Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"
Contabilii isi desfasoara activitatea cu responsabilitate, concentrandu-se in mod firesc pe obligatiile fiscale ale contribuabililor – declaratii, termene si raportari. Este o munca esentiala, care sustine buna functionare a oricarei afaceri. Totusi, avand in vedere ca legislatie fiscala este in continua schimbare, este la fel de important ca profesionistii contabili sa cunoasca si acele prevederi care lucreaza in favoarea contribuabililor.
Dincolo de obligatii, Codul de procedura fiscala si alte reglementari conexe includ o serie de drepturi menite sa protejeze contribuabilul si sa asigure un echilibru in raport cu autoritatile fiscale. Aceste prevederi sunt instrumente valoroase in practica de zi cu zi – mai ales atunci cand apar controale, interpretari neclare ale normelor sau situatii in care contribuabilul risca sa fie sanctionat pentru o eroare neintentionata.
In cele ce urmeaza, va prezentam trei aspecte esentiale – poate mai putin aduse in discutie – din legislatia fiscala care pot aduce claritate, protectie si sprijin real in activitatea profesionala de zi cu zi.
Stiati ca ANAF nu mai poate emite decizii de impunere pentru creante fiscale prescrise, chiar daca ati „uitat” sa declarati ceva?
Potrivit art. 110 alin. (1) si (2) din Codul de procedura fiscala:
„Dreptul organului fiscal de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 5 ani.
Termenul incepe sa curga de la 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala.”
Asta inseamna, de exemplu, ca pentru un impozit aferent anului 2019, prescriptia incepe la 1 iulie 2020 si se implineste la 1 iulie 2025.
Dupa aceasta data, ANAF nu mai poate emite legal decizii de impunere, chiar daca nu ati declarat sumele corect sau deloc.
Exceptia: Daca este vorba de o fapta penala (ex: evaziune), termenul de prescriptie este de 10 ani, conform alin. (3). Dar doar daca exista o hotarare judecatoreasca definitiva, spune alin. (4).
Redam, mai jos, continutul intregului articol:
ART. 110
Obiectul, termenul si momentul de la care incepe sa curga termenul de prescriptie a dreptului de stabilire a creantelor fiscale
(1) Dreptul organului fiscal de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.
(2) Termenul de prescriptie a dreptului prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala, daca legea nu dispune altfel.
(3) Dreptul de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 10 ani in cazul in care acestea rezulta din savarsirea unei fapte prevazute de legea penala.
(4) Termenul prevazut la alin. (3) curge de la data savarsirii faptei ce constituie infractiune sanctionata ca atare printr-o hotarare judecatoreasca definitiva.
Cartea Neagra a Controlului Fiscal te transforma intr-un contabil informat, gata oricand sa se apere oricand in fata autoritatilor. Afla in ce consta inspectia fiscala, care sunt formele de desfasurare, ce urmareste, cum se desfasoara. Afla totul despre verificarile prioritare ale inspectorilor, dar si solutii specifice pentru pregatirea exemplara, aspecte importante cu caracter exploziv si modul corect in care trebuie sa le abordezi etc. Totul pentru a face fata perfect inspectiei fiscale! Detalii aici >>
Stiati ca, in caz de ambiguitate a legii fiscale, interpretarea se face in favoarea contribuabilului?
Conform art. 13 alin. (6) din Codul de procedura fiscala:
„Daca dupa aplicarea regulilor de interpretare (...) prevederile legislatiei fiscale raman neclare, acestea se interpreteaza in favoarea contribuabilului/platitorului.”
Aceasta prevedere protejeaza contribuabilii impotriva interpretarilor abuzive sau arbitrare ale legii fiscale. Astfel, in situatii de incertitudine legislativa, contribuabilul beneficiaza de prezumtia de buna-credinta, iar interpretarea normelor fiscale trebuie sa ii fie favorabila.
Redam, mai jos, continutul intregului articol:
ART. 13 Interpretarea legii
(1) Interpretarea reglementarilor fiscale trebuie sa respecte vointa legiuitorului asa cum este exprimata in lege.
(2) In cazul in care vointa legiuitorului nu reiese clar din textul legii, la stabilirea vointei legiuitorului se tine seama de scopul emiterii actului normativ astfel cum acesta reiese din documentele publice ce insotesc actul normativ in procesul de elaborare, dezbatere si aprobare.
(3) Prevederile legislatiei fiscale se interpreteaza unele prin altele, dand fiecareia intelesul ce rezulta din ansamblul legii.
(4) Prevederile legislatiei fiscale susceptibile de mai multe intelesuri se interpreteaza in sensul in care corespund cel mai bine obiectului si scopului legii.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Stiati ca in timpul unui control fiscal un inspector nu poate face remarci de genul „De unde stiu eu ca aceste achizitii au fost facute in scopul activitatii economice?” sau „Dam TVA -ul jos pentru aceste achizitii pentru ca eu cred ca sunt prea mari”?
El nu poate face asta deoarece in Codul de procedura fiscala (Legea nr. 207/2015) exista articolul 12 „Buna-credinta” care reglementeaza la alin. (4):
„(4) Buna-credinta a contribuabililor se prezuma pana cand organul fiscal dovedeste contrariul.”
Redam, mai jos, continutul intregului articol si va recomandam sa il invocati ori de cate ori relatiile dintre dvs. si inspectori in timpul unui control tind sa devina abuzive:
„(1) Relatiile dintre contribuabil/platitor si organul fiscal trebuie sa fie fundamentate pe buna-credinta.
(2) Contribuabilul/Platitorul trebuie sa isi indeplineasca obligatiile si sa isi exercite drepturile potrivit scopului in vederea caruia au fost recunoscute de lege si sa declare corect datele si informatiile privitoare la obligatiile fiscale datorate.
(3) Organul fiscal trebuie sa respecte drepturile contribuabilului/platitorului in fiecare procedura de administrare a creantelor fiscale aflata in derulare.
(4) Buna-credinta a contribuabililor se prezuma pana cand organul fiscal dovedeste contrariul.”
Alerta: Examenul CECCAR 2025 se apropie cu pasi repezi!
Visati sa deveniti contabil autorizat sau expert contabil? Acum aveti avantajul decisiv:
* 100 de teste rezolvate si explicate, exact ca la examen – cheia succesului vostru!
* Cea mai sigura cale de a promova examenul din 2-3 octombrie 2025!
Articole similare
TOP 6 modificari in Codul fiscal si CODUL DE PROCEDURA FISCALA [Proiect MF]Control fiscal: Cum reflectam in contabilitate obligatiile fiscale suplimentare stabilite de ANAFMinisterul Finantelor anunta noi masuri pentru transparenta si eficienta fiscalaDeclaratia 216: Cine are obligatia si pana cand se depune in 2025Prescriptia obligatiilor fiscale: Cand se prescrie anul 2019Ultimele articole
Depunere incompleta SAF-T: Cine raspunde si cum se remediaza situatia?Lucruri mai putin stiute din legislatia fiscala: 3 aspecte care pot face diferentaInspectie fiscala: Tratamentul fiscal al diferentelor de impozite contestateANAF revizuieste criteriile de evaluare a riscului fiscalFurnizor platitor de TVA in regim normal: Ce coduri de taxa utilizam in raportarea SAF-T?Articole similare
CONTROL ANAF la un call center: Serviciile de consultanta fara continut economic clar sunt cheltuieli nedeductibileContul 461 in atentia ANAF: Cum trateaza sumele ramase nejustificateControl fiscal: Cum reflectam in contabilitate obligatiile fiscale suplimentare stabilite de ANAFFirme-fantoma in vizorul ANAF: Peste 1.500 gasite la o singura locatieCONTROL ANAF: Facturile de stornare fara returnarea banilor atrag obligatii suplimentare de plataUltimele articole
Firma de constructii prinsa cu nereguli fiscale: Cheltuieli nejustificate si aplicarea eronata a cotei reduse de 5%CONTROL ANAF la o agentie de publicitate: Livrari fara documente justificative, riscuri fiscale si recomandarile specialistuluiAmortizare apartament fara justificare economica: Ce a decis ANAF intr-un caz concretNumarul de inregistrare RO e-Factura: Atentie, NU este un element obligatoriu al facturii conform Codului fiscal si OUG 120/2021!Plafon de incasari in numerar: Limite aplicabile in 2025Articole similare
Eliminarea IMCA si introducerea ‘taxei pe afiliati’: O regula noua, mult mai restrictivaAsigurare de sanatate pentru persoanele fara venituri: Ce optiuni existaTOP 6 modificari in CODUL FISCAL si Codul de Procedura Fiscala [Proiect MF]Calcul amortizare: Tipuri de mijloace fixe si metode de amortizareLocul prestarii serviciilor in legatura cu bunurile imobile: Ce prevede CODUL FISCAL si ce gresesc firmeleUltimele articole
Modificare cota de TVA: 4 aspecte esentiale privind momentul faptului generatorContul 461 in atentia ANAF: Cum trateaza sumele ramase nejustificatePreturi de transfer: Tratamentul fiscal si contabil al tranzactiilor intre persoane afiliateCota TVA in comertul cu amanuntul (plafar): Ce se schimba pentru suplimente, ceaiuri si condimente?Normele metodologice privind aplicarea TVA se modifica - Proiect ANAFArticole similare
Control fiscal: Cum reflectam in contabilitate obligatiile fiscale suplimentare stabilite de ANAFLucruri mai putin stiute din legislatia fiscala: 3 aspecte care pot face diferentaAlte modificari la Procedura de anulare a unor obligatii bugetareMF urmeaza sa modifice Procedura de implementare a masurilor de amnistie fiscala[Ghid ANAF] Amnistie fiscala 2024: Cine beneficiaza, ce facilitati se acorda si pasi de urmatUltimele articole
Esalonarea clasica: Ce obligatii fiscale se pot esalona, documentatia si conditiile de acordareAnularea creantelor fiscale: in ce situatii se acorda facilitati fiscaleANAF in actiune: 4.200 actiuni de control fiscal si 1.700 controale antifrauda in luna iunieFisa sintetica pe platitor - TOP 5 avantaje. Cum sa cunoasteti temeinic situatia financiar-contabila a firmeiFisa sintetica pe platitor: ce informatii cuprinde, care sunt avantajele ei si cum o obtinem de la ANAF