email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Organizarea evidentei privind TVA

TVAorganizarea evidenteicontabilitate

Multumim Newsletter-ului Taxe si Impozite Actual

Andrei Savescu, coordonator Newsletter Taxe si Impozite Actual


                      Organizarea evidentei privind TVA


1. Cine tine evidente privind TVA?

Au obligatia sa tina evidente corecte si complete:

1. persoanele impozabile stabilite in Romania, pentru operatiunile efectuate in desfasurarea activitatii lor economice, pentru operatiunile pentru care sunt obligate la plata taxei, pre-cum si pentru orice alta operatiune in legatura cu TVA;

2. persoanele obligate la plata taxei pentru orice operatiune sau care se identifica drept persoane inregistrate in scopuri de TVA, in scopul desfasurarii oricarei operatiuni, pentru operatiunile respective;

3. persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile, pentru toate achizitiile intracomunitare;

4. asociatul care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, potrivit contractului incheiat intre parti, in cazul asociatiilor in participatiune care nu constituie o persoana impozabila, pentru operatiunile realizate de respectiva asociatie in participatiune.

2. Ce evidente trebuie sa tinem privind TVA?

Fiecare persoana impozabila va tine urmatoarele evidente si documente:

1. evidente contabile ale activitatii sale economice;

2. al doilea exemplar al facturilor sau al altor documente emise de aceasta si legate de activitatea sa economica;

3. facturile sau alte documente primite si legate de activitatea sa economica;

4. documentele vamale si, dupa caz, cele privind accizele legate de importul, exportul, livrarea intracomunitara si achizitia intracomunitara de bunuri realizate de respectiva persoana;

5. facturile si alte documente emise sau primite de respectiva persoana pentru majorarea sau reducerea contravalorii livrarilor de bunuri, prestarilor de servicii, achizitiilor intracomunitare sau importurilor;

6. un registru al non-transferurilor de bunuri transportate de persoana impozabila sau de alta persoana in contul acesteia in afara Romaniei, dar in interiorul Comunitatii, pentru urmatoarele operatiuni:

  • prestarea de servicii in beneficiul persoanei impozabile, care implica lucrari asupra bunurilor corporale efectuate in statul membru in care se termina expedierea sau transportul bunului, cu conditia ca bunurile, dupa prelucrare, sa fie reexpediate persoanei impozabile din Romania de la care fusesera expediate sau transportate initial;
  • utilizarea temporara a bunului respectiv pe teritoriul statului membru de destinatie a bunului expediat sau transportat, in scopul prestarii de servicii in statul membru de destinatie, de catre persoana impozabila stabilita in Romania;
  • pentru alte situatii in care se aplica masuri de simplificare;

7. un registru pentru bunurile mobile corporale primite care au fost transportate din alt stat membru al Comunitatii in Romania sau care au fost importate in Romania sau achizitionate din Romania de o persoana impozabila nestabilita in Romania si care sunt date unei persoane impozabile in Romania in scopul expertizarii sau pentru lucrari efectuate asupra acestor bunuri in Romania, cu exceptia situatiilor in care, prin ordin al ministrului economiei si finantelor, nu se impune o asemenea obligatie. Registrul bunurilor primite nu trebuie tinut, in cazul bunurilor care sunt plasate in regimul vamal de perfectionare activa.

3. Ce cuprinde registrul non-transferurilor?

Registrul non-transferurilor va cuprinde:

  • denumirea si adresa primitorului;
  • un numar de ordine;
  • data transportului bunurilor;
  • descrierea bunurilor transportate;
  • cantitatea bunurilor transportate;
  • valoarea bunurilor transportate;
  • data transportului bunurilor care se intorc dupa prelucrare sau expertiza;
  • descrierea bunurilor returnate;
  • cantitatea bunurilor returnate;
  • descrierea bunurilor care nu sunt returnate;
  • cantitatea bunurilor care nu sunt returnate;
  • o mentiune referitoare la documentele emise in legatura cu bunurile care nu sunt returnate;
  • data emiterii acestor documente.

Registrul non-transferurilor nu trebuie completat pentru urmatoarele bunuri:

  • mijloacele de transport inmatriculate in Romania;
  • paleti, containere si alte ambalaje care circula fara facturare;
  • bunurile necesare desfasurarii activitatii de presa, radiodifuziune si televiziune;
  • bunurile necesare exercitarii unei profesii sau meserii daca:

pretul sau valoarea normala pe fiecare bun in parte nu depaseste nivelul de 1.250 euro la cursul de schimb din data la care bunul este transportat sau expediat in alt stat membru si cu conditia ca bunul sa nu fie utilizat mai mult de 7 zile in afara Romaniei; sau

pretul sau valoarea normala pe fiecare bun in parte nu depaseste nivelul de 250 euro la cursul de schimb din data la care bunul este transportat sau expediat in alt stat membru si cu conditia ca bunul sa nu fie utilizat mai mult de 24 de luni in afara Romaniei;

  • computerele portabile si alt material profesional similar care este transportat in afara Romaniei in cadrul unei deplasari de afaceri de catre personalul unei entitati economice sau de catre o persoana fizica autorizata.

4. Ce cuprinde registrul bunurilor primite?

Acest registru va cuprinde:

  • denumirea si adresa expeditorului;
  • un numar de ordine;
  • data primirii bunurilor;
  • descrierea bunurilor primite;
  • cantitatea bunurilor primite;
  • data transportului bunurilor transmise clientului dupa expertizare sau prelucrare;
  • cantitatea si descrierea bunurilor care sunt returnate clientului dupa expertizare sau prelucrare;
  • cantitatea si descrierea bunurilor care nu sunt returnate clientului;
  • o mentiune referitoare la documentele emise in legatura cu serviciile prestate, precum si data emiterii acestor documente.

5. Ce cuprind jurnalele pentru vanzari si cumparari?

Jurnalele pentru vanzari si pentru cumparari, registrele, evidentele si alte documente similare ale activitatii economice a fiecarei persoane impozabile se vor intocmi astfel incat sa permita stabilirea urmatoarelor elemente:

  • valoarea totala, fara taxa, a tuturor livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii efectuate de aceasta persoana in fiecare perioada fiscala, evidentiata distinct pentru:

       livrarile intracomunitare de bunuri scutite;
       livrari/prestari scutite de taxa sau pentru care locul livrarii/prestarii este in afara Romaniei; 
       livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii taxabile si carora li se aplica cote diferite de taxa;

  • valoarea totala, fara taxa, a tuturor achizitiilor pentru fiecare perioada fiscala, evidentiata distinct pentru:

        achizitii intracomunitare de bunuri; 
        achizitii de bunuri/servicii pentru care persoana impozabila este obligata la plata taxei;
       achizitii de bunuri, inclusiv provenite din import, si de servicii, taxabile, carora li se aplica cote diferite de taxa;

  • taxa colectata de respectiva persoana pentru fiecare perioada fiscala;
  • taxa totala deductibila si taxa dedusa pentru fiecare perioada fiscala;
  • calculul taxei deduse provizoriu pentru fiecare perioada fiscala, a taxei deduse efectiv pentru fiecare an calendaristic si al ajustarilor efectuate, atunci cand dreptul de deducere se exercita pe baza de pro-rata, evidentiind distinct:

             taxa dedusa;
             taxa nededusa;
             taxa dedusa pe baza de pro-rata.

Atentie!

Aceste documente nu sunt formulare tipizate stabilite de Ministerul Economiei si Finantelor. Fiecare persoana impozabila poate sa isi stabileasca modelul documentelor pe baza carora determina taxa colectata si taxa deductibila, conform specificului propriu de activitate. Modelele orientative ale jurnalelor si registrelor care trebuie intocmite sunt propuse in anexele nr. 1-4 la O.M.F.P. nr. 1.372/2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

6. Cum intocmim si cum arhivam?

Putem intocmi aceste documente manual sau prin utilizarea sistemului informatic, dupa caz.

De asemenea, le putem stoca prin orice metode si in orice loc, in urmatoarele conditii:

1. locul de stocare sa se afle pe teritoriul Romaniei, cu exceptia celor intocmite prin mijloace electronice, care pot fi pastrate in orice loc, daca pe perioada stocarii:

  • se garanteaza accesul on-line la datele respective;
  • se garanteaza integritatea continutului documentelor respective;

2. in cazul stocarii prin mijloace electronice, aceste documente sa fie puse la dispozitia organelor fiscale competente fara nicio intarziere, ori de cate ori ni se solicita acest lucru.

Concluzie

Noul ordin, care abroga vechile reglementari, respectiv O.M.F.P. nr. 2.217/2006, nu aduce modificari semnificative organizarii evidentei privind TVA.



 


 

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul contabilul.ro " si link catre www.contabilul.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.


 

 


NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Cunoasteti modificarile legate de TVA? Amenzile sunt uriase!


Spune “Adio!” incertitudinilor tale privind Taxa pe Valoarea Adaugata!
A aparut Cartea Verde a TVA, editia pe 2022!

Cartea Verde a TVA acopera absolut orice operatiune din sfera de aplicare a TVA si, foarte important, ofera intotdeauna informatie actualizata. Toate modificarile Codului fiscal cu referire la TVA sunt prezentate, explicate si comentate cu promptitudine. Lucrarea iti arata cat se poate de clar, simplu si pe scurt, cum se aplica regulile TVA pentru toate tipurile de operatiuni existente in practica.

Afla totul despre noile reguli TVA care se aplica in 2022!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
TVAorganizarea evidenteicontabilitate

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 12 Noiembrie 2008


Votati articolul "Organizarea evidentei privind TVA":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • 25 de intrebari si raspunsuri ANAF despre e-Factura. Situatii intalnite in practica

    • ANAF a publicat recent o colectie de intrebari si raspunsuri oferite de reprezentantii institutiei despre e-Factura, care cuprinde mai multe situatii intalnite in practica de contribuabili.  e-Factura este unul dintre instrumentele implementate de Fisc pentru eliminarea evaziunii fiscale. Legea este inca proaspata, iar contabilii si antreprenorii intampina numeroase obstacole in respectarea regimului legislativ.  ...» citeste mai departe aici

  • Trecerea optionala la impozitul pe profit. Care sunt conditiile pentru o microintreprindere din 2023

    • Tinand cont de modificarile recente aduse Codului fiscal, trecerea optionala la impozitul pe profit are conditii noi.  Asadar, in cazul unei microintreprinderi, in ce conditii se poate opta ca de la inceputul anului 2023 sa devina platititoare de impozit pe profit Trecerea optionala la impozitul pe profit: raspunsul specialistului In baza modificarilor aduse art. 48 alin. 1 din Codul fiscal prin OG 16/2022 si care vor intra in vigo...» citeste mai departe aici

  • Guvernul plafoneaza pretul pentru lemnele de foc la 400 lei pe metrul cub

    • Guvernul impune plafonarea pretului pentru lemnele de foc la 400 lei pe metrul cub, la 1.500 de lei pe tona pentru brichetele de lemn si la 2.000 de lei pentru peleti, potrivit OUG 143/2022 (M.O. 970 din 5 octombrie 2022).  Decizia a fost luata in contextul crizei energetice pe care o traverseaza Europa, precum si al perspectivelor pe termen scurt si mediu. Se constata o serie de cresteri artificiale ale preturilor la lemnul de foc si la produsele der...» citeste mai departe aici

  • Ultimele precizari ANAF facute pentru stabilirea rezidentei fiscale

    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala informeaza contribuabilii persoane fizice care sosesc /pleaca, in/din Romania pentru o perioada ce depaseste in total 183 de zile ca, in vederea stabilirii rezidentei fiscale, au obligatia depunerii la ANAF a Chestionarului pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania sau, dupa caz, a Chestionarului pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania. Chestion...» citeste mai departe aici

  • Ce s-a schimbat in legislatia privind concediile. Ghid practic

    • Au fost introduse noi prevederi in legislatia privind concediile carora trebuie sa le acorzi atentie. Noutatile vizeaza concediul paternal (Legea nr. 117/2022), cuantumul indemnizatiei de concediu de crestere a copilului (Legea nr. 225/2021) si concediul medical pentru ingrijirea pacientilor cu afectiuni oncologice (Legea nr. 24/2022).  Orice modificare legislativa genereaza intotdeauna o sumedenie de neclaritati si favorizeaza, in consecinta, controalele de la...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Sistemele e-Factura si e-Transport vin cu noi OBLIGATII fiscale!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X