A fost publicata in Monitor OUG 41/2022 pentru instituirea RO e-Transport, sistemul prin care ANAF va monitoriza deplasarea bunurilor cu risc fiscal ridicat. Declararea anticipata a datelor aferente transporturilor intracomunitare va deveni obligatorie de la 1 iulie 2022.
Sistemul va monitoriza in timp real deplasarea bunurilor cu risc fiscal ridicat pe teritoriul Romaniei, astfel: transportul bunurilor achizitionate si livrate intracomunitar, transportul bunurilor care fac obiectul operatiunilor vamale, transportul bunurilor intre doua locatii situate pe teritoriul national.
Citeste si: RO e-Transport - ce va include si cui ii revine obligatia declararii datelor in sistem?
”Reducerea evaziunii fiscale este unul din obiectivele pe care mi le-am asumat in acest an. Romanii trebuie sa beneficieze de investitii publice si de un nivel de trai mai bun sustinute din colectarea cat mai eficienta a taxelor si impozitelor. Implementarea atat a radarului marfurilor, RO e-Transport, cat si a RO e-Factura sunt masuri de prevenire si reducere a evaziunii care isi vor dovedi eficacitatea in scurt timp” , a subliniat Adrian Caciu, ministrul Finantelor.
Sistemului RO e-Transport include module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri, care vor genera coduri unice de inregistrare pentru fiecare transport, elemente de interconectare cu camere de luat vederi si alte dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier si componente software pentru analiza integrata a datelor. Sistemul va utiliza date si informatii detinute la nivelul institutiilor sau autoritatilor publice cu atributii in domeniul transportului rutier si va fi interconectat cu celelalte sisteme informatice existente la nivelul Ministerului Finantelor, Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sau Autoritatii Vamale Romane.
Astfel, va deveni obligatorie declararea anticipata a datelor aferente transporturilor intracomunitare, in functie de tipul operatiunii, beneficiarului sau, dupa caz, furnizorului din Romania. Ele vor fi valabile o perioada prestabilita de la data inceperii transportului, iar sistemul va permite modificarea datelor declarate pana la intrarea pe teritoriul national sau pana la punerea in miscare a vehiculului transportor. Prin exceptie, in cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat descarcate temporar pe teritoriul Romaniei, obligatia declararii revine depozitarului, se arata intr-un comunicat al Finantelor.
Categoriile de autovehicule de transport si categoriile de bunuri cu risc fiscal ridicat transportate rutier care vor fi monitorizate si procedura de aplicare a Sistemului RO e-Transport vor fi stabilite ulterior prin Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, respectiv prin ordin comun al presedintilor Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si Autoritatii Vamale Romane.
Sistemul RO e-Transport va monitoriza modul in care TVA aferenta achizitiilor intracomunitare de bunuri este virata la bugetul de stat si reprezinta o evolutie fireasca a activitatii de prevenire a evaziunii fiscale cu TVA in domeniul comertului intracomunitar, deoarece s-a constatat ca verificarea mijloacelor de transport in timpul deplasarii determina fiscalizarea veniturilor obtinute din comercializarea bunurilor transportate.
Manual de politici contabile - Stick USB
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Citeste si: Ce trebuie sa stie firmele cu produse cu risc fiscal ridicat