Agentia Nationala a publicat Raportul de activitate pentru semestrul I al anului 2022. Documentul cuprinde principalele realizari pe care le-a bifat institutia in aceasta perioada, colectarea veniturilor bugetare, imbunatatirea serviciilor oferite, solutii digitale integrate, prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, eficienta si transparenta.
Fiscul a mai precizat in document si care sunt planurile pentru inca 55 de formulare care se afla in curs de dezvoltare.
Raport de activirate: principalele realizari ale ANAF
Inca din primul semestru al acestui an s-au realizat pasi importanti pentru atingerea obiectivelor propuse pentru anul 2022. Astfel, trei dintre tintele si jaloanele stabilite prin decizia de implementare PNRR a Consiliului Uniunii Europene au fost atinse, acestea fiind indeplinite inainte de termenele limita prevazute.
In plus, ANAF a intreprins demersuri in vederea indeplinirii urmatoarelor tinte si jaloane conform calendarului de monitorizare si implementare al PNRR:
• Tinta PNRR 192 - Cresterea gradului de utilizare a Spatiului Privat Virtual (SPV).
La data de 30 iunie 2022 figurau ca fiind inregistrate in SPV 951.579 persoane juridice si alte entitati, cu 24.039 mai multe fata de sfarsitul lunii mai 2022, ceea ce confirma trendul crescator inregistrat in ultimele luni. Tinta oficiala este de 1.009.679 persoane juridice inregistrate in SPV, avand ca termen limita de realizare trimestrul IV 2022;
• Jalonul PNRR 218 - Initierea digitalizarii activitatilor de valorificare si executare silita, prin crearea unei platforme de licitatii on-line pentru valorificarea bunurilor imobile si a celor mobile cu valoare semnificativa.
A fost realizata fisa pentru Proiectul „Digitalizarea activitatii de valorificare – Informatizarea si eficientizarea activitatii de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului si a bunurilor sechestrate in activitatea de executare silita a creantelor bugetare”.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Proiectul vizeaza, in principal, crearea unui nou serviciu dezvoltat in mediul digital, disponibil la nivel national si in timp real prin realizarea unei Platforme de licitatii on-line pentru a facilita accesul populatiei la cumpararea bunurilor intrate in proprietatea privata
a statului sau sechestrate in materie penala si fiscala pe care ANAF le ofera la vanzare in procedurile de valorificare ale acestora.
• Tinta 222 - Ponderea numarului de desk-audituri raportata la numarul total de audituri efectuate de administratia fiscala va creste la 30% pana in trimestrul IV 2022.
In luna iunie a anului 2022 ponderea desk-auditurilor in total actiuni de control a fost de 40,3%. Totodata, in perioada ianuarie - iunie 2022, ponderea medie a desk-auditurilor in totalul actiunilor de control a fost de 35,3%.
Suplimentar, au fost indeplinite o serie de masuri si actiuni de reforma care au fost incluse in planul de implementare al
PNRR la nivelul ANAF:
• Masura de reforma suplimentara ”Dezvoltarea unui model alternativ de calcul al decalajului fiscal al TVA, descompus pe sectoare economice relevante”, a fost indeplinita.
Modelul a fost realizat si implementat la nivelul ANAF in cadrul unei misiuni a FMI, cu sprijinul specialistilor Departamentului de Afaceri Fiscale;
• Masura de reforma referitoare la ”Implementarea unui serviciu webinar dedicat asistentei contribuabililor” aferenta jalonului PNRR 216 - Serviciile digitale si sistemele electronice critice sunt operationale, a fost realizata.
In luna mai 2022 a fost implementat serviciul webinar si au fost sustinute 17 seminare web la care au participat 2.097 de contribuabili. Lista lunara a seminarelor web se regaseste pe site-ul ANAF la sectiunea Asistenta contribuabili – Servicii oferite contribuabililor.
Colectarea veniturilor bugetare
Activitatea ANAF din semestrul I 2022 a continuat pe linia reformelor menite sa asigure imbunatatirea administrarii fiscale, cresterea capacitatii de colectare a veniturilor si reducerea decalajului fiscal in mod sustenabil.
Acesta este un proces de consolidare pe termen mediu si lung, care necesita timp si eforturi sustinute, dar care produce
modificari structurale progresiv. Au fost continuate masurile de reforma si modernizare demarate in anii anteriori, au fost implementate noi masuri de eficientizare a activitatii si, nu in ultimul rand, a fost asigurata colaborarea eficienta pe plan international si deschiderea catre bunele practici adoptate de alte state.
Trendul pozitiv al incasarilor anului precedent a continuat si in semestrul I al anului 2022.
167,7mld. lei - Programul de incasari rezultat din legile bugetare anuale si alocat ANAF pentru semestrul I 2022
179,9mld. lei - Venituri bugetare colectate de ANAF in semestrul I 2022
Incepand cu luna martie 2022 s-a infiintat Autoritatea Vamala Romana care functioneaza la nivelul Ministerului Finantelor. Atat in executia de casa a trezoreriei cat si in programul lunar de incasari, sunt incluse si veniturile din vama, analiza incasarilor cumulate pe semestrul I al anului 2022 cuprinzand si activitatea vamala.
Servicii oferite contribuabililor
ANAF impreuna cu Centrul National pentru Informatii Financiare (CNIF) au dezvoltat pe site-ul institutiei, la sectiunea „Servicii Online”, serviciul „Verificare documente electronice eliberate in Spatiul Privat Virtual”, oferind posibilitatea de verificare de catre terte persoane a autenticitatii certificatelor emise in format electronic.
ANAF a intreprins demersurile necesare pentru dezvoltarea Call-center-ului prin modificarea modului de interactiune telefonica cu contribuabilii. Astfel, au fost introduse o serie de informatii utile contribuabililor pe care acestia le pot accesa in sistem self-service prin intermediul IVR (sistem de raspuns vocal interactiv), fiind extins meniul sistemului, pentru a fi oferite informatii pre-inregistrate pentru urmatoarele domenii: Spatiul Privat Virtual, programare online, evitarea dublei impuneri, calendarul obligatiilor fiscale
si modalitati de efectuare a platilor catre ANAF.
In ceea ce priveste activitatea privind indrumarea si asistenta contribuabililor acordata telefonic, s-a raspuns unui numar de 156.173 apeluri din totalul de 157.887 apeluri telefonice primite, ceea ce reprezinta o pondere de 98,9% din totalul apelurilor primite.
De asemenea, agentii Call-center ofera asistenta contribuabililor prin intermediul serviciului chat, in vederea accesarii serviciilor disponibile pe portalul institutiei.
Serviciul Chat este operational incepand cu data de 22.11.2021, iar sesiunile chat sunt monitorizate prin aplicatia specifica. In semestrul I 2022, indrumarea si asistenta acordata contribuabililor prin intermediul sesiunilor de chat s-a concretizat intr-un
numar de 5.963 sesiuni chat.
Totodata, incepand cu luna martie 2022 a fost extinsa posibilitatea de transmitere a solicitarilor contribuabililor prin intermediul Formularului de contact la nivelul tuturor structurilor existente in administratiile fiscale care desfasoara activitati cu contribuabilii.
Astfel, incepand cu luna martie 2022 numarul total al solicitarilor transmise prin intermediul Formularului de contact (atat cele atribuite activitatii de asistenta a contribuabililor, cat si cele atribuite celorlalte structuri fiscale) a crescut semnificativ, ajungand in luna iunie 2022 la un numar de 42.721 solicitari primite (comparativ cu un numar de 3.715 primite in luna ianuarie 2022) .
Raport de activitate ANAF: solutii digitale integrate
Oferirea unei experiente pozitive din perspectiva accesarii serviciilor digitale de catre contribuabili Actiunile intreprinse de ANAF au vizat, in principal, implementarea proiectelor majore de digitalizare a ANAF si optimizarea/dezvoltarea aplicatiilor informatice, pentru a aduce predictibilitate si valoare adugata si a asigura adaptarea la un mediu economic dinamic, puternic influentat si transformat de dezvoltarile tehnologice si efectele pandemiei COVID 19.
In primul semestru s-au inregistrat progrese semnificative in implementarea a sase proiecte, respectiv:
• Proiectul “Fisierul Standard de Control Fiscal (Standard Audit File for Taxation)”
Sistemul este operational incepand cu 1 ianuarie 2022 (data care reprezinta si inceperea termenului de depunere
pentru marii contribuabili).
La 30 aprilie 2022 a fost finalizat contractul de servicii pentru “dezvoltarea sistemului SAF-T, integrare, testare si implementare in productie”.
• Proiectul “Dezvoltarea Sistemului informatic One Stop Shop (OSS_RO)”
La 1 aprilie 2022 a fost disponibil pe portalul ANAF modulul de preinregistrare a contribuabililor in OSS.
A fost finalizata implementarea cerintelor la nivel national privind procesele de administrare fiscala (Serviciul MOSS din cadrul Administratiei pentru Contribuabili Nerezidenti), asigurand administrarea sistemului si mentenanta corectiva si evolutiva a
sistemului informatic.
• Proiectul “e-Factura – sistem obligatoriu de facturare electronica” Sistemul este operational din luna noiembrie 2021.
In perioada 01.04 - 30.06.2022 a fost realizata testarea pentru livrarile de produse cu risc fiscal ridicat (categorie indicata prin OUG nr.130/2021), prin care s-a prevazut posibilitatea de raportare in Sistemul RO e-Factura a facturilor care contin produse cu risc
fiscal ridicat comercializate in relatia B2B (business to business).
Incepand cu 1 aprilie 2022 (prin OUG nr. 131/2021) a fost introdusa obligatia unitatilor afiliate de a transmite facturile
emise catre titularii voucherelor de vacanta si in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.
Aceste doua prevederi legale au contribuit in primul semestru al a.c. atat la familiarizarea cu modul de folosire a sistemului national privind facturarea electronica RO e-Factura de catre mediul de afaceri, fapt ce va permite implementarea rapida a facturarii electronice generalizate dupa obtinerea derogarii de la Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, cat si la combaterea evaziunii fiscale in domeniul produselor cu risc fiscal ridicat si o mai buna urmarire a modului de utilizare a voucherelor de vacanta.
• Proiectul „Servicii de dezvoltare software pentru reproiectarea si optimizarea sistemului informatic – VIES_RO (Value Added Tax
Information Exchange System)"
Proiectul a fost demarat in luna decembrie 2021 si are ca obiect servicii de analiza, reproiectare, migrare si optimizare, dezvoltare, testare, implementare, mentenanta corectiva, adaptiva si evolutiva a sistemului, elaborarea documentatiei specifice sistemului informatic VIES_RO.
• Proiectul „Servicii de dezvoltare software pentru extinderea sistemului - AEOI_RO (Automatic Exchange of Information) cu
functionalitati specifice DAC3/BEPS5 si DAC6 si asigurarea mentenantei sistemului AEOI_RO”
Proiectul a fost demarat in luna decembrie 2021 si vizeaza dezvoltarea unei aplicatii informatice dedicate prin care datele privind tranzactiile transfrontaliere primite atat de la nivel national cat si european sa poata fi vizualizate, descarcate, analizate si valorificate in cadrul analizei de risc. In primele sase luni ale anului 2022, au fost derulate activitati specifice managementului de proiect. De asememea au fost analizate criteriile implementarii, in cadrul sistemului informatic AEOI_RO, a cerintelor intracomunitare, internationale si nationale specifice DAC3/BEPS5 si DAC6 si a impactului functional/tehnic al acestora asupra intregului sistem.
• Proiectul “Cresterea capacitatii administrative a MF si a institutiilor subordonate in vederea imbunatatirii interactiunii cu cetatenii si cu mediului de afaceri pentru obtinerea de servicii electronice extinse prin portalul ANAF”
In primele sase luni ale anului 2022 au fost derulate activitati de pregatire pentru achizitia produselor si serviciilor pentru implementarea platformei integrate, in baza analizei si specificatiilor tehnice/functionale dezvoltate prin contractul de servicii „pentru realizarea analizei generale a starii de fapt a sistemului informatic actual si definirea in detaliu a cerintelor aferente adoptarii noului cadru procedural si informational (infrastructura IT) in vederea dezvoltarii portalului ANAF pentru imbunatatirea interactiunii cetatenilor si mediului de afaceri”.
Digitalizarea formularisticii ANAF
Ca masuri de stimulare a conformarii voluntare si, in acelasi timp, ca raspuns la solicitarile contribuabililor de
imbunatatire a interactiunii cu ANAF, de automatizare a proceselor de declarare fiscala si de simplificare, au fost intreprinse demersuri de digitalizare a formularelor fiscale care se depuneau in format letric la registratura unitatilor fiscale.
La finalul semestrului I 2022, 54 de formulare au fost deja transpuse in format digital, 55 de formulare fiind in
curs de dezvoltare, astfel:
• 13 formulare se afla in procedura de testare/dezvoltare aplicatie;
• 26 formulare au termen de implementare stabilit de CNIF pana la finele anului curent;
• 16 formulare fac obiectul unor demersuri suplimentare in vederea stabilirii unui canal electronic de comunicare.
Prevenirea si combaterea evaziunii fiscale
Reformarea managementului riscului de neconformare fiscala
Principalele actiuni realizate in cursul semestrului I 2022 au vizat continuarea implementarii procesului integrat de
management a riscurilor fiscale ca parte integranta a obiectivelor stategice asumate de catre Agentie. Astfel,
principalele actiuni au fost:
• organizarea grupului de lucru destinat implementarii proiectului APIC/Big Data - o platforma complexa ce va permite gestionarea unui volum masiv de date agregate din sursele interne ale ANAF, precum si din surse externe (structurate si nestructurate) ce va permite standardizarea procesului de analiza de risc a contribuabililor;
• implementarea proiectelor pilot - ”Venituri realizate de contribuabilipersoane fizice din cedarea folosintei bunurilor” si ”Venituri realizate de contribuabili-persoane fizice din prestarea unor activitati de infrumusetare/intretinere”, care fac parte integranta din proiectul cadru ”Dezvoltarea de instrumente in vederea cresterii conformarii fiscale”- 20RO02, finantat prin instrumentul
pentru Asistenta Tehnica de la nivelul Comisiei Europene;
Citeste raportul de activitate ANAF integral AICI ►