email
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum se tine evidenta contabila la o asociatie de proprietari

Cum se tine evidenta contabila la o asociatie de proprietari
asociatii de proprietaricontabilitate asociatii proprietariimpozit pe profit

Contabilitatea asociatiilor de proprietari se organizeaza si se conduce in principal, in baza urmatoarelor acte normative:

  • Legea nr. 196 din 20 iulie 2018 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari si administrarea condominiilor;
  • Legea nr. 82/1991 a contabilitatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • OMFP nr. 3103/2017 privind aprobarea Reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial - Anexa 2 Reglementari privind organizarea si conducerea contabilitatii in partida simpla de catre persoanele juridice fara scop patrimonial;
  • OMFP nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, cu modificarile si completarile ulterioare;
  • OMFP nr. 2861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii;

Contabilitatea asociatiilor de proprietari - cum se organizeaza

Administratorul asociatiei de proprietari organizeaza si conduce contabilitatea in partida simpla a veniturilor si cheltuielilor asociatiei de proprietari cu respectarea prevederilor legale in vigoare privind legislatia financiar-contabila.Nu am gasit preveder in baza carora asociatia de proprietari poate tine contabilitate in partida dubla.

Conform art. 74 alin. (1) din Legea nr. 196/2018, contabilitatea asociatiilor de proprietari, se organizeaza si conduce, in partida simpla.

Contabilitatea in partida simpla se tine in limba romana si in moneda nationala.

Orice operatiune economico-financiara se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza evidentierii in contabilitatea in partida simpla, dobandind astfel calitatea de document justificativ.

Documentele justificative care se evidentiaza in contabilitatea in partida simpla angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit, vizat si aprobat, precum si a celor care le-au inregistrat in contabilitate, in conditiile prevazute de legea contabilitatii.

Sunteti administrator sau presedinte al unei asociatii de proprietari? Sunteti contabil, jurist sau cenzor al unei astfel de asociatii? Lucrarea Asociatiile de proprietari va furnizeaza informatii detaliate despre responsabilitatile dvs. in contextul modificarilor legislative, cu accent pe riscurile la care va expuneti in cazul in care nu aplicati corect aceste modificari. Click aici pentru detalii >>


Modelele formularelor comune pe economie, privind activitatea financiara si contabila desfasurata de catre asociatiile de proprietari se regasesc in OMFP nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, cu modificarile si completarile ulterioare.

Asociatiile de proprietari, au obligatia sa efectueze inventarierea generala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, in situatiile prevazute de lege, cu respectarea prevederilor OMFP nr. 2861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.

Registrele asociatiei de proprietari

I. Registrul unic al asociatiei de proprietari, cuprinde procesele-verbale ale adunarii generale, comitetului executiv si cenzorului/comisiei de cenzori;

II. Registrele de contabilitate, sunt:
Registrul-jurnal (cod 14-1-1/A);
Registrul-inventar (cod 14-1-2)
Registrul unic de venituri si cheltuieli al asociatiei de proprietari;
Registrul pentru evidenta Fondului de rulment (cod 14-6-25/a);
Registrul pentru evidenta Fondului de reparatii (cod 14-6-25/b);
Registrul pentru evidenta Fondului de penalizari (cod 14-6-25/d);
Registrul pentru evidenta Fondului sumelor speciale (cod 14-6-25/c);
Registrele de contabilitate se utilizeaza in stricta concordanta cu destinatia acestora si se prezinta in mod ordonat si astfel completate incat sa permita, in orice moment, identificarea si controlul operatiunilor contabile efectuate.

Registrul-jurnal (cod 14-1-1/A) serveste la inregistrarea operativa a tuturor operatiunilor desfasurate, pe baza documentelor justificative.

Registrul-inventar (cod 14-1-2) serveste la inregistrarea tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, grupate in functie de natura lor, inventariate potrivit normelor legale.

III. Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, lunar se intocmeste "Situatia soldurilor elementelor de activ si de pasiv" (cod 14-6-30/d), pe baza datelor inscrise si totalizate in fise si jurnale contabile.

Astfel, administratorul sau persoana imputernicita, intocmeste lunar si depune semestrial la compartimentul specializat in sprijinirea si indrumarea asociatiilor de proprietari pe a carei raza teritoriala se afla condominiul situatia soldurilor elementelor de activ si pasiv.

De asemenea administratorul are obligatia sa tina evidenta incasarilor si platilor in numerar, introcmind Registrul de casa.
Registrul de casa se intocmeste zilnic, in doua exemplare, pe baza actelor justificative de incasari si plati in numerar.

Cenzorii/Comisia de cenzori sunt persoanele mandatate de asociatia de proprietari sa urmareasca aplicarea prevederilor Legii nr. 196/ 2018 de catre organele de conducere ale asociatiei de proprietari si sa verifice executia bugetului de venituri si cheltuieli conform prevederilor legale in vigoare.

Comisia de cenzori este formata dintr-un numar impar de membri, nu mai mare de cinci.

In cazul in care cenzorul/membrii comisiei de cenzori sunt persoane fizice, acestea trebuie sa aiba cel putin studii medii in domeniul economic sau studii in domeniul juridic.

In cazul in care cenzorul este persoana juridica, acesta trebuie sa aiba domeniul de activitate contabilitate, audit financiar sau consultanta in domeniul fiscal, conform legislatiei in vigoare.

Declaratiile care se depun sunt cele aferente unui ONG
-D112 in cazul in care are salariati
-D101 anual

Asociatia de proprietari, constituita ca persoana juridica romana, este obligata la declararea si plata impozitului pe profit numai daca obtine venituri din exploatarea proprietatii comune. Vectorul fiscal va fi completat in acest sens.

Astfel, conform art. 13 alin. (2) lit. k) din codul fiscal
13. (1) Sunt obligate la plata impozitului pe profit, conform prezentului titlu, urmatoarele persoane, denumite in continuare contribuabili:
a) persoanele juridice romane, cu exceptiile prevazute la alin. (2);

13. (2) Nu intra sub incidenta prezentului titlu urmatoarele persoane juridice romane:
k) asociatiile de proprietari constituite ca persoane juridice si asociatiile de locatari recunoscute ca asociatii de proprietari, cu exceptia celor care obtin venituri din exploatarea proprietatii comune, potrivit legii.

 

Informatii oferite in luna septembrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pexels.com


de Redactia Contabilul


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
asociatii de proprietaricontabilitate asociatii proprietariimpozit pe profit


Data aparitiei: 12 Septembrie 2024

Votati articolul "Cum se tine evidenta contabila la o asociatie de proprietari":
Rating:

Nota: 4.36 din 5 din 7 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Contabilitatea HORECA - monografii contabile, legislatie explicata si comentata

    • Industria HORECA reprezinta un domeniu plin de provocari pentru contabili, asa ca niciodata nu poate sa spuna un profesionist ca ar cunoaste toate informatiile necesare. Pentru cei care activeaza in acest domeniu, gestionarea aspectelor financiare poate fi o provocare continua, avand in vedere natura complexa a operatiunilor si a cerintelor legale si fiscale in schimbare constanta. De la gestionarea inventarului si a costurilor de productie la urma...» citeste mai departe aici

  • Guvernul adopta masuri de sprijin pentru populatie si mediul de afaceri

    • Guvernul a aprobat, la propunerea Ministerului de Finante, urmatoarele masuri: extinderea stimulentelor fiscale pentru investitiile in activitati de cercetare-dezvoltare, plafonarea tarifelor RCA pana la finalul acestui an, un parteneriat intre MF/ANAF si Posta Romana pentru promovarea facilitatilor acordate prin...» citeste mai departe aici

  • Factura refuzata in SPV: cele doua modalitati de corectare a facturilor

    • Codul fiscal prevede doua modalitati de corectare a facturilor. In cazul in care factura nu a fost inca transmisa beneficiarului, aceasta se anuleaza si se emite o noua factura corecta. Daca factura fiscala emisa eronat a fost transmisa beneficiarului, atunci: - fie se emite o noua factura care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din factura initiala, numarul si data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din ca...» citeste mai departe aici

  • 30 septembrie 2024 - Termenul limita de depunere a Formularului 216

    • D.G.R.F.P. Cluj-Napoca reaminteste persoanelor fizice ca, in anul 2024, termenul limita de depunere a formularului 216, pentru declararea impozitului special pe bunurile imobile de valoare mare si de plata a acestuia, este 30 septembrie 2024. Prin OPANAF nr. 3738/2024 a fost aprobat : -modelul, continutul si instructiunile de completare a formularului 216 "Declaratie privind impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare;...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X