Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Planul de conturi general 2025"
Contabilii isi desfasoara activitatea cu responsabilitate, concentrandu-se in mod firesc pe obligatiile fiscale ale contribuabililor – declaratii, termene si raportari. Este o munca esentiala, care sustine buna functionare a oricarei afaceri. Totusi, avand in vedere ca legislatie fiscala este in continua schimbare, este la fel de important ca profesionistii contabili sa cunoasca si acele prevederi care lucreaza in favoarea contribuabililor.
Dincolo de obligatii, Codul de procedura fiscala si alte reglementari conexe includ o serie de drepturi menite sa protejeze contribuabilul si sa asigure un echilibru in raport cu autoritatile fiscale. Aceste prevederi sunt instrumente valoroase in practica de zi cu zi – mai ales atunci cand apar controale, interpretari neclare ale normelor sau situatii in care contribuabilul risca sa fie sanctionat pentru o eroare neintentionata.
In cele ce urmeaza, va prezentam trei aspecte esentiale – poate mai putin aduse in discutie – din legislatia fiscala care pot aduce claritate, protectie si sprijin real in activitatea profesionala de zi cu zi.
Stiati ca ANAF nu mai poate emite decizii de impunere pentru creante fiscale prescrise, chiar daca ati „uitat” sa declarati ceva?
Potrivit art. 110 alin. (1) si (2) din Codul de procedura fiscala:
„Dreptul organului fiscal de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 5 ani.
Termenul incepe sa curga de la 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala.”
Asta inseamna, de exemplu, ca pentru un impozit aferent anului 2019, prescriptia incepe la 1 iulie 2020 si se implineste la 1 iulie 2025.
Dupa aceasta data, ANAF nu mai poate emite legal decizii de impunere, chiar daca nu ati declarat sumele corect sau deloc.
Exceptia: Daca este vorba de o fapta penala (ex: evaziune), termenul de prescriptie este de 10 ani, conform alin. (3). Dar doar daca exista o hotarare judecatoreasca definitiva, spune alin. (4).
Redam, mai jos, continutul intregului articol:
ART. 110
Obiectul, termenul si momentul de la care incepe sa curga termenul de prescriptie a dreptului de stabilire a creantelor fiscale
(1) Dreptul organului fiscal de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.
(2) Termenul de prescriptie a dreptului prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala, daca legea nu dispune altfel.
(3) Dreptul de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 10 ani in cazul in care acestea rezulta din savarsirea unei fapte prevazute de legea penala.
(4) Termenul prevazut la alin. (3) curge de la data savarsirii faptei ce constituie infractiune sanctionata ca atare printr-o hotarare judecatoreasca definitiva.
Cartea Neagra a Controlului Fiscal te transforma intr-un contabil informat, gata oricand sa se apere oricand in fata autoritatilor. Afla in ce consta inspectia fiscala, care sunt formele de desfasurare, ce urmareste, cum se desfasoara. Afla totul despre verificarile prioritare ale inspectorilor, dar si solutii specifice pentru pregatirea exemplara, aspecte importante cu caracter exploziv si modul corect in care trebuie sa le abordezi etc. Totul pentru a face fata perfect inspectiei fiscale! Detalii aici >>
Stiati ca, in caz de ambiguitate a legii fiscale, interpretarea se face in favoarea contribuabilului?
Conform art. 13 alin. (6) din Codul de procedura fiscala:
„Daca dupa aplicarea regulilor de interpretare (...) prevederile legislatiei fiscale raman neclare, acestea se interpreteaza in favoarea contribuabilului/platitorului.”
Aceasta prevedere protejeaza contribuabilii impotriva interpretarilor abuzive sau arbitrare ale legii fiscale. Astfel, in situatii de incertitudine legislativa, contribuabilul beneficiaza de prezumtia de buna-credinta, iar interpretarea normelor fiscale trebuie sa ii fie favorabila.
Redam, mai jos, continutul intregului articol:
ART. 13 Interpretarea legii
(1) Interpretarea reglementarilor fiscale trebuie sa respecte vointa legiuitorului asa cum este exprimata in lege.
(2) In cazul in care vointa legiuitorului nu reiese clar din textul legii, la stabilirea vointei legiuitorului se tine seama de scopul emiterii actului normativ astfel cum acesta reiese din documentele publice ce insotesc actul normativ in procesul de elaborare, dezbatere si aprobare.
(3) Prevederile legislatiei fiscale se interpreteaza unele prin altele, dand fiecareia intelesul ce rezulta din ansamblul legii.
(4) Prevederile legislatiei fiscale susceptibile de mai multe intelesuri se interpreteaza in sensul in care corespund cel mai bine obiectului si scopului legii.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Stiati ca in timpul unui control fiscal un inspector nu poate face remarci de genul „De unde stiu eu ca aceste achizitii au fost facute in scopul activitatii economice?” sau „Dam TVA -ul jos pentru aceste achizitii pentru ca eu cred ca sunt prea mari”?
El nu poate face asta deoarece in Codul de procedura fiscala (Legea nr. 207/2015) exista articolul 12 „Buna-credinta” care reglementeaza la alin. (4):
„(4) Buna-credinta a contribuabililor se prezuma pana cand organul fiscal dovedeste contrariul.”
Redam, mai jos, continutul intregului articol si va recomandam sa il invocati ori de cate ori relatiile dintre dvs. si inspectori in timpul unui control tind sa devina abuzive:
„(1) Relatiile dintre contribuabil/platitor si organul fiscal trebuie sa fie fundamentate pe buna-credinta.
(2) Contribuabilul/Platitorul trebuie sa isi indeplineasca obligatiile si sa isi exercite drepturile potrivit scopului in vederea caruia au fost recunoscute de lege si sa declare corect datele si informatiile privitoare la obligatiile fiscale datorate.
(3) Organul fiscal trebuie sa respecte drepturile contribuabilului/platitorului in fiecare procedura de administrare a creantelor fiscale aflata in derulare.
(4) Buna-credinta a contribuabililor se prezuma pana cand organul fiscal dovedeste contrariul.”
Nu ratati: Cartea Verde a Contabilitatii - editia 2025
Cartea Verde a Contabilitatii 2025 va ofera explicatii si solutii pentru subiecte precum:
•Aplicarea sistemului e-Factura
•Sistemul RO e-Transport
•Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
•Raportarea SAF-T
•Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T etc.
Stocul la Cartea Verde a Contabilitatii 2025 se epuizeaza rapid!
Articole similare
Lucruri mai putin stiute din legislatia fiscala: 3 aspecte care pot face diferentaInspectie fiscala: Tratamentul fiscal al diferentelor de impozite contestateANAF revizuieste criteriile de evaluare a riscului fiscalFurnizor platitor de TVA in regim normal: Ce coduri de taxa utilizam in raportarea SAF-T?Cum se declara serviciile intracomunitare in D406: Codificarile din SAF-TUltimele articole
Taxa pe lux va fi impusa din oficiu de ANAF pentru cei care nu declara casele si masinile de valoareCe NU vrea ANAF sa stii: SECRETE legale pentru pentru probleme fiscaleAnunt ANAF: Formularul F3000 se depune pana la 15 maiSAF-T: Sanctiuni in legatura cu fisierul standard de control operativSuspendarea activitatii la ONRC: Atentie la obligatia transmiterii fisierului SAF-T!Articole similare
Lucruri mai putin stiute din legislatia fiscala: 3 aspecte care pot face diferentaInspectie fiscala: Tratamentul fiscal al diferentelor de impozite contestateEvaziune fiscala in imobiliare si constructii: Prejudicii uriase pentru bugetul de statControl inopinat: Ce presupune, cum se desfasoara si model de Proces-verbalDosarul preturilor de transfer: Obligatii legale, termene si un studiu de caz privind tranzactiile cu persoane afiliateUltimele articole
CONTROL ANAF: Inregistrari contabile pentru diferentele de obligatii fiscale aferente anilor anterioriInspectie fiscala: Monografia contabila pentru diminuarea bazei impozabileCe NU vrea ANAF sa stii: SECRETE legale pentru pentru probleme fiscaleProces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor - Model actualizat de ANAFCONTROL ANAF: Cum inregistram TVA stabilita suplimentar prin Decizia de impunereArticole similare
Cheltuieli deductibile si nedeductibile: Cum le diferentiem corect in contabilitate [GHID Practic]Bunuri acordate gratuit in scopuri de publicitate: Care este tratamentul fiscal si ce documente trebuie intocmite?Lucruri mai putin stiute din legislatia fiscala: 3 aspecte care pot face diferentae-Factura: 70 de dificultati intalnite in practica de contabili. Iata ce solutii ofera expertii!Precizari MF privind impozitul pe constructii: Cine are obligatia de plata, mod de calcul si studiu de cazUltimele articole
Intreprindere individuala: Care sunt obligatiile fiscale pentru un venit net impozabil de 114.000 leiDe la teorie la practica: Ghid complet pentru contabilii incepatori, cu exemple utilePFA cu venituri exclusiv din activitati independente: Baza de calcul pentru CASS in 2025, exceptii si obligatii declarativeInspectie fiscala: Tratamentul fiscal al diferentelor de impozite contestateANAF revizuieste criteriile de evaluare a riscului fiscalArticole similare
Lucruri mai putin stiute din legislatia fiscala: 3 aspecte care pot face diferentaAlte modificari la Procedura de anulare a unor obligatii bugetareMF urmeaza sa modifice Procedura de implementare a masurilor de amnistie fiscala[Ghid ANAF] Amnistie fiscala 2024: Cine beneficiaza, ce facilitati se acorda si pasi de urmatEsalonarea clasica: Ce obligatii fiscale se pot esalona, documentatia si conditiile de acordareUltimele articole
Anularea creantelor fiscale: in ce situatii se acorda facilitati fiscaleANAF in actiune: 4.200 actiuni de control fiscal si 1.700 controale antifrauda in luna iunieExamenul de acces la stagiul CECCAR 2024: 5 intrebari cu raspunsuri clare, fara ambiguitatiFisa sintetica pe platitor - TOP 5 avantaje. Cum sa cunoasteti temeinic situatia financiar-contabila a firmeiFisa sintetica pe platitor: ce informatii cuprinde, care sunt avantajele ei si cum o obtinem de la ANAF