Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Planul de conturi general 2025"
In practica, organizarea si responsabilitatile privind intocmirea si semnarea situatiilor financiare anuale si a declaratiilor fiscale ridica frecvent intrebari legate de conformitatea cu prevederile legale. In cazul prezentat, societatea are organizat un departament de contabilitate coordonat de un director economic, iar semnatura electronica utilizata pentru depunerea declaratiilor fiscale si a situatiilor financiare anuale la ANAF apartine administratorului, care este totodata si directorul general al companiei. In plus, in arhiva zip atasata bilantului se regaseste si prima pagina a situatiilor financiare semnata olograf de catre administrator si directorul economic.
Potrivit art. 102 din Codul de procedura fiscala:
“Forma si continutul declaratiei fiscale
(1) Declaratia fiscala se intocmeste prin completarea unui formular pus la dispozitie gratuit de organul fiscal.
(2) In declaratia de impunere contribuabilul/platitorul trebuie sa calculeze cuantumul obligatiei fiscale, daca acest lucru este prevazut de lege.
(3) Contribuabilul/Platitorul are obligatia de a completa declaratia fiscala inscriind corect, complet si cu buna-credinta informatiile prevazute de formular, corespunzatoare situatiei sale fiscale. Declaratia fiscala se semneaza de catre contribuabil/platitor sau, dupa caz, reprezentantul legal ori imputernicitul acestuia.
(4) Obligatia de semnare a declaratiei fiscale se considera a fi indeplinita si in urmatoarele situatii:
a) in cazul transmiterii declaratiei fiscale prin sistemul electronic de plati;
b) in cazul transmiterii declaratiei fiscale prin sisteme electronice de transmitere la distanta in conditiile art. 103 alin. (1).”
In cazul societatilor, reprezentantul legal este administratorul, care poate sa semneze declaratiile fiscale si sa le transmita electronic organului fiscal, daca este titular de certificat digital calificat.
Aceasta nu exclude posibilitatea ca declaratiile fiscale sa fie semnate si transmise de o alta persoana care detine certificat digital calificat, dar acesta trebuie sa aiba calitatea de imputernicit al societatii, pe baza de procura autentificata de notarul public (de regula, persoana care are atributii in completarea si transmiterea declaratiilor fiscale - contabil, contabil-sef, reprezentantul firmei de contabilitate etc.).
Prin urmare, administratorul poate semna cu semnatura electronica declaratiile fiscale.
Conform art. 28 alin. 10 si 11 din Legea contabilitatii 82/1991:
(10) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre reprezentantul legal, precum si de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, angajata potrivit legii.
(11) Situatiile financiare anuale si raportarile contabile pot fi intocmite si semnate de persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
Conform art. 10 din Legea contabilitatii:
“(1) Raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1)-(4) revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii respective.
(2) Contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare. Prin persoana imputernicita sa indeplineasca functia de director economic sau contabil-sef se intelege o persoana angajata potrivit legii, care are studii economice superioare si care are atributii privind conducerea contabilitatii entitatii.
(3) Contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania. (...)Ca urmare, din punct de vedere legal, conform acestor prevederi, situatiile financiare se semneaza de catre reprezentantul legal, precum si de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, angajata potrivit legii.”
Astfel, in privinta raportarilor contabile semestriale si a situatiilor financiare anuale, legislatia prevede ca acestea se semneaza de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, deci de persoana abilitata sa conduca compartimentul de contabilitate.
In acelasi sens sunt si prevederile pct. 557 alin. (2) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1802/2014 conform carora situatiile financiare anuale sunt semnate de persoanele in drept, cuprinzand:
- numele si prenumele persoanei care le-a intocmit, inscrise in clar;
- calitatea acesteia (director economic, contabil-sef sau alta persoana desemnata prin decizie scrisa de administrator, persoana autorizata potrivit legii, membra a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania);
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Ca atare, raportarile contabile semestriale si situatiile financiare anuale trebuie semnate si de persoane cu studii economice superioare, nefiind suficienta semnatura administratorului, aceasta avand un caracter suplimentar, dupa cum reiese din prevederile art. 28 alin. (13) din Legea nr. 82/1991.
In concluzie, administratorul societatii poate semna si transmite declaratiile fiscale, de asemenea, poate semna electronic, dar trebuie sa aveti si semnatura directorului economic, situatiile financiare anuale.
Raspuns oferit in luna iulie 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
NOU: Manualul Mijloacelor Fixe a€“ Actualizat complet!
Nu ratati: Legislatie explicata clar. Studii de caz utile.
Descoperiti cum:
* Rezolvati profesionist toate situatiile complexe din domeniul mijloacelor fixe
* Inregistrati corect fiecare operatiune fiscala si contabila
* Evitati greselile care atrag amenzi, penalizari si dobanzi usturatoare
Acum aveti sprijinul de care aveti nevoie! Manualul mijloacelor fixe este aici pentru dumneavoastra.
Articole similare
Semnare declaratii fiscale si SITUATII FINANCIARE ANUALE: Cine isi asuma responsabilitatea?Ce documente contine fisierul zip anexat la situatiile financiareSAGA pe intelesul tuturor: Ghiduri pentru o evidenta contabila fara greseliSituatii financiare: MF vizeaza reguli unitare de raportare pentru entitatile cu exercitiu financiar diferit de anul calendaristicCe cuprind notele explicative la situatiile financiare anualeUltimele articole
SITUATII FINANCIARE ANUALE: 30 aprilie, termen de depunere pentru ONG-uriCum sa corectezi erorile privind inregistrarea si amortizarea unui mijloc de transportSemnare SITUATII FINANCIARE ANUALE: Ce spune legislatia despre persoanele imputernicite?SITUATII FINANCIARE ANUALE: Termene-limita de depunere pentru firme si ONG-uriAuditare situatii financiare: Care sunt criteriile de marime aplicabile entitatilor pentru anii 2023 si 2024?Articole similare
Semnare declaratii fiscale si situatii financiare anuale: Cine isi asuma responsabilitatea?RAPORTARI CONTABILE SEMESTRIALE: care sunt criteriile de incadrare pentru firme?Sistemul de raportare contabila semestriala aplicabil entitatilor din domeniul asigurarilorSistemul de raportare contabila la 30 iunie 2020: cine are obligatia depunerii si cum se completeaza?Structura si modul de completare a raportarilor contabile la 30 iunie 2019Ultimele articole
Instructiunea Autoritatii de Supraveghere Financiara nr. 2/2016 privind intocmirea si depunerea raportarii contabile semestrialeCompletare RAPORTARI CONTABILE SEMESTRIALE 2015. Studiu de cazCalendar obligatii fiscale august 2014. Lista completa a declaratiilorExpirare sediu social. Va depune societatea bilantul?Nou: Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2012 a societatilor din domeniul asigurarilorArticole similare
Semnare declaratii fiscale si situatii financiare anuale: Cine isi asuma responsabilitatea?Bilantul semestrial trebuie depus si cu SEMNATURA ADMINISTRATORului?Imputernicire pentru firma. In ce situatii ai nevoie de o imputernicire si cum se diferentiaza de o procuraControl ANAF. Model de contestatie impotriva unei decizii de impunereO.A.N.A.F. nr. 1.021/2022 – explicatii privind contestarea unei decizii ANAFUltimele articole
Finantele au oficializat preluarea contestatiilor de la ANAF. Termenul a expirat la finalul lui martieCum se va modifica OG 99/2000: mai multe cerinte impuse firmelor vor fi abrogatePDF-ul inteligent pentru generare bilant 30 iunie 2017. Actualizare 1.08.2017E oficial: Raportarile contabile la 30 iunie se depun pana la 16 august 2017Microintreprindere. Cine poate semna pentru intocmire bilant?