Lumea fiscalitatii se afla intr-o continua transformare, iar ultimele modificari legislative aduse de Ordonanta de Urgenta nr. 156/2024 marcheaza un nou capitol pentru microintreprinderile din Romania. Intrand in vigoare de la 1 ianuarie 2025, aceste schimbari vizeaza redefinirea criteriilor de eligibilitate pentru regimul microintreprinderilor, introducerea unor plafonari revizuite si actualizarea unor restrictii care pot limita accesul anumitor categorii de firme la acest regim fiscal avantajos din 2025.
OUG nr. 156/2024, celebra ordonanta-trenulet, a modificat regulile aplicarii impozitului pentru microintreprinderi in 2025, cele mai importante modificari fiind injumatatirea plafonului de venituri (noul plafon este de 250.000 de euro) si eliminarea restrictiei pentru derularea activitatilor de consultanta si/sau management (maximum 20% din totalul veniturilor).
Foarte important, la calculul veniturilor, pentru a verifica incadrarea in plafonul de 250.000 de euro, se iau in considerare si veniturile intreprinderilor legate, astfel cum sunt definite in Legea nr. 346/2004 (art. 4^4).
Experienta arata ca orice modificare legislativa este urmata intotdeauna de o perioada de incertitudini, cand va confruntati cu numeroase situatii interpretabile, unde puteti comite usor erori. Iar schimbarea regimului de impozitare a microintreprinderilor nu face exceptie.
Iata de ce v-am pregatit un pachet complet, Impozitare MICRO 2025. Tratament fiscal + Intreprinderi legate. Impozit pe venit sau pe profit?, care va raspunde si la cele mai complexe intrebari.
Impozitare MICRO 2025. Tratament fiscal
OUG nr. 156/2024, celebra ordonanta-trenulet, a injumatatit plafonul veniturilor anuale necesar pentru incadrarea ca microintreprindere (noul plafon este de 250.000 de euro) si a eliminat totodata conditia privind ponderea veniturilor din activitati de consultanta si management.
Anterior, companiile care generau peste 20% din veniturile lor totale din astfel de activitati de consultanta erau excluse din acest regim fiscal. Prin noile prevederi, restrictia dispare, in consecinta principala conditie pentru aplicarea impozitarii ca microintreprindere ramane cea legata de plafonul anual al veniturilor:
a) 250.000 de euro (calculat la cursul BNR valabil la data de 31 decembrie 2024);
b) 100.000 de euro (incepand cu anul fiscal 2026, pentru veniturile realizate la 31 decembrie 2025).

SAF-T Ghid de raportare corecta

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
...Click aici pentru explicatii detaliate >>
Observatii importante privind aplicarea ordonantei-trenulet!
1) O microintreprindere care depaseste in cursul unui an fiscal pragul veniturilor de 250.000 de euro va pierde automat dreptul de a aplica regimul micro. Totodata, o microintreprindere trebuie sa analizeze retroactiv veniturile la 31.12.2024 si sa verifice incadrarea in plafonul de 250.000 de euro pentru a se asigura ca beneficiaza de o impozitare mai favorabila ca microintreprindere in 2025;
2) Incepand cu 1 ianuarie 2026, plafonul de incadrare ca microintreprindere va fi redus la 100.000 de euro, stabilindu-se astfel o limita mai restrictiva pentru firmele care doresc sa ramana in acest regim fiscal;
3) Trecerea la regimul de impozitare pe profit nu se aplica retroactiv, dar devine obligatorie incepand cu trimestrul in care a fost depasit pragul de venituri. Aceasta prevedere inlatura posibilitatea unei planificari fiscale in avantajul contribuabilului, obligand microintreprinderile care cresc semnificativ in dimensiune sa isi adapteze rapid structura fiscala si sa suporte implicatiile asociate trecerii la impozitul pe profit; Detalii aici >>
4) Pentru a asigura o aplicare uniforma a noilor reguli, pragurile de venituri pentru anul fiscal 2025 sunt verificate pe baza datelor financiare inregistrate la 31 decembrie 2024. In mod similar, pentru anul fiscal 2026, plafonul redus de 100.000 de euro va fi evaluat raportat la veniturile realizate la 31 decembrie 2025;
5) O alta modificare importanta se refera la termenul de depunere a situatiilor financiare. Astfel, OUG nr. 156/2024 prevede ca societatile comerciale vor trebui sa depuna situatiile financiare anuale pana pe data de 31 mai inclusiv a exercitiului financiar urmator celui de raportare, si nu la 150 de zile dupa incheierea exercitiului financiar, ca pana acum. Modificarea e importanta deoarece o societate comerciala isi poate pastra statutul de microintreprindere doar daca a depus la timp situatia financiara pentru ultimul exercitiu financiar.
Acest ghid limpezeste impecabil toate neclaritatile aduse de OUG nr. 156/2024, oferind atat comentarii si explicatii complete privind noile prevederi legale, cat si solutii profesioniste pentru probleme practice provenite din mediul fiscal-contabil. Parcurgeti acest ghid si veti realiza imediat ca toate semnele dvs. de intrebare dispar, unul cate unul.
...Mai multe detalii aici >>
Intreprinderi legate. Impozit pe venit sau pe profit?
Nouatile introduse de OUG nr. 156/2024 au implicatii majore, deoarece ele afecteaza insusi sistemul de impozitare ce va fi aplicat unui agent economic – impozit pe venit, de 1% sau 3%, respectiv impozit pe profit, de 16% – rezultatul fiind aparitia unei multitudini de situatii particulare foarte dificil de gestionat.
Din fericire, acum aveti la dispozitie lucrarea pe stick Intreprinderi legate. Impozit pe venit sau pe profit? care prezinta si rezolva cu profesionalism 35 de cazuri intalnite in practica, selectate de serviciul de consultanta al Grupului Rentrop & Straton pentru relevanta lor in contextul actual.
Veti gasi aici solutii sigure pentru situatiile controversate si veti intelege exact de ce multe societati nu mai au dreptul sa aplice sistemul de impozitare micro incepand cu 2025.
Exemple de situatii rezolvate in lucrare!
- Pentru incadrarea in plafon micro, alaturi de veniturile societatii, se iau in considerare si veniturile asociatului unic, ca persoana fizica, din chirii si/sau drepturi de autor?
- O societate a fost platitoare de impozit pe profit de la data de 01.01.2023. La finalul anului 2024 nu are salariat, dar indeplineste celelalte conditii pentru a fi microintreprindere. De la data de 01.02.2025 angajeaza o persoana cu norma intreaga. Poate schimba modalitatea de impozitare incepand cu 01.01.2025?
- Sunt doua microintreprinderi cu domeniul de activitate constructii. Una este a tatalui, ca asociat unic, si depune declaratii lunare, iar cealalta este a fiului, ca asociat unic, si depune declaratii trimestriale. Ambele sunt platitoare de TVA. In cursul anului 2024 si-au dat in subantrepriza lucrari de la una la alta. Pot fi considerate societati legate si sa treaca la impozit pe profit in 2025?
Cele 35 de spete releva situatii practice (si accentuam acest lucru!), carora doar un specialist de calibru le poate oferi raspunsuri solide, excelent argumentate! Aceste raspunsuri sunt prezentate dupa o structura foarte usor de urmarit:
• expunerea problemei
• expunerea solutiei, cu temeiuri legale excelent argumentate
• atentionari asupra aspectelor sensibile, deloc evidente la prima vedere. Repetam, toate cele 35 de spete va aduc in atentie situatii reale, probleme intalnite in practica de alti contribuabili! Ele zugravesc (si limpezesc totdata) cu cea mai mare acuratete principalele neclaritati si ambiguitati ale OUG nr. 156/2024, privind sistemul de impozitare al unui agent ecconomic.
...Click AICI pentru Formularul de Comanda >>