email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modul de lucru pentru o societate care intermediaza lucrari de constructii-montaj

Intrebare:

Va rog sa imi prezentati modul de lucru pentru o societate infiintata in anul 2005 care isi propune sa intermedieze lucrari de constructii-montaj pentru ridicarea unei constructii.

 Serviciile efectuate sunt urmatoarele: contractul cu clientul stipuleaza ca societatea primeste, in mai multe transe, fondurile necesare pentru achizitia de materiale de constructii; contractarea lucrarilor de constructii cu diversi prestatori. Contractele cu prestatorii include clauze privind executia de lucrari cu materialele proprii ale executantului, executia de lucrari de manopera cu materialele puse la dispozitie de societatea intermediara.

As dori sa cunosc: modul de facturare pentru client; modul de inregistrare a facturilor de materiale si modaliatatea de descarcare a acestora; modul de inregistrare a lucrarilor executate de prestatori; ce taxe si impozite datoreaza societatea (care nu va avea ca angajat decat contabilul)

Raspuns: (dat in octombrie 2005)

Trebuie sa va precizam de la inceput ca operatiunile pe care le desfasurati sunt de complexitate ridicata, incluzand si elemente de extraneitate, pentru un raspuns foarte detaliat fiind necesara si o analiza juridica, nu numai fiscala.

Cat priveste aspectele ce se circumscriu obiectului de tratare al Consilierului Taxe si Impozite pentru Contabili, asa cum rezulta din bonul valoric transmis, firma dvs. are calitatea de antreprenor general (contractor) in activitatea de constructii montaj care, pentru ridicarea unei constructii, in baza contractelor incheiate, apeleaza la diverse firme de executie in calitate de subantreprenori (subcontractori).

Factura fiscala va fi emisa clientului de catre antreprenorul general in baza contractului incheiat intre cele doua parti. Factura se inregistreaza in venituri de exploatare prin formula contabila:

411                   =            %

                                      701

                                      4427

Facturile primite de antreprenorul general de la subantreprenori se inregistreaza in cheltuieli de exploatare prin formula contabila:

%                      =             401

628

4426

In situatia in care antreprenorul achizitioneaza si materialele necesare constructiei (inregistrate in contabilitate prin formula 301 = 401) exista doua posibilitati:

  • sa le predea subantreprenorului pe baza de aviz de insotire a marfurilor pe care consemneaza mentiunea ,,nu se factureaza,, si se inregistreaza in contul 351 prin formula contabila 351 = 301. In aceasta situatie nu are loc un transfer al dreptului de proprietate asupra materialelor. Decontarea materialelor predate se face in cadrul situatiei de lucrari intocmite de subantreprenor si confirmata total sau partial de catre subantreprenor.
  • sa le vinda subantreprenorului prin emiterea unei facturi fiscale, operatiune care se inregistreaza prin formula contabila:

411                  = %

                          708

                          4427

In aceasta situatie are loc un transfer al dreptului de proprietate asupra materialelor, care devin o marfa.

In situatia in care lucrarea se face in antrepriza, nu se foloseste tehnica achizitiei de materiale in contul clientului deoarece fluxul tehnologic este de durata (o autorizatie de cosntructie este valabila 2 ani cu drept de prelungire) iar clientul ar pierde controlul asupra materialelor utilizate in contul sau.

De retinut este faptul ca atat antreprenorul cat si subantreprenorul are obligatia de a tine contabilitatea de gestiune in conformitate cu prevederile legii contabilitatii. Pentru organizarea contabilitatii de gestiune trebuie avute in vedere prevederile O.M.F.P. nr. 1826 din 22 decembrie 2003 pentru aprobarea Precizarilor privind unele masuri referitoare la organizarea si conducerea contabilitatii de gestiune.

Organizarea contabilitatii de gestiune este flexibila, in sensul ca procedeele si tehnicile utilizate de fiecare firma se stabilesc in functie de particularitatile activitatii desfasurate. Din contabilitatea de gestiune se preiau in contabilitatea financiara costurile unitare ale produselor obtinute, ale lucrarilor si serviciilor efectuate. Prin contabilitatea de gestiune se asigura:

  • inregistrarea operatiilor privind colectarea si repartizarea cheltuielilor pe destinatii, pe activitati si faze de executie;
  • calculul costului lucrarilor executate, serviciilor prestate si a productiei in curs de executie;

Pentru determinarea corecta a structurii costurilor , in contabilitatea de gestiune trebuie aplicate urmatoarele 5 principii ale calculatiei costurilor: 

1. principiul separarii cheltuielilor care privesc obtinerea bunurilor, lucrarilor, serviciilor de cheltuielile care nu sunt legate de achizitia, productia sau prelucrarea acestora si nu se includ in costul acestora, respectiv:

  • cheltuielile de administratie;
  • regia fixa nealocata costului;
  • cheltuielile financiare;
  • cheltuielile extraordinare. etc., nu se includ in costul acestora.

2. principiul delimitarii cheltuielilor in timp care impune includerea cheltuielilor in costuri in perioada de gestiune careia ii apartin cheltuielile in cauza.

3. principiul delimitarii cheltuielilor in spatiu care impune delimitarea cheltuielilor efectuate intr-o anumita perioada de gestiune pe principalele procese (in cadrul sectorului productie pe sectii, ateliere, linii de fabricatie) sau locuri care le-a generat (aprovizionare, productie, administratie, desfacere);

4. principiul delimitarii cheltuielilor productive creatoare de valoare, de cele cu caracter neproductiv ;

5. delimitarea cheltuielilor privind productia finita de cheltuielile aferente productiei in curs de executie .

Costurile aferente obtinerii productiei reflectate in contabilitatea de gestiune au la baza urmatoarele cheltuieli inregistrate in contabilitatea financiara:

a) cheltuieli directe: acele cheltuieli care se identifica pe un anumit obiect de calculatie ( serviciu, lucrare, comanda, faza, activitate ) inca din momentul efectuarii lor si cuprind:

  • costul de achizitie al materiilor prime si materialelor directe consumate;
  • energia electrica consumata in scopuri tehnologice;
  • manopera directa (salarii, asigurari si protectia sociala etc.);
  • alte cheltuieli directe

b) cheltuieli indirecte: acele cheltuieli care nu se pot identifica si atribui direct pe un anumit obiect de calculatie, ci privesc intreaga productie a unei sectii sau a persoanei juridice in ansamblul ei si cuprind:

  • regia fixa de productie = cheltuieli indirecte de productie care raman relativ constante indiferent de volumul productiei (amortizarea utilajelor si echipamentelor, intretinerea sectiilor si utilajelor, cheltuielile cu conducerea si administrarea sectiilor);
  • regia variabila de productie = cheltuieli indirecte de productie, care variaza in raport cu volumul productiei (cheltuielile indirecte cu consumul de materiale si forta de munca).

c) cheltuieli generale de administratie:

in contabilitatea de gestiune se utilizeaza urmatoarele conturi dezvoltate in functie de necesitati, pe conturi analitice:

GRUPA

CONTURI

90 Decontari interne

901 Decontari interne privind cheltuielile incepe prin a se credita

9011 materii prime si materiale

9012 servicii terti

9013 salarii si contributii salarii

9014 chelt. Repartizate din alte activitati

902 Decontari interne privind productia obtinuta

903 Decontari interne privind diferentele de pret

92 Conturi de calculatie

921 Cheltuielile activitatii de baza

  • cont de colectare 921 = 9011

                                     921 = 9012

922 Cheltuielile activitatilor auxiliare

  • salarii ateliere de prod. si contrib. salarii

923 Cheltuielile indirecte de productie

  • amortizarea
  • salarii TESA productie si contrib. Salarii
  • energie electrica

924 Cheltuielile generale de administratie

  • salarii TESA administrativ, financiar contabilitate, conducere si contrib. salarii

925 Cheltuielile de desfacere

  • salarii TESA desfacere si contrib. salarii

93 Costul productiei

931 Costul productiei obtinute

  • predarile de produse finite 345=711 concomitent cu 931 = 902

933 Costul productiei in curs de executie

  • inventarierea productiei neterminate

331 = 711concomitent cu

933= 902

Din punct de vedere fiscal, societatea datoreaza urmatoarele impozite, taxe si contributii:

1. impozit pe profit sau impozit pe veniturile microintreprinderilor

2. taxa pe valoarea adaugata

Referitor la T.V.A., facem precizarea ca faptul generator al taxei intervine si taxa devine exigibila, la data data prestarii de servicii cu exceptia incasarii avansului, caz in care exigibilitatea taxei este anticipata si intervine la data incasarii acestuia.

Prin Codul fiscal, referitor la lucrarile imobiliare care se finalizeaza intr-un bun imobil, s-a prevazut exceptia de la faptul generator la data prestarii de servicii (prezentarea de situatii partiale de lucrari). In baza acestei exceptii, antreprenorul general poate opta pentru ca exigibilitatea T.V.A. sa intervina la data livrarii bunului imobil. Numai daca lucrarile imobiliare indeplinesc una dintre urmatoarele conditii:

1. sunt executate in cadrul unui contract unic care prevede obligatia antreprenorului de a asigura procurarea, instalarea sau incorporarea bunurilor mobile in lucrarea respectiva;

2. valoarea bunurilor incorporate in lucrarile imobiliare depaseste 50% din pretul negociat intre antreprenor si beneficiar.

Daca doriti sa optati pentru aplicarea acestei exceptii, aveti obligatia de a comunica aceasta decizie organului fiscal teritorial la care sunteti inregistrat ca platitor de T.V.A., prin depunerea unei declaratii din care sa rezulte ca va obligati sa colectati T.V.A. la data livrarii bunului imobil. Dupa comunicarea optiunii, firma dvs. nu mai poate factura T.V.A. inainte de data livrarii bunului imobil respectiv.

Nerespectarea acestei obligatii va conduce la anularea optiunii si obligarea la colectarea T.V.A. aferenta avansurilor incasate. Aveti de asemenea posibilitatea de a renunta in orice moment la aceasta optiune, caz in care veti avea obligatia de a colecta T.V.A. aferenta avansurilor incasate.

Declaratia de optiune se comunica pentru fiecare lucrare imobiliara in parte.

Dreptul de deducere nu va fi afectat, deci contractorii si subcontractorii isi pot exercita dreptul de deducere a T.V.A. aferenta intrarilor destinate realizarii obiectivului sau a proiectului.

Va recomandam sa consultati in perspectiva si Legea nr. 215 din 22 decembrie 1997 privind Casa Sociala a Constructorilor (M.Of. nr. 372 din 22 decembrie 1997) si Precizarile nr. 5122NN/1384/178 din 25 mai 1999/11 iunie 1999/30 martie 1999 privind modul de constituire si virare de catre investitori sau proprietari a cotei de 0,5% din valoarea devizului de constructii, cu corespondent in devizul general al lucrarii, cota aferenta Casei Sociale a Constructorilor (M.Of. nr. 337 din 15 iulie 1999).

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>


Data aparitiei: 17 Februarie 2006

Votati articolul "Modul de lucru pentru o societate care intermediaza lucrari de constructii-montaj":
Rating:

Nota: 4.27 din 5 din 11 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X