Potrivit prevederilor art. 7 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele juridice au obligatia sa efectueze inventarierea generala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar, precum si in cazul fuziunii, divizarii sau lichidarii si in alte situatii prevazute de lege.
Cine efectueaza inventarierea
Potrivit prevederilor art. 7 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia sa efectueze inventarierea generala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute la inceputul activitatii:
- societatile comerciale;
- societatile/companiile nationale;
- regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare;
- societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice;
- institutiile publice;
- asociatiile, fundatiile, organizatiile non-guvernamentale si celelalte persoane juridice fara scop patrimonial;
- subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, precum si subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate;
- organismele de plasament colectiv care nu sunt constituite prin act constitutiv, astfel cum sunt prevazute in legislatia pietei de capital;
- fondurile de pensii facultative;
- fondurile de pensii administrate privat;
- persoanele fizice care desfasoara activitati producatoare de venituri
- asociatiile de proprietari.
Dar, dupa cum poate confirma oricine a fost implicat vreodata intr-o inventariere, operatiunea este foarte laborioasa, mare devoratoare de timp si foarte stresanta - pot aparea usor erori, situatii neprevazute, cazuri in care nu stiti cum sa procedati sau diferente majore intre patrimoniul stabilit la inventariere si cel care figureaza in contabilitate.
Sanctiuni aplicabile
Nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice, cu privire la efectuarea inventarierii, aprobarea procedurilor contabile prevazute de legislatie, constituie contraventie potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si se sanctioneaza cu amenda de la 400 lei la 5.000 lei.
Se sanctioneaza:
- neefectuarea inventarierii;
- neexistenta unei proceduri privind inventarierea;
- neintocmirea deciziei de inventariere;
- inexistenta declaratiei gestionarului;
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Examen Consultant Fiscal 2024
Manual de politici contabile - Stick USB
- neintocmirea documentelor aferente procesului de inventariere;
- refuzul de confirmare a creantelor si datoriilor inventariate;
Aspecte sensibile intalnite in timpul inventarierii
Practica a aratat ca responsabilii cu inventarierea se lovesc adesea de situatii in care nu stiu cum sa procedeze. Aceste situatii sunt prezentate in Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA.ONG, insotite de procedura exacta, pas cu pas, care trebuie urmata pentru solutionarea lor. Iata in continuare cateva asemenea situatii/intrebari (lista completa o gasiti in lucrare):
--> Ce metode exista pentru a se evita numararea de doua ori a aceluiasi produs?
--> Cum se realizeaza inventarierea bunurilor achizitionate aflate in curs de aprovizionare?
--> Cum se realizeaza inventarierea bunurilor aflate in stoc, fara a se bloca onorarea comenzilor clientilor?
--> Ce informatii obligatorii trebuie sa contina o lista de inventar?
--> Ce documente trebuie sa semneze gestionarul?
--> Cum se inventariaza creantele aflate in litigiu?
--> Cum se procedeaza in cazul bunurilor depreciate ireversibil?
--> Cum se poate evita numararea produselor care apartin tertilor?
--> Ce documente justificative trebuie sa existe pentru inregistrarea in contabilitate a minusurilor constatate?
--> In ce conditii se pot compensa minusurile cu eventualele plusuri constatate?
Gasiti solutiile optime in Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG >>
Black Friday 2024 pentru contabili: reducerile pe care le-ati asteptat un an intreg
Va prezentam in continuare cateva lucrari pe care le puteti achizitiona de Black Friday, cu REDUCERI de pana la 80% si transport GRATUIT, indiferent de valoarea comenzii.
Declaratia 406 SAF-T. Cazuri practice - 80% REDUCERE
Regasiti in lucrare 55 de situatii dificile, actuale, intalnite frecvent de contribuabili in momentul raportarii SAF-T, insotite de raspunsuri clare, complete, excelent argumentate de specialisti. Lucrarea are un caracter 100% practic si elimina o multime de neclaritati.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 - 50% REDUCERE
Lucrarea contine 76 monografii contabile din domenii precum agricultura, asociere in participatie, comert, HORECA, rezultatul exercitiului si bilant, imobilizari, productie, reorganizari de intreprinderi, ONG, salarizare, servicii, subventii, PFA etc
Mijloace fixe. Manual actualizat. Legislatie explicata. Studii de caz - 50% REDUCERE
Stiti cum sa incadrati un obiect - mijloc fix sau obiect de inventar? Ce tratament fiscal-contabil ar trebui sa-i aplicati? Care sunt noile reguli de impozitare a profitului reinvestit? Cum sa va feriti de inregistrari eronate aducatoare de amenzi consistente? Descoperiti modele de inregistrari fiscale perfect legale!
Saga pentru PFA. Operare, exemple practice, recomandari - 70% REDUCERE
Lucrarea, elaborata de specialisti in domeniu, raspunde clar si cu exemple practice intrebarilor dvs. privind utilizarea programului SAGA PS, functiile pe care le indeplineste, modul de introducere a unor date specifice, realizarea documentelor fiscal-contabile.