Printr-un recent Proiect de ordin, MF are in vedere reglementarea unor aspecte contabile, detaliate in randurile de mai jos.
1. Referitor la obligatiile de raportare aplicabile anumitor persoane juridice fara scop patrimonial
In refertul de aprobare se precizea ca, potrivit Ordinului ministrului finantelor nr. 470/2024 cu privire la raportarea informatiilor referitoare la finantarile primite de persoanele juridice fara scop patrimonial, persoanele juridice fara scop patrimonial care au primit sume de natura celor prevazute la art. 34 alin. (31) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, intocmesc Declaratia privind situatia de trezorerie, in formatul elaborat in acest sens.
Avand in vedere caracterul de noutate aferent acestei obligatii declarative, s-au considerat necesare unele clarificari.
--> Prin prezentul proiect se propun clarificari in ceea ce priveste perioada luata in considerare pentru raportarea informatiilor din Declaratia privind situatia de trezorerie, precum si la faptul ca procedura in vigoare, prin care se pot corecta erori din raportarile depuse de entitati, este aplicabila si in cazul declaratiei mentionate.
2. Referitor la reglementarile contabile aplicabile societatilor ale caror valori mobiliare la data bilantului nu mai sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata
La aceasta data exista prevederi exprese cu privire la reglementarile contabile aplicabile societatilor ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare in cursul exercitiului financiar de raportare, respectiv la reglementarile contabile aplicabile societatilor ale caror valori mobiliare la data bilantului nu mai sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, in sensul ca acestea pot aplica fie reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016, fie reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/20142. Nu exista, insa, prevederi explicite in ceea ce priveste conditiile in care societatile ale caror valori mobiliare la data bilantului nu mai sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata pot aplica reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014.
--> Prezentul proiect clarifica faptul ca societatile ale caror valori mobiliare la data bilantului nu mai sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata si care au decis sa aplice reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, organizeaza si conduc contabilitatea in baza reglementarilor mentionate, incepand cu exercitiul financiar urmator celui in care valorile lor mobiliare nu mai sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata.
3. referitor la anumite clarificari legate de anumite prevederi in vigoare
3.1. cu privire la prevederile Directivei (UE) 2022/2464
In Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 322 din data de 16 decembrie 2022 a fost publicata Directiva (UE) 2022/2464 a Parlamentului European si a Consiliului din 14 decembrie 2022 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 537/2014, a Directivei 2004/109/CE, a Directivei 2006/43/CE si a Directivei 2013/34/UE in ceea ce priveste raportarea privind durabilitatea de catre intreprinderi (Directiva CSRD - Corporate Sustainability Reporting Directive).
Pentru operatorii economici din aria Ministerului Finantelor, transpunerea Articolului 1 din Directiva (UE) 2022/2464, care a adus amendamente Directivei contabile 2013/34/UE3, s-a concretizat in emiterea Ordinului ministrului finantelor nr. 85/2024 pentru reglementarea aspectelor referitoare la raportarea privind durabilitatea, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 26.01.2024. Actul national de transpunere a adus modificari celor doua seturi de reglementari contabile aplicabile operatorilor economici.
Ulterior publicarii OMF nr. 85/2024, in urma evaluarii efectuate de Ministerul Afacerilor Externe asupra tabelului de concordanta dintre directiva si legislatia nationala, s-a apreciat ca fiind necesara aducerea unor clarificari in ceea ce priveste scutirile aplicabile cu ocazia elaborarii situatiilor financiare anuale consolidate, raportat la cerintele de durabilitate.
--> Prin proiectul de ordin se propune, in principal, clarificarea faptului ca anumite cerinte corespunzatoare raportului privind durabilitatea intocmit de filialele cu sediul in Romania ale caror societati-mama finale sunt reglementate de dreptul unei tari terte se aplica, de asemenea, sucursalelor din Romania ce apartin unor entitati din tari terte.
3.2. cu privire la contabilizarea de catre membrii unui grup fiscal, a impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
cifra de afaceri
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Prin Ordinul ministrului finantelor nr. 4.291/2022 pentru reglementarea unor aspecte contabile a fost prevazuta modalitatea de contabilizare de catre operatorii economici a cheltuielilor cu impozitul pe profit rezultat din decontarile in cadrul grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit, respectiv a veniturilor din impozitul pe profit rezultat din decontarile in cadrul grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit. Codul fiscal a fost completat cu prevederi aplicabile impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri/
--> Prin prezentul proiect se propune ca aceasta contabilizare sa se efectueze similar contabilizarii impozitului pe profit rezultat ca urmare a decontarilor intre membrii grupului fiscal, si anume pe seama contului 694 „Cheltuieli cu impozitul pe profit, respectiv impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, rezultat din decontarile in cadrul grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit” sau a contului 794 „Venituri din impozitul pe profit, respectiv impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, rezultat din decontarile in cadrul grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit”– dupa caz.
In acest context, denumirea conturilor 694 si 794 a fost modificata astfel incat sa evidentieze si decontarile corespunzatoare impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri.
Functiunea conturilor 694 si 794
Contul 694
Cu ajutorul contului 694 „Cheltuieli cu impozitul pe profit, respectiv impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, rezultat din decontarile in cadrul grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit” se tine evidenta cheltuielilor cu impozitul pe profit, respectiv impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, rezultat din decontarile in cadrul grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit, definit
potrivit Codului fiscal.
In debitul contului 694 „Cheltuieli cu impozitul pe profit, respectiv impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, rezultat din decontarile in cadrul grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit” se inregistreaza:
- valoarea impozitului pe profit, respectiv a impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, datorat ca urmare a decontarilor intre membrii grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit (451 si alte conturi in care urmeaza sa se evidentieze datoriile respective).
Contul 794
Cu ajutorul contului 794 „Venituri din impozitul pe profit, respectiv impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, rezultat din decontarile in cadrul grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit” se tine evidenta veniturilor din impozitul pe profit, respectiv impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, rezultat din decontarile in cadrul grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit, definit potrivit Codului fiscal.
In creditul contului 794 „Venituri din impozitul pe profit, respectiv impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, rezultat din decontarile in cadrul grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit” se inregistreaza:
- valoarea impozitului pe profit, respectiv a impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, de recuperat in urma decontarilor intre membrii grupului fiscal in domeniul impozitului pe profit (451 si alte conturi in care urmeaza sa se evidentieze creantele respective).”
Foto: pexels.com