Romaniei.
    Sumele in valuta care depasesc la sfarsitul zilei, inclusiv dupa efectuarea tranzactiilor pe piata valutara interbancara, nivelul stabilit al pozitiei valutare lungi vor fi vandute Bancii Nationale a Romaniei la cursul acesteia.
    Banca Nationala a Romaniei va stabili prin norme proprii lichiditatea valutara a societatilor bancare.
    Casele de schimb valutar au obligatia de a se incadra zilnic in nivelul pozitiei valutare si de a vinde sumele in valuta care depasesc la sfarsitul zilei acest nivel, potrivit normelor emise de Banca Nationala a Romaniei.
    Nerespectarea prevederilor alin. 2 si 4 constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei; totodata, Banca Nationala a Romaniei va lua masuri de ridicare a dreptului de efectuare a operatiunilor valutare persoanelor juridice contraveniente.
    Art. 4
    Pentru produsele care se comercializeaza pe piata externa, cu plata la termen, conform uzantelor internationale, incasarea si repatrierea valutei reprezentand contravaloarea acestora se vor realiza in maximum 5 zile de la termenele prevazute in contractele externe.
    Agentii economici pot efectua operatiuni de export in contrapartida cu import de marfuri, numai pe baza de licente eliberate de organele competente.
    Agentii economici care au angajat credite bancare pentru productia de export vor beneficia de bonificatia de dobanda acordata prin Banca de Export-Import a Romaniei - S.A. (Eximbank), numai daca au incasat si au repatriat in totalitate valuta aferenta exporturilor anterioare, la termenele scadente stipulate in contractele externe, termene corelate cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 18/1994.
    Nerespectarea prevederilor alin. 1 se sanctioneaza conform celor stipulate in Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata prin Legea nr. 12/1995 si modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 34/1995, aprobata prin Legea nr. 99/1995.
    Art. 5
    Pentru intarirea disciplinei financiare si evitarea evaziunii fiscale, operatiunile de incasari si plati intre persoanele juridice se vor efectua numai prin instrumente de plata fara numerar.
    Persoanele juridice pot efectua plati in numerar in urmatoarele cazuri:
    a) plata salariilor si a altor drepturi de personal;
    b) alte operatiuni de plati ale persoanelor juridice cu persoane fizice;
    c) plati catre persoane juridice, in limita unui plafon zilnic maxim de 5.000.000 lei.
    Este interzisa acordarea unor facilitati de pret clientilor, persoane juridice, care efectueaza plata in numerar.
    Sumele in numerar aflate in casieria proprie a persoanelor juridice nu pot depasi plafonul de 5.000.000 lei. Se admite depasirea acestui plafon numai cu sumele aferente platii salariilor si a altor drepturi de personal, precum si a altor operatiuni cu persoane fizice, pentru o perioada de 3 zile de la data prevazuta pentru plata acestora.
    Sumele in numerar care depasesc nivelul stabilit conform alin. 4 vor fi depuse in conturile bancare ale persoanelor juridice respective, in urmatoarele termene:
    - in urmatoarea zi lucratoare, daca sediul persoanei juridice se afla in aceeasi localitate cu cel al unitatii societatii bancare la care are deschis contul;
    - in maximum doua zile lucratoare, daca sediul persoanei juridice se afla in alta localitate decat cel al unitatii societatii bancare la care isi are deschis contul.
    Art. 6
    Efectuarea de plati sau de incasari in numerar intre persoane juridice, peste plafonul prevazut la art. 5 lit. c), constituie contraventie si se sanctioneaza cu confiscarea sumei care depaseste plafonul si cu amenda.
    Amenzile se aplica persoanelor fizice vinovate, astfel:
    a) pentru depasirea plafonului prevazut la art. 5 lit. c) cu sume cuprinse intre 1.000.000 lei si 5.000.000 lei, cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei;
    b) pentru depasirea plafonului prevazut la art. 5 lit. c) cu sume ce depasesc 5.000.000 lei, cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
    Nerespectarea prevederilor art. 5 alin. 3 constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.
    Nerespectarea prevederilor art. 5 alin. 4 si 5, dupa caz, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei.
    Art. 7
    Se interzice societatilor bancare, de asigurari si financiare, sa elibereze persoanelor juridice sume in numerar peste plafonul stabilit la art. 5 lit. c), cu exceptia operatiunilor mentionate la art. 5 lit. a) si b).
    Nerespectarea acestei prevederi constituie contraventie pentru personalul societatilor bancare, de asigurari si financiare care va fi sanctionat cu amenda la nivelul sumei platite reprezentand depasirea plafonului stabilit conform prevederilor art. 5 lit. c) din prezenta ordonanta.
    Art. 8
    Plafonul maxim al numerarului admisibil la sfarsitul zilei in casieriile societatilor bancare, de asigurari si financiare se stabileste de catre acestea, cu acordul Bancii Nationale a Romaniei.
    Art. 9
    In vederea gestionarii corecte a patrimoniului agentilor economici si al altor persoane juridice si fizice, se stabilesc urmatoarele:
    a) Persoanele prevazute la art. 1 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 organizeaza si conduc evidenta contabila la sediul de pe teritoriul Romaniei, in conformitate cu prevederile art. 3 si 11 din lege.
    Fac exceptie de la aceasta regula sucursalele si alte subunitati fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, care apartin unor persoane juridice sau fizice cu sediul in Romania.
    Aceste unitati conduc contabilitatea in tara in care au sediul declarat, dar in conformitate cu reglementarile legale, in domeniu, din Romania.
    b) Persoanele juridice sunt obligate sa pastreze, la sediul declarat, documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate, precum si registrele contabile legale si sa le puna la dispozitia organelor in drept in cadrul exercitarii atributiilor lor legale.
    Nerespectarea prevederilor lit. a) si b), in conditiile in care nu reprezinta infractiune, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei si se suporta de catre persoanele fizice vinovate.
    Art. 10
    Articolele 13 si 17 din Ordonanta Guvernului nr. 13/1995, aprobata si modificata prin Legea nr. 119/1995, se modifica si se completeaza, avand urmatorul cuprins:
    "Art. 13
    La cererea agentilor economici prevazuti la art. 2, societatile bancare cu capital majoritar de stat vor proceda la reesalonarea creditelor restante, existente in sold la data aprobarii, conform art. 4, a programelor de restructurare si redresare financiara pe o perioada de cel mult 3 ani cu pana la un an perioada de gratie.
    Dobanzile la creditele restante datorate societatilor bancare cu capital majoritar de stat de catre agentii economici prevazuti la art. 2 pot fi reduse sau anulate.
    Banca Nationala a Romaniei va analiza impactul financiar rezultat din amanarea creditelor si va lua masuri corespunzatoare de sprijinire a bancilor comerciale."
    "Art. 17
    Ministerul Finantelor, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, consiliile locale si judetene, dupa caz, pot acorda, la cererea regiilor autonome si a societatilor comerciale cu capital majoritar de stat prevazute la art. 2, amanari si esalonari la plata impozitelor, a taxelor si a altor obligatii datorate bugetului de stat, trezoreriei statului, bugetelor locale, bugetului asigurarilor sociale de stat si Fondului pentru plata ajutorului de somaj, precum si amanari, esalonari, reduceri si scutiri de majorari de intarziere calculate pentru neplata in termen a acestora, datorate si neplatite pana la data aprobarii, conform art. 4, a programelor de restructurare si redresare financiara.
    Amanarea si esalonarea la plata prevazute la alineatul precedent se pot acorda pe o perioada de pana la 3 ani, cu o perioada de gratie de pana la un an.
    In cazul impozitului pe profit, Ministerul Finantelor poate acorda, de la caz la caz, o reducere de 15% din suma datorata in conditiile prevazute la alin. 1.
    Acordarea inlesnirilor la plata prevazute la alin. 1 si 3 se face in functie de posibilitatile reale de plata ale agentilor economici, de prevederile programelor de restructurare si redresare financiara si de prevederile acordurilor de conciliere incheiate.
    De la data depunerii cererii pana la achitarea integrala a debitului, in conditiile respectarii inlesnirilor aprobate nu se datoreaza majorari de intarziere si se suspenda termenul de prescriptie extinctiva.
    Nerespectarea de catre debitori a obligatiilor care le revin dupa acordarea inlesnirilor la plata prevazute in prezentul articol, astfel cum au fost aprobate, conduce la pierderea valabilitatii inlesnirilor, la calcularea majorarilor de intarziere pentru intreaga perioada si la executarea silita pentru suma neplatita."
    Art. 11
    Virarea sumelor din transferurile prevazute in bugetele locale, altele decat cele destinate cheltuielilor de capital, se va face dupa deducerea din aceste fonduri, de catre directiile teritoriale ale Ministerului Finantelor, a obligatiilor de plata a energiei electrice, termice si a gazelor naturale livrate, mai vechi de 30 de zile, ale unitatilor beneficiare de astfel de transferuri, aflate sub autoritatea consiliilor judetene sau locale, dupa caz.
    Art. 12
    Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute in prezenta ordonanta se efectueaza de catre organele Ministerului Finantelor, Bancii Nationale a Romaniei si Curtii de Conturi, dupa caz, imputernicite in acest scop.
    Art. 13
    Dispozitiile prezentei ordonante referitoare la sanctiunile contraventionale se completeaza cu prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25-27.
    Art. 14
    Plafoanele valorice prevazute pentru operatiunile in numerar, precum si cuantumul amenzilor contraventionale stabilite prin prezenta ordonanta vor fi actualizate prin hotarari ale Guvernului, in functie de evolutia preturilor.
    Art. 15
    Banca Nationala a Romaniei, Ministerul Finantelor si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare sunt autorizate sa exercite controlul prudential asupra tuturor societatilor nebancare care desfasoara activitati de atragere de resurse financiare de la agenti economici si persoane fizice, precum si de plasare a resurselor respective.
    Art. 16
    In termen de 10 zile de la publicarea prezentei ordonante in Monitorul Oficial al Romaniei, Ministerul Finantelor, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, Ministerul Comertului si Banca Nationala a Romaniei vor elabora norme metodologice pentru aplicarea prevederilor acesteia.
    Art. 17
    Prezenta ordonanta intra in vigoare in termen de 10 zile de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei.

                  PRIM-MINISTRU
                 NICOLAE VACAROIU

                         Contrasemneaza:
                         Ministru de stat,
                         ministrul finantelor,
                         Florin Georgescu

                         Guvernatorul Bancii
                         Nationale a Romaniei,
                         Mugur Isarescu


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

 




de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
platile prin transferavansuriplafonplataavanssumetrezorerie


Data aparitiei: 04 Noiembrie 2014

Votati articolul "Ce restrictii exista la platile prin transfer bancar ale avansurilor de trezorerie?":
Rating:

Nota: 2.75 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X