Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Declaratii si formulare

Livrari intracomunitare de bunuri: documente pentru justificarea scutirii de TVA

Data actualizarii: 06 Martie 2024
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Livrari intracomunitare de bunuri: documente pentru justificarea scutirii de TVA
livrari intracomunitarejustificare scutire de TVAdocumente CMR

Pentru scutirea de TVA, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri, de exemplu, conform art. 10 alin. (10) si (11) lit. c) din Instructiunile aprobate prin OMFP 103/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, transportul intracomunitar al bunurilor va fi justificat prin:

1. documente de transport, precum un document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata, un conosament, documentul specific de transport aerian de marfuri (Air Waybill); si

2. unul dintre urmatoarele documente: o polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor, documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor, documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat, care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie, un document care atesta primirea bunurilor, emis de catre un depozitar din statul membru de destinatie, altul decat cumparatorul bunurilor, o declaratie scrisa din partea cumparatorului, care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate in statul membru de destinatie si care cuprinde: data emiterii, numele si adresa cumparatorului, precum si cantitatea si natura bunurilor, data si locul de sosire a bunurilor, identificarea persoanei care accepta bunurile in numele cumparatorului.

Livrare intracomunitara si justificare scutire de TVA - studiu de caz

Intrebare: "Va rugam sa ne lamuriti in legatura cu obligativitatea detinerii CMR-ului in original pentru justificarea transportului de bunuri si implicit a scutirii de TVA. Se specifica in lege clar ca putem renunta la acest document in original sau nu? CMR scanat primit pe email sau in orice alta forma de transmitere electronica este considerat suficient in cazul unui control ANAF?"

Dupa cum se poate observa, nu sunt suficiente factura si CMR-ul pentru justificarea scutirii de TVA, ci si alte documente (polita de asigurare, documente bancare, declaratia scrisa a cumparatorului etc.), asa cum rezulta din art. 10 din Instructiunile aprobate prin OMFP 103/2016 cu modificarile si completarile ulterioare.

Desi legislatia fiscala nu specifica explicit necesitatea unui CMR original pentru justificarea transportului in documentatia fiscala, pentru a evita posibilele probleme de autenticitate si pentru a sustine mai bine tranzactiile si conditiile contractuale, detinerea unui CMR original sau a unei copii conforme este recomandata,eventual semnat electronic, mai ales pentru a se conforma prevederilor legale si a se facilita eventualele verificari ulterioare din partea autoritatilor fiscale sau contabile.

CMR-documentul de transport este reglementat in Conventia din 19.05.1956, iar conform prevederilor de la art. 5 pct. 1 scrisoarea de trasura este intocmita in trei exemplare originale, semnate de expeditor si de transportator, aceste semnaturi putind sa fie imprimate sau inlocuite prin stampilele expeditorului si transportatorului, daca legislatia tarii in care este intocmita scrisoarea de trasura o permite.

Primul exemplar se remite expeditorului, al doilea insoteste marfa, iar la treilea se retine de transportator.

Asadar, dupa cum se observa CMR-ul trebuie semnat de expeditor si transportator, semanturi care pot fi inlocuite prin stampilele expeditorului si transportatorului, daca legislatia tarii in care este intocmita scrisoarea de trasura o permite.

Absenta, neregularitatea sau pierderea scrisorii de trasura nu afecteaza nici existenta, nici valabilitatea contractului de transport, care ramane supus dispozitiile prezentei conventii.

La art. 9, se precizeaza ca scrisoarea de trasura face dovada, pana la proba contrarie, a conditiilor contractului si a primirii marfii de catre transportator.

Prin urmare, ar trebui sa detineti un exemplar original, avand in vedere ca sunt emise in trei exemplare, insa, in situatia in care aveti incheiat contract de transport, chiar daca aceste CMR-uri nu sunt in original, apreciez ca nu afecteaza in niciun fel relatia contractuala, iar pentru justificarea efectuarii transportului in legislatia fiscala nu se precizeaza ca acest document trebuie sa fie in original, astfel ca acestea pot fi prezentate in anumite situatii si in fotocopie.

Raspuns oferit in luna martie 2024 de catre specialistii site-ului Portalcontabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pexels.com






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X