Ordinul nr. 2649/2023 privind modificarea si completarea unor reglementari contabile introduce noi conturi in Planul de conturi general. Actul normativ a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 903 din 06 octombrie 2023.
Contul 617 «Cheltuieli de management»
Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta cheltuielilor de management.
In debitul contului 617 «Cheltuieli de management» se inregistreaza sumele reprezentand cheltuielile de management (401, 408).
- Oct 2238 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, editia 47
2024, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Oct 2297 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Salarizare si Contributii
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Oct 2399 locuri
disponibileWebinarul Noua Lege a Pensiilor
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Contul 618 «Cheltuieli de consultanta»
Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta cheltuielilor de consultanta, aferente perioadei curente.
In debitul contului 618 «Cheltuieli de consultanta» se inregistreaza sumele reprezentand cheltuielile de consultanta (401, 408)
Inregistrare cheltuieli in conturile 617 si 618
Pentru a clarifica orice nelamurire legata de utilizarea acestor conturi, analizam in cele ce urmeaza urmatoarea speta:
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 - REDUCERE 40
Manual de politici contabile - Stick USB
"Ce cheltuieli trebuie sa includem in noile conturi 617 "Cheltuieli de management" si 618 "Cheltuieli de consultanta"?
Serviciile IT primite de la grup ar trebui incadrate in contul 617? Dar facturile de la grup pentru costuri aferete suportului acordat pentru cresterea portofoliului de clienti? Ma puteti ajuta cu exemple de cheltuieli ce ar trebui incadrate in contul 618? La 618 cheltuieli de consultanta incadram serviciile de consultanta legislativa, avocati? Ce alte exemple de costuri ar trebui incadrate aici?"
Raspuns: Dupa cum le spune si denumirea, cu ajutorul conturilor 617 si 618, nou-introduse prin OMF 2649/2023 se tine evidenta cheltuielilor de management, respectiv a cheltuielilor de consultanta.
Incadrarea cheltuielilor intr-o categorie sau alta se face de la caz la caz, in functie de prevederile contractuale si de natura serviciilor efectiv prestate si tinand cont de faptul ca managementul implica un ansamblu de activitati de organizare si conducere a unor activitati/subactivitati, iar consultanta implica oferirea de sfaturi, opinii, concluzii de catre o persoana in probleme ce tin de specialitatea sau calificarea sa.
Societatea care inregistreaza cheltuielile este cea in masura sa aprecieze natura cheltuielilor pornind de la date efective, concrete si sa le inregistreze mai apoi in conturile contabile corespunzatoare.
Spre exemplu, cheltuielile cu serviciile IT primite de la grup nu vor fi incadrate in categoria cheltuielilor de management daca acestea sunt servicii prestate in beneficiul direct al societatii. In schimb, ele ar putea fi incadrate in categoria cheltuielilor de management, daca reprezinta cota-parte alocata societatii din cheltuielile cu serviciile IT prestate la nivelul grupului in vederea coordonarii membrilor, insa aceasta si in functie de contractele/acordurile existente la nivelul grupului cu privire la alocarea costurilor.
Situatia este asemanatoare in privinta costurilor aferente suportului acordat de grup pentru cresterea portofoliului de clienti, respectiv in functie de continutul concret al serviciilor prestate de grup care au ca efect cresterea acestui portofoliu.
In categoria cheltuielilor de management se incadreaza si costurile de management, administrare si conducere de la nivelul central al grupului, alocate societatii pe baza diferitelor chei de alocare, cu respectarea reglementarilor referitoare la preturile de transfer.
Referitor la serviciile de consultanta, cu titlu de exemplu sunt serviciile consultantilor fiscali. Tot in aceasta categorie se pot incadra si consultanta oferita de un avocat cu privire la tipul de contract ce poate fi incheiat intr-o afacere anume, consultanta cu privire la aplicarea reglementarilor legale la situatia concreta a societatii, consultanta cu privire la atragerea unor fonduri nerambursabile pentru finantarea activitatii, consultanta in marketing cu privire la intrarea pe piata cu un nou produs etc.
Tot cu titlu de exemplu, nu se incadreaza in categoria consultantei serviciile contabile constand in intocmirea evidentelor contabile si a situatiilor financiare anuale si alte raportari specifice ori serviciile juridice oferite de avocati constand in asistenta si reprezentare juridica, redactarea de acte juridice, atestarea identitatii partilor, a continutului si a datei actelor prezentate spre autentificare etc.
Raspuns oferit in luna octombrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com