Conform prevederilor legale din Romania, semnarea situatiilor financiare este reglementata in mod clar pentru a asigura separarea responsabilitatilor si integritatea raportarilor financiare. In continuare, potrivit specialistilor PortalCodul Fiscal.ro, iata o sinteza a aspectelor relevante privind semnarea situatiilor financiare!
Semnare situatii financiare: ce trebuie sa stiti
Conform art. 10 alin. (2) si art. 28 alin. (10) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, situatiile financiare trebuie sa fie semnate de catre directorul economic, contabilul-sef sau de o alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie.
Aceste persoane trebuie sa fie angajate legal, sa aiba studii economice superioare si sa aiba atributii in conducerea contabilitatii entitatii.
Conform art. 28 alin. (13), situatiile financiare trebuie sa fie semnate si de catre administratorul sau persoana responsabila cu gestionarea entitatii. Acest aspect reflecta responsabilitatea generala a administratorului pentru gestionarea societatii.
Art. 10 alin. (3) si art. 28 alin. (11) permit organizarea si conducerea contabilitatii pe baza unor contracte de prestari servicii cu persoane fizice sau juridice autorizate, membre CECCAR. Aceste persoane pot intocmi si semna situatiile financiare in numele entitatii.
Persoana imputernicita trebuie sa fie angajata legal in functia de contabil-sef sau director economic, sa aiba studii economice superioare si atributii specifice conducerii contabilitatii.
Situatiile financiare pot fi semnate de experti contabili sau contabili autorizati, membri CECCAR, in baza unui contract de prestari servicii.
De retinut! Este esential ca persoana care conduce contabilitatea (contabilul-sef, directorul economic sau persoana imputernicita) sa fie distincta de persoana care asigura gestionarea entitatii (administratorul). Aceasta prevenire a conflictului de interese este mentionata in Legea contabilitatii si se sanctioneaza conform art. 41 si art. 42 din aceeasi lege.
(Contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare.)
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Desi legislatia se aplica de regula tuturor entitatilor, pentru firmele mici pot exista exceptii. Totusi, chiar si in aceste cazuri, trebuie respectate principiile de baza ale separarii responsabilitatilor si integritatii raportarilor financiare.
Spre exemplu, asociatul unic si administratorul societatii, daca indeplineste si functia de contabil-sef, trebuie sa respecte cerintele legale privind semnarea situatiilor financiare. Desi poate intocmi si semna situatiile financiare in calitate de contabil-sef, trebuie sa fie distinct de rolul sau de administrator pentru a respecta separarea responsabilitatilor.
In situatia in care nu exista posibilitatea separarii acestor functii, este recomandat sa fie utilizate servicii de contabilitate externa autorizata (membri CECCAR) pentru a asigura conformitatea legala si evitarea sanctiunilor.
Foto: pexels.com