Operatorii economici aplica la aceasta data Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile ulterioare, sau Reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, aplicabile societatilor comerciale ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finantelor publice, nr. 1.286/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.
Ca urmare, reglementarile respective se bazeaza pe prevederile Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situatiile financiare anuale, situatiile financiare consolidate si rapoartele conexe ale anumitor tipuri de intreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European si a Consiliului si de abrogare a Directivelor 78/660/CEE si 83/349/CEE ale Consiliului, respectiv ale Standardelor Internationale de Raportare Financiara (IFRS).
Potrivit art. 27 alin. (3) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, operatorii economici pot opta pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic. Conditiile de intocmire a situatiilor financiare anuale pentru primul exercitiu financiar astfel ales sunt stabilite prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.878/2010 privind intocmirea situatiilor financiare anuale de catre entitatile care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, potrivit art. 27 alin. (3) din Legea contabilitatii nr. 82/1991.
II. Aspecte reglementate de proiectul de ordin
a) Operatiuni particulare
a 1 – Contabilizarea operatiunilor determinate de executarea contractelor de fiducie
Prin proiectul de ordin se propune completarea reglementarilor contabile cu aspecte referitoare la tratamentul operatiunilor de fiducie, derulate in baza contractelor incheiate potrivit legii. Astfel, conform dispozitiilor Codului civil, in cadrul contractelor de fiducie, operatorii economici pot avea doar calitatea de constituitor si/sau de beneficiar, nu si cea de fiduciar. in aceste conditii, tratamentul contabil stabilit prin prezentul proiect de ordin se refera la cazurile in care operatorii economici au calitatea de constituitor si/sau de beneficiar.
Stabilirea unui tratament contabil pentru asemenea operatiuni particulare a impus completarea in mod corespunzator a planului de conturi, respectiv a functiunii conturilor.
a 2 – Contabilizarea operatiunilor de achizitie a titlurilor de stat
Prin proiectul de ordin se propune, de asemenea, instituirea unui tratament contabil particular pentru titlurile de stat achizitionate la o valoare mai mare decât valoarea care urmeaza a fi primita la scadenta. in acest caz se prevede posibilitatea ca diferenta intre suma platita la achizitie si suma stabilita a fi
incasata la scadenta sa fie recunoscuta esalonat in
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
SAF-T pentru Contribuabili Mici
b) Alte completari ale reglementarilor contabile – se refera la aspecte precum:
- corelarea unor prevederi din reglementarile contabile propriu-zise cu cele cuprinse in functiunea conturilor; - stabilirea expresa a unor tratamente contabile (contabilizarea certificatelor verzi care anterior erau evidentiate ca fiind amânate; modul de evidentiere in contabilitate a rezervelor reprezentând facilitati fiscale, atunci când societatile participante la reorganizare decid pastrarea acestora etc.).
c) Introducerea unor prevederi exprese referitoare la structura situatiilor financiare anuale intocmite de entitatile care aplica Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile ulterioare Astfel, conform reglementarilor contabile, componentele situatiilor financiare anuale sunt determinate in functie de categoria in care se incadreaza entitatea,
potrivit criteriilor stabilite de reglementarile respective.
d) Introducerea unor prevederi referitoare la modalitatea de intocmire a situatiilor financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2015
Prin proiectul de ordin se prevede expres ca situatiile financiare anuale ale exercitiului financiar al anului 2015 se intocmesc in functie de criteriile de marime stabilite exclusiv pe baza indicatorilor aferenti exercitiului financiar de raportare (2015), respectiv pe baza balantei de verificare incheiate la data de 31 decembrie 2015.
Sunt cuprinse, de asemenea, prevederi referitoare la situatiile financiare anuale intocmite de entitatile mijlocii si mari, precum si de entitatile de interes public, inclusiv sub aspectul obligatiei de auditare a acestora.
e) Completarea prevederilor referitoare la persoanele care opteaza pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, potrivit legii contabilitatii
In cazul entitatilor care opteaza pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, se prevede ca soldurile bilantiere raportate in primul set de situatii financiare anuale intocmite potrivit art. 27 din legea contabilitatii se refera inclusiv la data de 1 ianuarie a exercitiului financiar precedent celui de raportare. in mod corespunzator, rulajele conturilor de venituri si cheltuieli aferente perioadei comparabile celei de raportare vor cuprinde si rulajele inregistrate de la data de 1 ianuarie a exercitiului financiar precedent celui la care se refera situatiile financiare anuale, pâna la inceputul acelei perioade.
Având in vedere cele de mai sus, a fost elaborat prezentul proiect de Ordin al ministrului finantelor publice privind modificarea si completarea unor reglementari contabile, pe care vi-l supunem spre aprobare.
Proiectul se publica pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, pentru consultare publica si poate fi vazut AICI.