Contabilitatea asociatiilor de proprietari se organizeaza si se conduce in principal, in baza urmatoarelor acte normative:
- Legea nr. 196 din 20 iulie 2018 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari si administrarea condominiilor;
- Legea nr. 82/1991 a contabilitatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- OMFP nr. 3103/2017 privind aprobarea Reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial - Anexa 2 Reglementari privind organizarea si conducerea contabilitatii in partida simpla de catre persoanele juridice fara scop patrimonial;
- OMFP nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, cu modificarile si completarile ulterioare;
- OMFP nr. 2861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii;
Contabilitatea asociatiilor de proprietari - cum se organizeaza
Administratorul asociatiei de proprietari organizeaza si conduce contabilitatea in partida simpla a veniturilor si cheltuielilor asociatiei de proprietari cu respectarea prevederilor legale in vigoare privind legislatia financiar-contabila.Nu am gasit preveder in baza carora asociatia de proprietari poate tine contabilitate in partida dubla.
Conform art. 74 alin. (1) din Legea nr. 196/2018, contabilitatea asociatiilor de proprietari, se organizeaza si conduce, in partida simpla.
Contabilitatea in partida simpla se tine in limba romana si in moneda nationala.
Orice operatiune economico-financiara se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza evidentierii in contabilitatea in partida simpla, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
Documentele justificative care se evidentiaza in contabilitatea in partida simpla angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit, vizat si aprobat, precum si a celor care le-au inregistrat in contabilitate, in conditiile prevazute de legea contabilitatii.
Modelele formularelor comune pe economie, privind activitatea financiara si contabila desfasurata de catre asociatiile de proprietari se regasesc in OMFP nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, cu modificarile si completarile ulterioare.
Asociatiile de proprietari, au obligatia sa efectueze inventarierea generala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, in situatiile prevazute de lege, cu respectarea prevederilor OMFP nr. 2861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.
Registrele asociatiei de proprietari
Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
Contractul de mandat Optimizare fiscala Avantaje si dezavantaje
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
I. Registrul unic al asociatiei de proprietari, cuprinde procesele-verbale ale adunarii generale, comitetului executiv si cenzorului/comisiei de cenzori;
II. Registrele de contabilitate, sunt:
Registrul-jurnal (cod 14-1-1/A);
Registrul-inventar (cod 14-1-2)
Registrul unic de venituri si cheltuieli al asociatiei de proprietari;
Registrul pentru evidenta Fondului de rulment (cod 14-6-25/a);
Registrul pentru evidenta Fondului de reparatii (cod 14-6-25/b);
Registrul pentru evidenta Fondului de penalizari (cod 14-6-25/d);
Registrul pentru evidenta Fondului sumelor speciale (cod 14-6-25/c);
Registrele de contabilitate se utilizeaza in stricta concordanta cu destinatia acestora si se prezinta in mod ordonat si astfel completate incat sa permita, in orice moment, identificarea si controlul operatiunilor contabile efectuate.
Registrul-jurnal (cod 14-1-1/A) serveste la inregistrarea operativa a tuturor operatiunilor desfasurate, pe baza documentelor justificative.
Registrul-inventar (cod 14-1-2) serveste la inregistrarea tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, grupate in functie de natura lor, inventariate potrivit normelor legale.
III. Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, lunar se intocmeste "Situatia soldurilor elementelor de activ si de pasiv" (cod 14-6-30/d), pe baza datelor inscrise si totalizate in fise si jurnale contabile.
Astfel, administratorul sau persoana imputernicita, intocmeste lunar si depune semestrial la compartimentul specializat in sprijinirea si indrumarea asociatiilor de proprietari pe a carei raza teritoriala se afla condominiul situatia soldurilor elementelor de activ si pasiv.
De asemenea administratorul are obligatia sa tina evidenta incasarilor si platilor in numerar, introcmind Registrul de casa.
Registrul de casa se intocmeste zilnic, in doua exemplare, pe baza actelor justificative de incasari si plati in numerar.
Cenzorii/Comisia de cenzori sunt persoanele mandatate de asociatia de proprietari sa urmareasca aplicarea prevederilor Legii nr. 196/ 2018 de catre organele de conducere ale asociatiei de proprietari si sa verifice executia bugetului de venituri si cheltuieli conform prevederilor legale in vigoare.
Comisia de cenzori este formata dintr-un numar impar de membri, nu mai mare de cinci.
In cazul in care cenzorul/membrii comisiei de cenzori sunt persoane fizice, acestea trebuie sa aiba cel putin studii medii in domeniul economic sau studii in domeniul juridic.
In cazul in care cenzorul este persoana juridica, acesta trebuie sa aiba domeniul de activitate contabilitate, audit financiar sau consultanta in domeniul fiscal, conform legislatiei in vigoare.
Declaratiile care se depun sunt cele aferente unui ONG
-D112 in cazul in care are salariati
-D101 anual
Asociatia de proprietari, constituita ca persoana juridica romana, este obligata la declararea si plata impozitului pe profit numai daca obtine venituri din exploatarea proprietatii comune. Vectorul fiscal va fi completat in acest sens.
Astfel, conform art. 13 alin. (2) lit. k) din codul fiscal
13. (1) Sunt obligate la plata impozitului pe profit, conform prezentului titlu, urmatoarele persoane, denumite in continuare contribuabili:
a) persoanele juridice romane, cu exceptiile prevazute la alin. (2);
13. (2) Nu intra sub incidenta prezentului titlu urmatoarele persoane juridice romane:
k) asociatiile de proprietari constituite ca persoane juridice si asociatiile de locatari recunoscute ca asociatii de proprietari, cu exceptia celor care obtin venituri din exploatarea proprietatii comune, potrivit legii.
Informatii oferite in luna septembrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com