email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Asociatie non-profit: monografia contabila pentru inregistrarea patrimoniului

Asociatie non-profit: monografia contabila pentru inregistrarea patrimoniului
asociatie non-profitmonografie contabila asociatiecontabilitate ONG

Asociatiile si fundatiile sunt constituite in baza prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000, cu modificarile si completarile ulterioare. Subiectul articolului de astazi este monografia contabila privind inregistrarea patrimoniului unei asociatii fara scop lucrativ.

Patrimoniul unei asociatii non-profit se poate asimila cu capitalul social al unei societati comerciale. La infiintare, acesta poate fi in bani sau/si in natura depus de fondatori iar dupa dobandirea personalitatii juridice, poate fi utilizat pentru efectuarea de plati (daca este in bani) in interesul asociatiei.

Functionarea asociatiilor se desfasoara potrivit prevederilor urmatoarelor acte normative:

- Ordonanta nr. 26 /2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Ordinul nr. 3.103 din 24 noiembrie 2017 privind aprobarea Reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, cu modificarile si completarile ulterioare
- Legea nr. 227/2014 privind Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare;
- Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

Potrivit prevederilor OG 26/2000, asociatiile si fundatiile astfel constituite sunt persoane juridice de drept privat fara scop patrimonial.

Patrimoniul initial al asociatiei nu poate fi mai mic de 200 lei si este alcatuit din aportul in natura si/sau in bani al asociatilor.
In cazul aportului in natura, constand in bunuri imobile, forma autentica a actului constitutiv si a statutului este obligatorie.

Asociatiile si fundatiile dobandesc personalitate juridica prin inscrierea in Registrul asociatiilor si fundatiilor.

Contabilitatea se organizeaza si se conduce potrivit Legii contabilitatii si prevederilor OMFP 3103/2017.
Ordinul 3103/2017 contine prevederi contabile, asemanatoare celor aplicate soccietatilor potrivit OMFP 1802/2014.

Contabilitatea asociatiei non-profit

Astfel potrivit functiunii conturilor, evidenta patrimoniului unei asociatii se efectueaza prin cont 101 "Capital".

Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta aporturilor de capital, in natura si/sau numerar, pentru constituirea patrimoniului social al persoanei juridice fara scop patrimonial, precum si a majorarii sau reducerii capitalului, potrivit legii.
Contabilitatea analitica se tine pe feluri de aporturi.
Contul 101 "Capital" este un cont de pasiv.

In creditul contului 101 "Capital" se inregistreaza:
- rezervele destinate majorarii patrimoniului social, potrivit legii (106);
- excedentul/profitul realizat in exercitiile financiare precedente, utilizat ca sursa de majorare a capitalului, potrivit legii (exclusiv activitatile cu destinatie speciala) (117);
- aportul in natura (205, 208, 211 la 217, 231, 301, 302, 303, 361, 381);
- sumele depuse ca aport in numerar (512, 531).

In debitul contului 101 "Capital" se inregistreaza:
- deficitele/pierderile realizate in exercitiile financiare precedente, acoperite prin reducerea capitalului social, conform hotararii adunarii generale (exclusiv activitatile cu destinatie speciala) (117);
- sumele virate, potrivit legii, la incetarea activitatii (512).

Soldul contului reprezinta valoarea capitalului persoanei juridice fara scop patrimonial.

Asadar, patrimonial unei asociatii se inregistreaza astfel:
2xx/3xx = 101

Sau/si:
512x/531x = 101

Persoanele juridice fara scop patrimonial intocmesc situatii financiare anuale. Termenul de depunere a acestora este de 120 zile de la incheierea exercitiului financiar.

Situatiile financiare anuale ale persoanelor juridice fara scop patrimonial sunt supuse verificarii:
- de catre cenzori;
- de catre auditori financiari, in cazul asociatiilor sau fundatiilor recunoscute de Guvernul Romaniei ca fiind de utilitate publica.


Raspuns oferit in luna aprilie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti. 
 


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
asociatie non-profitmonografie contabila asociatiecontabilitate ONG


Data aparitiei: 10 Aprilie 2023
Ultima actualizare: 01 Mai 2023

Votati articolul "Asociatie non-profit: monografia contabila pentru inregistrarea patrimoniului":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X