email
Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Primiri ori restituiri de imprumuturi in numerar: clarificari privind art. 4 din Legea 70/2015

Primiri ori restituiri de imprumuturi in numerar: clarificari privind art. 4 din Legea 70/2015
restituire imprumut in numerarincasari si plati in numerarlegea 702015plafon zilnic imprumut numerar

Prevederile art. 4 (alin. 1 si alin. 4) din Legea 70/2015 continua sa creeze dificultati in practica, motiv pentru care va prezentam speta de mai jos.

Intrebare: Avand in vedere ca in conformitate cu prevederile art. 4 alin. (1) din Legea 70/2015 primirile ori restituirile de imprumuturi sau alte finantari intre o persoana juridica si o persoana fizica se pot efectua in numerar in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei catre/de la o persoana, va rugam sa precizati daca prevederile art. 4 alin. (4) referitoare la operatiunile de incasari si plati, reprezentand imprumuturi intre persoanele juridice si persoanele fizice care au calitatea de "alti creditori" si care se pot efectua doar fara numerar nu sunt in contradictie cu prevederile art. 4 alin. (1), iar in caz contrar sa precizati ce reprezinta reprezinta o persoana fizica in calitate de alt creditor.

Comandati acum exemplarul dvs. din lucrarea Incasari si plati in numerar: obligatii legale, interdictii, aspecte practice si descoperiti rapid si usor esenta noilor modificari legislative, evitand timpi morti generati de legislatia stufoasa, interpretabila si incompleta!

Raspuns: Conform prevederilor Legii nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar, modificata prin Legea nr. 296/2023 si prin OUG nr. 98/2023:

Art. 1
(1) Operatiunile de incasari si plati efectuate de persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati cu sau fara personalitate juridica de la/catre oricare dintre aceste categorii de persoane se vor realiza numai prin instrumente de plata fara numerar, definite potrivit legii.

Art. 4
(1) Operatiunile de incasari si plati in numerar efectuate intre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) si persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor livrari ori achizitii de bunuri sau a unor prestari de servicii, dividende, cesiuni de creante sau alte drepturi si primiri ori restituiri de imprumuturi sau alte finantari, se efectueaza cu incadrarea in plafonul zilnic de 10.000 lei catre/de la o persoana.

(2) Sunt interzise incasarile si platile fragmentate de la/catre o persoana, pentru operatiunile de incasari/plati in numerar prevazute la alin. (1), cu o valoare mai mare decat plafonul prevazut la alin. (1), precum si fragmentarea tranzactiilor reprezentand cesiuni de creante sau alte drepturi, primiri ori restituiri de imprumuturi sau alte finantari, dividende, respectiv fragmentarea unei livrari de bunuri sau a unei prestari de servicii, cu valoare mai mare decat plafonul prevazut la alin. (1).

(3) Prevederile alin. (2) nu se aplica in cazul livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii care se efectueaza cu plata in rate, in conditiile in care intre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) si persoanele fizice sunt incheiate contracte de vanzare-cumparare cu plata in rate, conform legii.

(4) Operatiunile de incasari si plati intre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) si persoanele fizice in calitate de asociati/actionari/administratori/persoane fizice/alti creditori exclusiv creditorii institutionali care desfasoara activitati de intermediere financiara prevazute de lege reprezentand imprumuturi, indiferent de natura si destinatia acestora, se efectueaza numai prin instrumente de plata fara numerar.

In urma modificarilor aduse Legii nr. 70/2015, in vigoare de la 11.11.2023:

- articolul 4 alin (1) mentine limitarea anterioara pentru incasari si plati in numerar efectuate de la/catre persoanele fizice, reprezentand contravaloarea unor livrari ori achizitii de bunuri sau a unor prestari de servicii, dividende, cesiuni de creante sau alte drepturi si primiri ori restituiri de imprumuturi sau alte finantari la un plafon zilnic de 10.000 lei de la/catre o persoana;

- articolul 4 alin (4) introduce o restrictie suplimentara privind operatiunile de incasari si plati intre persoanele juridice, persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale, intreprinderile familiale, liber profesionistii, persoanele fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocierile si alte entitati cu sau fara personalitate juridica si persoanele fizice in calitate de asociati/actionari/administratori/persoane fizice/alti creditori reprezentand imprumuturi, indiferent de natura si destinatia acestora, aceste operatiuni fiind reglementate a se efectua numai prin instrumente de plata fara numerar.

Persoanele fizice in calitate de alti creditori in sensul art. 4 lin (4) sunt, in opinia mea, persoanele fizice care nu au calitatea de asociati, actionari, administratori, persoane fizice titulare ale PFA, II, etc, nu se incadreaza in categoria creditorilor institutionali care desfasoara activitati de intermediere financiara prevazute de lege, dar acorda persoanelor juridice, persoanelor fizice autorizate, intreprinderilor individuale, intreprinderilor familiale, liber profesionistilor, persoanelor fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocierilor si altor entitati cu sau fara personalitate juridica imprumuturi, indiferent de natura si destinatia acestora.

Pornind de la premisa ca prin prevederile alin. (4) al art. 4 din Legea 70/2015 legiuitorul a intentionat sa completeze si nu sa contrazica prevederile alin. (1) ale aceluiasi articol si in lipsa altor clarificari suplimentare, apreciez ca aceste prevederi sunt aplicabile asa cum au fost instituite prin lege.

Legea instituie sanctiuni contraventionale pentru nerespectarea prevederilor art. 4 alin (1) si (2), respectiv pentru depasirea plafonului zilnic de 10.000 lei pentru operatiunile de plati si incasari in numerar catre/de la o persoana fizica, reprezentand contravaloarea unor livrari ori achizitii de bunuri sau a unor prestari de servicii, dividende, cesiuni de creante sau alte drepturi si primiri ori restituiri de imprumuturi sau alte finantari, precum si pentru fragmentarea tranzactiilor care depasesc acest plafon.

Pentru nerespectarea art. 4 alin (4) nu sunt prevazute sanctiuni in forma actuala a legii.

Potrivit art. 12 din Legea 70/2015:
(1) Nerespectarea prevederilor art. 1 alin. (1), art. 3 alin. (2) si (3), art. 4 alin. (1) si (2), art. 4 2 alin. (1), art. 9 si 10 constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni, si se sanctioneaza, prin derogare de la prevederile art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, cu amenda de 25% din suma incasata/platita, respectiv detinuta in casierie, care depaseste plafonul stabilit de prezentul capitol pentru fiecare tip de operatiune, dar nu mai putin de 500 lei.
(2) Nerespectarea prevederilor art. 6 si art. 11 alin. (1)-(4) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 15.000 lei la 20.000 lei.

Raspuns oferit in luna decembrie 2023 de catre specialistii site-ului Portalcontabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pexels.com


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

CECCAR 2024 - Subiecte rezolvate pentru Accesul la Stagiu!


Cele 100 de teste-grila sunt exact 
in genul celor care se dau la examen!
 
Sunt teste foarte variate, in perfecta concordanta cu metodologia de examinare, insotite de temeiuri legale si explicatii profesioniste. Ele acopera toate domeniile din programa de examen:
  • contabilitate;
  • fiscalitate; 
  • drept; 
  • evaluarea economica si financiara a intreprinderilor; 
  • audit; 
  • expertiza contabila; 
  • doctrina; 
  • deontologia profesiei contabile.
...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
restituire imprumut in numerarincasari si plati in numerarlegea 702015plafon zilnic imprumut numerar


Data aparitiei: 08 Decembrie 2023

Votati articolul "Primiri ori restituiri de imprumuturi in numerar: clarificari privind art. 4 din Legea 70/2015":
Rating:

Nota: 4.83 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Contribuabili mici: termen depunere D406 si perioada de gratie

    • In acest articol ne propunem sa oferim o viziune cuprinzatoare asupra SAF-T si a implicatiilor sale pentru micii contribuabili.  Categoriile de contribuabili/platitori care sunt obligate sa transmita fisierul standard de control fiscal si sunt prevazute in Anexa nr. 5 din Ordinul 1783/2021, care prevede: Obligatia de transmitere a fisierului standard de control fiscal prin intermediul Declaratiei informative D406 devine efectiva pentru fiecare categor...» citeste mai departe aici

  • Declaratia unica pentru PFA care se infiinteaza in cursul anului: totul despre impozitul pe venit, CAS si CASS

    • Veniturile din activitati independente sunt supuse impozitului pe venit stabilit in cota de 10% asupra venitului net anual impozabil determinat pe baza normelor de venit anual stabilite in conditiile art. 69 din Codul fiscal sau in sistem real conform art. 68 din Codul fiscal, conform optiunii exprimate de persoana fizica. In situatia in care activitatea este inclusa in Nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza norme...» citeste mai departe aici

  • e-Transport: cele mai frecvente 50 de dificultati intalnite in practica in 2024

    • In Romania a fost instituit Sistemul RO e-Transport, un ansamblu de reguli si aplicatii informatice menit sa monitorizeze transporturile de marfuri cu risc ridicat pe teritoriul national si sa identifice eventuale nereguli, in baza asa-numitului cod UIT (cod unic generat de sistem, prin intermediul caruia se identifica bunurile care fac obiectul transportului).   Acest nou sistem a adus practic o schimbare radicala a modului de lucru al firmelor si a genera...» citeste mai departe aici

  • Folosirea masinii firmei de catre actionar: atentie la deducerea cheltuielilor auto!

    • Conform reglementarilor fiscale din Romania, atunci cand vine vorba despre deducerea cheltuielilor legate de autoturisme utilizate de persoanele cu functii de conducere, este esential sa se demonstreze ca utilizarea autoturismului serveste intereselor afacerii, nu intereselor personale ale utilizatorului. Acest principiu se aplica chiar si atunci cand deducerea este limitata la 50%, pentru autoturismele folosite atat in scopuri de afaceri, cat si personale. In legis...» citeste mai departe aici

  • Cum eliberezi o adeverinta de vechime

    • Una dintre responsabilitatile esentiale ale angajatorilor este sa elibereze adeverinta de vechime in munca. Acest document are rolul de a atesta perioada de angajare a unei persoane dupa desfiintarea carnetului de munca. Adeverinta trebuie sa fie furnizata obligatoriu in momentul incetarii contractului individual de munca. Aceasta include informatii despre activitatea desfasurata, durata angajarii, salariul, perioadele si motivele de suspendare, datele de identificare ale salariatul...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba in 2024!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X