email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PROCEDURA din 22 august 2006 privind stabilirea din oficiu a impozitului pe venit la persoanele fizice

1.Organul fiscal competent are dreptul de a stabili din oficiu impozitul pe venitul net anual impozabil, pe fiecare sursa si categorie de venit, īn situatia īn care contribuabilul nu depune declaratia de venit la termenul prevazut de lege. Stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale nu se poate face īnainte de īmplinirea unui termen de 15 zile de la īnstiintarea contribuabilului privind depasirea termenului legal de depunere a declaratiei fiscale.

Organul fiscal competent este:

a)organul fiscal īn a carui raza teritoriala contribuabilul īsi are domiciliul fiscal, pentru persoanele fizice cu domiciliul fiscal īn Romānia;

b)organul fiscal īn a carui raza teritoriala se afla sursa de venit, pentru persoanele fizice fara domiciliul fiscal īn Romānia.

2.Impunerea din oficiu a obligatiilor fiscale se face prin estimarea bazei de impunere. Estimarea consta īn identificarea acelor elemente care sunt cele mai apropiate situatiei de fapt fiscale, urmarindu-se stabilirea unei baze de impunere estimata cāt mai apropiata de cea reala.

La estimarea bazei de impunere se vor avea īn vedere toate documentele si informatiile relevante pentru impunere aflate la dispozitia organului fiscal, primite de la alte organe fiscale, de la platitorii de venit sau direct de la contribuabili, precum si din alte surse, cum ar fi:

a)documente existente la dosarul fiscal al contribuabilului, referitoare la perioade de raportare privind anul īn curs sau anii anteriori, dupa caz:

a.1) declaratii fiscale:

a.1.1) declaratii estimative;

a.1.2) declaratii speciale sau declaratii de venit global din anii precedenti;

a.1.3) contracte de īnchiriere/subīnchiriere/arendare;

a.1.4) declaratii informative depuse de platitorii de venituri;

a.1.5) declaratii privind venitul estimat pentru asociatiile fara personalitate juridica;

a.1.6) declaratii anuale de venit pentru asociatiile fara personalitate juridica;

a.1.7) declaratie privind veniturile din strainatate;

a.2) rapoarte de inspectie fiscala;

b)informatii despre contribuabilii cu activitati si conditii de desfasurare a activitatii similare.

3.Stabilirea veniturilor/cāstigurilor nete se face pe baza datelor din documentele mentionate la pct. 2, identificāndu-se rezultatul cel mai apropiat situatiei de fapt fiscale. Baza de impozitare va fi ajustata īn functie de rata inflatiei comunicata de Institutul National de Statistica pentru perioada dintre data de 31 decembrie a anului la care se refera datele detinute si data de 31 decembrie a anului fiscal īn care se face impunerea din oficiu.

3.1.Venitul net din activitati independente

Īn cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente determinate īn sistem real, venitul net se determina pe baza datelor din documentele mentionate la pct. 2.

Pentru contribuabilii care au realizat venituri din activitati independente pentru care platile anticipate se stabilesc prin retinere la sursa, cu exceptia veniturilor din valorificarea drepturilor de proprietate intelectuala, venitul net reprezinta venitul baza de calcul din declaratiile informative depuse de platitorii de venit care au obligatia retinerii impozitului la sursa.

Pentru contribuabilii care au obtinut venituri din valorificarea drepturilor de proprietate intelectuala, venitul net se calculeaza prin deducerea din venitul brut a unei cote de cheltuieli forfetare prevazute de legislatia specifica, pentru anul fiscal pentru care se face impunerea din oficiu. Venitul brut reprezinta venitul baza de calcul determinat pe baza declaratiilor informative depuse de platitorii de venit.

Pentru contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente impuse pe baza normelor de venit, cuprinse īn nomenclatorul activitatilor independente, venitul net se determina pe baza normei de venit aprobate pentru anul fiscal de impunere, corespunzator activitatii desfasurate, indiferent de optiunea contribuabililor referitoare la modalitatea de stabilire a venitului net.

3.2.Venitul net din cedarea folosintei bunurilor

Venitul brut se stabileste pe baza chiriei sau arendei prevazute īn contract. Īn cazul īn care īn evidenta organului fiscal exista mai multe contracte de īnchiriere, stabilirea venitului brut se face pe fiecare sursa de venit (contract de īnchiriere).

Cheltuielile deductibile se calculeaza prin aplicarea la venitul brut a unei cote forfetare de cheltuieli prevazute de legislatia specifica, pentru anul fiscal pentru care se face impunerea din oficiu.

3.3.Venitul net din activitati agricole

Īn cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati agricole determinate īn sistem real, venitul net se determina pe baza datelor din documentele mentionate la pct. 2.

Pentru contribuabilii care desfasoara activitati agricole pe baza normelor de venit, venitul net se determina pe baza normei de venit aprobate pentru anul de impunere, corespunzator activitatii desfasurate.

3.4.Cāstigul anual din transferul titlurilor de valoare

Pentru tranzactiile de titluri de valoare pentru care platitorul de venit are obligatia retinerii impozitului la sursa, organul fiscal stabileste din oficiu impozitul pe cāstigul anual la nivelul platilor anticipate retinute de catre platitorii de venit īn cursul anului pentru care se face impunerea din oficiu, pe baza datelor din declaratiile informative depuse de platitorii de venit.

Pentru tranzactiile de titluri de valoare pentru care platitorul de venit nu are obligatia retinerii impozitului la sursa, organul fiscal stabileste din oficiu impozitul pe cāstigul anual pe īntregul portofoliu de titluri tranzactionate de contribuabili īn anul fiscal de impunere, pe baza datelor din declaratiile informative depuse de platitorii de venit.

4.Pe bāza constatarilor facute, organul fiscal stabileste, conform legii, venitul net anual impozabil sau cāstigul anual, dupa caz.

Venitul/cāstigul obtinut din strainatate de persoanele fizice romāne cu domiciliul īn Romānia se stabileste pe fiecare sursa si categorie de venit.

Īn situatia īn care nu exista informatii la dispozitia organului fiscal, contribuabilul īn cauza va fi supus de īndata unei inspectii fiscale.

5.Rezultatul constatarilor efectuate īn scopul estimarii bazei de impunere se va consemna īntr-un referat privind estimarea bazei de impunere.

Referatul privind estimarea bazei de impunere cuprinde īn mod obligatoriu elementele avute īn vedere la stabilirea venitului/cāstigului anual pe fiecare sursa de venit, precum si modul de calcul al acestuia si va fi aprobat de catre conducatorul unitatii fiscale.

6.Pe baza datelor din referatul privind estimarea bazei de impunere, organul fiscal competent calculeaza impozitul pe venitul net anual impozabil sau cāstigul net, dupa caz, si emite o decizie de impunere din oficiu pentru fiecare sursa de venit.

Calculul impozitului datorat se face de organul fiscal prin aplicarea cotelor de impunere prevazute de legislatia īn vigoare pentru anul fiscal pentru care se face impunerea din oficiu. Īn situatia īn care impozitul rezultat este mai mic decāt platile anticipate, impozitul se stabileste din oficiu la nivelul acestora.

7.Modelul si continutul formularului "Decizie de impunere din oficiu", cod 14.13.02.13/0, sunt prevazute īn anexa nr. II la ordin.

Decizia de impunere din oficiu se emite de organul fiscal competent īn doua exemplare, din care:

- un exemplar se pastreaza la dosarul contribuabilului;

- un exemplar se comunica contribuabilului.

8.Referatul privind estimarea bazei de impunere īmpreuna cu un exemplar al deciziei de impunere din oficiu se arhiveaza la organul fiscal competent.

9.Impozitul stabilit din oficiu de organul fiscal competent se corecteaza dupa cum urmeaza:

a)prin depunerea efectiva de catre contribuabil a declaratiei de venit, conform legii. Īn situatia īn care dupa depunerea de catre contribuabil a declaratiei de venit rezulta diferente fata de impozitul pe venit stabilit prin decizia de impunere din oficiu, īn evidenta fiscala se vor lua īn considerare numai diferentele īn plus sau minus, iar pentru calculul majorarilor de īntārziere se va aplica procedura similara cu procedura de calcul a majorarilor de īntārziere īn cazul depunerii declaratiei rectificative;

b)prin efectuarea unei inspectii fiscale privind impozitul care a fost stabilit din oficiu.

10.Procedura prevazuta la pct. 1-9 se aplica pentru veniturile realizate īncepānd cu data de 1 ianuarie 2005.

11.Īn vederea stabilirii din oficiu a impozitului pe venitul anual global pentru veniturile realizate pāna la data de 31 decembrie 2004 se utilizeaza modelul formularului "Decizie de impunere din oficiu", cod 14.13.02.13/s, prevazut īn anexa nr. II la ordin.

12.Decizia de impunere din oficiu se comunica conform prevederilor art. 44 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Publicat īn Monitorul Oficial cu numarul 758 din data de 6 septembrie 2006

NOUTATI Contabile 2024

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 12 Septembrie 2006

Votati articolul "PROCEDURA din 22 august 2006 privind stabilirea din oficiu a impozitului pe venit la persoanele fizice":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X